Ernstig ongeluk in de les, en naar het ziekenhuis

Jelle

Berichten: 1293
September 20, 2012, 14:20:25
edit2Rapporteer  
Waar ik altijd al voor vreesde, een ernstig ongeluk, gebeurde dinsdagavond tijdens de les op IJmuiden. Bij het derde baantje bodydraggen had ik de cursist nog steeds vast en zei links of rechts te sturen, want het ging nog niet gecontroleerd. Hij had wel al een keer netjes herstart gedaan, de wind was goed nadat die eerst te zacht was, toen had ik het een paar keer voorgedaan. Nu stuurde hij veel te hard in, werd uit m'n hand gerukt, en kwam een eind verder terecht. Dat gebeurt wel eens een keer in de les, maar dan blijft de cursist altijd staan tot ik er weer ben. Nu ging hij direct door, stuurde weer in, weer veel te hard, en kwam weer tot stilstand, en zo ging het nog 2x. Ik was zo verbaasd dat hij weer doorging terwijl ik niet meer bij hem was, dat ik niet riep, ik wilde zien wat er gebeurde. Ik denk ook niet dat hij dat gehoord zou hebben. Hij kwam in steeds ondieper water terecht. Ik had tijdens het upwind lopen wel verteld dat kniediep de veilige minimumdiepte was. Bij de vierde keer zag ik hem een verticale buiteling maken en toen trok hij z'n qr (en naar later bleek, ook z'n leash release). Toen ik bij hem kwam zei hij dat het niet goed was, dat hij z'n arm gebroken had. Het was daar minder dan kniediep. Hij hield z'n arm een beetje raar, maar ik zag verder niets. Hij liep naar z'n broer toe aan de waterkant terwijl ik de kite pakte. Was wel een eindje lopen omdat het hoge water zo ver kwam. Ik zei 'm dat hij snel naar de auto moest om z'n pak uit te doen en ik ruimde de kite op.
Toen ik bij de auto kwam, wilde ik zeggen dat we dat pak wel open zouden knippen als het niet ging met z'n arm, maar hij had het al uit. En toen ik vroeg hoe het met hem was, zag ik dat zijn hoofd een beetje scheef stond. Ik vroeg of hij dat altijd had, nee dus. En er zat bloed op z'n hoofd, 2 schaafwonden. Toen vroeg ik z'n broer of we niet een ambulance moesten bellen. Ze hielden dat een beetje af, ze zouden zelf wel rijden.
Toen ik wat later in het ziekenhuis kwam, hadden ze alles al gecheckt en ze wilden hem al naar huis sturen, maar hadden voor de zekerheid nog een ct-scan van z'n nek gemaakt. Even later kwam de uitslag: een breuk in een wervelboog! Dus echt gevaarlijk letsel. Ik schrok me dood.
Met z'n arm was niks mis, alleen een duim tintelde.
Ik vroeg de arts of ik toch een ambulance had moeten bellen toen ik zag dat zijn hoofd scheef stond. Ja dus.
Dat is dus het protocol met nekletsel. Ja logisch als je het achteraf hoort.
Ik werd dus eerst op het verkeerde been gezet doordat hij zei dat hij z'n arm gebroken had. Ik heb niet naar z'n hoofd gekeken, die schaafwonden niet gezien. Ik had dus moeten vragen of hij de bodem geraakt had met z'n hoofd. Dat is de les die ik er uit trek en die ik met jullie wil delen. En een arts die niet was afgeleid door z'n arm zou hem daar in het water hebben laten liggen tot er een brancard kwam. Onderkoeling is makkelijker te genezen dan beschadigde zenuwen, zei die arts.
en les 2: bij twijfel stabiliseren en 112 bellen.
Gelukkig lijkt het er op dat dat lopen en rijden geen verdere schade heeft aangericht.
Hij liep gisteren alweer en mag vandaag het ziekenhuis uit als de nekkraag voor hem op maat is gemaakt, en dan maar hopen dat het weer helemaal goed komt.
Pffff....  misschien ga ik wel stoppen met lesgeven. Ik kon altijd mensen superblij maken, niet het ziekenhuis in helpen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 September 20, 2012, 14:57:20
edit2Rapporteer  
Dat is schrikken! Top dat je je herhaal met ons wilde delen!
Al lezende vroeg ik mij af of een EHBO cursus niet noodzakelijk moet worden bij het geven van kiteles. Daar leer je ook dat je echt de ambulance had moeten bellen, en de patiënt niet vervoeren. Wat een geluk dat het relatief goed is afgelopen!
ditispablo

Berichten: 259
Antwoord #2 September 20, 2012, 15:07:05
edit2Rapporteer  
Goed dat je het deelt J. heftig en inderdaad blijft een ongeluk in een klein hoekje zitten. Soms zie je het dus niet eens :-( Laat je niet afschrikken hierdoor...goed dat je je bewust bent van je eigen rol, en neem de tijd om je evt eigen consequenties te nemen.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #3 September 20, 2012, 15:16:42
edit2Rapporteer  
Dit is iets wat niemand graag wil meemaken en zeker niet als je je verantwoordelijk voelt voor je cursisten. Maar Jelle, je hebt gedaan wat je kon doen en zelfverwijt heeft nu geen zin. Het is gebeurd, je kunt je les eruit leren.

Zoals je aangeeft op je website heb je al EHBO les gehad. MAAAR zoals je hebt ondervonden, zelfs dat is geen garantie, hoe een mens in de realiteit reageert. Mss is dit je 1e echte 'shock' avontuur geweest en je hebt al geschreven hoe nu te moeten handelen... Maar, je bent een mens en geen 'gedrilde' ambulance arts. Verder had de cursist ook duidelijker moeten aangeven wat er scheelde, maar was mogelijkerwijze ook onder shock of wilde niet de waarheid zeggen... Tiz allemaal speculatief

Zoals jij je verhaal gedaan en meegegeven hebt,  daar kan iedereen uit leren, dus ook kiters in spé die hun les beginnen: OPEN communicatie en bij de 1e ernstige twijfel van (ernstig) letsel gelijk het zekere voor het onzekere nemen: 112 bellen =  professionele hulp inschakelen

Jelle kop op, Ga gewoon verder met je kiteles geven. Je bent geen roekeloos persoon!

Zoals je zelf schrijft:
Ik vind het erg leuk om les te geven omdat elke cursist zo enthousiast wordt van deze spectaculaire sport.

Hang loose  Joepie
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #4 September 20, 2012, 15:25:49
edit2Rapporteer  
Woh dat is flink schrikken! Respect dat je jouw ervaring met ons deelt. Ten slotte kunnen we daar allemaal onze lering uithalen.
Zelf zit ik op een ehbo vereniging en 1 van de punten is om ook na te gaan wat het slachtoffer mankeert. Vanuit oefesituaties met lotusslachtoffers weet ik dat je enorm snel iets over het hoofd ziet. We/ik ben immers ook geen arts zoals @loha al aangeeft. En zeker als de persoon in kwestie aangeeft slechts last te hebben van 1 specifiek deel (in dit geval zijn arm) ben je minder snel geneigd door te vragen naar andere mogelijke letsels. Goed dat je dit toch nog wist te herkennen. En je (en vele anderen die nu jouw verhaal lezen) weten nu hoe in het vervolg te handelen.
Ik ben het met Michiel eens dat een EHBO cursus gericht op watersport / dan wel specifiek kitesurfen zo'n gek idee nog niet is. Maar idd zoals @loha voor mij al aangaf: garantie geeft dat niet. Zeker als kennis niet diep genoeg aanwezig is.

Ik wens dat je snel het plezier weer terug krijgt in het lesgeven. Mijn advies zou dan zijn om zo snel mogelijk weer les te geven anders blijft deze ervaring je meer bij dan alle andere (positieve) ervaringen. Maar goed die keuze is natuurlijk altijd aan jouzelf.
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #5 September 20, 2012, 15:31:17
edit2Rapporteer  
Bedankt voor je openheid. Thumbs up voor deze kitesurfschool.

Je bent echt geschrokken - had ik duidelijker moeten zeggen "minstens kniediep", had ik moeten schreeuwen, had ik er achteraan moeten rennen (ook al zou dat niks uithalen), had ik duidelijker moeten vragen wat er aan de hand was, had ik 112 moeten bellen,... Enzovoorts.

Tegelijkertijd, ik weet niet of een cursist echt door heeft wat er mis kan gaan. Met drie vierkante meter brak ik een paar jaar geleden op het strand bij mijn eerste mislukte sprong mijn sleutelbeen. "Gaat het?" vroeg iemand. "Natuurlijk" en ik ging de pijn verbijtend stoer verder. Kreeg mezelf in de auto gepropt. Drie dagen later toch maar naar de huisarts, die vermoedde gekneusde ribben (die had ik ook) en acht dagen later op de foto. Toen werd duidelijk: sleutelbeen gebroken. Mooi breukje, en ik ging met de auto naar huis. Eigenlijk nog goed afgelopen dus.

Moraal: ik kreeg toen pas door dat veiligheid echt een issue is... En als veertiger ben ik waarschijnlijk al wat minder roekeloos en zorgeloos. Maar powerkiten en kitesurfen is wel ontzettend leuk om te doen.

Kortom: doe even rustig aan, blijf je cursisten op de risico's wijzen, wees nog duidelijker, ga dus wel verder.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #6 September 20, 2012, 16:25:02
edit2Rapporteer  
Top dat je het verhaal deelt hier op het forum, daar kan iedereen een wijze les uit trekken.

Pas geleden ook een dame geholpen die gevallen was door het kiten. Wat er precies is
gebeurt weet ik niet. Ik weet wel dat ze last van haar onderrug had. Ik heb dan wel geen
EHBO maar er is door de andere omstanders direct de ambulance gebelt. Als er iets met
je nek, rug of borst is dan zou ik naar mijn mening altijd het zekere voor het onzekere nemen.

Edit, even het topic verplaatst naar het juiste sub-forum.
Nijlpaard.

Berichten: 104
Antwoord #7 September 20, 2012, 17:43:00
edit2Rapporteer  
zo,! das schrikken het is het wel waard dat ie ook nog zn leash losgetrokken heeft of niet?
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #8 September 20, 2012, 18:21:00
edit2Rapporteer  
wow, das schrikken zeg. Ik ben net begonnen met een opleiding voor instructeur.
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #9 September 20, 2012, 18:48:52
edit2Rapporteer  
wouw, heftig verhaal zeg en dapper dat je het deelt. het is vervelend maar het kan nu eenmaal gebeuren.
Ik zou als ik jou was niet opgeven, laat het bezinken en ga gewoon door met lesgeven. Nu misschien nog niet, maar wellicht volgend siezoen weer.
wel 1 kritische noot: als iemands hoofd enigzins scheef staat in combi met schaafwonden op het hoofd dan weet je hoe laat het is.
hier moet je nooit risico mee nemen.
soms zijn mensen dan naief en denken het valt wel mee. niet twijfelen, altijd direct 112 bellen. daar zijn ze voor.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 September 20, 2012, 18:57:14
edit2Rapporteer  
Ron was mij net voor!
Helemaal mee eens
Lesgeven weer
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #11 September 20, 2012, 19:13:41
edit2Rapporteer  
Mooi kl...te allemaal Jelle maar ja shit happens nou eenmaal  ThumpDown

Gewoon door gaan met les geven lijkt mij en scherp blijfen, sterkte ermee  ThumpsUp ThumpsUp
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #12 September 20, 2012, 21:49:01
edit2Rapporteer  
Dank voor alle steun! Ben ik blij mee.
Ja ik ga eerst maar weer lesgeven en het laten rusten, dan zie ik het later wel weer.
Het belangrijkste is dat de cursist zich weer een heel stuk beter voelt en dat hij goed geneest.
Hij heeft helemaal niet gemerkt dat hij de bodem heeft geraakt, wel even het gevoel gehad dat het licht uitging en meteen weer aanging. En daarna dus helder genoeg om qr te trekken en leash release, iets dat hij net voor het eerst geleerd had, dat vond ik wel knap.

Leash release was niet nodig geweest want er stond geen kracht op, kite lag rustig in het water. Maar hij voerde nu maximaal uit wat ik hem had geleerd (eindelijk).

Ja de kritische noot is terecht. Waarom ik niet doorzette met mijn vraag "moeten we niet een ambulance bellen?" was doordat hij al een eind had gelopen en pak uitgetrokken, dus is het niet overdreven?  En doordat ik het te veel overliet aan zijn broer (een gouden gozer trouwens) en hem (maar de patient zelf moet je dus niet de leiding geven want daar kan verdwazing of onderinschatting zitten). Ik ken hem niet, wie ben ik dan om hem en z'n broer die hem veel beter kent te zeggen wat er moet gebeuren? Die schroom. Maar dat soort gevoelens moet je dan dus aan de kant zetten en het zekere voor het onzekere nemen: er moet een deskundige naar kijken voordat de volgende stap gezet wordt.

Achteraf denk ik: het zijn 2 broers uit een flink familiebedrijf, hij de directeur, hard werken en niet zeuren, die zijn minder geneigd om hulp in te roepen en meer geneigd het zelf op te lossen.
Dus ik had mijn (en hun) angst voor overbodig hulpvragen en overdreven doen moeten overrulen en doortastend de leiding nemen.

Inderdaad, op dit soort crisismomenten zijn de ehbo-oefeningen niet zo sterk als bij een ervaren ambulancebroeder. Ik had alleen nog reanimatie opgefrist vorig jaar.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #13 September 20, 2012, 21:57:42
edit2Rapporteer  
Citaat
Dat gebeurt wel eens een keer in de les, maar dan blijft de cursist altijd staan tot ik er weer ben. Nu ging hij direct door, stuurde weer in, weer veel te hard, en kwam weer tot stilstand, en zo ging het nog 2x.

Dit klinkt mij wel heel bizar in de oren hoor.... 
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #14 September 20, 2012, 22:21:20
edit2Rapporteer  
Ja ik geloofde m'n ogen niet.

Normaal sta ik downwind om ze op te vangen als ze zelfstandig gaan bodydraggen, maar zo ver waren we nog niet. Dus ik stond upwind en kon niks doen.
Monkh

Berichten: 294
Logs: 0 | 403 uur
Antwoord #15 September 21, 2012, 08:17:44
edit2Rapporteer  
Tnx voor je verhaal.

Kan iemand geen bar/QR/harnas ontwerpen waarbij je de cursist aan een lijntje houdt waarmee je de QR kan trekken? Als die lijn achter uit zn harnas komt kan je hem rustig zn gang laten gaan en als het misgaat dan trek je de release. Je gaat natuurlijk niet heel de les die cursist 'uitlaten' maar voor momenten dat hij voor het eerst alleen aan de slag gaat.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #16 September 21, 2012, 09:13:18
edit2Rapporteer  
Ooit eens gecrosst op een waverunner waarbij het gas en de motor radiografisch aan/uit gezet kon worden. Erg vervelend door al die regeltjes voor mij was dat Wink

Zoiets ontwerpen voor een qr is kostbaar en lastig. Zeewater, maar bovenal 100% betrouwbare werking...
Zou wel mooi zijn en wellicht had het dit trauma voorkomen.

Technische uitvoerbaarheid te doen, commerciëel niet haalbaar ben ik bang.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #17 September 21, 2012, 09:55:29
edit2Rapporteer  
Interessant idee.
Met een push-qr zoals North lastig, maar aan een klittenband-qr zoals F-one kun je een rolleash vastmaken. Die moet dan licht lopen zodat de qr niet fout positief gaat.
Je houdt de cursist vast, en wordt hij weggerukt zoals dinsdag, dan gaat qr in werking.
Rest vd les kan dan zonder:
Wanneer ze gecontroleerd sturen, sta ik downwind om op te vangen.
Nog nooit een probleem mee gehad, is wel denkbaar natuurlijk dat er toch iets fout gaat en ook voor dat deel van de les een remote qr zinvol zou zijn.

Het is natuurlijk wel zo dat dit een uitzonderlijk geval was, eerste in duizenden uren lesgeven.
Zou ik alle kites + bars moeten vervangen, nee beter alleen de quickreleases.
Ik heb juist voor 360graden push-qr gekozen en niet de eenzijdige pull-qr.
Ik dacht dat men het wel eens was dat dit het beste systeem is.
Je wilt ze natuurlijk niet in de les het ene systeem aanleren en dan zeggen dat ze daarna beter het andere kunnen gebruiken.
Hoewel, dergelijks ook met 4/5lijnen: in de les niet 5lijns, later toch het beste systeem om aan te releasen. Maar de 4lijners blijven soms ook stabiel hangen, scheelt per jaar en type.
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #18 September 21, 2012, 10:51:26
edit2Rapporteer  
Gewoon blijven les geven!
Ongelukken gebeuren nou eenmaal, door te vallen leer je op te staan.  Je had het niet kunnen voorkomen, bijhouden was nooit gelukt dus je hebt in principe juist gehandeld.

Wel schrikken toen ik het las. Hoofd scheef.. Jakkes moet er nie aan denken..
FlyingHigh

Berichten: 2707
Antwoord #19 September 21, 2012, 11:00:10
edit2Rapporteer  
Tnx voor je verhaal.

Kan iemand geen bar/QR/harnas ontwerpen waarbij je de cursist aan een lijntje houdt waarmee je de QR kan trekken? Als die lijn achter uit zn harnas komt kan je hem rustig zn gang laten gaan en als het misgaat dan trek je de release. Je gaat natuurlijk niet heel de les die cursist 'uitlaten' maar voor momenten dat hij voor het eerst alleen aan de slag gaat.

Hoeft dan eigenlijk toch alleen een lange leash te bevestigen, daar waar je normaal ook je leash aanhangt?! Zodra je daar aan trekt, bypass je de chickenloop en flagged de kite gewoon uit, alsof je de qr getrokken hebt. Of zie ik het nu zo simpel???
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #20 September 21, 2012, 11:18:35
edit2Rapporteer  
Dan zal tie wel snel vlaggen en een lange leash is niet heel veilig en handig.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #21 September 21, 2012, 11:22:15
edit2Rapporteer  
Allemaal nice om te gaan filosoofffferen over een op afstand bedienbare QR... Michiel geeft t al aan: 1) Kost centjes : Maar wat is gezondheid waard??? en 2) Is technisch moeilijk uitvoerbaar: Klopt... bovendien een licht lopend lijntje... ieder passerend golfje zou de QR al doen releasen  ThumpDown Zit je als beginner net op te wachten  Lips Sealed En noem eens een sport waar iemand aan een tuigje wordt vastgehouden??? We zijn geen honden  ThumpDown

Persoonlijk denk ik dat je deze middelen niet nodig hebt.  Je maakt jezelf en de cursist er alleen maar van afhankelijk. Iemand die leert motorrijden krijgt ook op afstand aanwijzingen: gaat t fout dan ligt die ook plat DUS vooraf de risico's duidelijk maken, gebeuren ongelukken ook minder vaak.

Enige tip: je zou kunnen verbeteren/versterken dat kiten een sport is met risico's en daarom voor de oefening HEEL duidelijk aan je cursisten meegeven dat ze moeten luisteren naar jou (you're the captain!!). Jij kan de risico's inschatten niet de cursist.
M.n. in het beschreven geval (directeur, zelfverzekerd, etc) heb je iemand waar jij mss ontzag voor hebt, maar jij bent de leraar en jij zult ook aan zo iemand met je methodiek/didactiek duidelijk moeten maken dat als ze de oefening 1x doen, ze daarna in het begin stoppen, feedback ontvangen van jou en wel/niet de oefening herhalen etc. Klinkt kleinburgerlijk, maar bij risico's moet je soms de lijntjes kort houden (LET WEL: dit is natuurlijk persoonsgebonden en situatieafhankelijk) Dus voordat iedereen gelijk het vingertoppeneelt laat groeien, Jelle is 'klug' genoeg. Deze shock leert ieder professional in zijn/haar beroep verder te komen. Zoals het heet 'met vallen en opstaan'.

Empathie en zelfreflectie heb je genoeg Jelle... Zet alleen de schroom aan de kant... durf je captain's role door te zetten als het moet en verder.... gewoon doorademen en doorgaan!!

Heel veel suc6 met je kiteschool en ideologie
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #22 September 21, 2012, 11:38:26
edit2Rapporteer  
shit heftig verhaal, top dat je het deeld.
vergeet niet dat als ze 10m bij je vandaan zijn dat ze door wind en water jou niet meer horen!!!
tip:  als ik iemand les aan het geven ben en we zijn nog in het stadium samen body draggen. dan zit de handle pass/safety leash aan mij gekoppeld... mocht ik los laten dan stopt ie vanzelf. Wink
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #23 September 21, 2012, 12:44:07
edit2Rapporteer  
Interessant idee.
Met een push-qr zoals North lastig, maar aan een klittenband-qr zoals F-one kun je een rolleash vastmaken. Die moet dan licht lopen zodat de qr niet fout positief gaat.
Je houdt de cursist vast, en wordt hij weggerukt zoals dinsdag, dan gaat qr in werking.
Rest vd les kan dan zonder:
Wanneer ze gecontroleerd sturen, sta ik downwind om op te vangen.
Nog nooit een probleem mee gehad, is wel denkbaar natuurlijk dat er toch iets fout gaat en ook voor dat deel van de les een remote qr zinvol zou zijn.

Het is natuurlijk wel zo dat dit een uitzonderlijk geval was, eerste in duizenden uren lesgeven.
Zou ik alle kites + bars moeten vervangen, nee beter alleen de quickreleases.
Ik heb juist voor 360graden push-qr gekozen en niet de eenzijdige pull-qr.
Ik dacht dat men het wel eens was dat dit het beste systeem is.
Je wilt ze natuurlijk niet in de les het ene systeem aanleren en dan zeggen dat ze daarna beter het andere kunnen gebruiken.
Hoewel, dergelijks ook met 4/5lijnen: in de les niet 5lijns, later toch het beste systeem om aan te releasen. Maar de 4lijners blijven soms ook stabiel hangen, scheelt per jaar en type.

Met een 5fth of safety die op beide voorlijnen flagt zou je er voor kunnen kiezen om de leash vd lesser weg te laten en een extra lange naar jezelf te leggen. Gezien deze vorm van safety al werkt na een meter aangetrokken te zijn is de kite gelijk gedepowerd als de lesser opeens te ver weg zou raken zonder dat.

Als hij flagt op een enkele voorlijn is dit natuurlijk te strengste af te raden om de kite dan eerst heftig gaat loopen voordat de lesser ver genoeg verwijdert is om geen power meer te hebben.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #24 September 21, 2012, 12:50:51
edit2Rapporteer  
Grappig, werkt alleen bij individuele lessers   Wink Heb je 3 lessers of meer, bedien je ze als een soort marionet die pakweg 100 meter uit elkaar verdeeld staan  Wink met meerdere lijnen in je hand... OOohoh, ik moet ingrijpen... welke lijn moet ik nu aan trekken   Huh
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.