Hoe maak ik een cabrina IDS bar 2008 passend voor een naish cult 2009 (sport)

paulrocks!

Geen avatar

Berichten: 10
Februari 19, 2013, 12:41:38
edit2Rapporteer  
Hoi,

Ik heb ter aanvulling op mijn huidige kites een naish cult 2009 10.5M gekocht. Dit omdat ik heb begrepen dat deze lekker robuust is en tegen een stootje kan. Ik hoop dit jaar wat sprongen te gaan maken dus zal hij met regelmaat crashen..

Nu heb ik een cabrina IDS bar uit 2008 en wil deze gevruiken voor mijn cult.. In sommige winkels willen ze me wijsmaken dat alle kites alleen goed werken met hun eigen vaak belachelijk dure bar. Ik vroeg me af of dit inderdaad zo is, of dat het commerciele indianenverhalen zijn.
Zou de bar met wellicht wat aanpassingen te gebruiken zijn? graag wat raad!

thanks!

jantjuuh

Berichten: 570
Logs: 0 | 586 uur
Antwoord #1 Februari 19, 2013, 13:15:57
edit2Rapporteer  
Zoek even het forum rond, dan vind je genoeg info hierover Wink

Cult ken ik verder niet, behalve dat het een 4-lijner is, maar meeste kites hebben barren waarbij alle lijnen even lang zijn als de bar volledig gepowered is. Dus als de cult gevlogen moet worden met een dergelijke bar en de lijnen van de cabrihna bar zijn even lang als de bar volledig gepowered is, dan is de bar uitwisselbaar.
feddomw
Gast
Antwoord #2 Februari 19, 2013, 13:21:46
edit2Rapporteer  
Wat jantjuuh zegt. Google even de Cult gebruiksaanwijzing, vaak staat er wel wat in over bar/lijnen tunen, dus dat alle 4 de lijnen even lang zijn. Als dat zo is, dan kan je uitwisselen met andere gelijke barren.

Ik neem even aan dat de Cab IDS 2008 dat ook is, die gebruiksaanwijzing is ook vaak te vinden op hun site. Hooguit kan je een probleem hebben dat de pigtails niet goed aansluiten, dat is niet standaard overal hetzelfde, maar op te lossen met simpele (korte) extensions.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #3 Februari 19, 2013, 13:29:25
edit2Rapporteer  
IDS bar flag op 2 voorlijnen en gaat uit van een bridle die de kite volledeig weg laat klappen. Deze zit niet op de Cult welke gebaseerd is op een safety die flagt op 1 voorlijn.

Lijnlengtes zijn altijd wel passend te maken met wat stukken dik lijn/pigtails, de safety ombouwen is meer gedoe.
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #4 Februari 19, 2013, 14:12:45
edit2Rapporteer  
Dus, vliegen is geen punt, Safety echter wel. Je zult die bar moeten aanpassen wil je het gewenste effect bereiken wanneer je de QR trekt, en dat vraagt om knutsel vaardigheid.
Cabrinha had trouwens geen IDS bar in 2008.
OllieWapper

Berichten: 81
Antwoord #5 Februari 19, 2013, 23:11:33
edit2Rapporteer  
mm, als ik Evan goed begrijp heeft het "IDS" alleen betrekking op kites die volledig depowerbaar zijn door de bridle (verhouding van lengtes van de bridlelijnen en aanhechtingpositie -> kortom een van de meest fundamentele eigenschappen van je kite).
Je bar aanpassen zal dan niet het effect hebben wat ik in de Cabrinha filmpjes altijd zag:
In je uppie op het strand je safety trekken en aan het bier, want je kite landt zichzelf.
Die filmpjes worden overigens nooit geschoten bij windkracht 8, want dan wil ik jou je kite wel eens zelf zien landen. Verder heet de Cult een vriendelijke kite te zijn, dus de depower op de safety (dwz voorste lijnen) zal wel snor zitten.

Verder, ik ken zelf maar 2 soorten barretjes voor m'n, uche, teveel kites: 4lijns en 5lijns.
Allemaal uitwisselbaar. Alhoewel af en toe sleep ik met extensionstjes voor de pigtails.

Uiteindelijk is een bar een stokje met touwtjes eraan en erdoor. Het enige wat echt uitmaakt (besturingsgewijs) is de lengte van de lijnen en de breedte van het stokje. Soft-gripped-color-coded-holy-shit-handles, is dan weer van secundair belang.

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #6 Februari 19, 2013, 23:24:14
edit2Rapporteer  
Verder, ik ken zelf maar 2 soorten barretjes voor m'n, uche, teveel kites: 4lijns en 5lijns.
Allemaal uitwisselbaar. Alhoewel af en toe sleep ik met extensionstjes voor de pigtails.
Tip: pas alle pigtails/bridles van je kites zo aan dat 1 bar op elke kite gevolgen kan worden met dezelfde afstelling.

Voor de rest heb je helemaal gelijk!
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #7 Februari 20, 2013, 16:13:57
edit2Rapporteer  
maar meeste kites hebben barren waarbij alle lijnen even lang zijn als de bar volledig gepowered is.

En dit is dan neem ik aan ook met de depowerstrap volledig los/gepowered?

Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #8 Februari 20, 2013, 18:52:35
edit2Rapporteer  
zelf zien landen. Verder heet de Cult een vriendelijke kite te zijn, dus de depower op de safety (dwz voorste lijnen) zal wel snor zitten.

Kijk hier ga je de fout in, dit zal namelijk niet zo zijn omdat de bridle van de kite hier gewoon niet voor gemaakt is.

maar meeste kites hebben barren waarbij alle lijnen even lang zijn als de bar volledig gepowered is.

En dit is dan neem ik aan ook met de depowerstrap volledig los/gepowered?

Ja dit is full power.

Jer76

Berichten: 252
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #9 Februari 20, 2013, 19:18:14
edit2Rapporteer  
Je hebt  barren die  op meerdere kites uitwisselbaar zijn zonder  enig probleem vaak is  het een kwestie van andere pigtails.

in jouw geval heb een bar die NIET  uitwisselbaar is  met je kite   omdat een naish cult flagged  op 1 lijn en niet op 2 lijnen.

er zijn nu 2 oplossingen
1: je  kan die Cabrinha bar gaan modificeren zodat je de cult op een veilige manier  kunt gebruiken MAAR  dan  heb je het probleem dat je Cabrinha  uitgaande dat je die bezit  op 1 lijn gaat  flaggen   (uitwerking voor  mij  onbekend )

2: je  koop een 2e hands Naish bar op marktplaats er staan er meerdere te koop 2009 2010  2011  prijsklasse tussen 100- 150 euro  een 2008 sle bar kan ook  maar dan zit de leash wel boven je bar en dat is niet zo prettig.


Om eerlijk te zijn  mijn menig koop een Naish bar. 100 euro lichter  maar het werkt wel.
franco

Berichten: 874
Antwoord #10 Februari 20, 2013, 20:30:47
edit2Rapporteer  
paulrocks! niet zelf gaan romelen ThumpDown

koop gewoon een tweede hans bar die bij jouw kite hoort, dan weet je teminsten zeker dat het goed zit. Joepie

ik vaar zelf cabrinha 2013 en vaar 9 en 7 op een en de zelfde bar. Grin
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.