safety lijn gebroken

Palm

Geen avatar

Berichten: 8
November 02, 2012, 22:29:39
edit2Rapporteer  
Vorige week zondag topwind dus ik begon met een 10 mtr bandit 3 in Egmond aan zee. Na een paar rakjes dacht ik laat ik een 8 mtr nemen. Op het strand was er niemand om m'n vlieger aan te pakken dus trok ik m'n safety, wat ik wel vaker doe als er weinig kiters zijn.

Alleen ging de kite naar 12 uur waardoor ik een ruk kreeg. Op zich ook niet erg omdat de kite daarna meteen rustig in de lucht blijft hangen.

Maar nu brak m'n safety lijn en vloog de kite met bar en lijnen richting een paviljoen. (ZW 20 knp)
en had ik het nakijken....
Bij het paviljoen kwam de bar achter een buitenlamp en trok die stuk. Daarna ging het het hele spul over het terras waar gelukkig niemand zat. Verder over het paviljoen heen en de lijnen en bar kwamen vast te zitten aan een trapleuning en de kite landde in de duinen.
Daar heb ik alles opgeruimd en ben naar de eigenaar van het paviljoen gegaan om de schade op te nemen. Hij zei voor de grap "heb je het express gedaan?" en daarna " kom maar een wijntje drinken met je vriendin...." wat een TOP reactie!!

Wat ik hiermee wil zeggen.....Ik kite 7 jaar, check altijd het weer, de kite en de lijnen en toch niet voldoende, bleek nu. Het gedeelte van de lijn wat door de bar gaat was toch op dat stukje net iets meer versleten...

Dus check en recheck je spullen, het kan ook anders aflopen
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #1 November 02, 2012, 22:35:58
edit2Rapporteer  
Ik had t ook na trekken van safety op volle zee. Gelukkig meteen hulp van downwinderbuddies en doorgekite zonder safetylijn. Nu zit er een 6mm dyneema lijn ipv de originele 2mm, gaat prima.
Palm

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #2 November 02, 2012, 22:49:29
edit2Rapporteer  
OK, goed afgelopen gelukkig dus. Ik heb nu uiteraard een nieuwe lijn bij van den berg in Hoorn gekocht Supersnelle service daar trouwens.
Maar het is de fifth line van de bandit 3 (t/m 5) en die is geen 2 mm, maar whatever een dikkere lijn is in dit geval beter Smiley
robbepop

Berichten: 944
Logs: 0 | 996 uur
Antwoord #3 November 02, 2012, 22:51:51
edit2Rapporteer  
@ Palm. Verbaasd me wel dat je met 7 jaar ervaring nog niet de moeite genomen hebt om aan te leren zelf je kite neer te laten. Door je safety te trekken is nou niet echt de meest deftige manier.

Ik bedoel, bijna iedereen kan een self launch omdat niemand wil wachten op een ander om het water op te gaan. Maar het zelfstandig landen van een kite is bijna voor iedereen niet belangerijk???
Palm

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #4 November 02, 2012, 23:19:42
edit2Rapporteer  
@ Robbepop,

Ja daar heb je misschien een punt. Met minder wind kan ik hem neerlaten maar met 20 knp niet. Of het aan de kite ligt of aan mij weet ik niet....
Maar ik ga het proberen....als je tips hebt....
Los hiervan gaat het me om de controle van je lijnen en je gear
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #5 November 02, 2012, 23:25:53
edit2Rapporteer  
Wat was er nu gebroken? je safety leash of je depower lijn ?? Of beiden?

Ik blijf dat trouwens altijd erg tricky vinden dat landen in je uppie. Ik doe het enkel als ik een karabijnhaak en stuk touw bij me heb. De andere manier(en) heb ik iets te vaak fout zien gaan . Er is dan toch een factor die je minder in eigen hand hebt. (vlagerige en wisselende windrichting bijv.)


 
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #6 November 02, 2012, 23:51:14
edit2Rapporteer  
@ Robbepop,

Ja daar heb je misschien een punt. Met minder wind kan ik hem neerlaten maar met 20 knp niet. Of het aan de kite ligt of aan mij weet ik niet....
Maar ik ga het proberen....als je tips hebt....
Los hiervan gaat het me om de controle van je lijnen en je gear

Zal ook grotendeels aan de kite liggen. De Bandit 3 was nu niet echt lekker met de safety...

Wat wel kan is je kite helemaal in hoek sturen en dan de powerlijn in ruk binnen halen die aan de kan van het windvenster ligt. Maar helemaal veilig is het natuurlijk niet. Als je dan toch je kite zelf moet landen kan je het best zo doen als mvbtje het aangeeft door je kite ergens aan vast te maken.
Palm

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #7 November 02, 2012, 23:56:26
edit2Rapporteer  
De lijn die als je je safety trekt als laatste de kite bij je houdt. Dat is ook de depower lijn.

Ja helemaal eens. Maar eh, karabijnhaak en stuk touw? Bedoel je dan ergens aan vasthaken en zelf de kite aanpakken?
Ok dat bedoel je lees ik net Smiley Ik ga het proberen. Thanks!!!
feddomw
Gast
Antwoord #8 November 03, 2012, 10:55:11
edit2Rapporteer  
@ Palm. Verbaasd me wel dat je met 7 jaar ervaring nog niet de moeite genomen hebt om aan te leren zelf je kite neer te laten. Door je safety te trekken is nou niet echt de meest deftige manier.

Ik bedoel, bijna iedereen kan een self launch omdat niemand wil wachten op een ander om het water op te gaan. Maar het zelfstandig landen van een kite is bijna voor iedereen niet belangerijk???

Niet iedereen kan een self launch. Waaronder ik.

Zelfstandig landen heb ik toch echt bij de lessen ooit EN bij de NKV safety clinic van Maarten Huisman geleerd dat de beste (lees: in ieder geval veiligste) manier om te self-landen is........ safety/QR trekken.

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #9 November 03, 2012, 11:21:06
edit2Rapporteer  
Natuurlijk is safety trekken om zelf te landen het veiligste, maar dan moet wel je materiaal 100% in orde zijn en dat was bij "palm" dus duidelijk niet het geval.

Makkelijkste manier is om je leash aan een vast object te maken op suicide zodat je zelf je kite aan kunt pakken. Hiervoor mag de wind alleen niet te vlagerig zijn anders blijf je kite heen en weer dansen. Daarnaast moet je ook 100% zeker zijn dat je anker er niet vandoor gaat.
robbepop

Berichten: 944
Logs: 0 | 996 uur
Antwoord #10 November 03, 2012, 11:30:54
edit2Rapporteer  
Safety trekken zal voor je zelf wel het veiligste zijn ja. Maar voor de mensen downwind van je in het geval als Palm beschrijft, en voor het behoud van je matriaal weet ik het zo net nog niet. Ook vind ik het niet echt een goed beeld van controle uitstralen door je safety te trekken.
niels195

Geen avatar

Berichten: 125
Logs: 0 | 23 uur
Antwoord #11 November 03, 2012, 20:37:27
edit2Rapporteer  
Kwam laatst dit tegen:

http://kiteboarding.com/proddetail.asp?prod=selflaunchbeachanchor

Ziet er wel handig uit. Is natuurlijk bijna hetzelfde als een touw en een karabijnhaak maar als er geen paaltje o.i.d. Is is dit wel een gode oplossing.
Nanou

Berichten: 131
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #12 November 03, 2012, 20:59:01
edit2Rapporteer  
Als ik alleen ben of iemand te verweg is kan je heel makkelijk je 2 powerlijnen beet pakken en dan langzaam naar je kite toe lopen als je je powerlijnen aan blijft halen dan trek je de leading egde naar beneden en kan je veilig naar je kite lopen. Echter wel doen als je kite op 9 of 3 uur is en laat je lijnen niet los want dan heb je echt een probleem!
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #13 November 03, 2012, 22:05:05
edit2Rapporteer  
Ik haak uit en haal m'n frontlijnen in. Dan een goede ruk aan de bovenste.

Alleen dat werkt niet bij elke kite even lekker heb ik gemerkt. En sowieso niks in vlagerige wind...

Heb trouwens nooit echt problemen gehad met het safetysysteem van F-One. Gewoon een mini 5th van een meter of 4. Da's echt meer dan zat voor een volledige depower op 2 frontlijnen.
RonaldFX

Geen avatar

Berichten: 562
Logs: 0 | 335 uur
Antwoord #14 November 04, 2012, 00:41:40
edit2Rapporteer  
Gelukkig niemand geraakt.

Zelf stuur ik de kite naar 3 of 9. Dan pak ik m'n 5th lijn en haak ik uit. Daarna loop ik naar de kite toe terwijl ik de 5th line binnenhaal. Werkt altijd goed en het gaat gecontroleerd.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #15 November 04, 2012, 09:37:28
edit2Rapporteer  
Met sommige kites zelf landen in het bovenste windbereik kan een crime zijn.
Met mijn north rebel en rhino uit 2007 ging het altijd erg makkelijk...want super-instabiel & koplastig (zwaartepunt te ver aan de voorkant).

Mijn huidige kites zijn zo stabiel dat het zonder ergens aan vast te maken echt niet gaat in het hogere windbereik. En zoals Evan al opmerkt vlagerige wind kun je dan missen als kiespijn...en dat is het de laatste tijd praktisch altijd.

Wat Marc zegt naar windvensterrand vliegen heel dicht boven de grond, daar safety trekken is het veiligste. Dan worden de krachten op je safetylijn nooit gevaarlijk hoog!
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #16 November 06, 2012, 17:17:57
edit2Rapporteer  
Haal zon lekkere lange kurketrekker die men gebruikt om honden aan vast te leggen draai die in de grond/zand, lijn er bij met een haak en voila huppekee voor elkaar. ThumpsUp
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #17 November 06, 2012, 18:40:17
edit2Rapporteer  
Ik denk dat zo´n kurketrekker en die self launch beach ancor niet zo stevig en veilig zijn (tenzij het een diepe boor is en het zeil wat groter is cq dieper legt ; dan zal het geen probleem zijn) mocht je kite door een windvlaag plots door het windvenster schieten. De kracht die daar bij vrijkomt is erg groot in windkracht 6 of 7 en dan zou alsnog je hele spulletje ervandoor gaan.

Heb vandaag nog even getest met een grote karabijnhaak en een velcro strap. Strap rond paal karabijnhaak eraan vast. Karabijnhaak door de chickenloop. Kite op 3 of 9 uur. Toen was het even uitproberen wat het handigste is. Haak van harnas bij de karabijnhaak plaatsen. Dan karabijnhaak verwijderen (kite goed in de gaten blijven houden) en je bent ready to go.

Dat zeil wil  ik overigens wel eens aanschaffen en testen. 
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #18 November 06, 2012, 20:24:52
edit2Rapporteer  
Zo'n zeil kan je makkelijk zelf fabriceren lijkt me. Wel een stuk handzamer dan een kurketrekker, alleen wat meer werk om in te graven. En als je 'm laat liggen loop je risico dat er zand over waait en je 'm opeens kwijt bent.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.