Stom, stom, stom, stom, bijna ongeluk, gelukkig goed afgelopen

YJ

Berichten: 476
Logs: 0 | 106 uur
Antwoord #25 Juni 25, 2013, 12:33:18
edit2Rapporteer  
Was zondag nog iemand at Workum die z'n kite opliet terwijl er andere lijnen over die van hem heen lagen. Dus bungelt er ineens een 2e bar aan z'n kite.. Gelukkig kwam de kite die daar aan vast zat net niet van het strand af. Had ook flink verkeerd kunnen gaan, zo vlak voor de struiken daar.

Iedereen riep 'landen landen landen!', maar hij bleef ook nog een tijdje met de kite in de lucht staan  ThumpDown
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #26 Juni 25, 2013, 19:41:44
edit2Rapporteer  
@ Marc_87 en @ riesie,

punt 4  Als je kite op 12 uur staat en hij lift je zonder dat je powert dan is de maat gewoon te groot. Volgens mij is dit  niet discutabel. Als ik merk dat mijn kite de neiging heeft om mij te liften als ik gedepowerd op het strand sta dan neem ik direct een maatje kleiner ...... lijkt mij veiliger...toch?

Heb ik het dan over vol poweren? Wanneer ik met mijn 14m sta in 20 knppen en ik trek de bar aan ga ik gewoon omhoog, dit doe ik zelf maar het gaat erom wanneer je niet gepowerd staat en wanneer er dan een vlaag komt ben je gewoon de pineut en ben je te laat. Daarom de redenatie om altijd je kite naast je te houden wanneer het kan.
bluebit

Berichten: 224
Antwoord #27 Juni 25, 2013, 20:44:31
edit2Rapporteer  
@ Marc_87 en @ riesie,

punt 4  Als je kite op 12 uur staat en hij lift je zonder dat je powert dan is de maat gewoon te groot. Volgens mij is dit  niet discutabel. Als ik merk dat mijn kite de neiging heeft om mij te liften als ik gedepowerd op het strand sta dan neem ik direct een maatje kleiner ...... lijkt mij veiliger...toch?

Heb ik het dan over vol poweren? Wanneer ik met mijn 14m sta in 20 knppen en ik trek de bar aan ga ik gewoon omhoog, dit doe ik zelf maar het gaat erom wanneer je niet gepowerd staat en wanneer er dan een vlaag komt ben je gewoon de pineut en ben je te laat. Daarom de redenatie om altijd je kite naast je te houden wanneer het kan.

Met een 14 meter in 20 knopen heb je ook een forse kite tenzij je over de 100 kg weegt...dan geloof ik wel dat je omhoog gaat als er vlaag van 30 voorbij komt. Wat dat betreft ben ik het wel eens met de stelling, heeft de kite de  neiging je te liften zonder dat je powert, landen en kleinere kite nemen. Anders heb je idd totaal geen buffer. Ik vaar regelmatig op strand horst (het water aldaar dan), en daar heb ik altijd mijn kite laag. De wind is onbetrouwbaar daar, zeker als het zuid-west is. Soms stuiter je downwind achter je kite aan en het volgende moment sta je stil en dondert je kite uit de lucht terwijl je maatjes 200 meter verder op nog vol aan het trappen zijn. Daar leer je wel je kite laag te houden voordat ie door zijn lijnen uit de lucht valt.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #28 Juni 25, 2013, 20:52:59
edit2Rapporteer  
@ Marc_87 en @ riesie,

punt 4  Als je kite op 12 uur staat en hij lift je zonder dat je powert dan is de maat gewoon te groot. Volgens mij is dit  niet discutabel. Als ik merk dat mijn kite de neiging heeft om mij te liften als ik gedepowerd op het strand sta dan neem ik direct een maatje kleiner ...... lijkt mij veiliger...toch?

Heb ik het dan over vol poweren? Wanneer ik met mijn 14m sta in 20 knppen en ik trek de bar aan ga ik gewoon omhoog, dit doe ik zelf maar het gaat erom wanneer je niet gepowerd staat en wanneer er dan een vlaag komt ben je gewoon de pineut en ben je te laat. Daarom de redenatie om altijd je kite naast je te houden wanneer het kan.

Met een 14 meter in 20 knopen heb je ook een forse kite tenzij je over de 100 kg weegt...dan geloof ik wel dat je omhoog gaat als er vlaag van 30 voorbij komt. Wat dat betreft ben ik het wel eens met de stelling, heeft de kite de  neiging je te liften zonder dat je powert, landen en kleinere kite nemen. Anders heb je idd totaal geen buffer. Ik vaar regelmatig op strand horst (het water aldaar dan), en daar heb ik altijd mijn kite laag. De wind is onbetrouwbaar daar, zeker als het zuid-west is. Soms stuiter je downwind achter je kite aan en het volgende moment sta je stil en dondert je kite uit de lucht terwijl je maatjes 200 meter verder op nog vol aan het trappen zijn. Daar leer je wel je kite laag te houden voordat ie door zijn lijnen uit de lucht valt.

Voor mij is dat met veel ervaring meer dan prima te handelen, wanneer ik de bar niet aantrek ga ik niet omhoog en ik hoef dan ook nog geen kleinere kite. Maar wanneer er een hardere vlaag komt misschien wel. Daarom is het gewoon veel beter de kite laag te houden. Overigens kan het ook met een 9m gebeuren in 20 knopen met de kite boven je, wanneer je dan een vlaag krijgt van 30 knopen wordt je nog steeds gelift.

Breek me trouwens de mond niet open over Horst, ik had eerst een pas daar maar ik kom er nooit meer!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.