Kitesurfen in hoge golven

tommyboy5

Berichten: 32
September 02, 2013, 18:49:06
edit2Rapporteer  
Beste kiters!

Afgelopen zondag was ik voor het eerst kite bij kijkduin. Was een prima spot met mooie vlakken stukken water tussen het stand en de zandbank voor de zee (ik geloof dat dat een lagune heet). Maar het was er uiteraard veel te druk om met zn allen in dat stukje water te kite. Dus besloot ik de zee op te gaan waar hele hogen golven waren, af en toe wel van 3 meter hoog. Hiervoor had ik nooit eerder met hoge golven gekite (1,5 meter max misschien). Na wat twijfelen ben ik toch de golven in gegaan wat een poos lang goed ging. De zee op was wel moeilijk met die golven, maar terug naar de kant was prachtig uiteraard. Ik hoefde mn kite eigelijk niet meer te gebruiken.

Maar toen letten ik even niet goed op en klapte mn kite in het water, waarna ik er al snel achter kwam dat ik mijn kite met geen mogelijkheid het water meer uit zou krijgen met zulke hogen golven. Na wat mislukte relaunch pogingen kwam ik tot de beslissing mn safety te gebruikt, alleen deze was ik vergeten om te doen. Super dom natuurlijk, maarja gebeurd me nu geen tweede keer meer. Toen heb ik me met mn kite naar de kant laten drijven, terwijl mijn kite gedurende de heel de terug reis het zwaar te voorduren kreeg. Door al de golven was mn kite helemaal door de lijnen gedraaid en hierdoor totaal onbestuurbaar. Maar toen kwam het gevaarlijke deel, er stonden een hoop mensen te kijken aan de kant die allemaal op mij en mijn kite af kwamen lopen en hoe harder ik seinde dat ze weg moesten wezen hoe meer er kwamen. Ik was natuurlijk doodsbang dat mijn kite wind zou vangen en al die mensen omver zou maaien, die lijnen zijden als messen dan. Gelukkig hapte mn kite geen wind en stond er een ander kiter tussen die mij begreep en de mensen wegstuurde.

Uiteindelijk was er gelukkig niks ernstig gebeurd en zat er alleen een scheur van anderhalve meter in mijn kite, wat hopelijk nog wel te repareren is.


Nu vertel ik dit allemaal natuurlijk niet omdat ik niks beters te doen heb, maar om jullie te waarschuwen.
Zorg er dus altijd voor dat je je safety draagt! Let ontzettend goed op als je in hoge golven gaat kiten en zorg dat je kite in de lucht blijft! En gaat het fout, zorg er altijd voor dat je niemand in gevaar kan brengen, jij kiest er voor om zo'n gevaarlijke sport te beoefenen, niet de gene die om andere redenen naar het strand gaan.

In mijn geval is het gelukkig allemaal goed gegaan, maar het had net zo makkelijk heel anders af kunnen lopen...
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #1 September 02, 2013, 19:41:48
edit2Rapporteer  
Goed dat je dit deelt! Wanneer ik door een relatief grote golf wordt gespoeld blijf ik mijn kite altijd goed actief boven mijn hoofd heen en weer sturen. Dat voorkomt vaak een hoop gezeur met eventueel de kite in het water en dat je in je eigen lijnen verstrikt kan raken.
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #2 September 02, 2013, 19:55:06
edit2Rapporteer  
Dit ook 1x gehad. Kite crashte in de zee, wokkelde om zn lijnen,werd gegrepen door een mega golf en ik werd meegesleurd. Direct safety los en mee laten drijven naar de kant en opletten dat er geen menigte staat te kijken.

Enigste wat ik de laatste tijd typisch vind, als er mensen in de problemen zijn er zowat niemand de moeite neemt om ff te checken. Zag pas iemand dobberen,maar iedereen doet gewoon zn ding en blijft varen. Bleek zn stuurlijn gebroken te zijn! En board kwijt uiteraard.  En iedereen maar langs varen en springen!!  Was op Bdam,mss dat daar ander volk vaart   Tongue
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #3 September 02, 2013, 19:59:40
edit2Rapporteer  
Was op Bdam,mss dat daar ander volk vaart   Tongue

Je geeft zelf al het juiste antwoord.  YeSS

markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #4 September 02, 2013, 20:01:30
edit2Rapporteer  
 Shocked Grin
Ard

Berichten: 40
Antwoord #5 September 02, 2013, 20:05:47
edit2Rapporteer  
Wel jammer dat je je leash niet kon gebruiken. Behalve dat het voor jezelf veiliger is, is het ook voor de kite beter. Een kite waarvan de safety is getrokken heeft meer overlevingskans in de golven.

Ik snap alleen niet hoe je je safety kan vergeten. Heb je niet standaard een leash aan je trapeze hangen?
tommyboy5

Berichten: 32
Antwoord #6 September 02, 2013, 20:48:59
edit2Rapporteer  
Wel jammer dat je je leash niet kon gebruiken. Behalve dat het voor jezelf veiliger is, is het ook voor de kite beter. Een kite waarvan de safety is getrokken heeft meer overlevingskans in de golven.

Ik snap alleen niet hoe je je safety kan vergeten. Heb je niet standaard een leash aan je trapeze hangen?

Ja dat is zo, als ik mn safety gebruikt zou hebben had mn kite nu nog heel geweest denk ik.

Ik was het vergeten omdat ik mijn safety eerst altijd alleen aan mijn trapeze bevestig en later pas aan mijn bar. Dit doe ik omdat mijn lease niet met mijn bar mee draait, dus als ik hem dan oplaat zit hij er vaak omheen gedraaid...
feddomw
Gast
Antwoord #7 September 02, 2013, 21:29:08
edit2Rapporteer  
Wel jammer dat je je leash niet kon gebruiken. Behalve dat het voor jezelf veiliger is, is het ook voor de kite beter. Een kite waarvan de safety is getrokken heeft meer overlevingskans in de golven.

Ik snap alleen niet hoe je je safety kan vergeten. Heb je niet standaard een leash aan je trapeze hangen?

Ja dat is zo, als ik mn safety gebruikt zou hebben had mn kite nu nog heel geweest denk ik.

Ik was het vergeten omdat ik mijn safety eerst altijd alleen aan mijn trapeze bevestig en later pas aan mijn bar. Dit doe ik omdat mijn lease niet met mijn bar mee draait, dus als ik hem dan oplaat zit hij er vaak omheen gedraaid...

Als ik goed lees laat je dus je kite altijd op zonder leash? Dat moet je snel afleren als ik het inderdaad goed begrepen heb... Je kan altijd oplaten, en als de kite goed in de lucht hangt even leash losklikken en weer goed vastmaken.

Overigens, (ff Googlen), Ben Wilson heeft een tip voor als de kite in de golven komt. Steer the kite, or don't steer it at all. Dus koste wat kost in de lucht houden, of anders de boel direct losgooien.
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #8 September 02, 2013, 21:34:44
edit2Rapporteer  
Volgende keer direct je quick release trekken ook al ben je je safety leash vergeten.
Kite strand meestal vanzelf wel aan. Door de golven heb je idd snel schade.

Gelukkig heb je er zelf niks aan over gehouden.
feddomw
Gast
Antwoord #9 September 02, 2013, 21:39:16
edit2Rapporteer  
Ik heb het gevonden:

http://www.youtube.com/watch?v=DtTfPH7Idzc&feature=share&list=PL72zhVI1AkL9gxoGKSeP1VU3RKruRAWFX
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #10 September 02, 2013, 21:45:18
edit2Rapporteer  
Wel jammer dat je je leash niet kon gebruiken. Behalve dat het voor jezelf veiliger is, is het ook voor de kite beter. Een kite waarvan de safety is getrokken heeft meer overlevingskans in de golven.

Ik snap alleen niet hoe je je safety kan vergeten. Heb je niet standaard een leash aan je trapeze hangen?

Ja dat is zo, als ik mn safety gebruikt zou hebben had mn kite nu nog heel geweest denk ik.

Ik was het vergeten omdat ik mijn safety eerst altijd alleen aan mijn trapeze bevestig en later pas aan mijn bar. Dit doe ik omdat mijn lease niet met mijn bar mee draait, dus als ik hem dan oplaat zit hij er vaak omheen gedraaid...

Als ik goed lees laat je dus je kite altijd op zonder leash? Dat moet je snel afleren als ik het inderdaad goed begrepen heb... Je kan altijd oplaten, en als de kite goed in de lucht hangt even leash losklikken en weer goed vastmaken.

Overigens, (ff Googlen), Ben Wilson heeft een tip voor als de kite in de golven komt. Steer the kite, or don't steer it at all. Dus koste wat kost in de lucht houden, of anders de boel direct losgooien.

Precies wat ik dus heb verteld, ik deed dit meteen de eerste keer uit mijn zelf. Mooi dat ik een keer iets goed doe.

Maar begrijp ik het goed dat je eigenlijk in de golven geen leash moet gebruiken?
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #11 September 02, 2013, 22:13:42
edit2Rapporteer  
Wel jammer dat je je leash niet kon gebruiken. Behalve dat het voor jezelf veiliger is, is het ook voor de kite beter. Een kite waarvan de safety is getrokken heeft meer overlevingskans in de golven.

Ik snap alleen niet hoe je je safety kan vergeten. Heb je niet standaard een leash aan je trapeze hangen?

Ja dat is zo, als ik mn safety gebruikt zou hebben had mn kite nu nog heel geweest denk ik.

Ik was het vergeten omdat ik mijn safety eerst altijd alleen aan mijn trapeze bevestig en later pas aan mijn bar. Dit doe ik omdat mijn lease niet met mijn bar mee draait, dus als ik hem dan oplaat zit hij er vaak omheen gedraaid...

Als ik goed lees laat je dus je kite altijd op zonder leash? Dat moet je snel afleren als ik het inderdaad goed begrepen heb... Je kan altijd oplaten, en als de kite goed in de lucht hangt even leash losklikken en weer goed vastmaken.

Overigens, (ff Googlen), Ben Wilson heeft een tip voor als de kite in de golven komt. Steer the kite, or don't steer it at all. Dus koste wat kost in de lucht houden, of anders de boel direct losgooien.

Precies wat ik dus heb verteld, ik deed dit meteen de eerste keer uit mijn zelf. Mooi dat ik een keer iets goed doe.

Maar begrijp ik het goed dat je eigenlijk in de golven geen leash moet gebruiken?
Dat is wel wat ie zegt , dan maar alles weg
janducfan

Berichten: 24
Antwoord #12 September 02, 2013, 22:36:58
edit2Rapporteer  
Dat zijn geen golven maar betonnen bergen.
In geen vergelijk met de Nederlandse kust.
Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #13 September 02, 2013, 22:48:54
edit2Rapporteer  
Nou... zelfs met getrokken safety maar je leash nog vast kan het ernstig naar lucht happen zijn als je kite goed door de golven wordt gegrepen. Ik kwam laatst een kiter in nood tegen die zijn qr getrokken had maar door het omslaan van de golven op zijn kite nog steeds onder water werd getrokken. Hij raakte in paniek hierdoor. Dus ik schreeuw naar hem "je leash los". Gelukkig deed hij dat. Anders was hij zeker verdronken.

Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #14 September 02, 2013, 22:51:04
edit2Rapporteer  
Bij Kijkduin kunnen hele mooie golven staan, maar daar kan je als je die niet gewend bent beter niet tussen staan. Maar goed, was niet anders, de lagune zit daar inderdaad snel vol, vooral nu die kleiner is geworden.

Goed dat je dit deelt! Wanneer ik door een relatief grote golf wordt gespoeld blijf ik mijn kite altijd goed actief boven mijn hoofd heen en weer sturen. Dat voorkomt vaak een hoop gezeur met eventueel de kite in het water en dat je in je eigen lijnen verstrikt kan raken.

Ik moet eerlijk bekennen, als je vol de wasmachine ingaat dat die niet meer boven je blijft. Afhankelijk van de windrichting, golf en stroming kun je dan een beslissing maken waar je die kite dan nog gaat neerplanten, vaak is dat achter de golf de kite kieperen zodat als je de wasmachine ingaat de lijnen strak blijven staan. (Over waar je die kite precies moet neerplanten, staat ergens een topic over volgens mij).
tommyboy5

Berichten: 32
Antwoord #15 September 02, 2013, 22:58:26
edit2Rapporteer  
Bedankt voor jullie reacties. Van te voren had ik niet verwacht dat die grote golven zo gevaarlijk konden zijn. Maar je moet natuurlijk altijd goed onderzoek doen voor je op een nieuwe spot gaat kite, dat was eigenlijk al  fout 1.

De volgende keer als ik zulke golven gaat proberen te overwinnen, zal ik zeker mijn safety gebruiken. En wanneer ik na het gebruiken van mijn qr nog steeds kracht in de lijnen voel gooi ik hem helemaal los. Uit de knoop halen moet je hem dan toch nog wel, alleen hopen dat die blijft liggen... Verder is het misschien geen overbodige luxe een mesje bij je te hebben om de lijnen door te snijden als je er in verstrekt raakt. Zoizo is dat al verstandig maar zeker in de golven kom je zo in je lijnen verstrengelt te zitten.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #16 September 02, 2013, 22:59:17
edit2Rapporteer  
Bij Kijkduin kunnen hele mooie golven staan, maar daar kan je als je die niet gewend bent beter niet tussen staan. Maar goed, was niet anders, de lagune zit daar inderdaad snel vol, vooral nu die kleiner is geworden.

Goed dat je dit deelt! Wanneer ik door een relatief grote golf wordt gespoeld blijf ik mijn kite altijd goed actief boven mijn hoofd heen en weer sturen. Dat voorkomt vaak een hoop gezeur met eventueel de kite in het water en dat je in je eigen lijnen verstrikt kan raken.

Ik moet eerlijk bekennen, als je vol de wasmachine ingaat dat die niet meer boven je blijft. Afhankelijk van de windrichting, golf en stroming kun je dan een beslissing maken waar je die kite dan nog gaat neerplanten, vaak is dat achter de golf de kite kieperen zodat als je de wasmachine ingaat de lijnen strak blijven staan. (Over waar je die kite precies moet neerplanten, staat ergens een topic over volgens mij).

Klopt maar ik bedoel eigenlijk ook niet echt boven je maar meer tussen 10 en 11 heen en weer sturen. Wink
JdBn

Geen avatar

Berichten: 44
Antwoord #17 September 02, 2013, 23:39:40
edit2Rapporteer  
Er stonden inderdaad flinke bakken op Kijkduin zondag, als dat één van je eerste keren op zee is wordt dat wel lastig ja. Had er zelf ook enige moeite mee, maar dat was meer omdat mijn 9m eigenlijk een maatje te klein was..

Waar ik me overigens over verbaasd heb zondag is dat er bodyboarders bezig waren in het kitesurf gedeelte Roll Eyes
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #18 September 03, 2013, 07:51:04
edit2Rapporteer  
bij mij betekend spoel sessie een Loop trekken. werkt prima... je gaat wel harder down wind.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #19 September 03, 2013, 09:10:39
edit2Rapporteer  
Mooi en herkenbaar verhaal. Vergeet niet dat er elk jaar in Nederland mensen verdrinken, dus ongevaarlijk is zwemmen (en dus ook kiten) in zee dus nooit!

Het problem afgelopen zondag zit m vooral in het redelijk aanlandig zijn van de wind, dan wordt je naar je kite toe gespoeld door de golven. Wat je (beter) zal leren met de tijd is wanneer je wel en wanneer je niet een golf af moet rijden en dat je je kite niet te laag moet houden in deze omstandigheden. Maar ook met ervaring overkomt dit je vast nog wel een keer. Je kite in een loop trekken wil inderdaad goed helpen tegen het uit de lucht vallen en meestal wordt je ook meteen uit de schuimbak getrokken.

Heel goed dat je de toeschouwers meenam in je overweging, maar als je denkt zelf in gevaar te komen: kite releasen op safety (had je nu niet, maar misschien wel een o-shit handle?). Als er dan nog te veel pull op staat: helemaal releasen, kite spoelt wel aan en meestal is er wel een kiter op het strand die m opvangt en anders blijft ie (vaak) wel liggen aan de waterlijn.

De lessen van Ben zijn bedoeld voor iets ruigere omstandigheden dan in NL, maar soms is het nodig.
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #20 September 03, 2013, 12:03:19
edit2Rapporteer  
Je kan kiezen als je gespoeld wordt; Aanlandige wind = keihard loopen met de kite, sideshore = door de golf heen sturen de zee in, dan word je door de golf heen getrokken en ben je er vanaf

Als een golf hoger dan jezelf je kite pakt, of als je dat ziet aankomen, gelijk alles releasen. Als er echt hoge golven zijn en je gaat toch niet meer uithaken dan inderdaad lekker zonder leash, scheelt je een seconde. Als je alles released blijft het waarschijnlijk heel, kan je met boardje met de golven meedobberen en ben je meestal eerder bij de kant dan je kite.

Je moet niet alleen bang zijn voor het onderwater meegesleurd worden, maar in de wasmachine in je lijnen gewikkeld worden is vrij snel fataal.. Als je een mesje hebt oefen hier dan mee, en bind er een elastiekje aan naar je harnas, anders ben je hem gelijk kwijt als je met een loopende kite dat mesje in je hand moet nemen.
Ozzie Wright fan

Berichten: 657
Antwoord #21 September 03, 2013, 12:31:39
edit2Rapporteer  
dat loopen vind ik onzin, het vergroot alleen maar het risico, je kan beter je kite goed afstellen dat die blijft vliegen, 9 van de 10 kiters hebben een verkeerde afstelling
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #22 September 03, 2013, 13:08:47
edit2Rapporteer  
Als je kite niet hoog genoeg staat en/of je door de golf richting je kite gesleurd wordt: loopen als een beest!

Als je dat onzin vindt, vermoed ik dat het je nog nooit goed is overkomen.
Ozzie Wright fan

Berichten: 657
Antwoord #23 September 03, 2013, 14:24:48
edit2Rapporteer  
ik loop nooit en vind het overbodig, kiteafstelling, kite skills en manier van kiten geven mij voldoende houvast. denk jij dat ome ben tegenwoordig nog loopt...haha ja in jouw dromen
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #24 September 03, 2013, 14:28:53
edit2Rapporteer  
Matser, volgens mij bedoelen ze dat je je kite loopt als je in de wasmachine zit en daardoor onder je kite door gespoeld dreigt te worden en niet het loopen tijdens het golfrijden zelf.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.