Hieronder een bericht van Reinier de Jong van Leefbaar Rotterdam:Het recreatiestrand is nu helemaal open. Een superspot erbij voor de geoefende kiters aan het eind van het strand.Afgelopen lente, zomer en herfst was wat voorheen de oude vertrouwde maasvlakte spot was (nu MV1) eenmalig open voor kiters. Volgend jaar mei zal dat met de huidige regelgeving niet meer het geval zijn in de periode mei-oktober.
Dit betekent dat de kiters in de zomermaanden (bij ZW wind) aangewezen zijn op 40 parkeerplaatsen aan het eind van het strand. Op voorhand was volstrekt duidelijk dat het aantal parkeerplaatsen niet toereikend is. Dit is ver voor de aanleg van MV2 al aangegeven door diverse belangen organisaties. Het Hbr en de wethouder houden vast aan plaatsgebonden risicocontouren die stellen dat er niet veel parkeerplaatsen mogen zijn. Echter volgens diezelfde regelgeving mogen er veel meer parkeerplaatsen zijn en mag er zelfs gemotiveerd afgeweken worden van deze regelgeving. Dezelfde regelgeving is in de stad op veel plaatsen leidend. Echter hier wordt vaak gemotiveerd van de regelgeving afgeweken.
Er zijn door de gemeenteraad wel afspraken gemaakt met de wethouder Hbr. Zo is er in diverse officiële vergaderingen ( die digitaal zijn vastgelegd) gesteld door zowel de wethouder als de lokale politieagent dat er aan de strandkant van de strandweg altijd in de berm mag worden geparkeerd en dat hier niet op bekeurd zal worden. Voor de havenkant van de strandweg geldt dat er parkeerverboden van kracht zijn en dat er niet mag worden geparkeerd in de berm. Dit voor de bereikbaarheid van het gebied voor veiligheidsdiensten zoals brandweer etc. Ook is bovenstaande meerdere keren gecommuniceerd tijdens vergaderingen van de projectorganisatie MV2 met belangengroeperingen.
Toch is de situatie verre van ideaal mbt dit punt. Er wordt nu in goed overleg met de directie Hbr gekeken of het mogelijk is om het opstap punt dat afgelopen zomer gedoogd werd gedurende het hele jaar aan te merken als kite-zone. Hierdoor is er verbetering op de volgende punten:
1. Bij de eerste trap is bijna voldoende parkeergelegenheid voor de meeste dagen.
2. De mindere goden kunnen ook tijdens de zomermaanden op veilig en gemakkelijk stroomloos water kiten.
3. De reddingsbrigade zal veel minder vaak hoeven uit te rukken om bij zuidelijke windrichtingen (de overheersende richting) mensen te redden die dreigen de nieuwe waterweg op te drijven wanneer ze door de daar sterke stroming meegevoerd worden tijdens kite-fail of blessures.
4. Er zal minder vaak parkeerproblematiek aanwezig zijn aan het einde van het strand door een beter spreiding van personen en auto’s
Tevens is er geen wettelijke regelgeving van kracht zoals aanwijzing stiltegebieden/ vogelgebieden etc die definitieve openstelling van de eerste trap kunnen tegenhouden. Wel is er een zonering gemaakt in samenspraak met de belangenverenigingen.
De afgelopen 2 jaar hebben we wel het één en ander voor elkaar gekregen en heeft de projectorganisatie MV2 laten zien dat ze wilden meedenken. Zo zijn er nu gerealiseerd:
* Een permanente post voor de reddingsbrigade.
* bij ingebruikname van de havens (wanneer de waterleiding in gebruik genomen word) worden er douches en toiletten gerealiseerd. Tevens komen er dan aansluitpunten voor eventuele horeca.
* Er is een plaats opgenomen voor een horeca exploitant.
* Het aantal parkeerplaatsen voor kiters is in totaal met 30 stuks vermeerderd. Uiteraard moet er wel nog meer gebeuren.
Belangrijk:Ik wil iedereen vragen die bekeurd wordt aan de strand zijde van de weg een copy van de bekeuring naar mij toe te mailen. Liefst met foto erbij.
Tevens wil ik aan jullie vragen om elke keer wanneer er ergens niet genoeg parkeergelegenheid is hiervan een foto te maken en naar mij toe te mailen. Voorzien van datum en tijd. Ik ben altijd bereikbaar via de site
www.leefbaarrotterdam.nl of via mijn email adres
r.dejong@raad.rotterdam.nl.
Leefbaar Rotterdam wenst jullie een prachtig naseizoen op de fantastische nieuwe spots op de Maasvlakte.
Groeten Reinier de Jong, gemeenteraadslid fractie Leefbaar Rotterdam.