Handschoenen voor de echte kou!

Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Februari 11, 2013, 20:00:54
edit2Rapporteer  
Aangezien ik het ook lekker vind om te kiten in de winter heb ik de volgende vraag:

Weet iemand wat echt goede handschoenen zijn voor het kiten? Met de temperaturen als vandaag is het na een half uur, drie kwartier gewoon te koud aan de vingers om door te kiten. Voor de rest heb ik nergens last van en kan ik prima langer door gaan.

Wie weet welke handschoenen ik moet kopen en waar?

/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #1 Februari 11, 2013, 20:10:36
edit2Rapporteer  
Marc, daz zo persoonlijk... de 1 is een koukleum en heeft aan een want van 8mm nog kouwe klauwen en de ander heb genoeg aan een handschoentje van 2 mm  Wink

Die Ion Claws schijnen door iedereen errug gewild te zijn  ThumpsUp
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #2 Februari 11, 2013, 20:13:20
edit2Rapporteer  
Marc, daz zo persoonlijk... de 1 is een koukleum en heeft aan een want van 8mm nog kouwe klauwen en de ander heb genoeg aan een handschoentje van 2 mm  Wink

Die Ion Claws schijnen door iedereen errug gewild te zijn  ThumpsUp

Klopt zeker, ik heb de Gul Flexor 2mm handschoentjes. Het aparte is dat ik vorig jaar begin van het jaar met deze handschoenen zo een paar uur kon kiten en nu niet meer. Het lijkt ook dat het meer komt door het afknellen.

Misschien zijn mijn handen groter geworden of mijn handschoenen kleiner...
feddomw
Gast
Antwoord #3 Februari 11, 2013, 20:24:07
edit2Rapporteer  
Wanten. Heb ik ook. Handschoenen zijn zinloos, er is geen handeling die je met handschoen kan verrichten die je niet ook met wanten kan doen. Verder minder kramp met wanten en nogal wiedes veel warmer. Niets knelt af, vingers houden elkaar veel warmer en meer bewegingsruimte dus ook weer warmer.

Ik heb een 2mm set van Gul, kosten minder dan handschoenen want simpeler te produceren. Ik kwam daarop uit omdat DaKine een want-model had wat legendarisch was in Noorwegen en Zweden en Canada, maar niet meer gemaakt werd. De spoeling is verder vrij dun qua wanten. Is immers niet cool en minder duur dus minder interessant  Wink

EDIT: lijkt of ze 'm weer hebben, maar wel duur man. http://eu.dakine.com/p/kite/gloves/cold-water-neo-mitt

Die Gul dingen van mij waarom volgens mij nog geen 2 tientjes.

Wat ik toen niet heb gedaan maar ik wel zou moeten doen is langs die kano shop gaan in Bergschenhoek. Kayak/kano is veel goedkoper spul en allemaal voorgevormd voor paddle vast houden.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #4 Februari 11, 2013, 20:50:26
edit2Rapporteer  
Bedoel je deze Feddo? Als die van Dakine echt goed zijn heb ik het er wel voor over. Heb tenslotte ook een droogpak die nog iets meer kost.
feddomw
Gast
Antwoord #5 Februari 11, 2013, 21:29:53
edit2Rapporteer  
Bedoel je deze Feddo? Als die van Dakine echt goed zijn heb ik het er wel voor over. Heb tenslotte ook een droogpak die nog iets meer kost.

Yep, die heb ik. 2mm of zo toch? Google die DaKines maar, men is er lyrisch over. Kanoshop heeft Level6 wanten voor een geeltje dacht ik.
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #6 Februari 11, 2013, 21:32:09
edit2Rapporteer  
Ik heb de Decathlon 3mm €19.99 voldoet voor 3uur (en ik ben een koukleun)

http://www.tribord.com/en/surf/surf-thermal-insulation/thermal-footwear-and-accessories/3mm-surfing-gloves-8158443

Voor praktische redenen knip ik de handpalm eruit zodat ik mijn vingers kan vrijmaken voor nauwkeurig werk (lijnen, oppompen) en ze toch niet kan kwijt spelen.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #7 Februari 11, 2013, 21:32:35
edit2Rapporteer  
Bedoel je deze Feddo? Als die van Dakine echt goed zijn heb ik het er wel voor over. Heb tenslotte ook een droogpak die nog iets meer kost.

Yep, die heb ik. 2mm of zo toch? Google die DaKines maar, men is er lyrisch over. Kanoshop heeft Level6 wanten voor een geeltje dacht ik.

Ik ga eens even op onderzoek uit. Maar hoe goed zijn die van Gul? Ze zijn 3mm trouwens.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #8 Februari 11, 2013, 21:51:45
edit2Rapporteer  
Hallo Marc,

De handschoenen en schoentjes van Ocean Rodeo (coldfire) zijn echt erg goed.... moet ook wel want in Canada is het bijna altijd koud.

Het enige probleem dat ik met handschoentjes heb is ........ knijpkram Angry
feddomw
Gast
Antwoord #9 Februari 11, 2013, 21:57:20
edit2Rapporteer  
Bedoel je deze Feddo? Als die van Dakine echt goed zijn heb ik het er wel voor over. Heb tenslotte ook een droogpak die nog iets meer kost.

Yep, die heb ik. 2mm of zo toch? Google die DaKines maar, men is er lyrisch over. Kanoshop heeft Level6 wanten voor een geeltje dacht ik.

Ik ga eens even op onderzoek uit. Maar hoe goed zijn die van Gul? Ze zijn 3mm trouwens.

Goed? Ze zijn echt te simpel voor woorden en lekker goedkoop. Er zijn onwijs veel goede handschoenen denk ik, maar niets is warmer dan een want. Ik ben overigens jarenlang skileraar geweest, ook vaak koude handen gehad tot ik op wanten overstapte. Goede binnenhandschoen met een want-shell. Nooit meer koud. En met wanten heb je minder snel kramp.

Wat Limbo zegt trouwens: OR schoenen (5mm) heb ik ook en ze zijn absurd warm. Dat coldfire spul aan de binnenkant scheelt echt. Maar goed: OR heeft handschoenen, geen wanten.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #10 Februari 11, 2013, 23:08:00
edit2Rapporteer  
Ik ga het eens overdenken, bedankt voor de reacties.
Kemperman

Berichten: 491
Antwoord #11 Februari 11, 2013, 23:48:04
edit2Rapporteer  
Ik ken het probleem. In de 1,5 jaar dat ik kite heb ik in totaal 6 handschoenen gekocht. Nu ben ik eindelijk tevreden. Tongue Voor de echte kou gebruik ik een 5mm NPX wand van Neilpryde. 5mm klinkt dik, maar ze zijn voorovergebogen in  90graden waardoor je geen kramp krijgt. Het is ook zo warm omdat het een mesh buitekant heeft. Oftewel; winddicht en waterdicht. Nadeel van Mesh je doet er minder lang mee. Mesh geeft ook veel meer grip, als je gepowerd een uitgehaakte kiteloop glijden mijn bij deze handschoenen niet weg. Iets waar ik wel soms last van heb met double lined handschoenen. Meer grip > minder knijpen > meer warm bloed > warmere handen.

Fly like hell

Berichten: 842
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #12 Februari 12, 2013, 01:00:39
edit2Rapporteer  
Whaaa, die NPX wanten kun je vast ook in een laatje van een vrijgezelle dame vinden  schater
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #13 Februari 12, 2013, 01:15:23
edit2Rapporteer  
Whaaa, die NPX wanten kun je vast ook in een laatje van een vrijgezelle dame vinden  schater
Ja ,nu je het zegt ...idd  schater
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #14 Februari 12, 2013, 01:39:56
edit2Rapporteer  
Heb de ion claws van kemperman.Voldoet prima echt een stuk beter dan de gele keukenhandschoenen die ik  ervoor gebruikte. Waarmee het voor de een te koud is is het voor de ander prima kiten..
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #15 Februari 12, 2013, 08:03:54
edit2Rapporteer  
Het enige probleem dat ik met handschoentjes heb is ........ knijpkram Angry

Probleem met knijpkramp is meestal (hoeft niet..) dat mensen de polsen te sterk afknijpen met de klittebanden. Hierdoor is de bloedsomloop in de handen minder: spiertjes krijgen minder zuurstof en dus verzuring.

Kortom, probeer de volgende keer je polsen iets minder af te knellen, merk je gelijk...  Joepie

PS: Dit is een f0kking problem waar de industrie nog niet eggi geluisterd heeft... Beter zou zijn dat de wanten/handschoenen een dunnere manchet krijgt waardoor je niet EN pakweg 5mm neopreen van je wetsuitarm op je pols hebt zitten OOK nog eens 5 mm van je handschoen krijgt. Zo heb je 1cm (!) aan neopreen en dat wordt nog eens afgekneld met een klitteband.

Vreemd he dat het gaat afknellen  Undecided

Andere redenen van verkramping kunnen zijn:
- Te kleine handschoenen
- Dikke neopreenhandpalm: ga je harder door knijpen... eerder verzuring
PieNO

Berichten: 1721
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #16 Februari 12, 2013, 11:50:07
edit2Rapporteer  
Al tig handschoenen gehad. Tot nu toe het meest tevreden met de open gloves.
Voordeel is ook nog eens dat je nooit je handschoenen uit hoeft te doen om een boterhammetje te eten. Gewoon je vingertoppen eruit halen. En ook nogeens goeiekoop.. ThumpsUp
feddomw
Gast
Antwoord #17 Februari 12, 2013, 12:03:46
edit2Rapporteer  
Al tig handschoenen gehad. Tot nu toe het meest tevreden met de open gloves.
Voordeel is ook nog eens dat je nooit je handschoenen uit hoeft te doen om een boterhammetje te eten. Gewoon je vingertoppen eruit halen. En ook nogeens goeiekoop.. ThumpsUp

Dat klitteband om de pols! Wel goed strak aantrekken, anders komt er misschien water in de handschoen!  schater
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #18 Februari 12, 2013, 12:29:30
edit2Rapporteer  
Whaaa, die NPX wanten kun je vast ook in een laatje van een vrijgezelle dame vinden  schater

a dirty mind is a joy forever ......... Shocked ....... Grin
Monkh

Berichten: 294
Logs: 0 | 403 uur
Antwoord #19 Februari 12, 2013, 12:47:25
edit2Rapporteer  
Volgens mij zijn er twee dingen kramp en koude vingers die wel met elkaar te maken hebben maar toch verschillend zijn.

De spieren die je vingers buigen zitten in je arm. Deze spieren krijgen het zwaar als je hard moet knijpen en dat kan komen omdat je te weinig grip hebt met je bar. Minder grip is harder knijpen en het gevolg kan zijn een tennisellenboog.
Het harde knijpen heeft ook effect op de kleine spieren in je hand. Het harder knijpen maar ook de kou zorgen voor minder doorbloeding en meer afvalstoffen die minder snel afgevoerd worden en zo kramp geven in het handpalm gebied.
Koude vingers die gaan tintelen e.d. komt ook door minder doorbloeding en is heel persoonlijk omdat de reactie van iemand zijn vaten heel verschillend is op kou. Eerst knijpen ze samen door de kou en als ze koud genoeg worden ontspannen ze juist weer (dit laatste is bij iedereen anders) en krijg je weer warmere handen. Dit is helaas niet te trainen.

Die want van Kemperman is m.i. de beste optie, veel grip, single lined en vingers bij elkaar. Bij mij slijt single lined alleen als een malle.
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #20 Februari 12, 2013, 18:03:58
edit2Rapporteer  
Ik ben wel fan van de ION Claw, voorgevormd dus kost niet continu kracht om je vuist gesloten te houden.
Het is heel persoonlijk, sommige jongens zweren bij open palmen, terwijl andere het niets vinden. Zo heb je voor en tegenstanders voor elk product.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #21 Februari 12, 2013, 18:43:52
edit2Rapporteer  
Ik had eerst van die 1.5/2mm Prolimit dingen, die waren ook voorgevormd en knelden niet af. Die waren echt goed. Maar die zijn niet meer te koop.

Zoals ik al eerder aangaf, vorig jaar had ik er geen last van. Dat is het gekke.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #22 Februari 12, 2013, 18:47:30
edit2Rapporteer  
Wanneer je je vingers vaak blootstelt aan kou en je vingers dus echt goed koud worden dat er geen bloed meer door stroomt heb je er de volgende keer meer last van. Je bloedvaten beschadig je er mee, uitkijken dus. Beetje koud is geen probleem maar je vingers moeten dus echt niet wit worden oid.
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #23 Februari 12, 2013, 18:52:36
edit2Rapporteer  
Wanneer je je vingers vaak blootstelt aan kou en je vingers dus echt goed koud worden dat er geen bloed meer door stroomt heb je er de volgende keer meer last van. Je bloedvaten beschadig je er mee, uitkijken dus. Beetje koud is geen probleem maar je vingers moeten dus echt niet wit worden oid.

Bij mij al te laat heb heel snel last van koude handen, ga dus ook niet meer onder de 5 graden kiten al is dat al misschien te koud.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #24 Februari 12, 2013, 18:56:05
edit2Rapporteer  
Wanneer je je vingers vaak blootstelt aan kou en je vingers dus echt goed koud worden dat er geen bloed meer door stroomt heb je er de volgende keer meer last van. Je bloedvaten beschadig je er mee, uitkijken dus. Beetje koud is geen probleem maar je vingers moeten dus echt niet wit worden oid.

Dat begrijp ik en daarom stop ik nu ook optijd. Maar vorig jaar had ik dus echt niet koud en zagen mijn vingens ook echt niet wit. Ik weet dus wel zeker dat ik mijn vingers niet beschadigd heb.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.