Laptop voor Raw image en HD movie bewerken

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Augustus 14, 2013, 18:18:40
edit2Rapporteer  
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop voor image bewerking (non Apple) waar letten jullie op bij het maken van een keuze.

zelf had ik deze in gedachte, wat vinden jullie er van? http://www.kieskeurig.nl/laptop/asus/k95vj-yz010h/prijzen/bezorgen/1148465#prijzen
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #1 Augustus 14, 2013, 18:36:19
edit2Rapporteer  
processor en videokaart

laptop die je noemt heeft een prima processor,maar een wat oudere gemiddelde videokaart
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #2 Augustus 14, 2013, 19:04:29
edit2Rapporteer  
Toch gewoon een MacBook, past mooi bij een setje Parks Wink
bluebit

Berichten: 224
Antwoord #3 Augustus 14, 2013, 19:05:23
edit2Rapporteer  
Processor en ram geheugen.  Fotobewerking is niet zo spannend.  Videobewerking is daarentegen wel erg zwaar.  I5   of i7  processor en zo veel mogelijk ram (16gb minimaal )
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #4 Augustus 14, 2013, 19:22:36
edit2Rapporteer  
Ik zou inderdaad ook kijken naar een laptop met 16Gb RAM
De laptop die je aangeeft heeft 8, en voor zover ik weet zijn er geen tussenstappen.
Als ik full-hd materiaal render, gebruik ik gemiddeld 60% van mijn 16Gb RAM.

i5 of i7 processor.

Als je vaak full-hd wil bewerken, zou ik ook een ssd in overweging nemen.
Deze kan de bestanden veel sneller wegschrijven dan een hdd.
Heb op deze pc een keer een edit van 84Gb gerenderd binnen 15 min, dat was met een hdd nooit gelukt.
Nadeel van ssd blijft voorlopig toch de prijs.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 Augustus 14, 2013, 19:47:19
edit2Rapporteer  
Sterker nog: een SSD is een must have wat mij betreft. Je hoeft er 1 te hebben waarop Windows en je software staat en "draait"! Ernaast voor opslag een HD werkt prima!

Ik heb inmiddels zoveel vergelijkbare systemen getest. Die met SSD zijn zoveel sneller met alles!

Videokaart is weinig relevant voor foto bewerking.
Full HD video daarentegen...
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #6 Augustus 14, 2013, 20:50:04
edit2Rapporteer  
Inderdaad een SSD (Solid State Drive), dat is een harde schijf, maar dan zonder losse onderdelen, en is echt stuk-ken sneller !

Verder inderdaad een goede CPU, minimaal Intel I5 of I7 en zoveel mogelijk RAM geheugen.
Vaak kan je dat RAM geheugen naderhand ook nog wel uitbreiden.

Dit heb je vooral nodig voor het renderen van video's.
wimbers

Berichten: 398
Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #7 Augustus 14, 2013, 22:51:03
edit2Rapporteer  
ik zou zeggen de specs van een macbook met ssd, maar dan een pc. of een macbook waar je windows op zet als dat meer je ding is
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #8 Augustus 14, 2013, 23:02:33
edit2Rapporteer  
Waarom niet gewoon een desktop Arend?
Atrocks

Geen avatar

Berichten: 12
Antwoord #9 Augustus 14, 2013, 23:55:41
edit2Rapporteer  
Marc brengt hier een goed punt op.

Misschien moet je gewoon een klein netbookje kopen voor de 'travel' en een zware zelfbouw-pc voor het video werk. Waarschijnlijk ben je dan nog in totaal goedkoper uit ook. Laptops zijn in verhouding tot desktops zwaar overpriced.

Komt waarschijnlijk ook door het feit dat ik laptops rot vind, het enige wat je voor alle nadelen (zoals: Niet up te graden. Duur. Onhandig in gebruik) terugkrijgt is de mobiliteit. Maar goed, als dat erg belangrijk voor je is heb je natuurlijk niets aan een desktop.   

EDIT: Als je toch voor een laptop, dan moet je kijken naar best buy guide van tweakers: http://tweakers.net/reviews/3141/laptop-best-buy-guide-augustus-2013.html Altijd wel wat goeds. Hoewel de laatste high-end laptop (Medion Erazer X7825) wat duur is en misschien wat groot voor een laptop.
Daarintegen, de specs zijn wel lekker:
RAM: 16 gb DDR3 (Uitbreidbaar tot 32 gb)
CPU: Intel Core i7 4700MQ (Haswell, nieuw en zo)
GPU: GTX 770M 2.0 GB
SSD: 128 GB (jaja ssd dus)
HDD: 1 TB

Wel prijzig: 1500 ekkies.
BaSS

Berichten: 545
Antwoord #10 Augustus 15, 2013, 00:27:37
edit2Rapporteer  
Macbook pro 15" retina met windows 7, een van de weinige laptops waarop ik ook daadwerkelijk (tijdens vlucht oid) uren mee kan werken (accuduur).
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #11 Augustus 15, 2013, 09:13:35
edit2Rapporteer  
Macbook pro 15" retina met windows 7, een van de weinige laptops waarop ik ook daadwerkelijk (tijdens vlucht oid) uren mee kan werken (accuduur).
Jij hebt geld zat heh Grin ?
Als ik als die gadgets en dingetjes zo voorbij zie komen Smiley
Ach je houdt de economie lekker draaiende zo.

Verder heb je helemaal gelijk, ik heb nu een iMac thuis ipv een Windows desktop.
Wanneer ik een laptop zou kopen, zou dit ook een Apple Macbook worden.
Het ideale is de Bootcamp functie, waar je gewoon volwaardig Windows kan draaien, mocht je dat willen.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #12 Augustus 15, 2013, 09:16:59
edit2Rapporteer  
Toch gewoon een MacBook, past mooi bij een setje Parks Wink

Ik haal voor de godkoopste Apple met 15" scherm 2 parkjes 2014. Nee ben opzoek naar een 17" of groter scherm en bij apple zijn ze errug duur.

Waarom niet gewoon een desktop Arend?
heb al een krachtige P.c. wil wat voor onderweg. De laptop die ik nu heb is wat verouderd en de tablet, dat is leuk om K.H. te spammen maar daar houd het ook bij op.

Maar denk dat ik het maar zo ga doen: voor de foto's zijn de prestaties van de door mij verkozen laptop voldoende, verder zou ik de laptop wel als externe opslag kunnen gebruiken voor film materiaal. Eenmaalthuis dan slinger ik de pc wel aan op te editen. Want ja, t moet natuurlijk wel betaalbaar blijven.
Die medion erazer is overigens wel betaalbaar maar is wel erg lomp. Wink

Iig bedankt tot zover, mocht iemand nog wat beters weten dan hoor ik het graag
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #13 Augustus 15, 2013, 10:04:18
edit2Rapporteer  
Waarom een mac kopen om er vervolgens windows op te draaien.....
Sorry weer on-topic......
berttt

Berichten: 307
Antwoord #14 Augustus 15, 2013, 11:28:36
edit2Rapporteer  
http://www.alternate.nl/Acer/Acer+Aspire_V3-771G-73631275BDCaii_17,3_Notebook/html/product/1082172/?tk=6044&lk=6047


12 gig ram etc. zelf een SSD kopen en er in steken Smiley

Btw mac en windows liggen echt nietmeer zo ver uit elkaar. Bij windows heb je gewoon budget laptops voor 500 euro. Goed voor wat te internetten en wat word. Maar als je echt goede prestaties wilt dan geef je voor een laptop met windows ook makkelijk 1000 + uit hoor

Asus laptop's worden wel super warm als je er iets wat zware dingen mee doet. (heeft wel elke laptop maar bvb een HP blijft toch kouder dan een asus fzo)

Sony Vaio is ook de moeite om eens naar te kijken. Heb er eentje gehad voor men macbook en was ook erg goed leeft nog altijd en doet het nog goed
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #15 Augustus 15, 2013, 12:08:31
edit2Rapporteer  
Ik haal voor de godkoopste Apple met 15" scherm 2 parkjes 2014. Nee ben opzoek naar een 17" of groter scherm en bij apple zijn ze errug duur.
Als je zo groot wilt kun je beter een kleine laptop kopen en een extern scherm. Een 17" is veel te groot om steeds mee te slepen joh.
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #16 Augustus 15, 2013, 13:18:40
edit2Rapporteer  
128gb SSD vind ik zelf toch nog wat aan de kleine kant, Win7 erop een game en wat foto en videobewerkings-software en ik zit al aan de 100gb nu.

Zou dan gaan voor een iets grotere, de nieuwere samsung ssd's schijnen goed en snel te zijn.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #17 Oktober 11, 2013, 19:40:53
edit2Rapporteer  
heb een een laptop gevonden en gekocht idd een 17" is wat aan de forse kant dus is het een Acer aspire v-5 geworden... met I-7-4500 u processor nvidia geforce gt 740m met 2 gb vram.  15.6" fhd ips lcd, 8gb ddr3 geheugen,  1tb hdd , helaas windows 8 (ipv 7, die was uitverkocht) maar wel de 64bits pro versie.
Deze dus:


Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #18 Oktober 12, 2013, 03:18:28
edit2Rapporteer  
heb een een laptop gevonden en gekocht idd een 17" is wat aan de forse kant dus is het een Acer aspire v-5 geworden... met I-7-4500 u processor nvidia geforce gt 740m met 2 gb vram.  15.6" fhd ips lcd, 8gb ddr3 geheugen,  1tb hdd , helaas windows 8 (ipv 7, die was uitverkocht) maar wel de 64bits pro versie.
Deze dus:





Ik zou in de plaats van die 1tb hdd een 500 gig ssd gooien. Heb zelf pc met 2 ssd slots en werkt als een tierelier en wordt niet warm. Filmpjes editten en foto's bewerken  geen probleem. Maar mooi spul. Veel plezier er mee! Je kan altijd zelf w7 van internet plukken (yarrrrrr!)
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #19 Oktober 12, 2013, 10:37:08
edit2Rapporteer  
Ja maar SSD zijn nu nog vrij prijzig... Dit hele kitje heeft mij net aan 800 euro's gekost, mag dus niet klagen
 
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #20 Oktober 12, 2013, 12:41:59
edit2Rapporteer  
Acer....das wel echt een niksmerk, die komen van de mainstream merken het vaakste terug bij de fabrikant. Maargoed, zitten genoeg goede modellen tussen, en acer zegt( wij van WC-eend) dat ze hhun producten goed op orde hebben gekregen, maarja het was een verkoper, dus wat had ie anders moeten zeggen tegen een winkel)

SSD's zijn niet meer prijzig, een 250gb Samsung 840 Evo kost iets van 160euro. Een i3 met een SSDtje voelt stukken sneller aan dan een i7 met laptop hdd, die dingen zijn notoir traag EN gevoelig voor schokken. 50-70% van de laptops die wij in de winke lter reparatie krijgen aangeboden hebben hdd-problemen.

Helaas zag ik dit topic niet eerder, anders had ik je een toshiba/asus/lenovo/sony aangeraden, i5je met SSD en eventueel hdd intern/extern. En dan niet een Intel U serie maar een M serie.
Maargoed, je hebt m nu, dus RAM DIE SSD er in! Wink


Maar bovenal en dat doen wij voor al onze klanten, windows 8 is erg wennen, wij installeren standaard het Classic Shell, daarmee heb je de startbalk/knop weer terug. (Nee, die komt niet in 8.1 terug....)




Voor raw bewerking is het overigens niet verkeerd(afhankelijk van welk prog. je gebruikt) om een videokaart erin te hebben(naast de IGP) er zijn genoeg programma's die de GPU gebruiken om bewerkingen te calculeren. de 2gb is overdreven, maar dat is een marketing iets. Op dit gebied heeft Nvidia een streepje voor op AMD m.b.t ondersteuning voor foto/film-software.
Je zou voor alleen dit werk aan een i3 al zat hebben met 8gb ram erin. Als je gaat videobewerken is meer/sneller beter Smiley


Nogmaals, zet een SSD er in, ik heb sinds 2010 al SSD's en je blaast daarme zoveel meer leven in je pctje.
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #21 Oktober 12, 2013, 14:48:57
edit2Rapporteer  


Maar bovenal en dat doen wij voor al onze klanten, windows 8 is erg wennen, wij installeren standaard het Classic Shell, daarmee heb je de startbalk/knop weer terug. (Nee, die komt niet in 8.1 terug....)




er staan genoeg apps in de windows marktet die die balk ook terug zetten. Dus dat moet geen probleem zijn. En in de regels is het bestuur systeem gelijk aan w7 alleen is het hier en daar beetje opgepimpt met tegels en andere layout ( die imo alleen efficient werken met touch screen)
Local

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #22 Oktober 12, 2013, 18:29:45
edit2Rapporteer  
Ja maar SSD zijn nu nog vrij prijzig... Dit hele kitje heeft mij net aan 800 euro's gekost, mag dus niet klagen
 

Je hebt er dus al een gekocht, bij eurocom hebben ze ook heel veel keus. Zo'n SSHD schijnt ook snel te zijn, of die schijf van seagate 2,5 inch speciaal voor laptops is ook ongeveer vergelijkbaar met SSD's alhoewel ze al vrij betaalbaar zijn geworden. ( http://nl.hardware.info/reviews/4823/42x-35-en-25-inch-harddisks-review-kies-de-juiste-harde-schijf de Seagate Laptop Thin SSHD 500 GB, volgens mij 8 gig SSD cache ofzoiets dergelijks erin maar ik hoor hierboven al van 16 gig geheugen) Ik denk dat een SSD natuurlijk altijd sneller is en een laptop haalt het weer niet bij een desktop. Misschien kun je ook nog wel een hackintoschje draaien op een laptop, deze persoon verkoopt wel desktop maar je kunt eens navragen via z'n site: http://rochetechnology.com/customize/ of die ook wat met laptops doet ?
Ohw ik heb dat programmaatje van stardock om je start menu weer terug te krijgen, kost maar een paar euro. Maar er zijn ook wel gratis alternatieven. A.s. vrijdag trouwens windows 8.1 maar dan heb je nog niet echt een echt start menu.
Dit is ook wel handige site: http://ninite.com/ voor als je net een nieuwe laptop hebt of net geinstalleerde windows.
http://www.classicshell.net/ is zo'n start menu programmaatje en gratis
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #23 Oktober 13, 2013, 01:09:02
edit2Rapporteer  
SSD cache is een truukje, werkt niet voor bestanden die je eigenlijk amper gebruikt. Niet echt een alternatief voor een SSD, maar wel meer snelheid in je OS en veel gebruikte taken natuurlijk. Daarnaast, zoals ik ook eerder zei, heb je nog steeds een schijf welke gevoelig is voor schokken, het is een cache en je kan niet cachen wat beschadigd is geraakt op de hdd. : (

Nadeel van ssd is vooral prijs/opslag enhet slecht kunnen recoveren van data.

Hackintosh is niet heel bijzonder moeilijk, kwestie van juister moederbord. (Z77 voor 1155 mobo, Z87 voor 1150) geen idee waarom je daarvoor naar een Amerikaan moet verwijzen, tweakers kunnen je helpen of gewoon je lokale pc-boer.

Ninite is een zegen voor mensen die vaak installatiewerk doen, heerlijke applicatie/site.
Local

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #24 Oktober 14, 2013, 14:18:37
edit2Rapporteer  
Het valt in de praktijk altijd tegen om ff hackintosh te installeren net zoals linux daar lijkt het verdomd  veel op, afhankelijk zijn van anderen. Die tweakers vinden het over het algemeen al niet zo leuk als je alleen op got komt met problemen en je lokale pc boer die gaat dat echt niet voor je doen ja misschien iemand die vanuit huis wat doet.
helaas windows 8 (ipv 7, die was uitverkocht) maar wel de 64bits pro versie.
Je licentie geeft jouw het recht om legaal te downgraden naar windows 7 als je dit wilt, maar als 8 standaard word geleverd of als er ook een sticker op je laptop zit met build for windows 8 ofzoiets dergelijks, draait windows 7 misschien niet zo goed als 8 en je kan dan later niet meer terug want volgens mij moet je dan bijbetalen. Maar als je dit wilt doen moet je toch wel eerst contact opnemen met Microsoft voor een Product sleutel voor Windows 7 en je hebt een nieuw installatiemedium nodig maar misschien heb je dit wel. Ik spoor je dit niet aan om te gaan doen wil alleen even mededelen dat je hierop wel recht hebt zonder dat je dit misschien al wist. Zie: http://www.microsoft.com/oem/nl/licensing/sblicensing/Pages/licensing_faq.aspx#faq6 & http://computertotaal.nl/apps-software/windows-8-pro-te-downgraden-naar-windows-7-of-vista-26398
Nieuws artikeltje van een andere fabrikant met belangrijke tips: http://webwereld.nl/hardware/58456-hp-raadt-windows-8-kopers-downgrade-naar-win7-af
Ohw hier staat het gewoon door MS zelf uitgelegd wel in het engels en ook de ISO downloads welke je direct op dvd kunt branden van zo'n beetje alle Windows 7 versies: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-windows_install/can-i-downgrade-to-windows-7/b394cfdb-74f4-4c89-b050-9b79439eec32 Van Acer zelf  is er misschien ook nog wel wat te vinden. Nogmaals het is niet aan te raden misschien ivm met garantie en stuurprogramma's etc. en Windows 8.1 komt a.s Vrijdag al uit! Maar als je toch daadwerkelijk terug wilt naar Windows 7 bestaat de mogelijkheid dus wel.

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.