botbreuken op autostrand

hilside

Berichten: 14
Juni 15, 2013, 22:18:33
edit2Rapporteer  
Naar ongeluk tijdens les,

 inmiddels twee weken geleden maar wilde het toch ff delen.

Een collega van mij kon al aardig powerkiten en ik zat m te pushen om kitesurf les te nemen. Twee weken geleden had hij zn tweede les bij oostvoorne (knoop of 20 als ik me niet vergis), wordt ie de lucht in gestrokken maar blijft aan de bar trekken tot bij hard neerkomt in het (ondiepe?!) water.

Ambulance erbij en naar een huisartsen post, vertellen ze hem dat ie rustig aan moet doen en maandag maar naar zn huisarts.. ze vermoeden niks ernstigs..
Dus maandag bij de huisarts en toch gelijk door naar het ziekenhuis voor foto's.

eindresultaat: gebroken scheenbeen én kuitbeen, schade aan knie gewricht, gelijk geopereerd, 6 maanden revalideren! ThumpDown ThumpDown ThumpDown

Echt zuur..

hierbij komt bij mij de vraag op: hoe kan je dit als instructeur voorkomen?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #1 Juni 15, 2013, 22:56:48
edit2Rapporteer  
Wat een naar verhaal dit, beterschap aan de ongelukkige kiter toegewenst.
Maar als instructeur ben je verantwoordelijk... een instructeur kan en moet je duidelijk maken wat de consequenties zijn van over enthausiast sturen en kite poweren. dringt dit niet door tot de leerling dan is de instructeur verplicht om in te grijpen... niet ingrijpen is nalatigheid. het niet in kunnen inschatten van kite maat tov windsnelheid en condities en locatie (diepte van het water, evt obstakels, ) duidt op incompetentie van de istructeur. Natuurlijk zitten er ook eigenwijze over ijverige overmoedige leerlingen. maar daar moet de instructeur op inspelen en ingrijpen. dus maw de instructeur is ten alle tijden verantwoordelijk. al zou dat juridisch technisch misschien niet helemaal afgetimmerd zijn. ook als vriendendienst zeg ik kijk uit hoe je iemand iets bij probeert te brengen.


P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #2 Juni 15, 2013, 23:03:12
edit2Rapporteer  
Volgens mij was dat eind van de middag/begin avond? Kwam ambu en brandweer tegen toen ik parkeerplaats verliet.

Ben zelf een beginner vorig jaar lessen gevolgd en had tijdens het ass dragen over het strand ook ff een momentje van shit de kite gaat er met mij vandoor, waarop de instructeur heel hard riep:  BAR LOS!!!Gelukkig hoorde ik dat en was de vlieger weer snel onder controle. Blijkbaar is dat niet goed gegaan voor jou collega.

De verwonding zijn niet mis lees ik zo, heb zelf ook keer kuit scheenbeen en bovenbeen gebroken (verkeers ongeluk) en weet dat zo'n revalidatie geen pretje is.

Beterschap voor je collega gewenst en hoop dat hij in de toekomst weer met een goed been het Kitesurf avontuur een goed vervolg kan geven.

geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #3 Juni 15, 2013, 23:05:40
edit2Rapporteer  
, wordt ie de lucht in getrokken
Goed dat je dit topic start.

Wat was hij aan het doen? Een cursist wordt niet zomaar de lucht ingetrokken met een relatief kleine kite.
hilside

Berichten: 14
Antwoord #4 Juni 16, 2013, 01:02:48
edit2Rapporteer  
Goeie vraag, misschien iets wat grote kite voor een les. Als ik me goed herinner was het niet vlagerig. Raar insturen en poweren denk ik dan.  Misschien gewoon een kite met veel lift... misschien een cabrinha!
jouce

Berichten: 88
Antwoord #5 Juni 16, 2013, 09:17:56
edit2Rapporteer  
Ikzelf heb tijdens mijn lessen ook zoiets meegemaakt. Ook in ondiep water.  Ik stuurde de kite in, hij raakte overpowerd en trok me mee. Ook ik had hier een instructeur die riep: Loslaten... Maar met het reactievermogen van een beginner was ik toch al snel 5 meter verder. Ik ben er gelukkig zelf maar met wat schrammen en blauwe plekken vanaf gekomen.
Ik denk dat je als instructeur het bij de cursist er moet in timmeren van los te laten want je raakt in het begin soms snel in paniek en trekt of blijft vasthouden uit instinct wat het nog erger maakt.
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #6 Juni 16, 2013, 09:32:18
edit2Rapporteer  
, wordt ie de lucht in getrokken
Goed dat je dit topic start.

Wat was hij aan het doen? Een cursist wordt niet zomaar de lucht ingetrokken met een relatief kleine kite.

hmmm, hoeft maar 2 meter te zijn ofzo, hangt er vanaf hoe je neer komt.
Snackyman

Berichten: 802
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #7 Juni 16, 2013, 10:06:00
edit2Rapporteer  
, wordt ie de lucht in getrokken
Goed dat je dit topic start.

Wat was hij aan het doen? Een cursist wordt niet zomaar de lucht ingetrokken met een relatief kleine kite.

hmmm, hoeft maar 2 meter te zijn ofzo, hangt er vanaf hoe je neer komt.

En in te ondiep water staan. Sta je tot boven onder je borstkast in het water en klap je op het water dan is er niks aan de hand.
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #8 Juni 16, 2013, 10:44:42
edit2Rapporteer  
Helemaal voorkomen kan je dit natuurlijk niet. Als de instructeur van te voren alles duidelijk heeft uitgelegd inclusief wat je moet doen als het fout gaat, dan heeft hij er alles aan gedaan om de kans op een ongeluk minimaliseren.
joosie

Berichten: 967
Antwoord #9 Juni 16, 2013, 12:17:40
edit2Rapporteer  
Veel sterkt aan de kiter, hopelijk een herstel zonder complicaties.

hmm ja eerste reactie als iets misgaat dat je verkrampt en je armen naar je toetrekt ook als dit aan je verteld wordt zal het je de eerste keer als het gebeurd niet lukken om de bar los te laten en zal je zoals ik het lees de bar zelfs aantrekken gevolg dat je gelift zal worden.
als het water dieper had geweest weet je niet hoe je land kan je ook je enkel breken of head-first een hersenschudding kunnen krijgen, nou ja we lezen dit elk jaar wel eens
feddomw
Gast
Antwoord #10 Juni 16, 2013, 12:58:59
edit2Rapporteer  
Moelijk, dit. Helemaal voorkomen kan je het nooit en je moet de precieze omstandigheden kennen om te kunnen oordelen.

Ik ben bij mijn allereerste les ook vooruit getrokken en op mijn schouder geland, ik kon echt maanden niets meer met die arm. Gelukkig niet gebroken. Achteraf gezien kan ik nog steeds niet zeggen dat het een instructeursfout is. Ongelukken gebeuren nou eenmaal.

En je kan niet direct met een kite het water in tot borstdiepte, kite moet toch opgelaten worden en "gevoeld". Als je verkeerd staat en niet weet wat een kite "doet", kan je met 16kn en een 8 al gelanceerd worden volgens mij.

alexander1965

Berichten: 142
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #11 Juni 16, 2013, 18:44:41
edit2Rapporteer  
Ik heb het gelukkig gehad in diep water dat ik mijn bar hard aan trok. Aardig klap en stuurde mijn kite bovenop een golf. Gevolg zeildoek scheurde. Dit is beter dan botbreuken.
Sterkte methet herstel.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #12 Juni 16, 2013, 22:58:34
edit2Rapporteer  
lastig oordelen als je er niet bij bent geweest is hier zeker op zijn plaats...
wat ik vernomen heb is dat de leerling met +/- 18-20kts aan wind over zijn board is getrokken tijdens het oefenen van de waterstart en is daarbij ongelukkig terecht gekomen in ongeveer heup diep water. klinkt als ongeluk die iedereen kan overkomen als er in sta water wordt gelest. nogmaals wens ik de onfortuinlijke cursist beterschap.
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #13 Juni 27, 2013, 15:35:01
edit2Rapporteer  
Sterkte aan de Dude. H'm? tweede les, 20kn en dusdanig gelift worden om je been te breken, dat betekent een val vanuit op z'n minst twee meter. Maw dit duidt op een te grote kite. Tweede les voor zover ik het weet is boddydraggen mss starten oefenen, en dat kan met een kleine(re) kite dan je werkelijk nodig hebt.
feddomw
Gast
Antwoord #14 Juni 27, 2013, 16:02:03
edit2Rapporteer  
Ik heb mensen met een val uit stand een been zien breken. Dus het zegt eigenlijk niets.

Volgens mij zijn er maar bar weinig scholen met kites groter dan 12m en als ze die al hebben zullen ze die niet pakken bij iemand die geen 100kg+ weegt.

Dan is dus het in het "ergste" geval een 12 geweest met de 20kn, dat is idd veel, maar niet zodanig dat je direct 2 meter de lucht in wordt getild.

Laten we geen conclusies trekken. Ongelukken gebeuren, dit is erg vervelend maar niets blijvends zo te horen, en er werd bij normale wind gelest.
jouce

Berichten: 88
Antwoord #15 Juni 27, 2013, 16:41:00
edit2Rapporteer  
Ik heb mensen met een val uit stand een been zien breken. Dus het zegt eigenlijk niets.

Volgens mij zijn er maar bar weinig scholen met kites groter dan 12m en als ze die al hebben zullen ze die niet pakken bij iemand die geen 100kg+ weegt.

Dan is dus het in het "ergste" geval een 12 geweest met de 20kn, dat is idd veel, maar niet zodanig dat je direct 2 meter de lucht in wordt getild.

Laten we geen conclusies trekken. Ongelukken gebeuren, dit is erg vervelend maar niets blijvends zo te horen, en er werd bij normale wind gelest.

Idd... als beginner maak je soms wat mee .Je moet maar net diegene zijn waar het minder goed met afloopt. Maar veel beterschap en spoedig herstel in ieder geval voor hem.
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #16 Juni 27, 2013, 17:49:42
edit2Rapporteer  
Misschien moeten we juist eens ophouden met het speculeren over bijvoorbeeld dit topic. We waren er niet bij en al die inschattingen goed bedoeld of niet hebben bar weinig zin. Welke grootte kite?hoe diep was het water? is de instructeur verantwoordelijk?

In de eerste reactie word de suggestie al gewekt dat de instructeur incompetent is, kom op zeg . . . .

Tuurlijk ben je als instructeur verantwoordelijk, maar als de cursist de bar aangetrokken houd kan je toch niks. Oftewel je kan het niet voorkomen . . .

Goed dit voorval gemeld word.Sterkte met het herstel.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #17 Juni 27, 2013, 21:40:38
edit2Rapporteer  
Bij Dit ongeluk is waarschijnlijk een 7, 8 of een 9m gebruikt. Cabrinha convert... niet veel lift... een Park heeft veel meer lift!
 De betreffende kiteschool heeft geen kites groter dan een 9m ... ik vermoed zelf dat t een 7m is,  want de 9m wordt bij of heel weinig wind gebruikt tussen 12 en 20kts, of bij de zwaardere leerling 90 kg+. Verder grijpen ze heel snel naar de 7m .
Nou kan ik het navragen mocht men geinteresseerd zijn. 

Over de suggestie van incompetentie, de instructeur die hem les gaf, geeft al heel lang les.... met 10 jaar les ervaring mag je denk ik iemand niet onervaren/incompetent noemen.

Maar ik denk dat het een om een onwijze pechvogel gaat.
En het bizarre was dat niemand van de school in de gaten had dat de ongelukkige een breuk had opgelopen. Ze dachten aan een zware kneuzing (ook niet minder pijnlijk) met directe zwelling in het ergste geval.... De ambulance en huisartsenpost zagen in eerste instantie ook niet dat het om een botbreuk ging, anders hadden ze hem direct naar de SEH geraced!
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #18 Juni 27, 2013, 22:48:57
edit2Rapporteer  
Mee eens om niet te speculeren, maar feit is: een komplete breuk van scheen- en kuitbeen inclusief schade aan knie, zodat er totaal gezien een operatie aan te pas moet komen. Wat heb je hiervoor nodig? voldoende kinetische energie [proportioneel massa en snelheid] door : a) val vanuit bepaalde hoogte,  b) accelaratie in horizontale richting (kite in de power zone) c) combinatie van a en b. Voor alle gevallen is het een (ongunstige) kombinatie van grote van de kite, windsnelheid, gewicht en kunnen van de kiter.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #19 Juni 27, 2013, 23:26:00
edit2Rapporteer  
Mee eens om niet te speculeren, maar feit is: een komplete breuk van scheen- en kuitbeen inclusief schade aan knie, zodat er totaal gezien een operatie aan te pas moet komen. Wat heb je hiervoor nodig? voldoende kinetische energie [proportioneel massa en snelheid] door : a) val vanuit bepaalde hoogte,  b) accelaratie in horizontale richting (kite in de power zone) c) combinatie van a en b. Voor alle gevallen is het een (ongunstige) kombinatie van grote van de kite, windsnelheid, gewicht en kunnen van de kiter.

we kunne blijven speculeren over massatraagheid, kinetische energie, lift coëfficiënt, acceleratie, invalshoek.... lichaamelijke gesteldheid (denk aan broze botten) enz enz enz tot dat je een ons weegt... feit blijft dat de onfortuinlijke leerling hier niet zo veel aan heeft... wij ook niet, tenzij, de leerling en instructeur zelf hier het woord komen doen. zo niet kunnen we blijven speculeren. en als beide partijen niet een evenredig verhaal vertellen dan krijgen we een wellus niettus verhaal. en dan beginnen we weer van voren af aan.

btw ik heb gezonde fysiek sterke mannen om veel minder open botbreuken zien oplopen (mis stap op laatste traptrede en het ziet er niet uit, heel veel bloed met een uitstekend bot, trust me, maar ook niet minder interessant). dus ja, verkeerd terecht komen kunnen we allemaal, met of zonder vlieger in de hand. met of zonder hoge snelheid... btw, als je met gestrekt been terecht komt is het al vaak foute boel.

hoe is de operatie eigenlijk verlopen? gaat het wat beter met hem?
CouchKiter

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #20 Juni 27, 2013, 23:32:22
edit2Rapporteer  
Beterschap en een spoedig herstel toegewenst.
Bij mijn eerste les ook als primaire reactie de bar aangetrokken en een flinke zwieper gemaakt door de powerzone. Gelanceerd en iets verderop weer met een harde klap op het water geland. Learn from it and move on, dacht ik toen. Dit overkomt mij geen 2e keer.
Gelukkig waren de omstandigheden zo dat ik die avond gewoon weer heel de auto in kon stappen.
Ironis

Berichten: 57
Logs: 0 | 18 uur
Antwoord #21 Juli 15, 2013, 14:29:24
edit2Rapporteer  
Bij mij werd er bij lessen in flink stevige windvlagen op gehamerd dat als het mis ging, of ik het gevoel had dat het mis ging, ik de bar moest loslaten en vooral mijn benen achter me moest blijven houden, dus niet optrekken. In een blinde reactie vergeet je dat wel eens, maar echt erop hameren heeft bij mij iig geholpen. Het is natuurlijk een hele natuuirlijke reactie om aan de bar te trekken en je benen naar voren te gooien om 'te remmen'. Maar als je een beetje vaart hebt klap je hard op 't water en de bodem die er vlak onder zit.. Dit voorkom je heel moeilijk als instructeur, lijkt me, behalve de instructies die je normaal geeft (bar los, voeten naar achteren, etc) en op dat moment roept..
Mojos12

Berichten: 56
Antwoord #22 Juli 15, 2013, 19:41:42
edit2Rapporteer  
Ook van mij beter schap en een spoedig herstel toegewenst !!

Ergens kan ik wel begrijpen dat je als een beginner je bar aantrekt in een noodsituatie in plaats van los laten .
Ik zelf heb het op het land ( flyboarden ) ook wel al gemerkt dat ik soms als reactie mijn bar aantrekt in plaats van los te laten . 

Bij mijn lessen was de grootste kite 10 meter. En ik weeg 53 kilo . En was eigenlijk goed te doen met 15 -17 knopen ( heb het na gevraagd aan de leerkracht). En een 8 m heb ik tot 22 knopen gevlogen. Was de 2013 Naish Park .

Ik had ook men kite eens op 12 uur staan en plaats viel hij helemaal naar beneden en de instructeur riep meteen LOS !!
En dat deed ik ook . Dus geen probleem.

Maar ongelukken gebeuren nu eenmaal . De instructeur kan er niet aan doen .

Nogmaals beterschap aan het slachtoffer toegewenst.

Groet Tibo
tjaarts

Geen avatar

Berichten: 21
Antwoord #23 Augustus 20, 2013, 21:07:55
edit2Rapporteer  
Jammer dat er nog steeds weinig aandacht is voor gecontroleerd vallen. Bij snowboarden is dit wel redelijk standaard. Zelf afgelopen week bij mijn vijfde les op mijn flikker gekregen van instructeur dat ik bij overpowerede start bij landing mijn knieën optrok. Daarna geoefend om met gestrekt lichaam te landen. Erg leerzaam voor mij.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #24 Augustus 20, 2013, 22:21:05
edit2Rapporteer  
Gestrekt lichaam? Ik zal wel iets verkeerd begrijpen, maar voor zover ik weet demp je de klap dan al helemaal niet...

Je bedoelt vallen op een bepaalde manier neem ik aan? Hoe dan?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.