Grootste maat voor op zee

Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Januari 06, 2016, 11:59:29
edit2Rapporteer  
Ik wil mijn kite quiver uitbreiden om wat meer te kunnen varen dit jaar. Ik heb nu een North Dice 10. Ik zit er aan te denken om er een 8 bij te kopen.

Nu ben ik een paar weken terug op Fuerteventura wezen kiten en dat ging heel goed. De omstandigheden waren misschien niet helemaal vergelijkbaar met onze Noordzee. Maar met een flinke wind op Flag Beach heb ik toch met redelijke branding en golfslag gesurfd. Ik merkte dat dat fysiek en technisch een stuk makkelijk is dan windsurfen op zee, waar ik ervaring mee heb en waardoor ik in eerste instantie wat op zag tegen de overstap naar kitesurfen op zee. Dat is nu niet meer zo en ik wil dus vanaf dit jaar ook regelmatig de zee op.

Nu is mijn vraag... Heeft het zin voor kitesurfen op zee om naast mijn 10 er nog een maatje groter bij te pakken. Bijvoorbeeld een 12 of 13? Of is dit eigenlijk niet gebruikelijk? Zelfs als het kan vind ik het wel fijn om als ik die zou gebruiken niet de enige te zijn op het water i.v.m. veiligheid. Dus ben ook wel benieuwd of je dergelijke maat kites veel op de zee terug ziet...

Ik ben trouwens ca. 70-72 kg en vaar een North X Ride.
et1961

Berichten: 365
Antwoord #1 Januari 06, 2016, 14:44:47
edit2Rapporteer  
Ik vaar zeer regelmatig met zowel 11, 12, 13 en 14m kites op zee.
Zeker in de zomermaanden worden deze grotere maten vaker gebruikt dan de kleiner maten.

Als je regelmatig het water op wil, dan is het heel verstandig om je quiver uit te bereiden met grotere kitematen.

Naast de grotere kitemaat, zou je ook de aanschaf van een directional (surf) board kunnen overwegen. Met een dergelijk board kan je vaak al een kitemaat kleiner varen.
jerryvanrhee

Berichten: 237
Logs: 0 | 270 uur
Antwoord #2 Januari 06, 2016, 15:01:31
edit2Rapporteer  
mijn maat vaart ook vaak op zee, en die is ongeveer 1.98m. denk dat dat ook gelijk mijn grootste maat is, dus moet kunnen.
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #3 Januari 06, 2016, 15:48:01
edit2Rapporteer  
Ik kite zelf meestal op Katwijk. Ik heb een OR Prodigy 9.5 als grootste maat en daar kan ik goed mee uit de voeten. Weeg 72-74 kg. Volgens mij gaan de meeste mensen niet veel groter - als ze zwaarder wegen wellicht een 12. Het begint toch allemaal pas rond de 16-18 knopen wind. Het klopt, dat het in de zomer vaak wat lafjes is met de wind; dan kan een grotere maat uitkomst bieden.

Wanneer je zou overstappen op een directional, kan je met je huidige maat helemaal goed uit de voeten, omdat je dan ook aan low end wint. Dan zou een kleinere maat eerder voor de hand liggen. Zeker, wanneer je (bijna) het hele jaar door vaart.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #4 Januari 06, 2016, 16:19:03
edit2Rapporteer  
Adviezen uit je vorige topic gelden nog steeds Wink
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=51758.0

Strand Horst of de Zandmotor zijn wel genoeg kiters te vinden met weinig wind dus daar zul je niet snel de enige zijn. Zeker niet met mooi en warm weer.
Naast een 10 moet eerder richting 14/15m denken of zelfs 16-17-18 als je echt het onderste uit de kan wilt halen, 12m voegt maar heel weinig toe tenzij het een model is wat meer low-end heeft dan een dice, bijvoorbeeld een Dyno.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #5 Januari 06, 2016, 22:13:24
edit2Rapporteer  
Misschien zou je eerst iets meer informatie kunnen geven wat je stijl is en wat je met deze grotere kite eigenlijk wil bereiken...

Als het gaat om puur freeriden m.n. springen kun je idd het beste een grotere kite erbij nemen. Maar als je bv houdt van speels varen, kort draaien of je meer wilt voorbereiden op het wavekiten zelf, dan is idd een groter board (twintip die minimaal 2 a 3 cm breder is dan je X-Ride), skimboard of een speelse directional  bv. North Whip die niet teveel rocker heeft. Met beide kun je dan ook nog met je 10m bij minder wind veel lol halen.

Voor alles is een oplossing, als jij maar weet wat je precies wil. Daarvoor kun je beter eerst veel materiaal TESTEN.
Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Antwoord #6 Januari 06, 2016, 22:46:00
edit2Rapporteer  
Misschien zou je eerst iets meer informatie kunnen geven wat je stijl is en wat je met deze grotere kite eigenlijk wil bereiken...

Als het gaat om puur freeriden m.n. springen kun je idd het beste een grotere kite erbij nemen. Maar als je bv houdt van speels varen, kort draaien of je meer wilt voorbereiden op het wavekiten zelf, dan is idd een groter board (twintip die minimaal 2 a 3 cm breder is dan je X-Ride), skimboard of een speelse directional  bv. North Whip die niet teveel rocker heeft. Met beide kun je dan ook nog met je 10m bij minder wind veel lol halen.

Voor alles is een oplossing, als jij maar weet wat je precies wil. Daarvoor kun je beter eerst veel materiaal TESTEN.

Ik wil graag wat hooked springen vanaf de golven met wat tricks hier en daar. Niet te moeilijk, gewoon lekker wat hoogte en hangtime en misschien ooit een kiteloopje. Geen new school dingen, wel wat okd school tricks. Ook zo langzamerhand wat golfjes gaan pakken met bottem turns en cutbacks.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #7 Januari 06, 2016, 22:51:19
edit2Rapporteer  
Zelf vind ik een grote maat enkel leuk op spiegeltje vlak water in 12-16kn, op zee moet het gewoon waaien want je hebt er met weinig wind altijd chop en/of stroming.
KITE-NZ

Geen avatar

Berichten: 59
Antwoord #8 Januari 12, 2016, 22:25:24
edit2Rapporteer  
Ik zou ook je woon plaats mee laten tellen.
Woon je vlak bij dan ga je ook met minder wind. Een heel eind rijden met een zo zo voorspelling gaat snel tegenstaan dus de kans dat je gaat met meer wind is vrij groot. Je board is ook van grote invloed.
Heb eens een Shinn Speedball geleend en dat ging perfect. scheelde zeker 4 knopen low end.
Je gewicht spelt een grote rol en ook waar je vaart (stroming op zee heeft een enorme invloed op je low end) Een 10 meter met jou gewicht is niet gek als grootste maat. Met 15 knopen ka je al lekker varen. je krijgt er misschien 4 kopen low end bij. Een 8 (of zelfs 7) geeft je 15 knopen extra high end....
jasperjazzman

Geen avatar

Berichten: 41
Antwoord #9 Januari 13, 2016, 00:00:26
edit2Rapporteer  
Ik woon nu op 50 m van het strand en ik pak juist zelden mijn grootste kite (11,5m). Omdat ik toch al vaker op het water sta en bijna nooit goede wind mis laat ik hem vaak schieten als het net aan is. Als je een eind hebt gereden en de wind valt tegen, dan is het juist fijn als je ook een grotere maat bij je hebt, dan ben je er niet voor niets! Ik ben 1m98 en 95kg, maar vaar altijd met een waveboard.

Voor op zee zou ik, zeker met 72kg, maximaal een 12 nemen. Een grotere vlieger is ook langzamer en daardoor snel minder uitdagend, naarmate je beter wordt zul je juist vaker met je kleinere maten en hardere wind willen varen. Ik zou dus eerst een 8 (of zelfs 7) erbij nemen, voor je een grotere kite koopt. Misschien kun je die wel iets minder vaak pakken dan een grotere kite, maar anderzijds is het natuurlijk erger als het lekker hard waait maar je hebt geen geschikte kite, dan als het te zacht waait!

En inderdaad de tip van een waveboard kan ik beamen, dat scheelt makkelijk 1 of 2 m2 kitemaat. Ik doe inmiddels niet anders meer, maar dat is ook een persoonlijke voorkeur qua vaarstijl.
Jer76

Berichten: 252
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #10 Januari 13, 2016, 08:29:00
edit2Rapporteer  
ik (88 kilo) vind het nog allemaal veel te leuk . ik woon ook dicht aan het strand  10 min rijden   mijn grootste maat is 17m2 een slingshot turbine icm een spleene door  bij elke zucht wind  sta  ik nog steeds aan het strand of het nou met 10 knopen is of met 40+  ik wil gewoon altijd varen.

wil je echt een aanvulling  op de 10  zou je moeten gaan testen maar ik ken zat jongens met jou gewicht die  een  maat hebben op zee tussen de 13 en de 18m2  als aan vulling op hun huidige 10m2 het is maar net wat je wilt.

Directional is een zeer goede aanvulling  met betrekking op je  low end van je 10  een skim  dat is ook leuk speelgoed  als je met je twintip niet meer genoeg  power hebt om te varen.




Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 Januari 13, 2016, 10:23:16
edit2Rapporteer  
Het is de eeuwige paradox van twintippers en wave kiters: meer low-end betekent een minder fijn vliegende en sturende kite doordat de afmetingen enorm toenemen van de vlieger. En hier op zee heb je ook nog te maken met stuwing (golven) en stroming, die het low-end nog meer beperken.
Op de zandmotor in de poel is het een ander verhaal.

Ik heb van alles geprobeerd, maar groter dan een 12/13m blijft altijd tegenvallen na een sessie met een 10m of kleiner.

Geen advies: daarom ben ik helemaal stoked van een foilboard. Dan is die 10m (op langere lijnen) voldoende om al met 7/8kn goed te kunnen varen. Met een kleine kite!
Nadeel: nog steeds de aanschafprijs (maar die dalen al flink), maar bovenal dat je "opnieuw" moet leren kiten. Want het is compleet anders en erg lastig ;-)

In mijn pre-foilboard tijd had ik een Nobile skim + efficiëntie SLE kite op 28m lijnen in de maat 12m.
Tussen de 8-10kn is het dan spelen als enige in de poel op de zandmotor.
Relatief een kleine investering, echter je Dice is nu niet echt een low-end monster. Dat ga je dan merken.
Zoals Evan zegt een 12m Dyno doet dan al wonderen...wordt de investering hoger.

Maar onthoud dat je nooit dat gevoel kan benaderen als met de TT en 10m Dice in 15-20kn!
pewpew

Berichten: 779
Antwoord #12 Januari 13, 2016, 12:35:51
edit2Rapporteer  
Kan je met een foilboard ook redelijk springen of is het alleen rakjes varen?
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #13 Januari 13, 2016, 12:44:21
edit2Rapporteer  
Kan je met een foilboard ook redelijk springen of is het alleen rakjes varen?


Geen megaloops nog, maar toch respect wat tie doet. Filmpje uit 2013.


http://www.youtube.com/watch?v=Ew-iAV7NRck&app=desktop
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #14 Januari 13, 2016, 12:52:44
edit2Rapporteer  
knap maar ......... link .... Shocked

het kan zomaar gebeuren dat een voorbijganger of eerder nog jijzelf, bij een mislukte sprong zo'n foilonderstel op je harses krijgt en dat doet auwa ..... Cry
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #15 Januari 13, 2016, 14:13:42
edit2Rapporteer  
No pain nog gain Wink

Zelf ook eens gesprongen met 14kn en 9m en schrok er van hoe hoog dat ging. Dit jaar dus maar aan de straps, steeds terug bodydraggen na een sprong gaat ook vervelen.

Grote kites zijn inderdaad minder speels, maar samen met de stabielere wind bied het wel een uitstekend platform om nieuwe tricks mee te leren juist omdat ze zo traag reageren of meer hangtime hebben als je gaat springen. Ook uitgehaakte tricks zijn makkelijker te perfectioneren aan een trage grote kite. Een goede afzet vinden of echt hoog springen is dan weer wel lastiger.
Jer76

Berichten: 252
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #16 Januari 13, 2016, 14:44:39
edit2Rapporteer  
Mis je de X4 18  Evan  hihihi
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #17 Januari 13, 2016, 14:49:57
edit2Rapporteer  
Nee, Chrono 13/12 heeft dezelfde hangtime maar een veel groter inzetbereik. Al kon je 18m X4 wel een aantal knopen eerder varen, springen werd daarmee ook pas leuk vanaf een knoop of 13 en voor alles daar onder is de hydrofoil. Wat zeg ik, alles onder de 20kn is hydrofoil de laatste tijd Wink
Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Antwoord #18 Januari 18, 2016, 11:28:24
edit2Rapporteer  
Ik heb afgelopen 2 weken via marktplaats voor een vriendelijk prijs mijn set kunnen uitbreiden met 2 kites en mijn quiver is nu geworden:

North Dice 10
North Dice 8
North Dice 6

Daarnaast mijn TT kiteboard verkocht. Ga binnenkort een nieuwe kopen. Begin met een leuke TT, liefst wat allround en ook geschikt op zee/golven.

Daarnaast over een paar maanden hopelijk ook nog een surfboardje zoals de North Whip 5"5 en eventueel een low end kite zoals de North Juice 15.

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #19 Januari 18, 2016, 11:55:43
edit2Rapporteer  
Mooi Lukic
Wat je kunt proberen op de dagen dat het niet leuk is om met de 10m op zee te varen vanwege weinig wind: spelen met de whip op vlak water (zoals de poel op de motor). Vanwege de quad set-up minder weerstand, en kom je al in de buurt van een skimboard wat low-end betreft.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.