How to: veilig uit 'n storm komen

Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #25 November 18, 2012, 17:32:31
edit2Rapporteer  
boys, niet zo zeiken. 

We hebben dit allemaal weleens meegemaakt, (ik ook) In feite ben je dan net zo'n klojo als hij. Jij hebt immers ook te lang door gevaren.

Los van dit feit vindt ik dat hij het goed doet gezien de "onverwachte" omstandigheden. hij komt heelhuids aan de kant (maak niet uit hoe je dit doet!)
Hij ziet kans om te releasen en een medestander biedt hulp. eind goed al goed. hoe dit gebeurt maak niet uit, het loopt goed af, daar gaat het om, je hoeft geen schoonheidsprijs te winnen onder dit soort omstandigheden.

De man met hond kun je niets kwalijk nemen dat hij geen actie onderneemt.

Wel de ander kiter, die te laat aankomt, dit vindt ik veel erger, die had veeeeel eerder moeten zien dat er iets loos was.

Vergeet niet dat een bui plotseling van drijfrichting en kan veranderen en een benaderingssnelheid van 80 km/u kan bereiken.
Soms maak je dan een inschattingsfout.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #26 November 18, 2012, 17:46:15
edit2Rapporteer  
Er staat in het stukje onder het filmpje dat de andere kiter een beginner was. Dus hem iets verwijten is net zo belachelijk. Die beginner was in elk geval netjes op de kant.

En ja ik heb het ook een keer meegemaakt dat ik echt te overpowered was om nog te kunnen varen. Het was toen sideshore en gelukkig was echt heel snel voorbij. Constant hand op de releas.
Maar als je merkt dat je naar het strand wordt gesleept dan trek je toch zeker gewoon direct je safety?! ipv je 10 secondenlang over het strand te laten slepen? Stel dat zn safety niet werkte. Dan had hij op het water in elk geval nog tijd gehad om te anticiperen. Kom je daar op het strand achter dan kun je alvast 6 plankjes bestellen.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #27 November 18, 2012, 17:49:15
edit2Rapporteer  
We hebben dit allemaal weleens meegemaakt, (ik ook) In feite ben je dan net zo'n klojo als hij. Jij hebt immers ook te lang door gevaren.
Om eerlijk te zijn kan ik het me echt niet herinneren dat ik ooit door een bui het water afgeblazen ben. Of de bui viel mee en dan was het 5min airmiles sparen of ik zat al lang en breed in de auto te genieten van het gestuiter van andere kiters.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #28 November 18, 2012, 18:02:51
edit2Rapporteer  
Ik ben gewoon eerder het water af. Dat wil niet zeggen dat je niet overvallen kan worden: twee keer (in 27 jaar) door verscholen onweer (ook niet voorspeld), voor de rest nooit door dit soort buien.

Wel geregeld anderen geholpen, die ook niet hun release op tijd gebruikten (reden: "ik wist niet hoe precies hoe mijn release werkt" !).

Blijft het gewoon stupide vinden.
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #29 November 18, 2012, 18:08:45
edit2Rapporteer  
Ik kan me vorig jaar herinneren op rockanje  dat er een man of 12, mij incluis, ook verrast werden door een buitje hagel met ineens dik 30 kn.  en allemaal bij de zandbank. Was ff heftig toen, toch Windhoos??
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #30 November 19, 2012, 00:10:29
edit2Rapporteer  
Citaat
boys, niet zo zeiken. 
We hebben dit allemaal weleens meegemaakt, (ik ook) In feite ben je dan net zo'n klojo als hij. Jij hebt immers ook te lang door gevaren.

En Zo Is dat !!!!  ListenToMe  loser

Ik zelf had het op andijk al weer heel wat jaren geleden,  gigantische bui en ruk winden binnen enkele minuten, alleen omdat de bui zo plotseling kwam, op het water gebleven en de kite zo laag mogelijk gehouden. Binnen een paar minuten was die bui ook over en scheen het zonnetje weer.
Op het moment schijt je in je broek van angst maar naar de kant gaan was op dat moment nog veel gevaarlijker.
Rustig blijfen en je board als stootkussen gebruiken

 
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #31 November 19, 2012, 00:50:57
edit2Rapporteer  
Citaat
boys, niet zo zeiken. 
We hebben dit allemaal weleens meegemaakt, (ik ook) In feite ben je dan net zo'n klojo als hij. Jij hebt immers ook te lang door gevaren.

En Zo Is dat !!!!  ListenToMe  loser

Ik zelf had het op andijk al weer heel wat jaren geleden,  gigantische bui en ruk winden binnen enkele minuten, alleen omdat de bui zo plotseling kwam, op het water gebleven en de kite zo laag mogelijk gehouden. Binnen een paar minuten was die bui ook over en scheen het zonnetje weer.
Op het moment schijt je in je broek van angst maar naar de kant gaan was op dat moment nog veel gevaarlijker.
Rustig blijfen en je board als stootkussen gebruiken

 

Jouw situatie was dan wel anders dan hetwelk de kerel in het filmpje overkwam, namelijk dat hij niet kon voorkomen het strand opgetrokken te worden. Zodra je merkt dat zoiets wel gebeurd moet je gewoon je safety trekken en niet eigenwijs gaan hopen dat de situatie in de resterende seconden omslaat in je voordeel.
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #32 November 19, 2012, 13:02:26
edit2Rapporteer  
We hebben dit allemaal weleens meegemaakt, (ik ook) In feite ben je dan net zo'n klojo als hij. Jij hebt immers ook te lang door gevaren.
Om eerlijk te zijn kan ik het me echt niet herinneren dat ik ooit door een bui het water afgeblazen ben. Of de bui viel mee en dan was het 5min airmiles sparen of ik zat al lang en breed in de auto te genieten van het gestuiter van andere kiters.

Ik kan me wel aan paar gevalletjes herinneren van 'Tijdens hevige buien het water op gaan en er dan afgeblazen worden'  Tongue
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #33 November 19, 2012, 13:03:20
edit2Rapporteer  
Die bui zag er dreigend uit. Altijd gevaarlijk als je achteraf iets hebt onderschat..

Maar boots in zo'n situatie is toch niet echt in je voordeel?
En kan iemand mij uitleggen waarom hij zijn leash boven de bar vastmaakt?..
Wat is daar het praktisch nut van Joepie?
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #34 November 19, 2012, 13:24:59
edit2Rapporteer  
Hij vaart voor die tijd suïcide, hij maakt z'n leash vast aan 1 van z'n powerlijnen.
Wanneer hij zijn safety trekt blijft 1 van de powerlijnen op spanning, waardoor de kite op z'n achterkant komt te liggen zodat hij geen/weinig druk meer heeft.
Windhoos

Berichten: 498
Logs: 0 | 701 uur
Antwoord #35 November 19, 2012, 14:57:07
edit2Rapporteer  
Ik kan me vorig jaar herinneren op rockanje  dat er een man of 12, mij incluis, ook verrast werden door een buitje hagel met ineens dik 30 kn.  en allemaal bij de zandbank. Was ff heftig toen, toch Windhoos??

Nou, idd!! Werden we ook ff overvallen door een "buitje"!!
Maar mn safety werkte wel ....iets te goed eigenlijk...
Ik zie m'n Rebeltje van toen nog zo mooi richting Maasvlakte gaan....

feddomw
Gast
Antwoord #36 November 19, 2012, 16:55:35
edit2Rapporteer  
Hij vaart voor die tijd suïcide, hij maakt z'n leash vast aan 1 van z'n powerlijnen.
Wanneer hij zijn safety trekt blijft 1 van de powerlijnen op spanning, waardoor de kite op z'n achterkant komt te liggen zodat hij geen/weinig druk meer heeft.
Beide powerlijnen toch? Hij haakt aan midden in de swivel. Dik kans idd dat de kite op z'n rug komt te liggen.

Je zou kunnen zeggen dat het in dit geval ( hij gaat geen barspins meer doen) helemaal niet zo slecht zou zijn om de leash aan een van de oh-shit handels vast te klikken. Dan flagt de kite uit op een lijn.
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #37 November 19, 2012, 17:07:17
edit2Rapporteer  
Niet beide powerlijnen, als je goed kijkt kun je zien dat die powerlijn aan een ringetje zit.
Hij haakt zijn leash aan die ring, waardoor hij 1 powerlijn pakt
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #38 November 19, 2012, 18:42:32
edit2Rapporteer  
hij haakt 'm idd aan een ringetje... vraag is dan, waarom zit daar geen mini-5th aan vast?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #39 November 19, 2012, 20:24:35
edit2Rapporteer  
hij haakt 'm idd aan een ringetje... vraag is dan, waarom zit daar geen mini-5th aan vast?

Hij is een die-hard en vaart zonder flag-out optie. Komt doordat die de Ruben Lenten pro bar gebruikt.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.