Kitesurfers filmen met de Canon EOS 7D

Snackyman

Berichten: 802
Logs: 0 | 6 uur
Oktober 13, 2012, 13:15:28
edit2Rapporteer  
Edit: afgesplitst van dit topic

Ja een statief of een viewfinder die je tegen je oog drukt is wel een must, en vd volgende keer, iets verder uitzoomen of verder weg gaan staan..

Ennuh, handmatig scherpstellen heh;) en de belichting moet op manual, als je tijdens je shot belichting verwisselt zie je de stops verspringen, das een beetje zonde Smiley

Vanavond ff de rest downloaden!


volgens mij hebben jullie meer ruimte om te bewegen als de cameraman Wink maar begrijp het wel. Weet trouwens niet of de belichting op manueel kan worden gezet op de 7D zonder magic lantern.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 Oktober 13, 2012, 13:55:50
edit2Rapporteer  
Ja, Snackesteijn Wink
Op de M stand heb je volledige controle over de sluitertijd en diafragma, net als bij still opnames.
Magic Lantern maakt filmen makkelijker met allerlei tools zoals scherpte checker realtime tijdens filmen, meer fps rates, formaten, meer ISO tussenstappen o.a.

Check als je zo bij me bent ff die viewfinder, echt een must have.
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #2 Oktober 13, 2012, 19:13:25
edit2Rapporteer  
Even een wizzkid vraag ;-) Waarom kan ik dit formaat niet afspelen?


Vergeef het me als het dit niet is: Maar je moet het bestandje wel unzippen heh Wink
Rechts klikken, 7z/winzip/winrar menu, unzip to slufter movies/, en voila!

Ja, Snackesteijn Wink
Op de M stand heb je volledige controle over de sluitertijd en diafragma, net als bij still opnames.
Magic Lantern maakt filmen makkelijker met allerlei tools zoals scherpte checker realtime tijdens filmen, meer fps rates, formaten, meer ISO tussenstappen o.a.

Check als je zo bij me bent ff die viewfinder, echt een must have.


Met de nieuwe ML kan je de ISO tot op stappen van 5 aanpassen, die moet (liefst) op 50, 80, 100 of 160 zitten (dat wist je al maar vd andere lezers;)

De sluitertijd móet 2x de framerate zijn, tbv de '180-degree shutter' regel: In klassieke filmcamera's draait een half schijfje rond om de film te belichten. Het open deel belicht de film en het donkere deel verbergt het licht als de film overgaat tussen 2 frame's.
http://media.tumblr.com/tumblr_lt46wn8r1m1r1bnuz.gif
Hierdoor ontstaat een bepaalde motion blur die we gewend zijn als 'film' look. Met langere belichting ziet het er wazig uit en met kortere belichting lijkt het handicam/robot beeld. Tenzij je weet dat je voor een slomo filmt, dan moet het weer korter omdat de blur hetzelfde blijft als je de video vertraagt Wink

Dus alleen aperture blijft over om mee te belichten.. En die wil je vaak graag tussen 2.0 en 4.0 houden voor het mooie DOF.. Vandaar dat iedereen matteboxes met filters op zijn cam plakt!

En, je kan op je 7d kiezen voor NTSC of PAL, meestal staat ie op PAL, en bij NTSC heb je wel 29,94 en 59,97 fps en bij PAL niet.. ML verandert daar helaas niks aan..

Nu ff de rest bekijken Smiley Je framerate is 25fps maar de sluitertijd was geen 1/50ste zo te zien Wink
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 Oktober 13, 2012, 22:45:46
edit2Rapporteer  
Heb jij al wat ND filters, Ed?

Vandaag is de eerste Alpha release uitgekomen van ML voor de  EOS 7D, voor firmware 2.0.3.
Nog niet getest
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #4 Oktober 13, 2012, 23:34:50
edit2Rapporteer  
Ja 1 hele cheapo vd 50 1.8, maar het is wel tijd voor een betere.

Even installeren, zo gedaan!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 Oktober 14, 2012, 08:01:04
edit2Rapporteer  
Kwam laatst een verstelbaar ND filter tegen: 2 pola's die je kunt verdraaien t.o.v. elkaar: van ND 1..10 traploos instelbaar. Alleen wel erg cheap. Zelfs die van Cokin zijn duurder.

Maar zodra de zon schijnt echt noodzakelijk, zeker met je max. sluitertijd regel van hierboven!

Edit: ND = Neutral Density filter  Roll Eyes

Om met veel (zon)licht de gewenste lage sluitertijden voor film te halen redt je het niet met minimaal 80 ISO dankzij Magic Lantern.
ISO werd vroeger ook aangeduid op filmrolletjes als ASA, en stelt de lichtgevoeligheid van de foto-sensor voor. Hoe hoger de ISO waarde, des de gevoeliger de foto-sensor, des de korter kunnen de sluitertijden.

Bij fotografie wil je in de regel bij sportfoto's snelle sluitertijden (1/500ste t/m 1/8000ste seconde). Maar bij filmen is 1/30 tot 1/60ste seconde gewenst. Bij fel zonlicht zit je met de sensor op op de laagst mogelijke waarde al heel snel boven die sluitertijden. Door een ND filter erop te zetten beperk je de hoeveelheid licht die via de lens op e foto-sensor valt, waardoor je dus langere sluitertijden kunt realiseren.


Overigens kun je met het diafragma van iedere lens ook de hoeveelheid licht die de sensor kan bereiken beperken. Nadeel hiervan is dat steeds een groter deel van je scene scherper wordt. Juist wil je door met de scherpte/diepte te spelen je onderwerp scherp afbeelden, de omgeving juist onscherp. F waarden tussen de 2.8 en 5.6 op ongeveer (afhankelijk van de gebruikte lens en afstand tot het onderwerp) Een lage F-waarde is veel licht doorlaten, hoe hoger hoe minder licht.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #6 Oktober 14, 2012, 10:05:34
edit2Rapporteer  
Kunnen jullie die camera-jargon-afkortingen ook eens helemaal uitschrijven zodat het voor de rest ook nog enigszins te volgen blijft?
hijo del viento

Berichten: 2061
Logs: 0 | 777 uur
Antwoord #7 Oktober 14, 2012, 10:27:06
edit2Rapporteer  
Kunnen jullie die camera-jargon-afkortingen ook eens helemaal uitschrijven zodat het voor de rest ook nog enigszins te volgen blijft?
Dacht al dat ik de enige was die moest afhaken lol........
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #8 Oktober 14, 2012, 10:29:56
edit2Rapporteer  
Zo beter, Evan en John? Wink

Ben nu bezig de firmware van mijn camera te upgraden naar v2.0.3, daarna Magic Lantern erop. Het is toch butt-weer (alhoewel hoop ik vanmiddag toch het water op te kunnen)
Snackyman

Berichten: 802
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #9 Oktober 14, 2012, 10:58:03
edit2Rapporteer  
Zo beter, Evan en John? Wink

Ben nu bezig de firmware van mijn camera te upgraden naar v2.0.3, daarna Magic Lantern erop. Het is toch butt-weer (alhoewel hoop ik vanmiddag toch het water op te kunnen)


Leuk! Laat even weten hoe en wat! Zit nog te twijfelen of ik een alpha release erop moet zetten voordat ik naar Australië ga.

Even een wizzkid vraag ;-) Waarom kan ik dit formaat niet afspelen?


Vergeef het me als het dit niet is: Maar je moet het bestandje wel unzippen heh Wink
Rechts klikken, 7z/winzip/winrar menu, unzip to slufter movies/, en voila!

Ja, Snackesteijn Wink
Op de M stand heb je volledige controle over de sluitertijd en diafragma, net als bij still opnames.
Magic Lantern maakt filmen makkelijker met allerlei tools zoals scherpte checker realtime tijdens filmen, meer fps rates, formaten, meer ISO tussenstappen o.a.

Check als je zo bij me bent ff die viewfinder, echt een must have.


Met de nieuwe ML kan je de ISO tot op stappen van 5 aanpassen, die moet (liefst) op 50, 80, 100 of 160 zitten (dat wist je al maar vd andere lezers;)

De sluitertijd móet 2x de framerate zijn, tbv de '180-degree shutter' regel: In klassieke filmcamera's draait een half schijfje rond om de film te belichten. Het open deel belicht de film en het donkere deel verbergt het licht als de film overgaat tussen 2 frame's.
https://media.tumblr.com/tumblr_lt46wn8r1m1r1bnuz.gif
Hierdoor ontstaat een bepaalde motion blur die we gewend zijn als 'film' look. Met langere belichting ziet het er wazig uit en met kortere belichting lijkt het handicam/robot beeld. Tenzij je weet dat je voor een slomo filmt, dan moet het weer korter omdat de blur hetzelfde blijft als je de video vertraagt Wink

Dus alleen aperture blijft over om mee te belichten.. En die wil je vaak graag tussen 2.0 en 4.0 houden voor het mooie DOF.. Vandaar dat iedereen matteboxes met filters op zijn cam plakt!

En, je kan op je 7d kiezen voor NTSC of PAL, meestal staat ie op PAL, en bij NTSC heb je wel 29,94 en 59,97 fps en bij PAL niet.. ML verandert daar helaas niks aan..

Nu ff de rest bekijken Smiley Je framerate is 25fps maar de sluitertijd was geen 1/50ste zo te zien Wink


Zal erop letten. Ga me er ook wat meer in verdiepen zodat de filmpjes beter worden!

Edit: luie donder! Wink
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 Oktober 14, 2012, 11:10:51
edit2Rapporteer  
Snack, er zullen tot je vakantie echt nog wel meer updates komen van ML voor de 7D.
Zit het net te doen (firmware 2.0.3 staat er al op), maar ik heb buiten de camera om geen CF card reader. En via mijn PC is de CF beveiligd tegen schrijven naar de camera Sad

Ik kan het dus niet proberen, moet eerst ff bij mijn ouwelui een CF reader ophalen Tongue

Heb net je filmpjes goed zitten bekijken.
Het viel mij op dat wanneer je netjes sleepte je IS het wel degelijk heel goed deed. Maar zodra je over twee assen ging bewegen ging het mis.

Verder had je zwaar a-relax licht ter plaatse. Het contrast is heel groot met je onderwerpen.
Die EOS "Picture Style"die ik je gisteren liet zien kun je hier downloaden, en m.b.v. Canon EOS Utility op je PC uploaden naar je camera.
Deze style zorgt voor veel meer contrast, beetje HDR welke wellicht iets meer detail hadden opgeleverd. (]High Dynamic Range)

Deze picture style vereist GEEN Magic Lantern op je EOS camera, en kan op elke EOS D-SLR worden geupload zonder risico, zolang je maar Canon Utility gebruikt (meegeleverd programmaatje voor op je PC van Canon, waarmee je o.a. je camera via de computer kunt bedienen, firmware updates kan geven etc.)

Voor Nikon users en andere merken, helaas...geen Magic Lantern. Nikon fanboy's kunnen hier hun krokodillentranen drogen Wink
Snackyman

Berichten: 802
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #11 Oktober 14, 2012, 14:14:45
edit2Rapporteer  
Snack, er zullen tot je vakantie echt nog wel meer updates komen van ML voor de 7D.
Zit het net te doen (firmware 2.0.3 staat er al op), maar ik heb buiten de camera om geen CF card reader. En via mijn PC is de CF beveiligd tegen schrijven naar de camera Sad

Ik kan het dus niet proberen, moet eerst ff bij mijn ouwelui een CF reader ophalen Tongue

Heb net je filmpjes goed zitten bekijken.
Het viel mij op dat wanneer je netjes sleepte je IS het wel degelijk heel goed deed. Maar zodra je over twee assen ging bewegen ging het mis.

Verder had je zwaar a-relax licht ter plaatse. Het contrast is heel groot met je onderwerpen.
Die EOS "Picture Style"die ik je gisteren liet zien kun je hier downloaden, en m.b.v. Canon EOS Utility op je PC uploaden naar je camera.
Deze style zorgt voor veel meer contrast, beetje HDR welke wellicht iets meer detail hadden opgeleverd. (]High Dynamic Range)

Deze picture style vereist GEEN Magic Lantern op je EOS camera, en kan op elke EOS D-SLR worden geupload zonder risico, zolang je maar Canon Utility gebruikt (meegeleverd programmaatje voor op je PC van Canon, waarmee je o.a. je camera via de computer kunt bedienen, firmware updates kan geven etc.)

Voor Nikon users en andere merken, helaas...geen Magic Lantern. Nikon fanboy's kunnen hier hun krokodillentranen drogen Wink


Dan stond mijn IS alleen aan op sleep en niet op de dubbel as want die mogelijkheid heeft de de 70-200 wel.

Ik ga nog wel even die tip van je gebruiken. Gisteren kon je duidelijk het verschil zien. Een mooie tip
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #12 Oktober 14, 2012, 14:30:25
edit2Rapporteer  
Ja, bizar wat ze er uit weten te halen aan extra dynamiek in het bereik m.b.t. contrast Wink
Overigens is HDR filmfunctie een onderdeel van Magic Lantern, maar helaas een van de functies die nog niet werkt op de 7D

ff bij mijn pa met CF card reader ML erop gezet.
En het is inderdaad echt een grote toevoeging aan het geheel.

Maar er zitten wel een paar grote nadelen aan:

-FPS custom setting werkt nog niet
 -ISO custom werkt nog niet
- Om ML te booten moet je iedere keer het firmware file moeten activeren. Als je camera op sleep gaat is ML weg uit het tijdelijke geheugen. Zal bij latere versie anders zijn.

Voor nu echt een must have, vooral de focus peaking en zebra striping!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.