Kite/board size calculator vs wind

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Juni 30, 2013, 13:52:28
edit2Rapporteer  
http://jimbodouglass.blogspot.ca/2011/01/interactive-kiteboarding-calculator.html

Naar aanleiding van het de poll: maximale wind voor een beginnerscursus willen we een "app" maken waar je via een aantal simpele gegevens direct kunt zien met welke gear en wind je het beste het water op kunt gaan en de excel-sheat van Jim Douglass is daar al een goede start is maar het moet gebruikersvriendelijker!

Dan van ons de vraag aan jullie: in hoeverre kloppen de gegevens van Jim Douglass en wat zou er beter aan kunnen?

Nature

Berichten: 1295
Antwoord #1 Juni 30, 2013, 14:30:06
edit2Rapporteer  
Waarom zou je dat willen.  Als je dat zelf niet kunt bedenken heb je niets te zoeken op t water.
Teveel factoren hebben daar iets mee te maken.

- Wind
- Warme of koude lucht
- Welke maat of maten heb je beschikbaar/
- Gewicht
- Lengte
- Vaarstyle
- Niveau
-Martijn-

Geen avatar

Berichten: 139
Antwoord #2 Juni 30, 2013, 14:31:23
edit2Rapporteer  
Zijn formule is (2,175 * {gewicht kiter in kg}) / {kite grootte in m2} voor de ideale windsnelheid bij een bepaalde maat en gewicht. Die * 0.75 voor de minimale wind met een groot bord en * 1.5 voor de maximaal veilige wind (voor een gevorderde kiter)

Wil je hier (als eerste invoer voor de uiteindelijke formule) een risico factor uit halen (bv onmogelijk, green, oranje, rood) dan lijkt mij dat je het beste kan normaliseren naar een index waarde bv tussen 0 en 2 waarbij 1 de ideaal is. Zo zou bv 110 kg + 20 knp en een 8m2 kite iets van 0.5 opleveren (onmogelijk om te varen) terwijl 60 kg met een 12 meter al in het rood zit. Op basis daarvan kan je bepaalde waardes gaan toevoegen of aftrekken. Bv beginner voegt 0.3 aan de risicoindex toe terwijl gevorderde er 0.2 afhaalt, om maar iets te noemen.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #3 Juni 30, 2013, 14:35:18
edit2Rapporteer  
Er zijn een aantal factoren die een soort van indexcijfer moeten geven om uiteindelijk een groene. gele en rode fase aan te geven.

Eerst degene in kwestie basale gegevens laten invoeren:

oa. leeftijd, geslacht, gewicht, conditie, wel/geen gerelateerde sportervaring (beginner),

Deze gegevens worden als variabelen in een formule berekend naar een indexcijfer en die weer gekoppeld met de actueel gemiddelde wind.

Dit geeft dan een groen (geen problemen), geel (wees gewaarschuwd) of rood (no go)

 .... of gekoppeld aan de gewilde kitemaat een go/no go


Waarom zou je dat willen.  Als je dat zelf niet kunt bedenken heb je niets te zoeken op t water.

Juist de beginner die wil oefenen heeft hier een probaat middel aan. Dat zie je vaak ook op t forum... 'Kan ik wel of niet met die wind op t water?': Degene kan nog niet zelf beslissen en vraagt hulp. Nu kan diegene dat ook middels deze app... of de cursist die aan t einde van de cursus aan de school vraagt 'Met mijn postuur en kennis, wat geeft je mij mee als optimale wind om te beginnen met verder autonoom te oefenen?'

Het grote verschil is dat de enige schriftelijke gegevens vaak de bekende op 75kg gebaseerde informatie is... waar een beginner echt niets mee kan  ThumpDown

Verder is het een objectief instrument waar iedereen elkaar mee kan helpen zonder verwijt en rechtvaardiging  Joepie
ica84

Geen avatar

Berichten: 300
Antwoord #4 Juni 30, 2013, 14:51:57
edit2Rapporteer  
als ik naar de sheet van Jim Douglass kijken dan zijn de ideale kite maten constant op de onderkant van de range als ik voor mezelf kijk.
ik weeg 70KG heb een 10m en een 7m, bij de 10 zou de ideale windshelheid iets meer als 15knp zijn dat is toch wel erg aan de lage kant zelfde geld voor de 7m.
en een beginners board van168 bij 44  Huh schater
tharealmb

Berichten: 143
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #5 Juni 30, 2013, 21:24:54
edit2Rapporteer  
vind het initiatief zeker goed! zit zelf gelukkig vlakbij de 75KG gebaseerde gewicht, dus voor mij is makkelijk aflezen. Zeker dankzij een windmetertje dat ik heb nu. Al denk ik zelfs dan nog wel eens van: zou het kunnen.

denk dat het zeker mooi is als beginners (zoals ikzelf) een handvat hebben om zich aan vast te houden.

Zeker als je de windranges van je kites kan invoeren, en boardmaten. (of boardtypes)
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #6 Juli 04, 2013, 13:29:39
edit2Rapporteer  
Voor kitehigh ook een tooltje aan het maken, ben alleen nog aan het stoeien met de windranges. Zodra het tooltje voor beginners klaar is ga ik me storten op die voor gevordere kiters met meer opties en disciplines.


Volgende plaatje geeft een aantal resultaten weer van de windrange waarin een beginner het beste zijn eerste meters kan bodydraggen en waterstart kan oefenen:
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 Juli 04, 2013, 13:36:07
edit2Rapporteer  
Je kunt deze initiatieven helemaal afbranden omdat ze met factor x en y geen rekening houden, maar verplaats je eens naar een beginner. Dan is opeens hele interessante informatie!

Een gevorderde kiter weet zelf wel welke kite hij op moet zetten. Daar is deze app ook niet voor bedoelt.

Top initiatief
alexander1965

Berichten: 142
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #8 Juli 04, 2013, 16:50:56
edit2Rapporteer  
Tip: zet er wel bij dat het gewicht met pak en gordel is! Anders zijn er beginners die van de ochtend weegschaal uit gaan!
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #9 Juli 04, 2013, 17:19:15
edit2Rapporteer  
Ik zou toch de temperatuur erbij nemen want bij 5 graden of 30 graden scheelt 2m2 kite rond de 10m2
-Martijn-

Geen avatar

Berichten: 139
Antwoord #10 Juli 04, 2013, 17:23:14
edit2Rapporteer  
Is er een formule voor om het thermisch effect uit te rekenen?
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #11 Juli 04, 2013, 20:09:43
edit2Rapporteer  
De massa van lucht is bij verschillende temperaturen en luchtdrukken te berekenen door de ideale gaswet te gebruiken: ?= (P M)/(R T) met R = 8,314472 J/mol K, de gasconstante, P de luchtdruk in pascal, M de molaire massa in g/mol (= 28,97) en T de absolute temperatuur in kelvin...

de snelheid van die lucht met die berekende massa bepaalt de kracht van de vlieger volgens de formule E=mc2

Dan heb je het thermisch en barometrisch effect in één... ThumpsUp

Ik wens trouwens een beginner van 90 kg veel plezier met 13 knopen aan mijn 13 meter waroo.. dat gaat niet werken..
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #12 Juli 04, 2013, 22:43:46
edit2Rapporteer  
Tip: zet er wel bij dat het gewicht met pak en gordel is! Anders zijn er beginners die van de ochtend weegschaal uit gaan!
Waarom zou je met pak rekenen, iedereen weet toch alleen zijn naakte gewicht? En is het dan met droog of nat pak?

Ik wens trouwens een beginner van 90 kg veel plezier met 13 knopen aan mijn 13 meter waroo.. dat gaat niet werken..
Dit is natuurlijk globaal en met een goed planerend beginnersboard bedoeld om een indruk te krijgen met welke set je veilig je eerste rakjes kunt oefenenen.
Vergeet niet dat Waroo's minder low-end hebben vergeleken met andere merken.
-Martijn-

Geen avatar

Berichten: 139
Antwoord #13 Juli 04, 2013, 23:09:09
edit2Rapporteer  
Ik zit een beetje te spelen met een formule gebaseerde app:



Is dat iets om de ontwikkeling van door te zetten?
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #14 Juli 04, 2013, 23:26:03
edit2Rapporteer  
Leuk hoor! Wanneer je je verveelt kun je altijd nog temperatuur en luchtdruk van internet ophalen en in berekening meewegen..  Ook type (bow/delta) maakt natuurlijk wel wat uit...
TommH

Berichten: 68
Antwoord #15 Juli 04, 2013, 23:34:51
edit2Rapporteer  
en vanaf wanneer ben je gemiddeld/gevorderd?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #16 Juli 04, 2013, 23:39:33
edit2Rapporteer  
Als je geen windmeter meer nodig hebt om tot de knoop precies de wind te voelen en upwind kan kiten, toeside kan varen en je eerste sprongetjes geland hebt.
-Martijn-

Geen avatar

Berichten: 139
Antwoord #17 Juli 04, 2013, 23:51:40
edit2Rapporteer  
en vanaf wanneer ben je gemiddeld/gevorderd?

Dat zal je zelf moeten bepalen Wink In de app gebruik ik het alleen dat een beginner een aantal knopen slechtere lowend en highend heeft (slechte techniek + grotere safety marge), gemiddeld maximale lowend + een fors groter oranje bereik van dat je het zelf moet zien in zoverre je veilig aan de gang kan en bij gevorderd je highend gaat tot de maximale min of meer veilige waarde. Ik zit ook te denken om overgangsgebieden toe te voegen die bij een beginner klein zijn maar bij de gevorderden groter.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #18 Juli 05, 2013, 01:39:22
edit2Rapporteer  
@Evan & @ Martijn  ThumpsUp goede basis van ideeën en creativiteit... gaat de goede kant op  Joepie


edit
en voor een hoop andere suggesties: use your common sense  Wink Einstein wannabe's hebben hier klaarblijkelijk nix verloren  Huh
'Ook het knmi kan en zal nooit een 100% afdekkend weerbeeld of alarmbeeld af kunnen en WILLEN geven...'

- Het gaat hier om een hulpmiddel wat m.n. de beginner een geschiktere keuze kan laten maken - Zelfs dan is het nog geen 100% garantie, er zullen altijd op en aanmerkingen blijven (net zoals bij het KNMI)



« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.