De veiligste manier van oplaten en landen in laagwater (Horst)

Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Juni 23, 2013, 22:43:44
edit2Rapporteer  
Paar dagen terug weer kitesurfles gehad. Paar jaar geleden ook al gehad (t/m IKO niveau 2), maar toen toch niks gedaan met kitesurfen maar weer op oude hobby windsurfen gestort. Inmiddels trekt ook kitesurfen weer, maar voordat ik zelf het water op ga eerst maar weer wat lesjes.

Zit even met het volgende. Tijdens mijn laatste les de kite als volgt opgelaten:
- Inhaken bar
- Om lijnen heenlopen naar kite, omdraaien en met kite zwevend het water oplopen
- Ver genoeg uit de kant kite omdraaien en op het water leggen met de LE en weg laten drijven
- Dan start zoals je zelf zou starten als de kite in het water valt

Is dit nu een goede manier? Lijkt me in principe wel want je blijft uit de buurt van bomen, etc voordat je oplaat.

Dan nog de vraag hoe te landen. Snap dat het het beste is als iemand hem pakt, maar kun je ook niet bij Horst op veilig afstand van de kant de kite naar de rand van het windvenster sturen en QR trekken, en naar kite lopen en deze zwevend aan de hand naar land lopen. beetje hetzelfde maar dan omgekeerd als met oplaten?

 
The O

Berichten: 1931
Logs: 0 | 68 uur
Antwoord #1 Juni 23, 2013, 22:50:58
edit2Rapporteer  
veiligste manier is niet gaan kiten
daarna dat iemand je helpt .
zelf starten en landen moet je zo min mogelijk doen want mocht er toch iets fout zitten en je heb al minimale kite controle zit je gelijk in de problemen.

je bent meestal met een maatje of locals of andere bekenden mocht er iet tijdens je sessie gebeuren kunnen anderen dat ook waarnemen.
windstruck

Berichten: 31
Antwoord #2 Juni 23, 2013, 22:53:16
edit2Rapporteer  
Alles wat je zegt kan is mogelijk, maar zeer zeker niet aan te raden door het aanwezige gevaar.
Mocht het mis gaan, kan het ook goed mis gaan, waarom zou je dat risico lopen.

Vreemd dat ze zo lessen, door zelf je kite op te laten, zeer onverstandig.

BIj je zelfstart:

- Inhaken bar
(mhh okee waarom, is alleen maar extra gevaarlijk?)

- Om lijnen heenlopen naar kite, omdraaien en met kite zwevend het water oplopen
(kans dat al je lijnen verstrikt raken is nogal groot lijkt mij, en als je alsnog zelf door je lijnen loopt wordt het helemaal feest)

- Ver genoeg uit de kant kite omdraaien en op het water leggen met de LE en weg laten drijven
(lol serieus, wat een handeling wachten totdat die genoeg weg is gedreven, mocht die plots wind pakken krijg je me toch een ruk naar voren, en dan vanuit gaan dat je lijnen goed zitten, anders kan je kite in een deathloop raken)

- Dan start zoals je zelf zou starten als de kite in het water valt
(Dit moment check je hopelijk wel of je lijnen goed zitten, en als laatste je chicken loop + safety leash koppelen mocht je deze zeer dubieuze methode gebruiken.)

Ik zou deze handelingen echt zo skippen wat een moeite allemaal, ipv dat iemand je kite ff oplaat, anders wacht je maar even.

Is dit nu een goede manier? Lijkt me in principe wel want je blijft uit de buurt van bomen, etc voordat je oplaat.
Lift naar boven smak naar beneden, is geen boom voor nodig om je botten te breken.


Je zelfland:
De kans dat je kite weer wind pakt is nogal aanwezig, we doen niks voor niks zand of boardje op de kite.
riesie

Berichten: 111
Antwoord #3 Juni 23, 2013, 23:06:34
edit2Rapporteer  
Op horst ben ik regelmatig op deze manier gestart omdat de wind Side shore en je dan wel te water in moet Anders kom je niet weg. Maar het moment dat je je kite op zijn le legt en laat drijven dan heb je best even een linke situatie, je moet als de sodemieter zorgen dat je lijnen strak staan en je kite bijdraait.. Als je in de volle wind staat dan kan je dit nooit doen! Zeker voor beginners niet te advisen... Dus dan toch maar iemand lief aankijken die met je meeloopt het water in.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #4 Juni 23, 2013, 23:07:33
edit2Rapporteer  
welke school leert je dit?? in mijn beleving kan dat echt niet! Altijd iemand vragen, als er niemand is gewoon even wachten. Zeker als beginner.
windstruck

Berichten: 31
Antwoord #5 Juni 23, 2013, 23:12:18
edit2Rapporteer  
Op horst ben ik regelmatig op deze manier gestart omdat de wind Side shore en je dan wel te water in moet Anders kom je niet weg. Maar het moment dat je je kite op zijn le legt en laat drijven dan heb je best even een linke situatie, je moet als de sodemieter zorgen dat je lijnen strak staan en je kite bijdraait.. Als je in de volle wind staat dan kan je dit nooit doen! Zeker voor beginners niet te advisen... Dus dan toch maar iemand lief aankijken die met je meeloopt het water in.

Okee, ik ben niet bekend met Horst, maar klinkt beetje je als Muiderberg klein strandje, wordt ook vaak vanuit het water kites opgelaten (ook omdat de wind dan niet blokkeert door de kom), maar altijd met de hulp van een mede-kiter.

Jij te water, degene die je kite oplaat vanaf strand, dit is niet mogelijk op Horst?
RS

Berichten: 111
Logs: 0 | 331 uur
Antwoord #6 Juni 23, 2013, 23:17:04
edit2Rapporteer  
Ben geen vast Horst-ganger maar wel een paar keer geweest. Zie dat behoorlijk wat mensen hun kite op die manier (met kite het water in lopen en downwind laten drijven)  'lanceren'. Het is blijkbaar best te doen maar brengt extra risico's met zich mee. En er zijn daar altijd wel meerdere mensen die willen helpen, en een beetje sociaal contact met je medekiters kan geen kwaad lijkt mij. (kan je meteen even informeren hoe de wind en omstandigheden die dag zijn)
windstruck

Berichten: 31
Antwoord #7 Juni 23, 2013, 23:22:20
edit2Rapporteer  
Zo krap is het toch niet, of ben ik nou gek

Ik check dit filmpje, en zie kites opgelaten worden met sideshore.

http://www.youtube.com/watch?v=Hoxex4znVg0


Ziet er best gezellig uit btw, is dat ik liever op zee vaar, en de wind daar vlagerig is anders kwam ik wel s een keer.
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #8 Juni 24, 2013, 00:15:32
edit2Rapporteer  
Je mag best de naam noemen van de school waar je dat zo leert, dat gaat helemaal nergens over, wachten tot iemand een vinger kwijtraakt of erger.

De enige veilige manier bestaat niet, het is nu wel duidelijk dat daar lessen in ieder geval onveilig is, kan je mooi weer een risico uitsluiten.
RS

Berichten: 111
Logs: 0 | 331 uur
Antwoord #9 Juni 24, 2013, 00:34:49
edit2Rapporteer  

Ik check dit filmpje, en zie kites opgelaten worden met sideshore.


Dit is zo te zien sideshore vanuit het noorden. Dan is het niet zo een punt. sideshore vanuit het zuiden staan hoge bomen die de wind tegen houden. Je moet een stuk het water inlopen voor 'normale' wind. Maar iedereen die gaat kiten krijgt natte voeten dus daar zie ik het punt ook niet echt van om even iemand te helpen.
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #10 Juni 24, 2013, 06:57:24
edit2Rapporteer  
Sjezusssss.  waar en bij wie leer je dit........
Ik begrijp best dat de spot niet eenvoudig is maar is dit echt nodig?
zeker als beginner moet je dit NOOIT doen.

ga anders naar huis of een andere spot waar de kite oplaten gebeurt met een buddy.
hijo del viento

Berichten: 2061
Logs: 0 | 777 uur
Antwoord #11 Juni 24, 2013, 08:04:26
edit2Rapporteer  
Dit kan toch geen serieus topic zijn??
Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Antwoord #12 Juni 24, 2013, 21:01:04
edit2Rapporteer  
Is serieus hoe ik het geleerd kreeg via Telstar Kitesurfles.

In mijn vorige les leerde ik het altijd met buddy aan de rand van het windvenster (niet in de richting van obstakels) gewoon de klassieke manier. Maar bij deze dus zo. Ik dacht hé als dit veilig is dan is het wel praktisch. Maar toch maar ff checken op dit forum. Blijkt dus helemaal niet echt veilig te zijn. Wel raar dat ze dit gewoon zo leren!!!

windstruck

Berichten: 31
Antwoord #13 Juni 25, 2013, 17:26:41
edit2Rapporteer  
Had wel meer verwacht van Telstar, is geen kleine school/shop ofzo.

Ik denk dat ze soort tunnelvisie hebben opgelopen dan, en zichzelf een soort van schijnveiligheid hebben aangemeten, in de trend van 'Tot nu toe gaat het goed, dus dan zal het wel veilig zijn'.

Wordt tijd dat iemand ze eens aanspreekt op deze praktijken, want dat is niks voor een beginner en zelfs voor een ervaardere kiter om dat uit te oefenenen.
Atrocks

Geen avatar

Berichten: 12
Antwoord #14 Juni 25, 2013, 17:44:53
edit2Rapporteer  
Wat ik altijd doe bij deze wind, zeker de laatste dagen, is gewoon iemand vragen om mee te lopen naar het water en hem daar op z'n LE op het water te leggen. Is in essentie hetzelfde als wat je normaal met buddy doet, alleen is je kite nog niet in de lucht. Dan loop je een stukje het water op, totdat je de wind voelt. Op dat moment launch je de kite naar links toe, dus naar het water toe, om te voorkomen dat hij weer als een dood vogeltje uit de lucht valt. Veel andere manieren zijn er niet, tenzij iemand zoals hierboven gezegd zin heeft om helemaal het water op te lopen.


Voor her landen raad ik je aan om gewoon met een vaartje aan te komen varen en dan je kite zo snel mogelijk landen op de normale manier, voordat hij uit de lucht valt.

Hoe dan ook, vest lastige wind hoor, die zw-wind.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #15 Juni 25, 2013, 18:32:25
edit2Rapporteer  
Niet met ZW op Horst komen, is gewoon super vlagerig, dat je als gevorderde daarin wil varen is ieders eigen keuze maar rij lekker naar schellinkhout/mirns indien je als beginner vlak water wil met ZW.
Jeroen1972

Berichten: 54
Antwoord #16 Juni 26, 2013, 22:47:42
edit2Rapporteer  
Deze methode probeer ik ook wel eens bij Horst, maar het gaat niet altijd goed. Als de kite te snel draait en wind pakt kan het gaan rollen. Dan moet je terug naar de kant, maar dan zonder kite in de lucht.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #17 Juni 28, 2013, 17:22:18
edit2Rapporteer  
waar je ook bent wat je ook doet... als jij je kite launched of landt... zorg ervoor dat de kite altijd naar het water wijst/trekt. mocht er wat fout gaan ga je richting het water en niet richting de duinen. probeer als beginner om niet naar spots te gaan waar de wind pal onshore staat. wil je het nog veiliger doen? dan volg je The O's advies op.
en de school die je dat opstarten op de manier leert die jij beschrijft, mag wat mij betreft zijn vergunning verliezen
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.