camera kopen, welke?

peter.

Berichten: 1145
Mei 18, 2013, 11:12:23
edit2Rapporteer  
ik wil een spiegelreflex camera kopen.
aleen heb geen idee welke meer

heb 700 euro als max

eisen:
full hd filmen (liefts auto focus naar zomen)
groot bereik ( 70-300)
ga vooral gebruiken bij kitesurfen en wintersport en gerechten fotograferen

zelf al zitten kijken en kom zelf uit op een d3200 of 550d of 600d

hoop dat jullie mij kunnen vertellen welke en waarom?
alvast bedankt
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 Mei 18, 2013, 11:33:52
edit2Rapporteer  
ik wil een spiegelreflex camera kopen.
aleen heb geen idee welke meer

heb 700 euro als max

zelf al zitten kijken en kom zelf uit op een d3200 of 550d of 600d


In combinatie met een 70-300 lens kom je net of net niet aan die €700,- als enige lens!
En de Canon's hierboven hebben de optie van Magic Lantern voor het filmen, en de Nikon niet. Zou dus ook al een overweging zijn.

Canon EF 70-300mm 1:4-5.6 IS USM ongeveer €400,-
Canon 550D body only €480,- met 18-55 IS €500,-

Kortom, nieuw gaat je dit voor je budget niet lukken. En je moet nog accessoires erbij hebben zoals een statief met zulke teleafstanden. Daar redt je het met louter IS/VR niet mee.

En Autofocus op zulke camera's tijdens het filmen kan wel (vanaf de EOS 600D volgens mij, even checken op dpreview.com), en Nikon heeft dat standaard. Maar verwacht er niet veel van. Traag en groot contrast noodzakelijk tussen je onderwerp en de omgeving. Op grauwe, grijze dagen gaat het je niet lukken.

Alle bioscoopfilms en de meeste HQ op televisie is met handmatige zoom geschoten. Die camera's hebben niet eens autofocus.

Filmen met een D-SLR is vet, maar er komt heel veel bij kijken waaronder veel skills (veel oefenen).

Wellicht dat je beter een videocamera kunt kopen voor dat geld?


Overigens is de Nikon 70-300 nog iets duurder.
Je hebt ook goedkope varianten van Tamron en Sigma. Maar bij lenzen is het nu eenmaal goedkoop is matige kwaliteit. Zelfs de 70-300's van Nikon en Canon zou ik zelf nooit kopen. Maar mijn lat ligt wellicht wat hoger Wink
peter.

Berichten: 1145
Antwoord #2 Mei 18, 2013, 11:45:25
edit2Rapporteer  
okey dankje voor je info,

vind het het belanrijkste dat de fotos goed zijn.
en soms is het gewoon leuk dat je dan ook mooi kunt filmen
mijn buget is echt 700 euro, meer krijg ik niet los bij mijn vriendin haha.

heb nog een vraag nu zie ik deze set: http://link.marktplaats.nl/678358161
stel dat ik deze koop voor de lenzen en dan een body d3200 koop past dat?

en dan kan ik sparen voor een goeie lens
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #3 Mei 18, 2013, 12:11:03
edit2Rapporteer  
kwa lenzen zou ik tamron lenzen nemen... zijn voor een niet prof. die geen fullframe camera gebruikr is net zo goed als de canon lenzen maar dan goedkoper...
de camera keuze  duidelijk de 600D ivm HD filmen.

ik zelf heb 4 lenzen. een 70-300VC USD, een  24-70VC USD, een 10-24 Di II LD en een standaard 18-55 kit lens. met deze lenzen kun je alles... t budjet is wel wat ruimer dan 700... maar daar waren verjaardagen en sinterklaas weer goed voor. dus koop m nu met een kit lens... leer met de camera spelen/bedienen. op het moment dat je m onder de knie hebt dan kun je evt uitbreiden. ik zou btw niet de goedkoopste canon 70-300 voor 200 euri kopen dat is zonde. voor 200 euri meer heb je een 70-300 lens van tamron die de dure 70-300 IS USM II van canon evenaart.( 1200euro)
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #4 Mei 18, 2013, 13:03:23
edit2Rapporteer  
Ik ben erg tevreden met mijn Nikon D3100 kan ook hd filmen en autofocus
Niet de aller aller beste camera maar wel makkelijk en niet te duur.  Ondersteund de noobie fotograaf ook behoorlijk.

Ik ben er super tevreden mee zou m zeker weer kopen

Mijn setje:
Nikon D3100  (350 euro)
18-55 VR 
55-200 VR  270 Euro (189,95 als je goed zoekt)
Dicapac  Waterproof bag  (110 euro)

 ThumpsUp

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #5 Mei 18, 2013, 13:46:45
edit2Rapporteer  
Ik ben erg tevreden met mijn Nikon D3100 kan ook hd filmen en autofocus
Niet de aller aller beste camera maar wel makkelijk en niet te duur.  Ondersteund de noobie fotograaf ook behoorlijk.

Ik ben er super tevreden mee zou m zeker weer kopen

Mijn setje:
Nikon D3100  (350 euro)
18-55 VR 
55-200 VR  270 Euro (189,95 als je goed zoekt)
Dicapac  Waterproof bag  (110 euro)

 ThumpsUp



idd die dicapac is ideaal voor als het harder dan 25kts waait of voor shots vanaf het water.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #6 Mei 18, 2013, 23:44:36
edit2Rapporteer  
vind het het belanrijkste dat de fotos goed zijn.
en soms is het gewoon leuk dat je dan ook mooi kunt filmen
mijn buget is echt 700 euro, meer krijg ik niet los bij mijn vriendin haha.

heb nog een vraag nu zie ik deze set: https://link.marktplaats.nl/678358161
stel dat ik deze koop voor de lenzen en dan een body d3200 koop past dat?

en dan kan ik sparen voor een goeie lens



Bodies verouderen snel. Lenzen daarentegen kunnen heel lang mee.
Als de nadruk op foto's ligt dan is een D3200 zeker ook interessant!

De MP link laat geen prijzen meer zien en is al gereserveerd.
Ik ben geen Nikon kenner, weet meer van Canon.

Op foto's zie je de kwaliteit van een lens het best. Met filmen is de kwaliteit van minder groot belang.
Merk eigen lenzen zijn in de regel de beste optie. Zelden is een lens van een andere partij beter, wel vaak een stuk goedkoper!

Tamron, Sigma en Tokina hebben zeker interessante prijs/kwaliteit alternatieven zoals de Tamron 17-50/f2.8 zonder VC bijvoorbeeld.

En ook binnen het Nikon en Canon lenzengamma zijn er toppers en flops.
Zoals ik al zei kost goed glas gewoon geld.

Wat belangrijk is bij kitefoto's is een snelle autofocus en de mogelijkheid om snel foto's achter elkaar te nemen (burst rate uitgedrukt in frames per second)
Hoe meer frames, hoe meer kans op een geslaagde bevroren actiefoto (moet de autofocus het ook wel kunnen bijbenen)
Echt toppers op dat vlak zijn er niet binnen dit budget.

De D3200, D5200, D7000, 550D, 600D, 650D en 700D zullen zeker veel bieden voor het geld.

Alle details over deze camera's kun je vinden op wwww.dpreview.com > camera reviews by manufacturer.
Lenzen: www.photozone.de

Hiermee ga je een eind komen.

Tot slot wordt hier een zog. dicapac aangehaald. Een pvc zak waarmee je je camera waterdicht maakt. Mooi voor actie vanuit het water met korte brandpunt afstand.
Met tele kun je op de kant blijven staan.

Zelf zou ik de zakken van EWA Marine aanbevelen. Die zijn duurder maar hebben een venster van echt glas ipv kunststof. Dat laatste is veel kras gevoeliger en verstoord het beeld meer van je lens.
peter.

Berichten: 1145
Antwoord #7 Mei 21, 2013, 13:14:54
edit2Rapporteer  
bedankt voor alle tips

denk dat ik dit ga bestellen:

Canon - EOS 600D + 18-55 mm digitale spiegelreflex camera 449,-
Canon EF 75-300mm f/4.0-5.6 III USM 195,-

wat vinden jullie hier van?
 
600d
http://www.wehkamp.nl/Zoeken/ArtikelDetail.aspx?SC=6F3&ArtikelNummer=716754&Nty=1&Ntk=ART&Ntt=600d&Nao=0&Ns=&N=186&IZ=True&Ztb=False&cm_pi=Winkelmand&cmid=WEHBES&VIEW=Grid

lens
http://www.cameratools.nl/winkel/product/details/?getwgfilters=true&artdetail=CAEF75300U
tharealmb

Berichten: 143
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #8 Mei 21, 2013, 13:34:48
edit2Rapporteer  
even wat waarschuwingen voor je een spiegelreflex kiest voor video:

Autofocus is leuk, maar echt continu autofocussen gaat niet werken. Daar zijn ze gewoon te traag voor. Dan zou je een sony STL moeten kiezen die wel goed continu kan autofocussen. Echter als je iets filmt wat op een ongeveer constante afstand van je blijft is dat geen probleem. continu autofocus kan ook met een kleine spiegelloze camera zoals de NEX lijn. De kwaliteit is nauwlijks minder te noemen.

Daarbuiten gelaten, de D600 is denk ik een prima keus. heb zelf nikon, maar als ik opnieuw mocht kiezen zou ik toch voor canon gaan vanwege 1 reden, en dat is de MagicLantern Firmware. Deze kan je op een SD kaartje zetten, en dan heb je extra opties vooral gericht op filmen. Vooral functies om te zien of je alles goed scherp hebt tijdens het filmen. Ze zijn nu zelfs bezig (is nog niet af) om RAW video toe te passen op de 5D mark III. ALs dat lukt, willen ze dat ook op de 600D doen. Dan kun je echt gave video's schieten. (extreem kleurbereik, zeer hoge kwaliteit en scherpte)

Iets wat makkelijk is met filmen is, is een LCD loupe. Deze klik je op het scherm, en dan wordt het beeld uitvergroot. Daarnaast is het dan net een camcorder kwa filmen. Kosten weinig (paar tientjes), en je hebt vaker alles scherp, geen last van de zon en stabielere video.

Heb zelf een EWA Marine zak, en gebruik hem als ik in het water sta, en heb hem ook wel gebruikt op vakantie om te snorkelen om onderwaterfoto's en video's te maken. kost wel snel 80 a 100 euro dacht ik, maar een goed venster is voor de kwaliteit erg goed. (deze zijn niet echt van glas, maar van een soort plastic. maar dan wel het goede soort. de goedkope zakken hebben vaak buigbaar plastic waardoor je rare vervormingen krijgt).

Al met al denk ik dat de 600D een prima camera is. Hoofdzakelijk voor de foto's en verder ook bruikbaar voor een video zo nu en dan. Al is een vaste camcorder daarvoor nog het makkelijkst. Daarnaast vind ik het zelf altijd lastig zowel met video als met foto's bezig te zijn. Als ik beide doe heb ik vaak "mwa" foto's en "mwa" video's. Als je kiest voor 1 ding op een dag, dan is het resultaat vaak ook beter.
peter.

Berichten: 1145
Antwoord #9 Mei 21, 2013, 13:50:25
edit2Rapporteer  
dankje voor je uitleg:)

okey dus de 600d kan ik wel bestellen

en die lens is die prima? (voor deze prijs)
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #10 Mei 21, 2013, 14:52:51
edit2Rapporteer  
600d is prima mee te filmen en te fotograferen.
Prijzen zijn ook prima.
Als je serieus wil filmen met de camera zou ik er ook Magic Lantern opzetten, dan kan je wat meer dingen instellen.

@tharealmb volgens mij kunnen ze ondertussen al RAW video schieten met de 5dMK3, zag een filmpje op vimeo stond dit filmpje
http://vimeo.com/66457601
peter.

Berichten: 1145
Antwoord #11 Juni 07, 2013, 09:06:27
edit2Rapporteer  
Canon - EOS 650D + 18-55 mm II
Canon EF 70-300mm 1:4-5.6 IS USM

dit is het geworden iets meer geld uit gegeven dan ik wou maar jah heb je ook wat:)

bedankt voor alle tips!
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #12 Juni 07, 2013, 09:23:55
edit2Rapporteer  
Prima camera, ik heb dezelfde. Ga je veel plezier van hebben.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 Juni 07, 2013, 10:37:48
edit2Rapporteer  
Canon - EOS 650D + 18-55 mm II
Canon EF 70-300mm 1:4-5.6 IS USM

dit is het geworden iets meer geld uit gegeven dan ik wou maar jah heb je ook wat:)

bedankt voor alle tips!

De camera is zonder meer top! Zeker met goed glas erop in staat tot waanzinnig mooie foto's!
Die standaard lens is leuk om mee te beginnen, maar zul je wellicht volgend jaar wel willen vervangen. Dan hebben we met z'n allen ook genoeg goed advies t.z.t. Grin

Die 70-300 is prima op zonnige dagen. Met meer bewolkt weer zal hij minder presteren bij actiefoto's. Voor filmen daartegen is hij prima geschikt, ook bij minder licht. Je moet dan nl. op een sluitertijd van 1/60ste (bij 30fps) uitkomen, en dat is makkelijker te realiseren met f4.5 als 1/1000ste of sneller voor actiefoto's!

We wachten op de eerste beelden Wink
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #14 Juni 07, 2013, 10:41:05
edit2Rapporteer  
En oefenen is echt een must anders komt er nog niets van terecht... Dat heb ik zelf wel gemerkt...
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #15 Juni 07, 2013, 11:54:33
edit2Rapporteer  
En oefenen is echt een must anders komt er nog niets van terecht... Dat heb ik zelf wel gemerkt...

Inderdaad!

tharealmb gaf het hierboven al aan.
Het is geen videocamera, maar echt een cinematool. Spontane footage die van hoge kwaliteit zijn kun je er eigenlijk niet mee maken.
tharealmb

Berichten: 143
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #16 Juni 10, 2013, 08:19:29
edit2Rapporteer  
Mooie keuze! ben benieuwd naar je foto's! en video's ook natuurlijk. Mocht je veel gaan filmen, dan is een statief ook nog een goede optie. Heb zelf een paar 3-poten (tripod) en 2 1-poten (monopod). Vooral die 1-poot statieven (monopod) gebruik ik vaak. makkelijk mee te nemen, voor filmen nog best stabiel en als er mensen vragen wat voor lens en camera je gebruikt (waar ik een hekel aan heb, als iemand een eigen board maakt vraag ik toch ook niet wat voor merk boormachine die gebruikt?) kan je er een mooie mep mee uitdelen Wink.

Sommige monopods kun je ook als verkapt tripod gebruiken. daar zitten dan 3 kleine pootjes in, waardoor die kan blijven staan. Maar erg stabiel is dat niet, maar beter dan niks!

en hou de Magic Lantern website in de gaten. Ze zijn begonnen met de 650D ook aan te passen. En zitten echt handige functies bij. Installeren is erg makkelijk
http://nl.fotovideo.nu/nieuws/35390/video-magic-lantern-hack-installeren
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #17 Juni 10, 2013, 09:48:37
edit2Rapporteer  
Yep: ML rules! Ik wacht met smart op de volgende (beta) update voor mijn camera!

En inmiddels heeft Canon laten weten dat de garantie niet wordt aangetast door het gebruik van ML, tenzij duidelijk aantoonbaar het daar wel door ontstaan is. Tot op heden heb ik nog nooit gehoord dat er een camera door ML kapot is gegaan of beschadigd is geraakt. En er zijn miljoenen gebruikers wereldwijd!

http://www.diyphotography.net/dear-canonnikonpanasonic-can-i-use-custom-firmware-my-camera
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.