Op zoek naar een duurzame 2e hands kite

Jeroen1972

Berichten: 54
Juni 26, 2013, 14:35:27
edit2Rapporteer  
Hallo kiters
Ik zie eerlijk gezegd de bomen door het bos niet meer. Ik heb 1 jaar ervaring, en heb het gevoel dat mijn Gaastra Hatch 11m (75kg) die ik vorige jaar nieuw kocht een beetje aan de slome kant is. Erg stevig is hij ook al niet want na 3 sessies brak de bar al doormidden. Recent is de LE in de lucht gewoon ontploft.

2 redenen dus om op zoek te gaan naar een andere wat duurzamere kite;
met een goede low end
een groot windbereik (10 – 22/25 kn)
beter hoogte lopen
wat sneller / meer power
beetje springen (niet overdreven als beginner :-)
maar wel even veilig (veel depower) als de Hatch.
 
Probleem nu is volgens mij dat er een heleboel merken in aanmerking komen: Slingshot Rally / RPM, North Evo, Core Riot, Liquid force NRG, Ozone Edge, Fone Bandit etc. Of toch Airush Varial x, naish park, ozone Catalyst? Etc. etc. Ik weet het niet meer!

Daarom ben ik eerst zelf op kitehigh gaan zoeken. Veel discussie over merken. Minder discussie over vorm (bow, delta, SLE, sigma hybride etc.), nauwelijks discussie over aspektratio (wat volgens mij toch ook belangrijk is?). Ik vind het daarom ook niet helder of ik nu met een wave, race, of freeride kite het beste aan de gang kan gaan (of dat freestyle ook wel kan)

Anyway, hebben jullie een tip voor mij? Ik ben nu even bleu. Ik zie op marktplaats veel oud spul. Kwam ook Zeeko Notus en Krush tegen. Maar daarover kan ik weinig info vinden. Zelf dacht ik aan een 12m Rally en 9m RPM, maar die zie ik weer niet zo veel op marktplaats staan.
 
Heb je een tip of suggestie voor mij? Welke zijn meer, en minder geschikt?
Heb je toevallig een aanbod voor mij?
 
Alvast bedankt voor het beantwoorden van deze newbie vraag
SanderH

Berichten: 135
Antwoord #1 Juni 26, 2013, 15:01:32
edit2Rapporteer  
Waarschijnlijk niet het antwoord wat je wil horen hoor maar de eisen die je opnoemt liggen ook gewoon goed bij een Hatch...
Maar als je je kite al zo snel kapot hebt terwijl je het nieuw gekocht heb moet je sowieso even contact opnemen met de winkel of importeur, je weet nooit wat daar achter weg komt.
Want het zijn best sterke kites Wink
Qua afmeting zou een 10 meter ook goed passen.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #2 Juni 26, 2013, 15:09:33
edit2Rapporteer  
Mag ik vragen waarom je je huidige kite te sloom vind? Heb het idee dat dat meer door je gebrek aan skills komt (beginner) dan aan je kite. Zeker omdat je vraagt naar een snellere kite met meer power, eigenschappen die niet verenigbaar zijn in 1 kite: een kite is OF snel OF heeft veel power, niet beide.

Is het niet zo dat je simpelweg vaak in te weinig wind vaart? Dan heeft een kite ook weinig power en voelt veel trager aan dan wanneer je hem goed gepowerd vaart en ook van varen op hoge snelheid word je kite reactiever van en dat zijn nu net 2 dingen die een beginner niet zo snel doet en vandaar mijn advies om het niet in de kite maar in jezelf te zoeken.
Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #3 Juni 26, 2013, 15:15:10
edit2Rapporteer  
Omdat iedereen toch met merken gaat gooien op dit soort vragen, doe ik dat ook even. Ik zou een Switch Element v2 serieus overwegen. Duurzaam en allround. In de v2 is bovendien het low end aanzienlijk verbeterd. Ik zou een 11M kiezen als je voor 1 kite gaat. Niet tweedehands verkrijgbaar nog, maar wel een nieuwe kite tegen een aantrekkelijke prijs.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #4 Juni 26, 2013, 15:58:59
edit2Rapporteer  
Met 75kg en 1 jaar ervaring zou ik zeggen, laat die 10-15 knopen lekker achterwege en koop een 9m die je van 15-25kn vaart. Kleinere kite stuurt veel sneller en geeft je veel meer "kitegevoel".

Ik heb ook een 12m, maar dat is een hele andere beleving. Dat ding door het windvenster heen sturen gaat allemaal veel langzamer, maar ook met veel meer power..
Terwijl de 9m veel sneller is, ff snel een een sinus beweging of een downloopje, gaat allemaal lekker snel en is daarom ook veel leuker. Die kan je veel actiever besturen.

Het beste is om gewoon wat te testen. Bel een winkel bij je in de buurt op, of vraag 1 van je maten of je zijn kite ff mag proberen.
Jeroen1972

Berichten: 54
Antwoord #5 Juni 26, 2013, 16:54:10
edit2Rapporteer  
Ik heb dus het idee dat Gaastra kwalitatief niet zo sterk merk is. Behalve mijn eigen ervaring hoor ik dat ook wel eens van anderen. Welke merken echt bekend staan om hun duurzaamheid weet ik niet.

Verder heb ik het idee dat in de low end andere kites meer kracht aan de rand van het windvenster hebben. Hoogte lopen gaat met de Hatch wel, maar niet zo goed als bijv. de Jekkel, ook van Gaastra. Dat zeggen ze zelf tenminste. Dat komt volgens mij door de lage aspektratio, maar dat weet ik niet zeker. Mijn indruk is dat mijn kite om dezelfde reden een meer - fixeer in 1 stand - kite is. Het zogenaamde 'pompen / sinussen' gaat bij mij erg langzaam in low end. Ik vraag me af of dat veel sneller wordt als je nog meer ervaren wordt.

Kortom: mijn newbie conclusie was: zoek iets met een hogere aspektratio, maar geen C kite. Dus ergens tussenin. Helaas lees ik daar weinig over. Er is geen objectieve maat lijkt het. Anders dan meningen over veel, weinig, groot, klein etc. Bij kitefinder kan je selecteren op stijl. Maar welke stijl hoort bij een gemiddelde aspektratio? Race? Wave? Freestyle?

Chaos compleet Smiley
Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #6 Juni 26, 2013, 17:07:20
edit2Rapporteer  
Ik denk dat het dan tijd is om wat kites te gaan uitproberen. Ipv focussen op AR of kitestijl. Mijn ervaring is dat als je 1 jaar kite je nog geen idee hebt of je een hoge AR fijn vindt of niet. Omdat je nog maar met weinig kites hebt gekite. Dus testen en uitproberen lijkt me de enige oplossing. Kies voor jezelf 2 of 3 merken die je aanspreken en probeer eens een kite. Mocht jouw kite er niet tussen zitten, dan probeer je weer 2 of 3 andere merken. Het blijft tenslotte vaak meer een kwestie van gevoel met de kite dan specs.

En waarom geen C kite proberen? Als je denkt dat het bij jouw stijl past, zou ik het zeker testen. Zo te lezen ben je geen beginnende beginner meer.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #7 Juni 26, 2013, 17:08:23
edit2Rapporteer  
Afgelopen tijd heb ik met 2013 Gaastra Pure's gevaren, deze waren qua kwaliteit echt top te noemen! Ik zou dus eerst eens contact opnemen met de winkel waar je het gekocht hebt.

Maar mocht je wel een nieuwe kite gaan kopen, welke style wil je heen? Big-airs, freestyle, wakestyle, wavestyle etc? Dat is belangrijk in je kitekeuze.
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #8 Juni 26, 2013, 17:16:53
edit2Rapporteer  
Hi Moet zeggen dat ik over de jekylls vanaf 2010 zeer tevreden ben nooit wat mee gehad, De oudere barren hadden wel wat mankementen. Jekylls vliegen toch gewoon snel en zijn 2e hands voor rond de 300  te koop
Ik heb nu het  2013 model die is iets langzamer maar heeft wel meer bar druk en spring power.
Jeroen1972

Berichten: 54
Antwoord #9 Juni 26, 2013, 17:47:18
edit2Rapporteer  
Beste Mark
Ik vind het belangrijk om altijd te kunnen kiten. Windrange staat dus op 1. Veel gewoon toeren dus.Volgens mij is dat freeride? Of (low end) race? Veiligheid staat op 2. Wat springen lijkt me af en toe ook leuk, maar het zullen geen dubbele salto's worden denk ik Smiley die staat dus op 3. Wakestyle lijkt me niks, wavestyle ligt niet voor de hand met veel binnenwater. Volgens mij maakt dat mij all round / freeride?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #10 Juni 26, 2013, 18:10:58
edit2Rapporteer  
Beste Mark
Ik vind het belangrijk om altijd te kunnen kiten. Windrange staat dus op 1. Veel gewoon toeren dus.Volgens mij is dat freeride? Of (low end) race? Veiligheid staat op 2. Wat springen lijkt me af en toe ook leuk, maar het zullen geen dubbele salto's worden denk ik Smiley die staat dus op 3. Wakestyle lijkt me niks, wavestyle ligt niet voor de hand met veel binnenwater. Volgens mij maakt dat mij all round / freeride?

Dan zou ik wanneer ik jou was deze kite inruilen of verkopen wanneer je er zeker van bent dat je het niet fijn vind. Met wat voor wind vaar je deze kite het meeste?

Wanneer je over wilt stappen naar een kite die voldoet aan jou eisen zou ik naar de volgende kites kijken:
- Cabrinha Crossbow LW/Velocity 11m
- North Dyno 11m
- Ozone Edge 11m
- Gaastra Jykell 10.5m
- Airush VXR 10m

Dit zou ik nemen wanneer je één kite wilt met jou opgegeven windrange, wanneer je twee kites wilt kan je overwegen voor andere kites te gaan.
Jeroen1972

Berichten: 54
Antwoord #11 Juni 26, 2013, 18:20:16
edit2Rapporteer  
Ik dacht aan 2. Eentje voor het low 12m va 10/11 kn. Eentje voor iets meer spektakel 9m va 15 kn.  Joepie
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #12 Juni 26, 2013, 18:35:59
edit2Rapporteer  
Ik dacht aan 2. Eentje voor het low 12m va 10/11 kn. Eentje voor iets meer spektakel 9m va 15 kn.  Joepie

Dat veranderd de zaak want dan komen er veel meer kites in aanmerking. Wink

Maar ik begrijp dat je dus al aardig goed heen en weer kan varen? Wanneer dat zo is dan zou ik even bij Eurofun en Versus langs gaan. Met die twee shops kan je bijna alle grote kite merken testen en weet je snel genoeg wat je fijn vind om mee te varen.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #13 Juni 26, 2013, 18:41:04
edit2Rapporteer  
Ik vraag me af of je met 75kg wegkomt in 10/11 knopen met een 12 meter. Als je perse in de low end wind wilt varen kun je beter kijken voor kite die ook echt bedoeld is voor weinig wind. (een 15 of 17m)
Bezien je gewicht zou ik zeggen: koop een 10 of 11 m + een 7 of 8
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #14 Juni 26, 2013, 18:45:46
edit2Rapporteer  
Op die bar moet je gewoon garantie aanvragen... Gaastra maakt erg stevige kites.

Het klopt dat de hatch niet de snelste kite is, daar is hij zelfs voor in het leven geroepen. Het is een instap model, maar als je m op korte lijnen zet heb je een totaal andere kite in handen.

Een LE klapt echt niet zomaar doormidden, en gaastra heeft niet bepaald de naam slappe kites te maken.
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #15 Juni 26, 2013, 18:46:20
edit2Rapporteer  
Lastig varen hoor met 10 knopen...vraagt de juiste kite, board en veel skills....
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #16 Juni 26, 2013, 18:52:12
edit2Rapporteer  
19mtr jet gaat je wel helpen in 10 knopen. In dat soort winden heb je een erg lichte kite nodig die een hoge AR heeft, dus totaal anders dan wat je nu hebt. (zoals je zelf al door hebt, je bent goed ingelezen)

Je kan beter even gaan testen, want er zit een groot verschil in qua vaar eigenschappen.

en idd, probeer te besluiten welke kant je op gaat qua vaarstijl.

Maar ga sowieso ff contact openemen met je shop over de bar(en miss. de kite?) dan doen ze misschien(of vanuit gaastra) een voorstel voor een nieuwe kite met wat korting. Nee hebt je, ja kan je miss. voor weinig kopen
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #17 Juni 26, 2013, 18:53:39
edit2Rapporteer  
Dat is wel zo, je zult echt een grote kite moeten hebben en/of een groot board/skimboard om weg te komen met 10/11 knopen.
Jeroen1972

Berichten: 54
Antwoord #18 Juni 26, 2013, 21:35:23
edit2Rapporteer  
- Ik hoor binnenkort of Gaastra de kite wil herstellen. De bar heeft Gaastra vervangen. Ik hou jullie op de hoogte.

- sommige merken geven een lage low bij 12m bijv. F1 Bandit, Slingshot Rally / RPM, Core Riot. Je zit dan op 10 kn. Met een groter board erbij moet het dan toch kunnen dacht ik. Een echte lichtwinder is dan niet nodig :-) Maar die discussie is voor mij nu even off topic

- Ik wil best wel gaan testen, maar welke dan? Volgens Marc_87 zijn er heleboel geschikt
voor de 12m in een 12m/9m configuratie. Dat was mijn oorspronkelijke vraag (al was ik misschien niet helemaal duidelijk). Focussen op race? Of toch freeride? Sommige populaire freeride SLE's lijken me meer C dan Bow of hebben een slechte low end (zoals de Naish Park las ik ergens). Andere zijn wellicht weer prima geschikt..

thx!
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #19 Juni 26, 2013, 21:54:32
edit2Rapporteer  
Ik heb dus het idee dat Gaastra kwalitatief niet zo sterk merk is. Behalve mijn eigen ervaring hoor ik dat ook wel eens van anderen. Welke merken echt bekend staan om hun duurzaamheid weet ik niet.

Verder heb ik het idee dat in de low end andere kites meer kracht aan de rand van het windvenster hebben. Hoogte lopen gaat met de Hatch wel, maar niet zo goed als bijv. de Jekkel, ook van Gaastra. Dat zeggen ze zelf tenminste. Dat komt volgens mij door de lage aspektratio, maar dat weet ik niet zeker. Mijn indruk is dat mijn kite om dezelfde reden een meer - fixeer in 1 stand - kite is. Het zogenaamde 'pompen / sinussen' gaat bij mij erg langzaam in low end. Ik vraag me af of dat veel sneller wordt als je nog meer ervaren wordt.

Kortom: mijn newbie conclusie was: zoek iets met een hogere aspektratio, maar geen C kite. Dus ergens tussenin. Helaas lees ik daar weinig over. Er is geen objectieve maat lijkt het. Anders dan meningen over veel, weinig, groot, klein etc. Bij kitefinder kan je selecteren op stijl. Maar welke stijl hoort bij een gemiddelde aspektratio? Race? Wave? Freestyle?

Chaos compleet Smiley

Evan heeft een goed advies gegeven...
verder zeg ik Park 2013!

Duurzamere kites, zoek in Naish, Ozone, Cabrinha, Core, Slingshot... Maar onthou, de kite is vooral net zo duurzaam als dat jij er mee omgaat. hou jij je kite altijd droog, crashed hem niet vaak/hard, laat er geen zand op liggen en laat m niet in de wind klapperen dan gaat je kite een eeuwigheid mee.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #20 Juni 26, 2013, 22:21:13
edit2Rapporteer  
- Ik hoor binnenkort of Gaastra de kite wil herstellen. De bar heeft Gaastra vervangen. Ik hou jullie op de hoogte.

- sommige merken geven een lage low bij 12m bijv. F1 Bandit, Slingshot Rally / RPM, Core Riot. Je zit dan op 10 kn. Met een groter board erbij moet het dan toch kunnen dacht ik. Een echte lichtwinder is dan niet nodig :-) Maar die discussie is voor mij nu even off topic

Mooi dat de bar vervangen was/is, had niet anders verwacht omdat ik weet hoe garantiekwesties gaan bij Gaastra.

Over de 10knopen die sommige merken volgens jou voorschotelen: ALS(grote als) ze al blijven hangen in de lucht heb je een board nodig met veel(echt veel, dus 40+liter) om daar mee te kunnen varen OF je moet 40kg wegen.
Als je realistische low-ends wilt van een kite die het erg goed doet in weinig wind(want hoge AR) http://gaastrakites.com/kites/2013/kites/jekyll klik op facts.

Je kan imho, afhankelijk van je gewicht natuurlijk (jij bent 74 dus groter dan 11 heeft echt geen nut) beter een groter board aanschaffen of voor veel plezier en lowend een skimboard. Die hebben gewoon een stuk meer opp. (130*50 is gemiddelde maat zo'n beetje). Is goedkoper en leuker. Maargoed, grote kites zijn bij tijden extreem goedkoop overjarig te krijgen omdat er soms minder wordt verkocht dan gedacht.
Arno_Laeven

Geen avatar

Berichten: 14
Antwoord #21 Juni 26, 2013, 22:34:08
edit2Rapporteer  
Wat Evan zegt. Ga niet bij te weinig wind varen. En als je een nieuwe kite koopt, dan een kleinere maat, stuurt sneller. Met 75kg is een 10m groot genoeg en kun je vanaf 15 knp varen (zeker met een groot board zoals Morres zegt)

Wat ook helpt is kijken of je op je kite de stuurlijnen anders kan aanknopen. Op mijn Core kan ik 3 standen kiezen. Sowieso is de Core Riot een goede kite als het gaat om duurzaamheid en groot windbereik. Ik vaar mijn 10m van 15-25 knopen (weeg 83kg).
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #22 Juni 27, 2013, 09:41:37
edit2Rapporteer  
Kwam ook Zeeko Notus en Krush tegen. Maar daarover kan ik weinig info vinden.


Late reactie, maar beter laat dan nooit Wink

http://www.kitehigh.nl/gear/Kites/Zeeko/Notus-4/2012
http://www.kitehigh.nl/gear/Kites/Zeeko/Krush-2/2012

Topics met veel info:

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=44742.0
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=44898.0

Topspul, kan niet anders zeggen!
Bestverkochte merk in Frankrijk voor jaren. En vergeet niet dat F-one en Takoon ook Frans zijn Wink
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #23 Juni 27, 2013, 10:39:34
edit2Rapporteer  
Waar vaar je? Afhankelijk van de spot waar jij vaart, moet je misschien wel aan een grotere kite dan 11m. Daarnaast ga ik ervan uit dat je tijdens je lessen een relatief kleine kite hebt gebruikt ten opzichte van de windsterkte. Met meer ervaring kun je de kite gaan vliegen met meer wind en dan gaat ieder kite sneller en wordt iedere kite krachtiger.

Als de-Arend-van-de-Catalyst zeg ik Catalyst, plug & play en afhankelijk van je spot misschien zelfs 14m-10m met een relatief breed boardje. Met die combi zou je moeten kunnen varen vanaf ongeveer 13 knopen. De Catalyst stuurt relatief snel ten opzichte van andere kites.
Jeroen1972

Berichten: 54
Antwoord #24 Juni 27, 2013, 23:15:53
edit2Rapporteer  
Beste Kiters
Bedankt voor jullie bijdrage. Verschillende modellen uitproberen klinkt goed, al zie ik op het forum dat de meeste kiters hun eigen kite toch het fijnst hebben leren te vinden Smiley Mijn gok is dat een gevorderde beginner waarschijnlijk het meeste plezier beleefd aan een allround SLE met een medium tot hoge AR. Er zijn een paar goede merken genoemd. Ik heb nog wat gepuzzeld om een overzicht te krijgen van het effect van aspect ratio op de fysische vaareigenschappen van de verschillende kites zodat ik ze beter kan beoordelen. De tabel heb ik als plaatje bijgevoegd. Ik hoor nog graag van jullie of ik het goed heb begrepen ThumpsUp
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.