Kite weg Zandvoort

niels195

Geen avatar

Berichten: 125
Logs: 0 | 23 uur
December 30, 2012, 19:58:13
edit2Rapporteer  
Hallo allemaal,

Heb vandaag op Zandvoort is wat meegemaakt. Hier het verhaal:

Na het oppompen van me kite, de kite de lucht in gelaten. Gecontroleerd of alles goed zat, en dat was het geval dus gewoon gaan varen. Opeens tijdens het varen schiet de chickenloop van mijn trapeze en hierdoor opeens vol gepowered. Bar meteen losgelaten dus de kite crashte in het water. Toen probeerde ik met mijn safety lijn de bar weer binnen te halen. Dit lukte maar mijn lijnen zaten helemaal in de knoop. Nog een beetje geprobeerd ze uit de knoop te halen maar dit lukte niet. Toen dacht ik, ik laat me maar naar de kust drijven.
Na ongeveer 2 min. schoot ook opeens mijn safety lijn los zonder dat ik dit wou. Dus kite waaide weg en board was ik ondertussen ook al kwijt. Ik bleef gelukkig rustig en liet me nu maar naar de kust drijven. Uiteindelijk na ongeveer 10 minuten in het water gelegen te hebben de kust bereikt. Kite was al zo ver weg dat ik deze niet meer kon zien en dus ook niet meer achter mijn kite aan kon gaan. Boardje was ondertussen al wel aangespoelt dus deze heb ik nog wel kunnen 'redden'.

Hier gingen dus 2 dingen fout met mijn kite die ik niet wou. De chickenloop schoot van mijn trapeze (weet zeker dat ik de donkeydick goed had gedaan) en me safetylease schoot ook uit het niets ook los(!). Aan mijn trapeze hing ook geen haak of iets meer van de safetyleash dus hoe is dit ooit mogelijk? Kan de haak gebroken zijn??? Dat de donkeydick eruit is geschoten kan ik me nog voorstellen ( moet eigenlijk ook niet kunnen) maar de safetyleash die spontaan los schiet???

Redingsbrigade heeft helaas nog niets gevonden maar ze weten wel dat er ergens een rode kite ligt. Nu maar hopen dat ik als ik morgen nog een keer bel een goed bericht krijg dat mijn kite gevonden is of als er mensen morgen naar Ijmuiden of Bloemendaal gaan, dat deze iets vinden Embarrassed
feddomw
Gast
Antwoord #1 December 30, 2012, 20:10:35
edit2Rapporteer  
Ik zou niet rekenen op Ijmuiden of Bloemendaal. Kite van een kennis is gelost net ten Zuiden van Katwijk, deze spoelde (gelukkig) aan in Petten (!).

Ik hoop dat je 'm terug krijgt. Geen idee hoe het kan gebeuren, de hak moet wel gebroken zijn, anders had je wel nog iets aan je trapeze hebben hangen. Al met al rare toeloop van omstandigheden.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #2 December 30, 2012, 20:12:22
edit2Rapporteer  
Wat voor een vlieger/ bar was het? Hoe oud?
niels195

Geen avatar

Berichten: 125
Logs: 0 | 23 uur
Antwoord #3 December 30, 2012, 20:14:23
edit2Rapporteer  
Wat voor een vlieger/ bar was het? Hoe oud?

Zeeko Notus LT (2010) en een Zeeko bar uit 2011.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #4 December 30, 2012, 20:18:27
edit2Rapporteer  
Hmm. ken ik niet. Misschien iemand anders wel, die een verklaring kan geven....vervelend voor je. Hopelijk komt ie retour.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 December 30, 2012, 22:44:10
edit2Rapporteer  
gebruikersnaam, check onze gear afdeling: GEAR > KITES > ZEEKO
http://www.kitehigh.nl/gear/Kites/Zeeko/Notus-LT/2010


Ik ken de kite en bar wel, en idd. herken ik het losschieten van de chickenloop ook.
En dan sta je opeens vol gepowered! Met een 7m en de harde wind van vandaag niet prettig.
Loslaten was het beste wat je kon doen.

Ws. is de donkeydick (inwendig) gebroken. Dat heb ik met die bar ook een keer gehad. Dat kwam omdat ik de dick toch niet helemaal goed in het gat van de trapezehaak had gestoken. Of je haak is net iets te kort waardoor het einde van je ezel fallus tegen je harnas aandrukt, waardoor deze soms spontaan los kan schieten. Ik had dat vandaag met een ander type bar/chickenloop ook. Ik ga ze nu ook inkorten nu ik hier achter ben.

Helaas heb ik de leash van Zeeko nooit gebruikt, daar ik altijd een suicide leash gebruik van pro-limit. Die zijn over het algemeen sterker dan de leashes meegeleverd bij zowat alle merken.
Dat neemt niet weg dat hij heel had moeten blijven!
Echter in de harde wind van vandaag en in de branding kunnen de krachten wel erg hoog worden. Heb vaker safety leashes zien breken op zee.

Wel ontzettend balen dit allemaal, je had al geen lekkere start met deze kite.
Ik hoop dat ze hem snel vinden
niels195

Geen avatar

Berichten: 125
Logs: 0 | 23 uur
Antwoord #6 December 30, 2012, 23:07:33
edit2Rapporteer  
Hij is gevonden!!! Redingsbrigade Ijmuiden heeft hem gevonden bij het strand van Parnassia!!!

@Michiel

Thanks voor je reactie. Weet niet zeker of mijn leash nou gebroken is maar lijkt me wel aannemelijk omdat ik niets heb gerealeshed verder. Het gekke is dan wel dat dat dan zou betekenen dat die clip is gebroken Lips Sealed

Ga de kite waarschijnlijk dinsdag ophalen bij de redingsbrigade. Laat wel weten wat er mis is met de kite en/of leash Cry
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 December 30, 2012, 23:23:06
edit2Rapporteer  
Hier een foto van de leash. Heb er hier 3 ongebruikt liggen.

Als je niets meer aan je harnas hebt zitten dan is OF je harnas kapot (zou het nog ff checken) of deze haken gebroken.
Afijn, als je hem gaat halen zul je het bewijs vinden.

Echt heel relax dat hij is gevonden. Respect voor de reddingsbrigade, met deze wind en golven een kite bergen is geen sinecure

Hou ons op de hoogte!
feddomw
Gast
Antwoord #8 December 31, 2012, 10:30:33
edit2Rapporteer  
Toch lijkt het mij onwaarschijnlijk dat zo'n haak breekt. Die zou op dergelijke krachten berekend moeten zijn. Ik ben benieuwd naar wat het nou was, hopelijk plaats je foto's.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #9 December 31, 2012, 10:48:21
edit2Rapporteer  
Toch acht ik het niet onwaarschijnlijk dat die haak breekt i.p.v. de dyneema lijn.
Een haak is nl. sterkte technisch niet zo'n heel best ding. En nog van een roestvaste legering welke in de regel minder sterk is als een van koolstofstaal.

De lijn heeft een minimale breeksterkte van 500kg van die dikte. Ala de haak 300kg kan houden is dat netjes, persoonlijk denk zelfs wat minder nog.

Rest de vraag hoe zoveel kracht heeft kunnen ontstaan waardoor het spul brak. Als een golf de kite heeft gepakt is het wellicht mogelijk.
Wellicht was de haak niet van een beste kwaliteit, immers vast made in China
Kan een maandagmorgen exemplaar zijn geweest.
feddomw
Gast
Antwoord #10 December 31, 2012, 11:10:50
edit2Rapporteer  
NIet alle lijnen zijn 500kg.... Maar je hebt zeker gelijk Michiel, de haak is niet van hetzelfde kaliber/kwaliteit als wat er aan mijn (oude) klimgordel hangt.
KiteOngoing

Berichten: 307
Antwoord #11 December 31, 2012, 11:14:40
edit2Rapporteer  
Niet gaan speculeren jongens. Niels graag een reactie als je de kite terug hebt. Graag een foto erbij van wat er stuk is gegaan. Ben benieuwd.
Monkh

Berichten: 294
Logs: 0 | 403 uur
Antwoord #12 December 31, 2012, 11:35:19
edit2Rapporteer  
Ik heb een keer tijdens het drijven na een QR per ongeluk de leash (slingshot) gereleased omdat ik de leash vast had bij de leash-release-dingus.  Roll Eyes
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 December 31, 2012, 13:35:23
edit2Rapporteer  
NIet alle lijnen zijn 500kg....

Ik heb hier 3 nieuwe exemplaren van de Zeeko leash liggen, en de dikte gemeten van het gebruikte dyneema. Deze is minstens 500kg, maar door de knopen, krappe radii en het stikken kan de breeksterkte afnemen tot minder dan de helft.

Niet gaan speculeren jongens....

En waarom niet in dit specifieke geval met zoveel gedetailleerde informatie?
Tevens was ik ook uit in dezelfde omstandigheden, en materiaalbreuk is uiterst plausibel in zulk weer op zee. Dat doet niets af aan het materiaal of merk, aan alles zit een fysieke grens. Tevens gaat het hier om gebruikt materiaal waar al eerder problemen mee waren...
Of proef ik hier een vleugje cognitieve dissonantie in je reactie, gezien je onderschrift?  Roll Eyes
 
feddomw
Gast
Antwoord #14 December 31, 2012, 15:14:20
edit2Rapporteer  
En als (zoals gezegd) niets meer aan de trapeze zit, lijkt er toch geen andere conclusie mogelijk dan dat de haak is gebroken. Tenzij de haak op een of andere wijze los is gekomen van de trapezehaak. Wat ook niet ondenkbaar is trouwens, maar nogal onwenselijk.
zwafra

Berichten: 4249
Logs: 0 | 416 uur
Antwoord #15 December 31, 2012, 18:06:31
edit2Rapporteer  
Trapeze haken kunnen breken ...ik heb een DaKine trapeze maar ik heb in 1.5 jaar al 3 haken gebroken (levensgevaarlijk) zeker tijdens een sprong... de krachten die dan plotseling vrijkomen kan je niet opvangen en je kite schiet dan uit je handen en dan komt alle kracht op je Leash en of die het dan houdt ?
Wel goed dat je kite alweer gevonden is.. ThumpsUp
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #16 December 31, 2012, 18:11:44
edit2Rapporteer  
... Tenzij de haak op een of andere wijze los is gekomen van de trapezehaak. Wat ook niet ondenkbaar is trouwens, maar nogal onwenselijk.

Absoluut plausibel! De veer die de haak gesloten houdt (puur tegen het los schieten van de lijn) kan lam zijn geraakt door corrosie.

Trapeze haken kunnen breken ...ik heb een DaKine trapeze maar ik heb in 1.5 jaar al 3 haken gebroken (levensgevaarlijk) zeker tijdens een sprong... de krachten die dan plotseling vrijkomen kan je niet opvangen en je kite schiet dan uit je handen en dan komt alle kracht op je Leash en of die het dan houdt ?

Beetje off-topic daar dit hier niet aan de orde is. Maar helaas deel ik dezelfde ervaring met toevallig ook een DaKine trapeze haak. Uiteraard ook midden in een sprong. Je schrikt je te pletter, en stort ook nog eens uit de lucht Tongue
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #17 December 31, 2012, 23:12:50
edit2Rapporteer  
Nog ff offtopic: dakine haken heb ik er al twee van doormidden gesprongen/geloopt. Nu een patlove haak, daar zit halverwege de haak een stangetje die ervoor zorgt dat de twee stangen van de haak niet naar elkaar toe kunnen buigen als je toeside of blind vaart.  Als dit wel kan (zoals bij dakine) geeft dat op den duur net na de las metaalmoeheid. En scheurt hij.

Is het puur de safety die is afgegaan, of ook echt wat stuk aan de chickenloop?
Ik vind bij veel safetys dat ze toch wat te licht gaan, waardoor je ze perongeluk kunt triggeren.. Dat kan ook best link zijn.
niels195

Geen avatar

Berichten: 125
Logs: 0 | 23 uur
Antwoord #18 Januari 01, 2013, 18:35:21
edit2Rapporteer  
Vandaag me kite opgehaald! Lijnen meteen uitgelopen (pffff... anderhalf uur mee bezig geweest, wordt niet me hobby). Gelukkig lijkt alles nog heel maar dat moet ik de volgende keer maar allemaal even heel goed langslopen. Ook is de haak van de safetyleash nog heel Huh. Dus het mystery is nog niet opgelost?! Me trapeze is ook nog gewoon heel dus dan moet het toch het klipje van de haak zijn geweest die op een of andere manier open is gegaan. Het veertje is niet lam o.i.d. en het gekke is nog wel dat me kite er ongeveer 5 minuten zo aan me heeft gezeten Huh




Me donkeydick voelt ook niet als gebroken maar kan je wel vrij makkelijk ombuigen. Is kijken wat ik hier mee kan doen.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #19 Januari 01, 2013, 22:05:43
edit2Rapporteer  
wat er waarschijnlijk is gebeurd is dat de haak zichzelf heeft opengedraait op de haak zelf.  Komt met uithaken ook wel eens voor!
Voorkomen kan wel door een klein lusje te maken van 3MM dynema lijn.  Dan kan je leash draaien zonder open te klikken.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #20 Januari 01, 2013, 22:40:31
edit2Rapporteer  
wat er waarschijnlijk is gebeurd is dat de haak zichzelf heeft opengedraait op de haak zelf.  Komt met uithaken ook wel eens voor!
Voorkomen kan wel door een klein lusje te maken van 3MM dynema lijn.  Dan kan je leash draaien zonder open te klikken.

Kan totaal niet volgen wat je nu zegt. Kun je duidelijker zijn Huh
De leash kan om zijn eigen as draaien nl. een flink aantal slagen. En al zou hij tig draaien hebben gekregen, dan nog kan hij dan zichzelf zonder schade niet opendraaien.

@ Niels:
Blijft een mysterie! Maar bedankt voor je verhaal

Ik heb straks ook nog een "mooi" verhaal te vertellen....
KiteOngoing

Berichten: 307
Antwoord #21 Januari 01, 2013, 23:35:32
edit2Rapporteer  
@niels. Kun je uitleggen hoe jij je safety leash had bevestigd aan je trapeze? Ik begrijp uit het verhaal dat leash met de kite is weggewaaid.
niels195

Geen avatar

Berichten: 125
Logs: 0 | 23 uur
Antwoord #22 Januari 03, 2013, 18:03:39
edit2Rapporteer  
Had de haak gewoon vast gemaakt aan de haak van me trapeze. Deze dus:



(ps. dus het gat aan de bovenkant zeg maar.)

En die haak van de safety leash is dus op een mysterieuze manier er los van gekomen.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #23 Januari 03, 2013, 20:19:18
edit2Rapporteer  
Heb ook een keer gehad dat m'n kite bij loslaten van de bar bij uithaken opeens los schoot van de safety leash haak. Dat was ook een haak zonder borging, en nog gloednieuw. Vertrouw dat dus niet meer, en ben teruggegaan naar m'n oude leash met borging. Iets rottiger om je lijn aan vast te zetten, maar laat tenminste niet los.
KiteOngoing

Berichten: 307
Antwoord #24 Januari 03, 2013, 20:36:13
edit2Rapporteer  
Heb ook een keer gehad dat m'n kite bij loslaten van de bar bij uithaken opeens los schoot van de safety leash haak. Dat was ook een haak zonder borging, en nog gloednieuw. Vertrouw dat dus niet meer, en ben teruggegaan naar m'n oude leash met borging. Iets rottiger om je lijn aan vast te zetten, maar laat tenminste niet los.
Probleem zit hem dus in de leash haak in combinatie met je harness bevestiging. Ik begrijp dat je niet originele leash bevestiging van Zeeko of Mystic hebt gebruikt, of een ander gerenommeerde leash. Wellicht zit hierin oorzaak van het probleem. Ik zou het probleem voorleggen aan Mystic.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.