bijna ongeluk

Senna

Geen avatar

Berichten: 61
Juni 02, 2013, 15:19:14
edit2Rapporteer  
Mijn kite is een blade trigger en stond met een 10m2 op Workum in het diepe water.
Gister nadat ik een trick deed die normaal altijd prima lukte lande mijn kite op het water. Door mijn voorwaartse kracht die ik nog had begon mijn kite binnenstebuiten te draaien en zat alles verkeerd (binnenstebuiten etc). Ik kon er niet meer mee terug zwemmen want de wind was daarvoor te sterk en dacht dat een self rescue hier de beste optie was, dus trok ik safety. Op dat moment echter begon mijn kite de lucht weer in te trekken en te loopen waardoor de enigste optie werd alles lostrekken omdat ik er achteraan werd gesleept. Mijn leash gaf ook niet mee en deze heb ik onder water moeten losknopen, wat gelukkig lukte.

Met de hulp van een aantal fantastische mensen werd ik gebodydragged richting het stuk waar ik kon staan en is wonder boven wonder mijn kite nog heel (en ook de lijnen). (Met dank aan deze helpende toppers!)
Nu probeer ik echter te begrijpen wat er precies is gebeurd en zelf heb ik het idee dat het uiteraard om de lijnen ging, maar misschien was het trekken van safety misschien ook niet de beste optie hier.
Het ging allemaal zo snel dat er niet teveel tijd was om na te denken.

Ik hoop dat er mensen zijn die me hier een beetje wegwijs kunnen maken want was dus nog niet eerder in zo een situatie geweest. Dus bij deze mijn vraag, heb ik hier juist gehandeld of zijn er mensen die het anders hadden gedaan?
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #1 Juni 02, 2013, 15:38:02
edit2Rapporteer  
Wat voor soort safety heb je? 1-lijn, 2 lijns? 5th?

Als ik op de site kijk, lijkt het om een 2 lijns safety te gaan. Dat zou betekenen dat de kite niet genoeg depowered en dat er een stuurlijn om een wingtip zat.

Ik denk wel dat je te vroeg getrokken hebt.

Wel vreemd dat je leash niet losliet.... zou niet mogen gebeuren met zo'n simpel systeem.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #2 Juni 02, 2013, 16:13:46
edit2Rapporteer  
Klinkt als een klassiek geval loop-of-death: of te weinig depower (bij QR trekken. De kite heeft nog teveel restdruk, zoals Faxie al aangeeft), of een bridle om een wingtip, of geometrisch niet 100% te depoweren (de kite heeft nog teveel restdruk louter op de frontlijnen).
Of teveel slagen in de frontline/safety lijn waardoor deze niet meer soepel released.
Dit overkomt de besten wel eens, en het is echt scary! Tongue

Heb je de kite al eens getest op de QR in het low-end bereik?
Hoe reageert hij dan?

Zag paar dagen geleden de 9m trigger van dit seizoen, zag er goed uit en dikke performance!
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #3 Juni 02, 2013, 16:24:27
edit2Rapporteer  
Sowieso belangrijk om te weten hoe je safety werkt, en soms (of elke sessie) de QR even nakijken op werking.
Senna

Geen avatar

Berichten: 61
Antwoord #4 Juni 02, 2013, 16:32:49
edit2Rapporteer  
De safety heb ik  vaker getrokken maar dat was met minder wind en middel diepwater (ben ooit een duitser ingevlogen in mijn beginnersjaar). Toen werkte dat prima. Dit is tot dusver de eerste situatie geweest waarbij ik het in diep water trok. Waarschijnlijk zaten de lijnen zo verkeerd om de kite dat die daar niet juist op reageerde in combinatie met te weinig depower als die safety trekt.
Ik weet in principe hoe dit te corrigeren tijdens een selfrescue, maar daar had ik de tijd niet voor want toen werd ik al door het water gesleurd.

Bedankt voor jullie reacties. Is er iets wat ik anders had kunnen doen? Zoals voordat ik safety trok?
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #5 Juni 02, 2013, 16:49:52
edit2Rapporteer  
Eerst goed kijken hoe de kite in het water ligt en hoe de lijnen zitten. Safety kan je altijd nog trekken.

Maar als je niet in staat bent om te corrigeren zul je in de meeste gevallen toch de kite moeten releasen denk ik.

Ik heb zelf een flagout handle op 1 frontlijn, dus die pak ik in zo'n geval. Dan zet ik m'n leash over op die handle.

Ik heb laatst dezelfde situatie gehad overigens na een mislukte landing. Kite binnenstebuiten en een stuurlijn om een wingtip. Kreeg de lijn niet los, en de kite wilde relaunchen (vraag me niet hoe een kite dat doet als hij binnenstebuiten zit.. ) dus ik pakte de flagout en gooide m'n chicken loop los, en zo kon ik de kite binnenhalen.

Was wel een flinke lijnenspaghetti....
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #6 Juni 02, 2013, 16:54:26
edit2Rapporteer  
Je hebt juist goed gehandeld ThumpsUp! Mens gaat voor materiaal, dus kite losgooien was heel logisch. Beter 10 keer preventief losgooien dan 1 keer te weinig. Als je nog nooit achter een loopende kite bent meegetrokken lijkt het misschien wat overdreven, maar diegenen die het meegemaakt hebben zullen precies hetzelfde gedaan hebben in jouw situatie.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #7 Juni 02, 2013, 17:03:11
edit2Rapporteer  
Je hebt juist goed gehandeld ThumpsUp! Mens gaat voor materiaal, dus kite losgooien was heel logisch. Beter 10 keer preventief losgooien dan 1 keer te weinig. Als je nog nooit achter een loopende kite bent meegetrokken lijkt het misschien wat overdreven, maar diegenen die het meegemaakt hebben zullen precies hetzelfde gedaan hebben in jouw situatie.

Losgooien was inderdaad goed. Maar als er geen direct gevaar is moet je nog niet gelijk je QR trekken. Het kan zelfs zijn dat de kite juist ging loopen omdat ze de QR trok.

Proberen te corrigeren terwijl je paraat staat je QR te trekken mocht het nodig zijn lijkt me in dit geval beter. Als je het fout ziet gaan of niet meer vertrouw, heb je binnen een kwart seconde je QR getrokken.
feddomw
Gast
Antwoord #8 Juni 02, 2013, 17:09:53
edit2Rapporteer  
Het zou kunnen dat je alles correct hebt gedaan. Het enige wat uit je verhaal niet duidelijk is en wat je misschien eerst had kunnen doen, is voor de je QR trekt voor een SelfRescue, eerst zorgen/checken/kijken dat je lijnen goed zitten.

Een inverted kite (heb ik ook vaak gehad inderdaad nadat ik de kite "inhaalde") hoeft geen drama te zijn. Als de kite weliswaar binnenstebuiten zit maar bijvoorbeeld met z'n LE op het water, zal de kite je downwind trekken, maar als je de QR trekt als al je lijnen mooi op gelijke spanning zitten, is de QR trekken en direct je lijnen (correct) op je bar schieten makkelijker. Je kan dan ook veel beter een groot lijnlengte verschil maken bij het opschieten van de lijnen, zodat de kite als het ware op een lijn is uitge-flagged.

Ik weet niet of ik het helemaal duidelijk uitleg zo....
Maar het kan zoals hierboven gezegd ook zo zijn dat je alles goed hebt gedaan.

Kleine tip: als je toch geen handlepasses doet, maak je leash dan AAN DE VOORKANT van je trapeze vast. Ik zie zo weinig mensen het doen, maar het is 1000 keer veiliger. Ik ben ook eens in diep water bij sideshore wind achter een loopende kite aan gegaan: dat is een stuk "prettiger" als je voorwaarts wordt getrokken. Je kan zien wat de kite doet, je kan een beetje controleren, enz.

EDIT: Faxie bevestigt wat ik zeg, maar hij zegt het duidelijker. Als je pas QR trekt als alles "onder controle is", heb je minder kans op lijnen om je wingtip en zo.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #9 Juni 02, 2013, 18:30:00
edit2Rapporteer  
Uit Senna's verhaal maak ik op dat de kitelijnen al onder spanning stonden op het moment dat Senna safety trok. Een loopende kite staat altijd onder spanning, anders loopt tie niet;). Diep water en loopende kite = kite losgooien.
feddomw
Gast
Antwoord #10 Juni 02, 2013, 19:12:23
edit2Rapporteer  
Een loopende kite staat altijd onder spanning, anders loopt tie niet;). Diep water en loopende kite = kite losgooien.

Ik heb nooit anders gezien dan dat een kite pas gaat loopen nadat de lijnen eerst slack waren gegaan: de lijnen moeten "de ruimte" krijgen om om een wingtip te slaan of in de knoop te raken.

Je tweede zin ben ik echter het meest in geinteresseerd: bij ruim en open water zie ik veel minder gevaar dan bij ONdiep water of andere hindernissen... licht AUB ff toe, Andre.
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #11 Juni 02, 2013, 20:52:42
edit2Rapporteer  
Feddomn heeft een goede tip: doe je leash voor vast, raak je veel minder snel in paniek. Kan gewoon aan de trapeze bar.
Heb dat zelf ook gehad, werd dermate snel achter de loopende kite getrokken, dat, toen ik ik mijn lichaam kromde om beter bij de leash te kunnen komen, ik door die houding razendsnel onder water werd getrokken.
Sindsdien heb,ik op al mijn kites een 5de lijn, en is dat loopen verleden tijd. Ik zie dit loopen overigens mega-vaak gebeuren. North is niet voor niets een mega-voorstander van 5de lijn.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #12 Juni 02, 2013, 21:03:04
edit2Rapporteer  
@Feddo: uiteraard zijn opstakels bij ondiep water vaker in de buurt dan bij diep water, maar de kans op verdrinken is natuurlijk een heel stuk kleiner. Dus ter voorkoming van verdrinking door loopende kite: losgooien. In ondiep water is het een ander verhaal en heb je meer tijd om na te denken, kun je je ook schrap zetten om de voorwaarse snelheid te vertragen en kijken of hulp van medekiters realistisch is. Nogmaals, ik zie liever een kite helemaal losgegooid dan een loopende kite met een kiter die niet weet wat hij/zij moet doen.

Voordat een kite out of control loopt, zullen er wel minimaal 2 lijnen slack zijn geweest;).
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 Juni 02, 2013, 22:07:31
edit2Rapporteer  
Helaas heb ik het ook 2x mee mogen maken. 1x door frontlijnbreuk en 1x door teveel slagen van de safetylijn om de voorlijn.

En wat Geloof68 zegt is echt waar: je kite moet je losgooien...maar beide keren heb ik dat gek genoeg niet gedaan. En ik zeg altijd tegen iedereen dat je het moet doen. Psychologisch dingetje Tongue

Ik ben destijds zo vaak onder water getrokken dat ik sindsdien liever mijn leash aan de voorkant vastmaak. Zo kun je er altijd bij...dat gezegd ik heb een Pat Love TFM en daar is de voorste leash bevestiging niet stevig genoeg om die krachten te weerstaan...
Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #14 Juni 02, 2013, 22:47:18
edit2Rapporteer  
Ik vind het wel een beetje raar dat je met je kite nog vast aan je naar de kant wilde zwemmen?

Zou het niet beter helpen om eerst naar je kite toe te zwemmen, eventueel in een zijwaartse beweging? Ik weet niet of dit kan, zelf nooit gedaan.

Met een beetje line slack had de kite misschien nog kunnen om rollen. Of bij het trekken van je QR had er minder spanning opgestaan.
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #15 Juni 02, 2013, 23:06:12
edit2Rapporteer  
Michiel: leash kan gewoon aan de trapeze haak, waar de riemen doorheen gaan
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #16 Juni 02, 2013, 23:10:59
edit2Rapporteer  
Ik vind het wel een beetje raar dat je met je kite nog vast aan je naar de kant wilde zwemmen?

Zou het niet beter helpen om eerst naar je kite toe te zwemmen, eventueel in een zijwaartse beweging? Ik weet niet of dit kan, zelf nooit gedaan.

Met een beetje line slack had de kite misschien nog kunnen om rollen. Of bij het trekken van je QR had er minder spanning opgestaan.

Risico om lijnen om je lichaam te krijgen, en dan ben je verder van huis als de kite gaat launchen.
tharealmb

Berichten: 143
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #17 Juni 03, 2013, 09:05:31
edit2Rapporteer  
Ik vind het wel een beetje raar dat je met je kite nog vast aan je naar de kant wilde zwemmen?

Zou het niet beter helpen om eerst naar je kite toe te zwemmen, eventueel in een zijwaartse beweging? Ik weet niet of dit kan, zelf nooit gedaan.

Met een beetje line slack had de kite misschien nog kunnen om rollen. Of bij het trekken van je QR had er minder spanning opgestaan.

Een keer moeten doen, maar de lijnen op je bar rollen terwijl je uit de kant word getrokken en er spanning op staat is ERG zwaar. zeker als je daarna terug moet zwemmen naar de kant. Zelfs terwijl ik de lijnen oprolde had ik erg veel moeite om niet verstrikt te raken in de lijnen. Als je kite dan launched heb je een probleem, maar als je benen klem komen te zitten wordt het moeilijk zwemmen.
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #18 Juni 03, 2013, 12:53:27
edit2Rapporteer  
Al meerdere malen gehad dat mn kite inverted weer relaunchde,  De eerst keer had ik het eerst niet door dat ie binnenste buiten zat. maar kon er gewoon meer naar de kant varen, , Ik geloof allen niet dat het erg goed voor je kite is. En ik raad het ook niemand aan om het zo te doen. zeker niet bij harde wind
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #19 Juni 03, 2013, 14:08:29
edit2Rapporteer  
Michiel: leash kan gewoon aan de trapeze haak, waar de riemen doorheen gaan

Klopt, ben ik ook achter inmiddels Wink
Maar toch bedankt voor de tip!
Senna

Geen avatar

Berichten: 61
Antwoord #20 Juni 03, 2013, 16:01:45
edit2Rapporteer  
Bedankt voor alle reacties!! Weer genoeg tips om over na te denken en toe te passen! Wink
Ook fijn om te weten dat er een aantal het er toch mee eens waren dat de kite helemaal releashen hier een goede optie was. Hopen dat het niet te vaak gebeurd Wink
feddomw
Gast
Antwoord #21 Juni 03, 2013, 16:14:44
edit2Rapporteer  
Ik kan iedereen hier de NKV safetyclinic van Maarten Huisman (weer) aanraden. Dit onderwerp komt goed aan bod namelijk.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.