Les geven op de Zandmotor

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #50 Augustus 18, 2013, 19:18:11
edit2Rapporteer  
Jij heb zeker nog nooit die haajo del maajo op je dak gehad Michel ?
Dat gaat zo .......BAM

Nog gekker, over mijn dak heen in backloop kiteloop style Tongue Wink
Die gast is altijd oppassen, levensgevaarlijk. Hij vermomt zich ook altijd als Duitser Tongue
Radical Ronnie

Berichten: 386
Logs: 0 | 1555 uur
Antwoord #51 Augustus 19, 2013, 16:26:56
edit2Rapporteer  
Ik vaar al sinds 1990 en kitesurf al meer dan 13 jaar op Kijkduin en ken de spot dus goed. Sinds de komst van de zandmotor is het exponentieel drukker geworden, dat mag duidelijk zijn.
Gisteren (zondag, 18 augustus) hadden we wel een uitschieter geloof ik, zelden zoveel kites bij elkaar gezien! Een gevaarlijke mix van zeer ervaren, maar roekeloze kiters en absolute beginners maakten het een zeer riskante bezigheid om in de lagune te varen!
Ik had eerst een downwinder gedaan met alle ruimte die ik me kon wensen en ging daarna met wat vrienden nog wat freestylen in het upwind gedeelte van de zandmotor. Normaalgesproken valt daar de drukte wel mee. Gisteren werden er echter complete beginners gelanceerd vanaf het ondiepe gedeelte van de upwind kant van de lagune. Zolang deze nog in het ondiepe gedeelte waren konden ze door hun leraar worden opgehaald en 'ge-herlanceerd'... Sommige van hen kwamen echter in dieper water terecht, waarna ze volledig out-of-control, door de gehele baai heen sleepten, waar zo'n 100 man gezellig heen en weer aan het varen waren, levensgevaarlijk!
Ik heb niet lang daar gevaren, maar nog net lang genoeg om volop geraakt te worden door zo'n losgeslagen projectiel dat van upwind (ergens achter me) zijn kite over me heen gooide. Ik had niemand gekruist of ingehaald en was ook geen startende kiter voorbij gevaren, anders zou ik er nog op voorbedacht kunnen zijn. Resultaat is een flinke kras in mijn kuit, van de kitelijnen. Gelukkig kwam de lijn niet om mijn nek! De onfortuinlijke lesser zei me nog "sorry mijnheer, maar ik ben aan het lessen"... maar daar had ik ook niet veel aan.
In al mijn jaren heb ik nog nooit zo'n voorval meegemaakt, ik ben altijd in staat geweest dit soort voorvallen te omzeilen (letterlijk!)
Dit geeft toch wel aan hoe gevaarlijk de situatie aldaar is geworden!
Ironis

Berichten: 57
Logs: 0 | 18 uur
Antwoord #52 Augustus 19, 2013, 22:17:12
edit2Rapporteer  
Was het niet ook extra druk door het event van Westbeach?
Maar dan nog, als lessers tientallen meters worden voortgesleurd gaat er iets niet goed..
Surfshoot

Berichten: 69
Antwoord #53 Augustus 20, 2013, 18:47:12
edit2Rapporteer  
Dat het druk kan zijn op de zandmotor is mijn duidelijk, maar wat ik niet begrijp als het gaat over veiligheid:

-Dat scholen les blijven geven zelfs al er meer dan 100 kiters actief zijn, hoe veilig is dat?

-Dat ervaren kiters aangeven dat ze op zee alle ruimte hebben en ondanks de drukte op de zandmotor alsnog te besluiten om er gaan freestylen, hoe veilig is die keuze?

Met laag water is het helemaal dringen geblazen, misschien dat iedereen zich wat beter moet verdiepen in de waterstanden. Hou ook tijdens je sport rekening met de mensen (publiek)  op het strand,  zag afgelopen zondag een freestyler die zwaar schijt had aan de aanwezig hond en kind op het strand waar hij besloot te crashen.

Er staan op drukke dagen meer mensen langs de kant te fotograferen of te filmen, hou dat ook eens in je gedachte........

safety first!


 


Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #54 Augustus 20, 2013, 20:07:33
edit2Rapporteer  
Die scholen hebben niet eens een vergunning voor daar.
Hoorde ook al negatieve verhalen van de plaatselijke reddingsbrigade. Gaat lekker zo!

Bizar Ronnie! Je bent je leven niet zeker daar in de lagune op drukke dagen. En die zijn tegenwoordig niet alleen meer in het weekend...
Bluecupra

Berichten: 1010
Antwoord #55 Augustus 20, 2013, 22:50:43
edit2Rapporteer  
Afgelopen zondag ook geweest, was inderdaad erg druk en een mix van allerlei kiters. Vind het ook niet nodig om dicht bij de kant te springen (patsen!). Hoeft maar iets fout te gaan of je vliegt de kant op met alle gevolgen van dien. Verder op zee is het rustig en heb je alle ruimte. Hoop dat deze spot gewoon open zal blijven en er geen (ernstige) ongelukken gebeuren!

Snap ook niet waarom de meer ervaren kiters in het poeltje blijven varen?
Gewoon Don

Berichten: 261
Logs: 0 | 188 uur
Antwoord #56 Augustus 20, 2013, 23:01:02
edit2Rapporteer  
Die scholen hebben niet eens een vergunning voor daar.
Hoorde ook al negatieve verhalen van de plaatselijke reddingsbrigade. Gaat lekker zo!


Voor wat betreft het haagse deel. Je hebt geen vergunning nodig en dus worden deze ook niet verstrekt. Simpel. Wel is IKO vereist.

Er zijn in de strandnota wel plekken aangewezen waar les gegeven mag worden. Echter ook lessen op andere plekken wordt gedoogd.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #57 Augustus 20, 2013, 23:07:14
edit2Rapporteer  
Iko is vereist? Sinds wanneer wordt deze commerciële organisatie als wetgevend gezien?
Gewoon Toon

Berichten: 121
Logs: 0 | 330 uur
Antwoord #58 Augustus 21, 2013, 00:41:14
edit2Rapporteer  
Als er verder op zee iets fout gaat moet je zo een eind zwemmen naar de kant ,wel eens geprobeerd ?
Moet je ook ff dat stukje lezen van Nick 1212 bij kiters uit rotterdam meld je
En de fotograaf heeft geen vergunning voor open zee zegt hij .
Als je je nu zo ergert aan andere kiters moet je misschien wat anders gaan doen want door al die publiciteit gaan steeds meer mensen een poging wagen om te gaan kite surfen ,je leert het in 3 dagen immers !!! tenminste als je de reclame boodschappen op div radiostations moet geloven .
Maar of het nu druk is of niet het blijft een prachtige sport waar je heel veel positieve energie uit haalt.
Dus als het waait hang ik aan me kite  .

blijven lachen  dan val je ook op tegenwoordig !
Gewoon Don

Berichten: 261
Logs: 0 | 188 uur
Antwoord #59 Augustus 21, 2013, 07:08:44
edit2Rapporteer  
Iko is vereist? Sinds wanneer wordt deze commerciële organisatie als wetgevend gezien?

Wetgevend? Het staat gewoon in de strandnota 2009 dat IKO vereist is als je les wilt geven. Pagina 31.

Momenteel zijn er gesprekken met diverse partijen om het beleid uit 2009 te herzien en beter af te stemmen op de gebruikers. Is ook wel nodig.
hijo del viento

Berichten: 2061
Logs: 0 | 777 uur
Antwoord #60 Augustus 21, 2013, 08:18:26
edit2Rapporteer  
Thx P

Rest my case
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #61 Augustus 21, 2013, 12:11:12
edit2Rapporteer  
Dan kan Harry V en vele scholen wel inpakken als IKO vereist is Grin

Wel heel tegenstrijdig dat je geen vergunning in Den Haag nodig hebt om commercieel les te geven, het gedoogd wordt, maar moet wel voldoen aan IKO  Huh
Wie gaat dat controleren dan?

Ik vind dat die scholen weg moeten uit de poel op drukke dagen om ongelukken te voorkomen. Het is geen geschikte plaats, tenzij het heel rustig is. Maar in de eerste plaats zou een school zijn klanten niet zo in gevaar moeten brengen door ze op dergelijke dagen het water in te sturen!
Gewoon Don

Berichten: 261
Logs: 0 | 188 uur
Antwoord #62 Augustus 21, 2013, 13:09:56
edit2Rapporteer  
Dan kan Harry V en vele scholen wel inpakken als IKO vereist is Grin

Wel heel tegenstrijdig dat je geen vergunning in Den Haag nodig hebt om commercieel les te geven, het gedoogd wordt, maar moet wel voldoen aan IKO  Huh
Wie gaat dat controleren dan?

Ik vind dat die scholen weg moeten uit de poel op drukke dagen om ongelukken te voorkomen. Het is geen geschikte plaats, tenzij het heel rustig is. Maar in de eerste plaats zou een school zijn klanten niet zo in gevaar moeten brengen door ze op dergelijke dagen het water in te sturen!

Ook op dit vlak ontbreekt het (helaas) aan toezicht en handhaving. Dus heldere algemene regels en voorwaarden verdienen de voorkeur. Ik ga er vanuit dat dit in de nieuwe (komende) strandnota 2014 ook wordt meegenomen
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #63 Augustus 27, 2013, 18:25:47
edit2Rapporteer  
jammer van die ongecontrolleerde wildgroei, hier heeft niemand iets aan en uiteindelijk hebben de gemeentes geen andere keuze dan een verbod uit te spreken.
Rachid

Berichten: 25
Antwoord #64 Augustus 27, 2013, 21:25:21
edit2Rapporteer  
 Gemeente Kijkduin moet scholen verboden, het is gevaarlijk!!! 
veel scholen zonder verguning, geen BTW!! geen Kamer Koophandel!! 
CCaptain

Berichten: 254
Antwoord #65 Augustus 27, 2013, 21:36:01
edit2Rapporteer  
Als er verder op zee iets fout gaat moet je zo een eind zwemmen naar de kant ,wel eens geprobeerd ?
Moet je ook ff dat stukje lezen van Nick 1212 bij kiters uit rotterdam meld je
En de fotograaf heeft geen vergunning voor open zee zegt hij .
Als je je nu zo ergert aan andere kiters moet je misschien wat anders gaan doen want door al die publiciteit gaan steeds meer mensen een poging wagen om te gaan kite surfen ,je leert het in 3 dagen immers !!! tenminste als je de reclame boodschappen op div radiostations moet geloven .
Maar of het nu druk is of niet het blijft een prachtige sport waar je heel veel positieve energie uit haalt.
Dus als het waait hang ik aan me kite  .

blijven lachen  dan val je ook op tegenwoordig !

Blijven lachen dan val je ook op tegenwoordig !

 ThumpsUp
markymarc

Berichten: 296
Logs: 0 | 488 uur
Antwoord #66 Augustus 27, 2013, 21:47:07
edit2Rapporteer  
Verbieden! Echt veel te gevaarlijk en druk....
Gewoon Toon

Berichten: 121
Logs: 0 | 330 uur
Antwoord #67 Augustus 28, 2013, 04:08:49
edit2Rapporteer  
Jonge jonge jonge en we blijven maar door zeuren !
Gevaarlijk ? Druk.?
Gisteravond 3 uur gevaren totaal 5 ( vijf ) kite's in de lucht .
Was super realex  van het water gegaan toe de zon onder was .
En ik hoor net dat er weer een nieuwe gemeente bij is gekomen !
De gemeente Kijkduin hoe heet die burgermeester ? Jij soms Don ? Dan hoeven we ons geen zorgen temaken !
Ik zag trouwens the Eagele Jean voorbij vliegen met een paar takjes in ze bek , je zou zeggen dat als je een ei heb gelegd je toch eerst je nest op orde heb ,nee dat zag ik verkeerd het moest hoger , dat nest misschien wel 2 eieren zei hij !!!! Goed voor de VOGELBIJSLAG !!!

Niet teveel lachen jullie anders gaat dat ook verboden worden !!!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #68 Augustus 28, 2013, 07:37:49
edit2Rapporteer  
Lesgeven moeten ze niet toestaan daar, evenals het leggen van eieren en overvliegen van de kites door gevederden. Die stront van die beesten is schadelijk voor het kitedoek Tongue
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #69 Augustus 30, 2013, 19:53:12
edit2Rapporteer  
Update: ben vandaag heerlijk wezen varen op de zandbak.
Vanwege de matige wind stond ik in het begin met slechts 3 man op het water.

Echter ik telde maar liefst 6 (!) lesgroepen. De meeste benedenwinds waar de "rivier" ontspringt.
Maar een aantal tot aan bovenwinds.

Ik kon prima opkruisen. Maar het stuifzand heeft ook zijn werk gedaan waardoor de poel zichtbaar kleiner is geworden. Op een drukke dag (en dat is het tegenwoordig ook door de weeks daar) kan ik mij de frustratie van sommige geheel voorstellen! 
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.