Nieuw Board maar welke maat??

maurice08

Geen avatar

Berichten: 28
April 08, 2013, 21:01:37
edit2Rapporteer  
Beste kiters,

Ik heb een vraag over de maat van een nieuw board. Zijn hier regels voor of is het meer een kwestie van smaak.

Heb nu een North Gonzales 2009, 130cm en wil over stappen naar de North X-ride.
Toen ik de gonzales kocht word me aangeraden 130cm te nemen in verband met mijn gewicht en lengte.
Nu word mij in de winkel een 136 aangeraden. Beetje tegenstrijdig vind ik zelf.

gonzales minder drijfvermogen en moeilijker hoogte houden ten opzichte van de 136. Nu meer ervaring dus zou je zeggen neem een kleiner board.

Heeft iemand advies?

Ik weeg 73 kilo en ben 1.94 lang.

Thanks, Maurice
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #1 April 08, 2013, 21:23:16
edit2Rapporteer  
Dezelfde winkel? Ik zou eerder adiviseren om bijvoorbeeld 132 of 133 cm te nemen, maar hangt ook af van de wind waarmee je graag kite en waar je kite. Testen is weten of tie bij jou past. Je bent vrij licht, dus om die reden heb jij geen 136cm en meer breedte nodig.
maurice08

Geen avatar

Berichten: 28
Antwoord #2 April 08, 2013, 21:32:07
edit2Rapporteer  
Nee, twee verschillende winkels.

Ik vaar altijd op zee het liefst met de 7m kite.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #3 April 08, 2013, 21:47:21
edit2Rapporteer  
Omdat dit zo een bekende vraag is heeft fluid kiteboarding bij elk product een buyers guide gezet als advies wat doorgaans  zeer goed klopt.

Fluid TwoSeven kiteboard advise.
FLUID TwoSeven   

129 X40 CM   < 65 KG
132 X 40.5 CM   > 65 KG
135 X 41 CM   90 KG +
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #4 April 08, 2013, 22:01:04
edit2Rapporteer  
136 is normaal voor jou lengte wil je in verhouding een normale stance varen, alleen met dat gewicht moet je dan niet te breed gaan.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #5 April 08, 2013, 22:10:38
edit2Rapporteer  
Wat een onzin een board koop je niet op lengte  van de persoon maar gewicht. wat heeft lengte er uberhaupt mee te maken aangezien wanneer je hangt in je kite aanzienlijk korter bent?!
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #6 April 08, 2013, 22:12:44
edit2Rapporteer  
136 is normaal voor jou lengte wil je in verhouding een normale stance varen, alleen met dat gewicht moet je dan niet te breed gaan.

Waarom niet, neem aan dat Maurice zijn voeten binnenboord wil houden.

Nature, kijk uit wat je roept, zeker wanneer je spullen verkoopt.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #7 April 08, 2013, 22:17:22
edit2Rapporteer  
Waarom niet, neem aan dat Maurice zijn voeten binnenboord wil houden.
Als ik gelijk 140 gezegd had was Gilleon ontploft Wink
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #8 April 08, 2013, 22:24:57
edit2Rapporteer  
Altijd die discussie over de maten van een board, daar gaan we met zijn allen nooit uitkomen.

Met de X-ride in gedachten is de 133x39 meer dan groot genoeg voor jou. Wil je iets meer low-end dan zou je de 136x40 kunnen nemen maar dat zou ik persoonlijk niet doen.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #9 April 08, 2013, 22:30:13
edit2Rapporteer  
Waarom niet, neem aan dat Maurice zijn voeten binnenboord wil houden.
Als ik gelijk 140 gezegd had was Gilleon ontploft Wink

Nah ontplof niet hoor maar gaat er meer om dat iemand goed advies krijgt  over wat te kopen.
Hoor nog te vaak dat mensen te grote boards kopen en er dan na 5 maanden helemaal klaar mee zijn.

Ben zelf ook niet de kleinste maar weeg niet zo veel en maatje 46 binnen "board" houden heeft meer te make met de breedte dan de lengte.
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #10 April 08, 2013, 22:35:00
edit2Rapporteer  
Evan, je geeft een van de meest zinvolle reactie die een boardtopic zich kan wensen. Hulde!
Maar daarnaast hebben lange voeten hebben ook ruimte in de breedte nodig. Cutten in de breedte is net zo goed een nogo als cutten in de lengte lijkt me.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #11 April 08, 2013, 22:40:32
edit2Rapporteer  
Evan, je geeft een van de meest zinvolle reacties die een boardtopic zich kan wensen. Hulde!
Maar daarnaast hebben lange voeten hebben ook ruimte in de breedte nodig. Cutten in de breedte is net zo goed een nogo als cutten in de lengte lijkt me.


En daarvoor heb je nou je gewicht nodig om je edge er in te kunnen trappen hehe Smiley
Zeker in de highend ga je stuiteren als een malle omdat je niet diep genoeg komt.

Conclusie niet te groot kopen
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #12 April 08, 2013, 22:43:23
edit2Rapporteer  
Op zee is de wind normaliter stabieler dan in het binnenland, dus heb je ook om die reden geen 136 nodig. Qua stance vind ik een 130 niet heel logisch. Lijkt een compromis te worden, maar hé 't is Nederland;).
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #13 April 08, 2013, 22:43:52
edit2Rapporteer  
Tsja, lange latten met grote voeten is nu eenmaal lastig op een kiteboard.


Wat ik probeerde te zeggen was dat de lengte van een board afhangt van je stance, welke weer 1:1 in verhouding staat met je lichaamsbouw en dat de breedte afhangt van je gewicht. 2 maten die dus voor elke persoon verschillend zijn al naar gelang hun gewenste stance en gewicht.

Een normale stance van iemand van 195 past gewoon niet op een board van maar 130cm lang, tenzij je een ballenknijpende smalle stance wilt varen.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #14 April 08, 2013, 22:50:09
edit2Rapporteer  
Tsja, lange latten met grote voeten is nu eenmaal lastig op een kiteboard.


Wat ik probeerde te zeggen was dat de lengte van een board afhangt van je stance, welke weer 1:1 in verhouding staat met je lichaamsbouw en dat de breedte afhangt van je gewicht. 2 maten die dus voor elke persoon verschillend zijn al naar gelang hun gewenste stance en gewicht.

Een normale stance van iemand van 195 past gewoon niet op een board van maar 130cm lang, tenzij je een ballenknijpende smalle stance wilt varen.

Daar zit misschien wat in Evan, maar is die persoon behoorlijk licht. Dus onder de 75 kg dan wordt een 136 boardje weer erg lomp hoor!
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #15 April 08, 2013, 22:53:47
edit2Rapporteer  
En wat als we dat boardje maar 35cm breed maken, is het dan nog steeds te lomp om weg te trappen?

Niet dat zijn voeten er dan nog op passen, maar het gaat even om de beeldvorming dat je lengte en breedte als 2 verschillende dingen moet zien waar geen koppeling tussen zit.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #16 April 08, 2013, 22:55:14
edit2Rapporteer  
Ja klopt maar die boardjes zijn er nu eenmaal niet. En het wegtrappen heeft vooral te maken met de lengte van de rail. Niet met hoe breed het boardje is.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #17 April 08, 2013, 22:57:07
edit2Rapporteer  
Hoe makkelijk een board weg te trappen is in de high-end hangt van de grootte vd tip af, meer ga ik niet zeggen.
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #18 April 08, 2013, 22:58:17
edit2Rapporteer  
En daarvoor heb je nou je gewicht nodig om je edge er in te kunnen trappen hehe Smiley

Nature dat lijkt me een geforceerde oplossing. Net zoiets als een steeksleutel dicht bij de schroef vasthouden, ipv aan het uiteinde. Hefboomwerking.
Wanneer de breedte van het board in de juiste verhouding is met de lengte van je voet, dan staat je voet toch behoorlijk goed gepositioneerd om een goede hefboomwerking te realiseren => goede edge.

Iemand die langer is heeft langere voeten, dan iemand die kleiner is. Dat noemen we verhouding. Hoeft nooit een probleem te zijn. Alles draait om verhoudingen. Alles is in verhouding, kijk maar naar de natuur. De mensheid daarintegen is niet in verhouding (oorlog, crisis), en daarom moeten we grote moeite doen om voort te kunnen bestaan als mensheid. De sleutel ligt in de verhoudingen.

Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #19 April 08, 2013, 23:05:25
edit2Rapporteer  
Hoe makkelijk een board weg te trappen is in de high-end hangt van de grootte vd tip af, meer ga ik niet zeggen.

Leg het maar uit want ik ben het daar niet mee eens. Grin
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #20 April 08, 2013, 23:11:46
edit2Rapporteer  
En wat als we dat boardje maar 35cm breed maken, is het dan nog steeds te lomp om weg te trappen?

Niet dat zijn voeten er dan nog op passen, maar het gaat even om de beeldvorming dat je lengte en breedte als 2 verschillende dingen moet zien waar geen koppeling tussen zit.

Bestaan wel van die speed boards maar die zijn ook maar iets van een meter ofzo?

Maar dan kom ik nog terug waarom zou een lange gast in jullie opinie een groter board nodig hebben Smiley

Zwaarder ->  Groter -> meer drijfvermogen.
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #21 April 08, 2013, 23:17:09
edit2Rapporteer  
Als jij maat XL van broek bent, ga je toch niet een M aantrekken?

Als je lang bent, dan ga je toch never nooit concessies doen aan de manier waarop jij fijn staat?
Iemand die lang is, staat toch wijder dan iemand die kort is?

Dus zorg je ervoor dat je board die wijde stance aan kan. Ten eerste door een board te kiezen die de  goede wijdte qua stance biedt, wat tegenwoordig steeds vaker het geval is.
En ten tweede door genoeg lengte in het board te hebben, zodat je nog wat 'board' overhoudt.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #22 April 08, 2013, 23:27:12
edit2Rapporteer  
Als jij maat XL van broek bent, ga je toch niet een M aantrekken?

Als je lang bent, dan ga je toch never nooit concessies doen aan de manier waarop jij fijn staat?
Iemand die lang is, staat toch wijder dan iemand die kort is?

Dus zorg je ervoor dat je board die wijde stance aan kan. Ten eerste door een board te kiezen die de  goede wijdte qua stance biedt, wat tegenwoordig steeds vaker het geval is.
En ten tweede door genoeg lengte in het board te hebben, zodat je nog wat 'board' overhoudt.


Je gaat er nu vanuit dat iemand die lang is het fijner vind om sowieso een widere stance te hebben. Misschien is dit wel helemaal niet zo? Het is gewoon te kort door de bocht. Wink
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #23 April 08, 2013, 23:28:39
edit2Rapporteer  
Dan heb je niet goed gelezen Marc. Ik sta wijder dan jou, want ik ben langer dan jou.

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #24 April 08, 2013, 23:30:07
edit2Rapporteer  
Leg het maar uit want ik ben het daar niet mee eens. Grin
Check het verschil in de tip maar tussen een board voor maximale en minimale power. Al is die van een speedboard nog lang gehouden om enige stabiliteit op topsnelheid te behouden.

Een board met wijdere stance maar met exact dezelfde tip zal net zo makkelijk weg te trappen zijn als een board met smalle stance en dezelfde tip.


Je gaat er nu vanuit dat iemand die lang is het fijner vind om sowieso een widere stance te hebben. Misschien is dit wel helemaal niet zo? Het is gewoon te kort door de bocht. Wink
Da's niet kort door de bocht, dat is niet inzoomen op persoonlijke voorkeur en gemiddeld genomen zullen langere personen een wijdere stance prefereren. Zonder iemands persoonlijke voorkeur te weten kunnen we alleen maar uitgaan van zijn lengte.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.