Welke lens voor filmen met spiegelreflex

Yoram

Berichten: 1217
Augustus 30, 2012, 17:42:37
edit2Rapporteer  

Heb me GoPro verkocht en zit dus nu alleen nog met een spiegelreflex met objectieven van 18-55, 55-250 en 70-300. Maar nu vraag ik me af met welke lens ik het beste kan filmen om een vergelijkbaar effect te hebben als bijvoorbeeld een GoPro, ik dacht zelf aan de 18-55 omdat je dan zowel de actie van dichtbij kan filmen als de kite eventueel met de kiter in beeld kan krijgen. Waar filmen de spiegelreflex mensen normaal mee?

Guusz

Geen avatar

Berichten: 20
Antwoord #1 Augustus 30, 2012, 18:14:41
edit2Rapporteer  
Nou, een gopro heeft een beeldhoek van iets van 170 graden ofzo, daar kom je met een 18-55 lens niet eens in de buurt... Voor het zelfde effect moet je richting een 11 a 12 mm fisheye.

Zie bijvoorbeeld de review op deze site: http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-S-10-22mm-f-3.5-4.5-USM-Lens-Review.aspx, daar zie je ook wat afbeeldingen met verschillende brandpuntafstanden.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #2 Augustus 30, 2012, 19:30:00
edit2Rapporteer  
Klopt, de horizon op de GoPro loopt gewoon krom: extreme groothoek oftewel fisheye!
En ik vermoed dat je geen full-frame camera hebt (18-55 is kitlens van APS-C sensor-grootte) dus wordt het helemaal een duur verhaal.
11-12mm waar Guusz het over heeft doen het alleen goed op een FF. Op een crop-camera komt dat overeen met 17/18mm. Is ook supergroothoek, maar nog lang niet het effect van de GoPro.

Een FF fish-eye (dus 180 beeld) komt wellicht op je APS-C het best tot zijn recht. Volgens mij is de goedkoopste van Sigma en toch al erg duur.

En nog wat anders: hoe kom je zo dicht op je onderwerpen als de GoPro met je D-SLR?
Daarom zit er een praktisch fish-eye objectief op een GoPro, zodat je hem dicht op de actie kan plaatsen.
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #3 Augustus 30, 2012, 20:38:27
edit2Rapporteer  

Duidelijk verhaal, thanks  ThumpsUp
Maar op zich heb ik wel het materiaal om een movie in elkaar te zetten (niet met zo een dikke fisheye lens dan), maar HD functie, 3 lenzen enz, dus wil het daarmee doen.

Maar wat ik er eigenlijk uit op kan maken, is dat als ik het met de objectieven moet doen die ik gebruik dat ik wat meer moet afwisselen, wat grotere afstanden moet nemen enz.
Guusz

Geen avatar

Berichten: 20
Antwoord #4 Augustus 30, 2012, 20:48:05
edit2Rapporteer  
Ik weet niet wat voor camera je hebt, maar je moet er wel rekening mee houden dat de autofocus in de filmstand vaak niet/slecht werkt en dat je dus beter manualfocus kan gaan. En ik zou met een statief gaan werken. Maar er kunnen zeker mooie beelden uitkomen... Succes.. ThumpsUp
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 Augustus 30, 2012, 21:33:42
edit2Rapporteer  
Die 55-250 is ws. de minste van je set. Je 70-300 is een mooi teleobjectief voor "vanaf het strand opnames".

Wat Guusz zegt helemaal waar: gebruik een statief bij die tele-objectieven. Al zit er IS of VR op, dat geeft vreemde artefacten tijdens het filmen omdat die systemen gemaakt zijn voor fotografie, en niet filmen. Een alternatief zou een monopod kunnen zijn (1 been statief).

En het voordeel van filmen is dat je belichtingstijden krijgt van 20-100st sec. Je kunt dus met een relatief klein diafragma werken, wat ook de scherpte weer helpt bij manual focus.

Wil je ook nog depth of field gaan betrekken, dan komt er veel meer zooi bij kijken.
Ed. is inmiddels een ware expert geworden met zijn EOS 550D

Overigens ga geen objectieven verwisselen op het strand. Bij voorkeur in de auto of in een strandtent uit de wind. Of nog beter, helemaal niet!
tharealmb

Berichten: 143
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #6 Augustus 31, 2012, 07:57:05
edit2Rapporteer  
je kan ook een 18-200mm sigma op de kop tikke 2e hands. hoef je niet te wisselen. Is kwa scherpte niet de meest extreem goede lens, maar sinds je toch maar filmt met 2 megapixel, is de lens niet de limiterende factor. Heb zelf eentje gehad om mee te filmen, met VR en werkt prima.

als je echt groot wilt, een fisheye (Samyang maakt supergoede, goedkope fisheye, enkel is alleen manual focus. (is niet zo' probleem bij fisheye, omdat je toch eigenlijk alles wel scherp hebt met een fisheye.) deze werkt dus niet met autofocus in fotografie. als je op f3.5 schiet, en je gebruikt de hyperfocale afstand, is alles vanaf een halve meter scherp. bij 5.6 is dit vanaf 30cm al. Mocht je geen fisheye willen (ben zelf niet van de fisheye, soms kan het leuk zijn, maar 99% van de tijd wordt het overgebruikt) dan kan je nog naar een 11-16mm kijken of zelfs de 8-16mm.

maar wat voor camera heb je? gezien je lenzen gok ik een nikon.

@michiel
artefacts met vr? hoe kom je daar zo bij? het is optische stabilisatie, dus de lens compenseert de beweging, niet digitaal met de sensor ofzo.

wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #7 Augustus 31, 2012, 12:03:44
edit2Rapporteer  
- IS of VR heb je geen last van, je moet toch met statief filmen met grotere lenzen (waar dit dan soms op zit)

- statief voor shots vanaf de kant

- onderwaterhuis/zak voor shots in t water

- camera rig voor lopende shots, zelf maken kan ook natuurlijk

- hoogste kwaliteit instellen voor opnames, zodat je eventueel bij bewerking kan downscalen en zo ook kan pannen.

- bij shots in t water probeer een oneindig scherp beeld te krijgen, hogere ISO + hoge diafragma waarde. Hiermee voorkom je t scherpstel probleem. Aan de kant is dit niet zo erg want dan sta je toch relaxter.

- Je belichtingstijd aanpassen aan het aantal fps, dus 25fps = 1/50 of 1/100, 30fps = 1/30 of 1/60

Oww ja gebruik 17-40 in t water voor full frame cmaera en 70-200 op de kant.

En hier kan je je helemaal uitleven op het gebied van DSLR filmen: http://www.cinema5d.com/news/
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #8 Augustus 31, 2012, 12:22:58
edit2Rapporteer  
@michiel
artefacts met vr? hoe kom je daar zo bij? het is optische stabilisatie, dus de lens compenseert de beweging, niet digitaal met de sensor ofzo.

Had wat specifieker moeten zijn. Op tele objectieven van ten minste Canon (dus met IS) krijg je rare, licht verspringende beelden omdat de stabilisatie zich aanpast aan de bewegingen, en altijd een fractie te laat lijkt te zijn. Het is ook ontworpen voor fotografie, en niet voor filmen (dat gaat wel veranderen, maar dat terzijde).

Met korte brandpuntafstanden zoals bijvoorbeeld de EF-S 17-55/f2.8 IS heb je hier geen last van, en werkt de IS ook erg goed voor het filmen.


Zelf gebruik ik altijd een statief of een monopod. Geeft toch iets meer controle en je kunt veel beter horizontaal volgen met een tele bijvoorbeeld.
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #9 Augustus 31, 2012, 21:02:45
edit2Rapporteer  

Danke danke danke  ThumpsUp
Ik gebruik nu nog een canon 500D als ik het goed zeg en alle lenzen beschikken over IS (maar kan ik eventueel uitschakelen). Heb sowieso een statief, had al voor de proef gefilmd zonder maar die kan voor de slechtste film genomineerd worden schater

Schiet zo nu en dan wel foto's maar nog nooit geprobeerd dus een film in elkaar te zetten. Nog meer objectieven aanschaffen is voorlopig even geen optie overigens.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 Augustus 31, 2012, 21:51:24
edit2Rapporteer  
Heb zelf een andere EOS, maar heb ervaring met 550D op filmgebied. Met Magic Lantern erop geïnstalleerd!!! Kan ook op de 500D (check die site), absoluut een must have voor het filmen.

Verder raad ik de aanschaf van een viewfinder aan, welke ik ook zelf ga aanschaffen voor mijn eigen camera.
Want buiten filmen en manueel scherpstellen is praktisch onmogelijk door het felle licht!

Je hebt dure, maar via eBay en China heb je voor rond de €30,- al een prima te gebruiken versies.
Ed. hier is expert op budget filmoplossingen voor de EOS
tharealmb

Berichten: 143
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #11 September 03, 2012, 08:36:26
edit2Rapporteer  

Je hebt dure, maar via eBay en China heb je voor rond de €30,- al een prima te gebruiken versies.
Ed. hier is expert op budget filmoplossingen voor de EOS

Die wil je echt hebben! heb er zelf ook 1, en onmisbaar om scherp te stellen..
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #12 September 03, 2012, 09:31:35
edit2Rapporteer  
Die wil je echt hebben! heb er zelf ook 1, en onmisbaar om scherp te stellen..

Heb hem van het weekend besteld
Heb er al mee gewerkt, en toen was het een heel duidelijk verhaal: een must-have voor buitenopnames!

Van de winter ook zelf aan de slag met een draag frame en follow focus. De prijzen die ze ervoor rekenen zijn te bizar. En we hebben het hier over simpele, mechanische componenten.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.