Kite continu in loop

Pjotter

Geen avatar

Berichten: 18
Juni 10, 2013, 22:40:53
edit2Rapporteer  
Afgelopen vrijdag was ik op Muiderberg lekker aan het oefenen toen mijn kite, na een mislukte start, in het water neer kwam. Opzich niks mis mee, maar toen ik hem wilde restarten bleek een van mijn lijnen vast te zitten en begon mijn kite continu te loopen. Ik kreeg hem er niet uit dus liet mijn bar los, maar dat hielp ook niet dus mijn safety getrokken. Maar hij bleef loopen en ik kon hem nog steeds niet houden. Gelukkig stond er niet veel wind en stonden er geen mensen voor mij in het water dus ik heb uit eindelijk ook maar mijn leash los gemaakt.
Ik heb twee jongens op de kant kunnen roepen die mijn kite konden opvangen, dus viel allemaal mee. Heb ook nog verder kunnen kiten nadat ik alle lijnen uit de knoop had gehaald.

Maar mijn vraag nu, had ik hier uit kunnen komen zonder de safety te trekken en kan ik dit voorkomen?
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #1 Juni 10, 2013, 22:53:16
edit2Rapporteer  
Bekend probleem, komt heel vaak voor, zie zoekfunctie. Zet er een simpele 5de lijn op, doe ik ook, en het probleem is over.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #2 Juni 10, 2013, 23:49:38
edit2Rapporteer  
Wel handig om te vermelden om wat voor kite het ging.... Je hebt wel goed gehandeld door de boel los te gooien Wink
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #3 Juni 11, 2013, 00:00:34
edit2Rapporteer  
Je hebt wel goed gehandeld door de boel los te gooien Wink

Ik krijg juist het idee dat die er redelijk lang over heeft gedaan om de safety alleen al te activeren.
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #4 Juni 11, 2013, 00:12:00
edit2Rapporteer  
Bridle of stuurlijn ergens achter blijven haken...doe je niks aan of een ander type kite kopen meteen goed voor de economie  Grin
Pjotter

Geen avatar

Berichten: 18
Antwoord #5 Juni 11, 2013, 10:40:11
edit2Rapporteer  
@Wimt, waar moet ik die 5e lijn aan bevestigen, of moet ik dan een andere bar hebben?

@Faxie ik heb een F-One Bandit Tres 10m.

@Yoram, viel mee, denk niet meer dan 10 seconden. Was voor mij ook de eerste keer dat ik dit mee maakte en ik Kite nog maar een klein jaartje.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #6 Juni 11, 2013, 11:15:57
edit2Rapporteer  
Tja daar staat de Bandit om bekend. Een 5th lijn gaat geen uitkomst bieden in zo'n geval want zelfs met een 5th lijn blijft die loopen met een lijn om de wingtip.
feddomw
Gast
Antwoord #7 Juni 11, 2013, 11:22:20
edit2Rapporteer  
@Wimt, waar moet ik die 5e lijn aan bevestigen, of moet ik dan een andere bar hebben?

@Faxie ik heb een F-One Bandit Tres 10m.

@Yoram, viel mee, denk niet meer dan 10 seconden. Was voor mij ook de eerste keer dat ik dit mee maakte en ik Kite nog maar een klein jaartje.


"even" een 5e lijn broddelen aan een standaard 4lijns kite is alleen voorbehouden aan de ervaren hobbyist. Wimt's "oplossing" is een beetje kort door de bocht.

Het kan nou eenmaal gebeuren, waarbij zoals Marc al aangeeft het lijkt eerder bij een Bandit te gebeuren dan andere kites.

Je bent een ervaring rijker. Als je je er niet lekker bij voelt (begrijpelijk), B3 op marktplaats zetten of hulp inroepen van een ervaren kiter die je eea kan uitleggen. Ik snap zelf niet 123 uit je verhaal waarom de kite druk bleef houden na trekken QR? Kan je toelichten?
Pjotter

Geen avatar

Berichten: 18
Antwoord #8 Juni 11, 2013, 11:34:12
edit2Rapporteer  
Hoi feddomw,

Ik zelf ook niet, dat was voor mij inderdaad ook de verassing. Heb ik ook niet kunnen achter halen, aangezien ik alles had los gegooid.
Verder voel ik me nog prettig met de kite, na het voorval heb ik de lijnen uit de knoop gehaald en ben weer verder gaan oefenen en dat ging goed. Dus wil hier nog even lekker mee oefenen en zodra ik wat meer ervaring heb ga ik me zeker verdiepen in andere vliegers, was ik zowie zo al van plan.0

Maar wat je zegt, ik ben een ervaring rijker.
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #9 Juni 11, 2013, 12:00:07
edit2Rapporteer  
Soms als je kite al een aantal rotaties heeft gemaakt, en je trekt je safety, dan is de weerstand tussen de lijnen (door de hoeveelheid rotaties) zo hoog dat hij niet uit kan vlaggen.  Dit is met een 5e lijn ook zo.
Het enige wat je kunt doen is eerder je safety trekken denk ik.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #10 Juni 11, 2013, 14:08:20
edit2Rapporteer  
Oplossing is voorlijnen niet teveel laten slacken als je crasht Smiley

Zoveel mogelijk ten alle tijden spanning op je lijnen houdenn.
zo voorkom je een deathloop
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #11 Juni 11, 2013, 14:30:49
edit2Rapporteer  
Soms als je kite al een aantal rotaties heeft gemaakt, en je trekt je safety, dan is de weerstand tussen de lijnen (door de hoeveelheid rotaties) zo hoog dat hij niet uit kan vlaggen.  Dit is met een 5e lijn ook zo.
Het enige wat je kunt doen is eerder je safety trekken denk ik.


Dit heb ik ook gemerkt bij de Best RP bar omdat die swivel voor geen meter werkt draai je bij elke backroll je powerlijnen in elkaar, waardoor ook in het onderste gedeelte van de Y de rode mini 5th zich om de powerlijn heen wikkelt. Als je 'm dan trekt zit de boel meteen in de knoop.

De oplossing is net zo vaak de andere kant uit backrollen of downloopen Smiley
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #12 Juni 11, 2013, 15:05:50
edit2Rapporteer  
Ik heb ook een paar keer het feest van een loopende kite mogen vieren. Met harde wind en een kleinere, sneller loopende kite kan dat echt zeer gevaarlijk zijn. Safety trekken kan, maar helpt niet, dus alles releasen is de beste actie, afhankelijk van de situatie. Ik heb me ooit 'gecontroleerd' door een loopende kite naar de kant laten sleuren om op zwemafstand de boel te releasen.
Zorg dat je leash nooit over een touw achter je trapeze kan schuiven, maar aan een oog aan de zijkant zit bevestigd. Want dan heb je grote kans dat je in alle hectiek je release niet kunt vinden, met alle mogelijke gevolgen van dien.
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #13 Juni 11, 2013, 16:10:37
edit2Rapporteer  
Als we de stokpaardjes even op stal laten, geldt  voor elke Kite dat het mogelijk is dat deze in een deathloop kan komen. En ik heb nog niet gehoord van een safetysysteem dat na een aantal loops te hebben gemaakt, nog steeds released op 1 of 2 lijnen. Fysiek niet mogelijk.

Als je de ruimte had vanaf het begin vd loop, heb je goed gehandeld, hooguit wat eerder je safety trekken.

Heb het zelf 2x meegemaakt (zie ook elders op het forum), 1x met de handig dos ook op Muiderberg, waarbij ik de kant opgetrokken ben omdat ik m'n Kite niet los kon gooien omdat ik m'n safety niet had geoefend (dom en sindsdien oefen ik regelmatig!).

En zeer recent 2 loopjes bij IJmuiden, na 2e had ik chickenloop los en klaar om te releasen. Gelukkig trok de Kite me netjes naar de kust omdat hij aan die kant vh windvenster bleef staan. Bij de kust ook gelost en snel erheen gerend, lijnen ontward en door.

Het gebeurt, afhankelijk vd omstandigheden moet je eerder of later je safety trekken en/of releasen.
CouchKiter

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #14 Juni 11, 2013, 17:15:14
edit2Rapporteer  
Krijg je de boel niet onder controle door de bar van je af te houden en tegelijk naar voren te reiken en de powerlijnen naar je toe te trekken? Op het forum was dat als oplossing gegeven als een lijn om de bar gewikkeld stond. Zou dat in deze situatie ook werken?
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #15 Juni 11, 2013, 20:38:51
edit2Rapporteer  

Dit heb ik ook gemerkt bij de Best RP bar omdat die swivel voor geen meter werkt draai je bij elke backroll je powerlijnen in elkaar, waardoor ook in het onderste gedeelte van de Y de rode mini 5th zich om de powerlijn heen wikkelt. Als je 'm dan trekt zit de boel meteen in de knoop.

De oplossing is net zo vaak de andere kant uit backrollen of downloopen Smiley
Inderdaad, het is zelfs zo met een mini 5th dat als je hem een paar keer gedraaid hebt en je je safety trekt, dat door de verhoogde weestand je lijnen te warm kunnen worden en je vervolgens ook nog een setje nieuwe lijnen mag bestellen. (Dit heb ik dus al eens gehad Smiley )
Pjotter81

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #16 Juni 11, 2013, 21:01:09
edit2Rapporteer  
Nou ik ben iig een hoop wijzer geworden door alle reacties hier.
Dank allemaal voor de tips en en adviezen.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #17 Juni 11, 2013, 21:07:15
edit2Rapporteer  
Ook gewoon goed opletten, de Bandit heeft een wat langere Bridle en daardoor gebeurd het wat sneller. Is helaas niet anders.
Tracer

Berichten: 34
Antwoord #18 Juni 20, 2013, 10:08:59
edit2Rapporteer  
North kites hebben elastiekjes aan de tips (bungee's noemt north ze geloof ik) die de stuurlijnen van de tips van je kite vandaan houden als die ligt te spoelen (9 van de 10 keer de oorzaak van loops). Werkt goed, maar niets is 100% betrouwbaar behalve je linker- of rechterhand ...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.