Kite weg Zandvoort

Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #25 Januari 03, 2013, 21:18:53
edit2Rapporteer  
Heb ook een keer gehad dat m'n kite bij loslaten van de bar bij uithaken opeens los schoot van de safety leash haak. Dat was ook een haak zonder borging, en nog gloednieuw. Vertrouw dat dus niet meer, en ben teruggegaan naar m'n oude leash met borging. Iets rottiger om je lijn aan vast te zetten, maar laat tenminste niet los.
Probleem zit hem dus in de leash haak in combinatie met je harness bevestiging. Ik begrijp dat je niet originele leash bevestiging van Zeeko of Mystic hebt gebruikt, of een ander gerenommeerde leash. Wellicht zit hierin oorzaak van het probleem. Ik zou het probleem voorleggen aan Mystic.

De Mystic is prima, die heb ik nu weer.

Maar bij m'n Switch bar kreeg ik die andere leash, en gebruikte die een tijdje omdat die gewoon makkelijker vast te zetten is. Alleen toen ik m'n kite naar me toe wilde trekken met de leash schoot het ringetje opeens los. Blijkbaar is zo'n niet geborgd systeem daar wat gevoelig voor.
KiteOngoing

Berichten: 307
Antwoord #26 Januari 03, 2013, 21:34:48
edit2Rapporteer  
Ik zou in dit geval mijn leash niet aan de haak vastmaken. Zelf heb ik mijn leash aan beugel vastgezet waarop de haak is gelast.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #27 Januari 03, 2013, 23:27:59
edit2Rapporteer  
Bizarre is dat ik nieuwjaarsdag ook een spontane QR opening heb meegemaakt, en nog wel een paar 100 meter uit de kant op een plek waar je dat echt niet wilt meemaken...
Toen ik de QR weer in elkaar wilde zetten bleken de golven zo hoog dat ik aan de safety-leash meerdere malen onder water werd getrokken. Erg vervelend, je verwacht zoiets ook niet. Heb met zwemmen met 1 hand op de release van de safety-leash uiteindelijk de kant kunnen bereiken, met dank aan mijn kitemaat H2H die mijn board heeft overgenomen.

Maar de leash is niet los gekomen. Mijn "officiele" ring voor de leash aan mijn harnas is hierdoor wel uitgescheurd, iets wat ik niet snap. Ga ik nog opnemen met de leverancier.

Mijn les: regelmatig je QR checken of alles nog goed functioneert, en wellicht nog belangrijker checken of hij nog goed in elkaar zit voor iedere sessie.

@ Niels: ws. is jou probleem hetzelfde als mijn probleem: check je QR voor iedere sessie. Blijkbaar kan hij op scherp staan. Ik ben het blinde vertrouwen nu wel kwijt in de QR. Heb hem helemaal nagekeken,en hij is n topconditie gek genoeg.
Verder de leash aan de desbetreffende ring aan je harnas vast haken.
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #28 Januari 03, 2013, 23:55:15
edit2Rapporteer  
Michiel, gebruik jij de Ultimate bar van Zeeko of dezelfde als de TopicStarter ?
Of had je de Ultimate bar ook al in 2010 ?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #29 Januari 04, 2013, 00:27:44
edit2Rapporteer  
Ik gebruik nu de 2012 bar. Verder heb ik alle Zeeko barren minstens 1 seizoen gebruikt sinds 2009.

De 2011 QR is een inkoopdeel (een aantal andere merken gebruikten deze ook waaronder Nobile), de 2012 ook volgens mij. Dit heb ik nog niet eerder gehad met geen enkele bar.

Hoor dit wel vaker, dus vermoedelijk niet specifiek Zeeko.
Tot en met 2010 hadden ze de klitteband "f-one" versie QR. Ondanks al dat gezeur over dat type werkte hij altijd.
De huidige QR's met metalen klik mechanismen zijn mijn inziens gevoeliger voor zand e.d.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #30 Januari 04, 2013, 13:07:54
edit2Rapporteer  
Mss een idee om ongewilde uithaakacties van de QR tegen te gaan en geen 'fallussyndroom'  te krijgen  Tongue

http://www.iksurfmag.com/issue34/?page=153

Nuke Athom: nieuw op de markt met innovatieve trapezehaak. Er is zelfs gedacht aan de freestyler, want de clip is demonteerbaar. Dat dit simpele principe nog niet eerder door de grote jongens is opgepakt...
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #31 Januari 04, 2013, 13:20:51
edit2Rapporteer  
Moet er eigenlijk niet aan denken dat er zo'n clipje zit, je safety zal het maar niet doen terwijl je wel de chickenloop er af zou kunnen trekken.
feddomw
Gast
Antwoord #32 Januari 04, 2013, 16:08:02
edit2Rapporteer  
Moet er eigenlijk niet aan denken dat er zo'n clipje zit, je safety zal het maar niet doen terwijl je wel de chickenloop er af zou kunnen trekken.

Deze snap ik ff niet. Onder welke omstandigheden is het mogelijk dat je je safety wil trekken en die het niet doet, maar dat de lijn toch spanningsvrij is dat je de CL eruit kan rossen?
mr007

Geen avatar

Berichten: 42
Antwoord #33 Januari 04, 2013, 16:20:52
edit2Rapporteer  
Moet er eigenlijk niet aan denken dat er zo'n clipje zit, je safety zal het maar niet doen terwijl je wel de chickenloop er af zou kunnen trekken.

Deze snap ik ff niet. Onder welke omstandigheden is het mogelijk dat je je safety wil trekken en die het niet doet, maar dat de lijn toch spanningsvrij is dat je de CL eruit kan rossen?

Dr zijn in het verleden volgens mij best wel eens voorbeelden geweest dat een QR niet deed wat hij moest doen, in zo'n geval ben je toch blij dat je in ieder geval nog kan proberen zelf uit te haken. De lijnen hoeven niet spanningsvrij te zijn om je CL los te kunnen halen.
FlyingHigh

Berichten: 2707
Antwoord #34 Januari 04, 2013, 16:55:57
edit2Rapporteer  
Bovendien kan je donkeydick in de clip komen te zitten en door de v-vorm kan hij zichzelf klem trekken. Werkt je safety wel, maar blijft hij hangen op z'n dick. Kans zal niet groot zijn, maar het zal je maar gebeuren in een noodsituatie ThumpDown krijg je dan echt niet losgetrokken onder spanning.
-Martijn-

Geen avatar

Berichten: 139
Antwoord #35 Januari 04, 2013, 16:57:33
edit2Rapporteer  
Buigt de clip dan niet gewoon open? Zoveel kracht zal die clip denk ik echt niet kunnen hebben?
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #36 Januari 05, 2013, 01:09:57
edit2Rapporteer  
Bovendien kan je donkeydick in de clip komen te zitten en door de v-vorm kan hij zichzelf klem trekken. Werkt je safety wel, maar blijft hij hangen op z'n dick. Kans zal niet groot zijn, maar het zal je maar gebeuren in een noodsituatie ThumpDown krijg je dan echt niet losgetrokken onder spanning.

Hermie, eerst ff de info hierover lezen... Bij gebruik van deze haak heb je helemaal geen donkey dick meer nodig. Die kan dus ook niet in de weg zitten of in de klem verstrikken.
Die veer kun je met 1 vinger hoog duwen etc Wil je geen gebruik maken dan klik je of de veer eruit of naar boven. Het is juist een alternatief voor de eerder beschreven verhalen van ongevraagde uithaakacties (weet jij alles van  Tongue) door slecht functionerende donkey dicks...


Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #37 Januari 05, 2013, 01:24:40
edit2Rapporteer  
Allemaal lapmiddeltjes, net zoals de donkeydick zelf!


Ga eens een jaar zonder donkeydick varen en je zult merken dat je daarna vanzelf leert hoe je je chickenloop op de haak houd en hoe je moet handelen als je wel per ongeluk uitgehaakt komt te staan.

Want het per ongeluk uithaken door slechte donkeydick komt toch echt door het feit dat je je bar zover aangetrokken houden naar beneden drukt dat je hem door de dockeydick heen duwt, door het varen zonder donkeydick leer je deze beweging af en zul je op kritische momenten veel minder vaak ongewild uithaken.
FlyingHigh

Berichten: 2707
Antwoord #38 Januari 05, 2013, 03:14:07
edit2Rapporteer  
Ik ga niet eerst info lopen zoeken hoor, Klaas. Kijk naar het plaatje/info wat hier geleverd wordt en laat daar mijn gedachten over gaan.
Nu met deze info erbij, klinkt het zo slecht nog niet.

Denk dat je gelijk hebt Evan. Sterker nog, ik weet het zeker. Heb laatst eens bij mijzelf gekeken, waarom hij eruit kon schieten en dat is idd het geval, als je te ver je bar naar beneden trekt.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #39 Januari 05, 2013, 12:01:22
edit2Rapporteer  
Yep, genoeg spanning op de powerlijnen houden:
of een grotere kite nemen
of de depower wat minder te ver doortrekken
of wat minder spinazie eten.. ghehe
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #40 Januari 05, 2013, 12:06:30
edit2Rapporteer  
Maar dat dekt spontane QR opening niet. Vaar zelden met de bar volledig aangetrokken.
Heb vaker zonder donkeydick gevaren, en is idd. prima te doen.
Maar in de golven heb ik hem wel liever er aan. Als je gespoeld wordt kan hij nl. makkelijk loskomen van je haak.

In het begin van de sport bestond de DD niet eens!
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #41 Januari 05, 2013, 14:01:50
edit2Rapporteer  
In het begin van de sport bestond de DD niet eens!

 Grin  Grin  Grin Toen had je ook maar 2 lijnen: was een soort van aan/uitknop en altijd spanning op de powerlijnen
Hard2Handle

Berichten: 3114
Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #42 Januari 05, 2013, 19:21:39
edit2Rapporteer  
De huidige QR's met metalen klik mechanismen zijn mijn inziens gevoeliger voor zand e.d.

Ik heb liever helemaal geen klik mechanisme op een QR's of een harnas, het werkt gewoon niet goed met al zand en zout.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #43 Januari 06, 2013, 10:07:51
edit2Rapporteer  
Grin  Grin  Grin Toen had je ook maar 2 lijnen: was een soort van aan/uitknop en altijd spanning op de powerlijnen

Zelfs vierlijn systemen van o.a. Naish hadden geen Donkey Dick. Die moest je er in 2004 los bijkopen welke je aan je trapezehaak bevestigde, en niet aan de CL.
En omdat je daarbij wel de bar soms volledig aan moest trekken schoot hij zeker weleens spontaan los.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #44 Januari 06, 2013, 13:04:52
edit2Rapporteer  
haha, en diezelfde Ami's hebben dan ook niet voor nix t woord CHICKEN loop uitgevonden. Zij zagen de CL alleen maar als een hulpmiddel voor pussies die geen kracht in de armen hadden om langer uitgehaakt te kunnen blijven varen  Grin

btw, niet lang daarna kwamen de Euries met hun eigenwijze 'veiligheids'oplossingen om een vastere en toch veilige methode te ontwikkelen. M.n. de Duutsers hadden met hun 'doitsje gruundliegkijt' er een handje naar om HET systeem te ontwikkelen.

Moet wel zeggen dat toendertijd die Wichardhaak mij helemaal niet zo slecht beviel. Nooit last mee gehad met releasen dat i bleef hangen...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.