Zo snel kan het gebeuren

waterfun

Berichten: 36
September 02, 2013, 14:48:29
edit2Rapporteer  
Gisteren tijd vrij gemaakt om te gaan oefenen on het autostrand samen met mijn zoon.
bij aankomst dacht ik ff dat ik de verkeerde afslag had genomen het was aangenaam druk. Eigenlijk vond ik het te druk voor een beginnende kiter maar een ieder moet het leren.
Vol goede moed de boel opgetuigd en met mijn zoon die uiteraard ook eerst wat lessen heeft gevolg de boel opgelaten.
En daar ging het mis.aan hem gevraagd of hij nog alles wist wat hij moest doen en hem dit ook laten vertelen. loop terug naar mijn bar. na het inhaken moest ik ff wachten omdat iemand naast mij ook bezig was om zijn kite op te laten.
Op dat moment had mijn zoon het heldere idee om de kite op te tillen en hem met de leading edge richting de power zone.
Ik zag dit niet omdat er de lijnen nog niet strak had staan en de persoon naast mij in de gaten hield.
Ze raad het al een ruk aan de lijn geschreew van mijn zoon en een gelanceerde vader achter een kite.
Gelukkig kon ik hem vrij snel op het zand terug krijgen( of was het neerstorten).
Als eerst wat woorden naar mijn zoon hoe hij dit kon doen maar hij was zelf ook hard.geschroken.
Uiteindelijk bleek dat hij de kite om wou draaien en daarbij kwam zijn vinger om de power draad te zitten.
Gelukkig heeft hij alleen maar een snee in ze vinger zitten en niet erger. De dag was over door de schrik maar heet blijkt maar weer dat het bij even niet opleten zog gebeurt kan zijn.

Gr.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #1 September 02, 2013, 15:13:28
edit2Rapporteer  
Gisteren tijd vrij gemaakt om te gaan oefenen on het autostrand samen met mijn zoon.
bij aankomst dacht ik ff dat ik de verkeerde afslag had genomen het was aangenaam druk. Eigenlijk vond ik het te druk voor een beginnende kiter maar een ieder moet het leren.
Vol goede moed de boel opgetuigd en met mijn zoon die uiteraard ook eerst wat lessen heeft gevolg de boel opgelaten.
En daar ging het mis.aan hem gevraagd of hij nog alles wist wat hij moest doen en hem dit ook laten vertelen. loop terug naar mijn bar. na het inhaken moest ik ff wachten omdat iemand naast mij ook bezig was om zijn kite op te laten.
Op dat moment had mijn zoon het heldere idee om de kite op te tillen en hem met de leading edge richting de power zone.
Ik zag dit niet omdat er de lijnen nog niet strak had staan en de persoon naast mij in de gaten hield.
Ze raad het al een ruk aan de lijn geschreew van mijn zoon en een gelanceerde vader achter een kite.
Gelukkig kon ik hem vrij snel op het zand terug krijgen( of was het neerstorten).
Als eerst wat woorden naar mijn zoon hoe hij dit kon doen maar hij was zelf ook hard.geschroken.
Uiteindelijk bleek dat hij de kite om wou draaien en daarbij kwam zijn vinger om de power draad te zitten.
Gelukkig heeft hij alleen maar een snee in ze vinger zitten en niet erger. De dag was over door de schrik maar heet blijkt maar weer dat het bij even niet opleten zog gebeurt kan zijn.

Gr.
Zo dat is schrikken... en nog geluk gehad ook. Voor het zelfde was het chopchop vingertje... en zou dan niet de enige zijn. Maar overigens was er op Autostrand ruimte zat, ik was  er ook de hele dag. kwestie van ff doorlopen. Wordt je ook niet afgeleidt en heb je ruimte. Dus om de volgende keer dit soort nare situaties te voorkomen, zoek de ruimte! Wink  nou nog maar hopen dat je zoon niet dusdanig is geschrokken dat ie niet meer wil... misschien de eerste de beste mogelijkheid maar meteen weer naar het strand gaan.
waterfun

Berichten: 36
Antwoord #2 September 02, 2013, 16:15:53
edit2Rapporteer  
De schrik zat er inderdaad in bij hem ( en bij mijzelf). Kijken of we van het weekend nog ee poging kunnen wagen.
Ik zit er ook nog aan te denken om toch nog 1 of 2 extra lessen te nemen desnoods samen om het vertrouwen er weer in te krijgen.
We zijn er samen aan begonnen  en ik zou het samer vinden als hij het niet meer wil doen.
TIASOF

Berichten: 362
Logs: 0 | 105 uur
Antwoord #3 September 02, 2013, 16:42:49
edit2Rapporteer  
Als je daarmee het vertrouwen weer terug krijgt is dat zeker aan te raden!!

succes met het herstel!! en zoals Eagle-Jan al zei, zoek de ruimte en geniet van de mooie sport
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #4 September 02, 2013, 17:36:57
edit2Rapporteer  
Jep lessen is misschien handig... maar doe dat  zo snel mogelijk. Hoe sneller hoe beter vaak.
niels195

Geen avatar

Berichten: 125
Logs: 0 | 23 uur
Antwoord #5 September 02, 2013, 17:43:37
edit2Rapporteer  
Maar had je je bar dan ook al naar je toe getrokken?
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #6 September 02, 2013, 18:18:08
edit2Rapporteer  
Nog een tip:

Loop de lijnen altijd downwind (met de wind mee) uit. Mocht er dan zoiets gebeuren als in jullie situatie, dan komt er geen power in de kite.
Als jij klaar bent loop je naar de zijkant van het windvenster en kan de kite worden opgelaten.
(er moet hier ergens wel een plaatje/tekening van zijn...)
feddomw
Gast
Antwoord #7 September 02, 2013, 18:29:08
edit2Rapporteer  
Nog een tip:

Loop de lijnen altijd downwind (met de wind mee) uit. Mocht er dan zoiets gebeuren als in jullie situatie, dan komt er geen power in de kite.
Als jij klaar bent loop je naar de zijkant van het windvenster en kan de kite worden opgelaten.
(er moet hier ergens wel een plaatje/tekening van zijn...)

Wat is uitlopen? Van de bar af wikkelen, of eenmaal afgewikkeld uit de knoop lopen?
Wink

Zonder dollen, EJ heeft gelijk, maar voor alle duidelijkheid: als alles uitgelopen en aangeknoopt is, moet je bar precies downwind van je kite liggen. Zo krijg je inderdaad altijd de ruimte/tijd om als het mis gaat je QR los te gooien.

Heel veel mensen doen het andersom omdat anders bij het uitlopen (wat ik uitlopen noem, dus als je terug richting kite loopt vanaf je bar) het moelijker is dan andersom omdat je tegen de wind in loopt. Andersom is makkelijker omdat de wind de lijnen voor je uit laat wapperen en knopen/twists dan beter er uit "vallen".
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #8 September 02, 2013, 18:51:34
edit2Rapporteer  
Nog een tip:

Loop de lijnen altijd downwind (met de wind mee) uit. Mocht er dan zoiets gebeuren als in jullie situatie, dan komt er geen power in de kite.
Als jij klaar bent loop je naar de zijkant van het windvenster en kan de kite worden opgelaten.
(er moet hier ergens wel een plaatje/tekening van zijn...)

Wat JB  hier verteld is helemaal waar,  en mocht de kite door de wind gevangen worden dan heb je net wat meer tijd om te reageren. Zo leg ik ook aan mijn cursisten uit.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.