Stom, stom, stom, stom, bijna ongeluk, gelukkig goed afgelopen

Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Juni 23, 2013, 09:26:50
edit2Rapporteer  
Gisteren een topdag op Mirns gehad, met bijna ongeluk door eigen stommiteit.

Op Mirns laat ik altijd mn kite op op het strandje. Aan het eind van de middag nog even snel mn 6m opgepompt. Het veldje achterin was bijna helemaal leeg, dus ik dacht dat het prima was om mn 6m op het veldje op te laten.

De wind was flink toegenomen met harde vlagen. Op het moment dat mn kite opgelaten werd, gleed ik door een windvlaag uit en stuurde mn kite net even te snel richting 12. Ik schoot als een raket over het veldje richting het hek. Gelukkig had ik flink wat afstand genomen en kon ruim op tijd tot stilstand komen. Was wel even een schrikmoment.

markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #1 Juni 23, 2013, 09:43:44
edit2Rapporteer  
Heb je mazzel idd!,      Maar waarom nu bijna altijd een hoop gasten na het launchen met de kite op 12 uur gaan staan is mij nog een raadsel.
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #2 Juni 23, 2013, 10:45:04
edit2Rapporteer  
Komt vanuit de lessen volgens mij, en soms gewoon handig....maar laag is veel veiliger natuurlijk....en als je dan niet kan blijven staan weet je meteen dat je moet stoppen....
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #3 Juni 24, 2013, 10:04:36
edit2Rapporteer  
maar laag is veel veiliger natuurlijk....en als je dan niet kan blijven staan weet je meteen dat je moet stoppen....

Ben ik niet helemaal met je eens... Op het strand met onverstoorde wind wellicht waar, maar wanneer je de kite heel laag zet op een locatie als Mirns loop je kans dat hij door de bomen/dijkje of gewoon een vlaag/dip in de wind etc. even minder wind vangt en daardoor minder te controleren is.. Wanneer hij dan meer naar het midden van je venster drift en dan weer wind pakt maak je juist een sprintje richting hek of bomen... 12 is natuurlijk een slecht idee, maar lager dan 10:30 of 01:30 doe ik daar ook liever niet... zeker niet wanneer je ook nog over het basalten 'dijkje' moet klauteren met de kite..
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #4 Juni 24, 2013, 10:13:18
edit2Rapporteer  
Ik had afgelopen vrijdag precies het zelfde, ik ben te eigenwijs om mijn kite op het gedeelte met zand op te laten. Ik stond nog met mijn 10m (Even daarna de 7m gepakt) en liet de kite op. Doordat het gras nat was gleed ik onderuit. Nu is het zaak niet in paniek te raken en heb ik mij uit laten glijden tot de kite boven mij stond op 12 uur, vanaf dat punt heb je namelijk alleen nog maar opwaartse kracht en niet meer voorwaartse kracht.

Daarna uiteraard met de kite rond 10:30 naar het water gelopen zoals het hoort.
El Banditos

Berichten: 955
Antwoord #5 Juni 24, 2013, 10:16:55
edit2Rapporteer  
wat is 10:30 of 01:30?? Kan je het klokprincipe in het windvenster dan nu ook per minuur afstellen? Wink

Maar on topic, het is natuurlijk altijd spot/locatie afhankelijk. Maar als er obstakels op het strand of veld staan dan is naar mijn idee iedere positie hetzelfde. Laag gevaarlijk door het eventueel wegvallen van de wind en het daarna horizontaal meesleuren, en 12 uur gevaarlijk voor het eventueel liften


Op vlagerige dagen gewoon lekker snel het water op gaan, daar horen we toch ook per slot van rekening
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #6 Juni 24, 2013, 10:49:09
edit2Rapporteer  
Heb je mazzel idd!,      Maar waarom nu bijna altijd een hoop gasten na het launchen met de kite op 12 uur gaan staan is mij nog een raadsel.

Het was helemaal niet de bedoeling de kite naar 12 uur te sturen, het ging alleen zo razend snel, voor dat ik er erg in had stond mn kite al op 12.

markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #7 Juni 24, 2013, 11:21:35
edit2Rapporteer  
 ThumpsUp Ik bedoelde ook het grootste gros van kiters,  kite op 12 uur, 10x de bar aantrekken en dan 2 kilometer achteruit lopen naar het water en een paar keer gelift worden,hahaha.
kitem

Geen avatar

Berichten: 81
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #8 Juni 24, 2013, 11:35:00
edit2Rapporteer  
Vaak is het zo druk op de kant, dat ik alleen ertussen door kan lopen met mijn kite op 12 uur...
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #9 Juni 24, 2013, 16:56:43
edit2Rapporteer  
wat is 10:30 of 01:30?? Kan je het klokprincipe in het windvenster dan nu ook per minuur afstellen? Wink


Ja dat kan vanaf nu... Zeker wanneer je 10 uur te laag vind en 11 uur te hoog. Dan gebruik je 10:30... Heel handig iedereen weet waar je het over hebt. Zelfs de mensen die het zelf nog nooit gebruikt hebben..
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #10 Juni 24, 2013, 17:22:33
edit2Rapporteer  
Ik houd mijn kite doorgaans ook "op 10.30" maar heb toch zo mijn bedenkingen:

1. een kite die "laag" gehouden wordt heeft een sterke horizontale trekkracht. De kiter moet deze trekkracht verwerken d.m.v. tegenkracht te geven met zijn benen. Op een zandstrand goed te doen maar bij een gladde/onvaste ondergrond is dit moeilijk. Het gevaar voor uitglijden ontstaat met als gevolg ongecontroleerde reacties ...

2. een kite die "laag" gehouden wordt heeft de drang om naar boven te gaan. Bij een ongecontroleerde gebeurtenis (b.v. uitglijden) doet de kite dat dan ook maar kan dan doorschieten in een loop ....

3. een kite die op "12 uur" wordt gehouden heeft hoofdzakelijk een verticale trekkracht. Deze trekkracht kan de kiter voor een groot deel verwerken met zijn gewicht.

4. wordt de verticale trekkracht in de "12 uur positie" zo groot dat de kiter gelift wordt, dan heeft hij hoe dan ook een te grote kite.

5. bij harde onshore wind is het vaak moeilijk om je kite laag te houden en naar het water te lopen. (zie situatie Markus) dit lukt dan wel in de 12 uurs positie. Natuurlijk is hier een kleinere maat te overwegen.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #11 Juni 24, 2013, 17:27:45
edit2Rapporteer  
afgelopen zaterdag @ Mirns:

Vliegertje starten. Nou doe toch maar ff aan de waterkant , het waait stevig. 30m upwind van mij zie ik een jongedame met iemand anders flink stuntelen om haar vlieger te launchen. Ellende zie je soms aankomen. Ik dus maar ff m'n vlieger naar beneden gestuurd / laag boven het strand en zorgen dat ik uit de buurt kom.
Ja hoor, de vlieger van de jongedame staat mooi te klapperen en wordt losgelaten ( dik 25knp) Vliegertje naar achteren in het windvenster en op 12 uur volgas omhoog. Vliegertje in een loop, over 30m uit het water , over het strandje, over de stenen, het weiland in , 2 vliegers meenemen en kneitershard voor de boom crashen. Ik moet er niet aan denken dat ik daar nog met m'n vlieger op 12 uur had gestaan........ gelukkig niemand ernstig gewond!
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #12 Juni 24, 2013, 18:16:27
edit2Rapporteer  
afgelopen zaterdag @ Mirns:

Vliegertje starten. Nou doe toch maar ff aan de waterkant , het waait stevig. 30m upwind van mij zie ik een jongedame met iemand anders flink stuntelen om haar vlieger te launchen. Ellende zie je soms aankomen. Ik dus maar ff m'n vlieger naar beneden gestuurd / laag boven het strand en zorgen dat ik uit de buurt kom.
Ja hoor, de vlieger van de jongedame staat mooi te klapperen en wordt losgelaten ( dik 25knp) Vliegertje naar achteren in het windvenster en op 12 uur volgas omhoog. Vliegertje in een loop, over 30m uit het water , over het strandje, over de stenen, het weiland in , 2 vliegers meenemen en kneitershard voor de boom crashen. Ik moet er niet aan denken dat ik daar nog met m'n vlieger op 12 uur had gestaan........ gelukkig niemand ernstig gewond!

Als je ellende ziet aankomen heb je ze toch wel even gezegd dat ze voorzichtig moesten doen toch?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #13 Juni 24, 2013, 18:44:55
edit2Rapporteer  
Ik houd mijn kite doorgaans ook "op 10.30" maar heb toch zo mijn bedenkingen:

1. een kite die "laag" gehouden wordt heeft een sterke horizontale trekkracht. De kiter moet deze trekkracht verwerken d.m.v. tegenkracht te geven met zijn benen. Op een zandstrand goed te doen maar bij een gladde/onvaste ondergrond is dit moeilijk. Het gevaar voor uitglijden ontstaat met als gevolg ongecontroleerde reacties ...

2. een kite die "laag" gehouden wordt heeft de drang om naar boven te gaan. Bij een ongecontroleerde gebeurtenis (b.v. uitglijden) doet de kite dat dan ook maar kan dan doorschieten in een loop ....

3. een kite die op "12 uur" wordt gehouden heeft hoofdzakelijk een verticale trekkracht. Deze trekkracht kan de kiter voor een groot deel verwerken met zijn gewicht.

4. wordt de verticale trekkracht in de "12 uur positie" zo groot dat de kiter gelift wordt, dan heeft hij hoe dan ook een te grote kite.

5. bij harde onshore wind is het vaak moeilijk om je kite laag te houden en naar het water te lopen. (zie situatie Markus) dit lukt dan wel in de 12 uurs positie. Natuurlijk is hier een kleinere maat te overwegen.

Wat zou de reden zijn dat je je kite laag moet houden? Uitglijden is eigenlijk alleen van toepassing wanneer er ergens gras ligt. Wanneer je de kite op 12 uur houd en er komt een echt vlaag ben je gewoon de pineut en val je half ter pletter naar beneden wanneer de vlaag weg is. Wanneer je de kite laag houd vliegt die vaak de hoek in met een vlaag en gebeurd er niet veel.

De redenatie dat je de kite onverwachts omhoog stuurt heeft alleen te maken met geen goede kite controle.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #14 Juni 24, 2013, 19:17:01
edit2Rapporteer  
Ik houd mijn kite doorgaans ook "op 10.30" maar heb toch zo mijn bedenkingen:

1. een kite die "laag" gehouden wordt heeft een sterke horizontale trekkracht. De kiter moet deze trekkracht verwerken d.m.v. tegenkracht te geven met zijn benen. Op een zandstrand goed te doen maar bij een gladde/onvaste ondergrond is dit moeilijk. Het gevaar voor uitglijden ontstaat met als gevolg ongecontroleerde reacties ...

2. een kite die "laag" gehouden wordt heeft de drang om naar boven te gaan. Bij een ongecontroleerde gebeurtenis (b.v. uitglijden) doet de kite dat dan ook maar kan dan doorschieten in een loop ....

3. een kite die op "12 uur" wordt gehouden heeft hoofdzakelijk een verticale trekkracht. Deze trekkracht kan de kiter voor een groot deel verwerken met zijn gewicht.

4. wordt de verticale trekkracht in de "12 uur positie" zo groot dat de kiter gelift wordt, dan heeft hij hoe dan ook een te grote kite.

5. bij harde onshore wind is het vaak moeilijk om je kite laag te houden en naar het water te lopen. (zie situatie Markus) dit lukt dan wel in de 12 uurs positie. Natuurlijk is hier een kleinere maat te overwegen.

Wat zou de reden zijn dat je je kite laag moet houden? Uitglijden is eigenlijk alleen van toepassing wanneer er ergens gras ligt. Wanneer je de kite op 12 uur houd en er komt een echt vlaag ben je gewoon de pineut en val je half ter pletter naar beneden wanneer de vlaag weg is. Wanneer je de kite laag houd vliegt die vaak de hoek in met een vlaag en gebeurd er niet veel.

De redenatie dat je de kite onverwachts omhoog stuurt heeft alleen te maken met geen goede kite controle.

hallo Marc,

Met laag houden bedoel ik "lager dan 10 uur" dus bijna horizontaal. Dit is wel eens nodig als het echt hard waait. Voor de rest: lees de punten 1 t/m 5 nog eens goed door en laat ze tot je doordringen.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #15 Juni 24, 2013, 19:22:27
edit2Rapporteer  
Ik houd mijn kite doorgaans ook "op 10.30" maar heb toch zo mijn bedenkingen:

1. een kite die "laag" gehouden wordt heeft een sterke horizontale trekkracht. De kiter moet deze trekkracht verwerken d.m.v. tegenkracht te geven met zijn benen. Op een zandstrand goed te doen maar bij een gladde/onvaste ondergrond is dit moeilijk. Het gevaar voor uitglijden ontstaat met als gevolg ongecontroleerde reacties ...

2. een kite die "laag" gehouden wordt heeft de drang om naar boven te gaan. Bij een ongecontroleerde gebeurtenis (b.v. uitglijden) doet de kite dat dan ook maar kan dan doorschieten in een loop ....

3. een kite die op "12 uur" wordt gehouden heeft hoofdzakelijk een verticale trekkracht. Deze trekkracht kan de kiter voor een groot deel verwerken met zijn gewicht.

4. wordt de verticale trekkracht in de "12 uur positie" zo groot dat de kiter gelift wordt, dan heeft hij hoe dan ook een te grote kite.

5. bij harde onshore wind is het vaak moeilijk om je kite laag te houden en naar het water te lopen. (zie situatie Markus) dit lukt dan wel in de 12 uurs positie. Natuurlijk is hier een kleinere maat te overwegen.

Wat zou de reden zijn dat je je kite laag moet houden? Uitglijden is eigenlijk alleen van toepassing wanneer er ergens gras ligt. Wanneer je de kite op 12 uur houd en er komt een echt vlaag ben je gewoon de pineut en val je half ter pletter naar beneden wanneer de vlaag weg is. Wanneer je de kite laag houd vliegt die vaak de hoek in met een vlaag en gebeurd er niet veel.

De redenatie dat je de kite onverwachts omhoog stuurt heeft alleen te maken met geen goede kite controle.

hallo Marc,

Met laag houden bedoel ik "lager dan 10 uur" dus bijna horizontaal. Dit is wel eens nodig als het echt hard waait. Voor de rest: lees de punten 1 t/m 5 nog eens goed door en laat ze tot je doordringen.

Ik had alleen over het uitglijden heen gelezen verder blijf ik bij mijn reactie, vooral punt vier is discutabel wanneer er vlagen harder dan 10 knopen bij de gemiddelde wind zijn.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #16 Juni 24, 2013, 19:44:35
edit2Rapporteer  
Tja bij de Westerschelde wilt het nog wel eens glad zijn ivm slib, dan is het wel handig de kite wat hoger te houden. Verder zou ik 'm altijd laag houden.
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #17 Juni 24, 2013, 20:03:12
edit2Rapporteer  
afgelopen zaterdag @ Mirns:

Vliegertje starten. Nou doe toch maar ff aan de waterkant , het waait stevig. 30m upwind van mij zie ik een jongedame met iemand anders flink stuntelen om haar vlieger te launchen. Ellende zie je soms aankomen. Ik dus maar ff m'n vlieger naar beneden gestuurd / laag boven het strand en zorgen dat ik uit de buurt kom.
Ja hoor, de vlieger van de jongedame staat mooi te klapperen en wordt losgelaten ( dik 25knp) Vliegertje naar achteren in het windvenster en op 12 uur volgas omhoog. Vliegertje in een loop, over 30m uit het water , over het strandje, over de stenen, het weiland in , 2 vliegers meenemen en kneitershard voor de boom crashen. Ik moet er niet aan denken dat ik daar nog met m'n vlieger op 12 uur had gestaan........ gelukkig niemand ernstig gewond!

Als je ellende ziet aankomen heb je ze toch wel even gezegd dat ze voorzichtig moesten doen toch?

Vroeg ik me dus ook af? Dan kan je toch gebaren van jo stop ff ik kom er aan (met de kite in de lucht..)

Maar hoe dan ook, deze jongedame heeft dan erg veel geluk gehad gezien de route die ze heeft afgelegd
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #18 Juni 24, 2013, 20:12:06
edit2Rapporteer  
Als ik het goed begrijp had dame wel haar safety getrokken/gepusht?
joshhgv

Geen avatar

Berichten: 66
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #19 Juni 24, 2013, 20:13:37
edit2Rapporteer  
Afgelopen Zondag precies het zelfde ook bij Mirns.

Wanneer je al merkt dat je kite goed op zijn HI-end zit, snap ik niet dat mensen hem vol gepowerd laten landen. Ik zag een Duitse vrouw haar kite proberen te landen op der hi-end vol gepowerd en die liep me toch beulend te trekken aan het harnass haha. Ik wou nog roepen depower hem gewoon wat maar toen was het al ''slip'' bats over 3 kites heen boem gelukkig bleef de kite tegen het prikkeldraad hangen. als die er overheen was geklapt werd t rommelig denk ik.

En dan nog wil ik iets kwijt haha. Ik ben zelf ook een beginner hoor kan alleen nog maar wat rakjes, toeside en trickloze jumps maken. Maar waar ik altijd bijzonder versteld van sta zijn die helemaal opgedofte mensen met helmcam etc etc die nog geen eens normaal op het bord kunnen komen haha.
maargoed dat ben ik dan weer
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #20 Juni 24, 2013, 20:20:26
edit2Rapporteer  
het was afgelopen weekend wel weer flink feest dan als ik het allemaal zo lees. Dan hebben we nog "geluk" gehad dat het slachtoffer aantallen laag uitvallen.


riesie

Berichten: 111
Antwoord #21 Juni 24, 2013, 21:13:25
edit2Rapporteer  
Tjonge jonge ben ik blij dat ik op zee kite, je bent je leven niet zeker op die beginnerspots.

En beste limbo bandit, je betoog over de 12 uurs positie vind ik discutabel, vooral punt 3,4,5. Wat deed de helaas omgekomen kiter dit weekend? Kite op 12 uur. Als je eenmaal gelift wordt dan ben je overgeleverd aan de windgoden, ik blijf liever baas over eigen leven.  Ik start richting de zee met kite op 10 uur, half elf whatever, oké op zand, en desnoods slide ik de zee in, gebeurt niks, eenmaal op het water kan je de kracht van de vlieger veel beter weerstaan.

rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #22 Juni 24, 2013, 21:50:45
edit2Rapporteer  
Afgelopen zondag op de brouwersdam kreeg ik nog een Kite + lijnen+ Bar  full speed vlak langs mn hoofd.tijdens het kiten.  Vlak boven winds van me bleek iemand zn QR of wartel en leash te zijn afgebroken. Ik schrok er best wel van moet er niet aan denken dat je zo'n lijn tegen komt. Later nog wel om samen met deze meneer geprobeerd zn kite op te halen,
maardat lukte mij niet echt. En vond het niet vertrouwd met die losse lijnen in het water.

Een Stukje verder zag ik wel een artiest een andere gereleasde Jekyll redden. Ik weet niet hoe die het deed maar hij bestuurde al boddy draggend dus 2 kites tegelijk! en kite was gered! Ik heb zn boardje toen maar meegenomen.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #23 Juni 24, 2013, 22:37:29
edit2Rapporteer  
@ Marc_87 en @ riesie,

punt 4  Als je kite op 12 uur staat en hij lift je zonder dat je powert dan is de maat gewoon te groot. Volgens mij is dit  niet discutabel. Als ik merk dat mijn kite de neiging heeft om mij te liften als ik gedepowerd op het strand sta dan neem ik direct een maatje kleiner ...... lijkt mij veiliger...toch?

@ riesie: wat ik begrepen heb uit datgene wat ik gelezen heb over het "Grevelingenongeluk" is dat 2 onervaren kiters, vol in de powerzone, een te grote kite hebben opgelaten. De opwaartse versnelling die de kite dan krijgt, heeft het liften en meesleuren van het slachtoffer als gevolg gehad. Dit ongeluk is dus niet het gevolg van een verkeerde positionering van de kite maar eerder van een ondeskundige launchprocedure en een foutieve keuze wat betreft kitemaat.  Angry

Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #24 Juni 25, 2013, 11:54:45
edit2Rapporteer  
ennuh voor de jongedame @ Mirns die upwind van mij stond te rommelen en vervolgens het weiland in verdween: Kneitershard roepen NIET DOEN  ( dat komt upwind / tegen de wind niet verder dan 10 meter) en vanaf het eerste moment dat het fout ging meerdere mensen kneitershard roepen "Safety , Safety, Safety.....)   

Afgelopen weekend kwam ik mijn eerste instructeur van destijds ( Manfred) weer eens tegen op Mirns. Ik ben hem tot op de dag van vandaag dankbaar dat hij mij in de eerste les geleerd heeft om voor wind en water toch een beste bak respect te hebben.  Hij zei nog "dat varen ga je later vanzelf wel leren"   
 
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.