Bijna ongeluk Oostvoorne, 15-09-2013

feddomw
Gast
Antwoord #25 September 16, 2013, 10:18:38
edit2Rapporteer  


Belangrijkste tip, ook als je straks zelf je 12m gaat oplaten.. Leg je lijnen achter je kite, met de wind mee..

Wat ik geleerd heb, + alle studenten bij natural high, is dat je de lijnen tegen de wind inlegt.
Dus als je kite is opgepompt, dan leg je je leading edge in de wind anders waait ie weg.
Dan loop je vervolgens de lijnen uit, dus loop je weg van de leading edge, tegen de wind in.
Zodra de kite wordt op gepakt, en je heb alles goed uitgelopen, dan liggen de lijnen goed dan is het kwestie van naar het venster lopen en kan je em rustig oplaten.

Ik heb hiermee nog geen enkel probleem, of hinder mee ondervonden..

Op die manier kan het toch ook?

Het kan idd op deze manier. Maar is niet de veiligste manier, en wordt ook afgeraden op de NKV safety clinics.

Idealiter ligt je bar downwind van je kite.
Ten eerste kan je check-check-doublecheck op je bar staan en je stuurlijnen omhoogtrekken, zo zie je 100% zeker dat de stuurlijnen recht  en vrij (dus niet door de powerlijnen) naar je kite lopen.

Ten tweede heb je ruimte/tijd om als het mis gaat je QR te trekken bij het oplaten. Je loopt namelijk om druk op je lijnen te krijgen tegen de wind in, bij de andere manier kan de kite al snel druk krijgen met alle gevolgen van dien.

Ten derde is er minder kans dat een lijn om je wingtip of zo slaat, want bij de andere manier lopen de lijnen/bridles onder je kite door.

En als laatste: het is voor de oplater gewoon een stuk prettiger. Zeker bij een niet ervaren kiter/oplater is het altijd gezeik met lijnen waar je doorheen moet stappen om op te laten.

Persoonlijk heb ik het ook zo geleerd en deed ik het altijd zo, ik vind het de meest logische en KISS (keep it simple, stupid) methode. Het verbaast mij dat NH het andersom aanleert.

Je kan overigens niet selflaunchen met de andere methode, althans ik zou het niet aandurven. Met "mijn" methode wel.
brouwersdam

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #26 September 16, 2013, 10:21:28
edit2Rapporteer  
Prima dat je dit zo vraagt, dat geeft aan dat je bewust bezig wilt zijn.
Mijn tip is dat je ervoor zorgt dat je de eerste keren dat je de kite op gaat laten zorgt voor twee ervaren kiters. 1 die de kite voor jou vasthoudt en de tweede die achter jou gaat staan met de handen aan de bar.
Doe dit zo vaak als mogelijk en ga nog niet het water op. gewoon oplaten en neerlaten. Pas als jij perfect aanvoelt hoe de kite zich gedraagt ga je een stap verder. Je zal zien dat bij minder wind de kite ineens weer achteruit gaat zakken en dat je daar dan ook de eerste keer verkeerd op reageert en of dat je bij veel wind de kite juist weer te ver uit het windvenster wilt starten, waardoor hij niet bestuurbaar is en zo nog een paar logische fouten.
Door deze fouten te maken met iemand achter je maak je ze wel, maar kunnen ze op tijd worden hersteld. Als je het je kan veroorloven neem dan enkele privé lessen, dan ga je echt veel leren in korte tijd.
Veel plezier!
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #27 September 16, 2013, 10:29:12
edit2Rapporteer  
Ik denk dat je niet op de juiste positie stond tijdens het oplaten...? Ik ga er vanuit dat je de kite in het openveld hebt opgelaten en niet achter/naast een duin of iets dergelijks.

Sowieso die kite moet je helemaal niet naar 12hr sturen (in de les hebben ze misschien verteld dat het een neutrale en veilige positie is, maar dat is dus niet zo). Als je naar het water oplaat, dan hoef je die kite maar een metertje omhoog te brengen en kun je zo met de kite voor je 0930hr a 10hr naar het water lopen. Een hand aan de bar, nagenoeg in het midden ook tijdens het varen (zodat je hem niet per ongeluk in een loop trekt) en de ander op je safety (alleen tijdens oplaten).

Edit: voor het oplaten check ik ook nog altijd een keer men safety of die niet vastzit door zand. Helaas heb ik dat probleem wel is.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #28 September 16, 2013, 10:33:49
edit2Rapporteer  
Hoop prima tips, heb zelf ook een Rally 8 en deze kite is niet overdriven snel. Over depoweren: dit is bij de Rally 2013 8m2 absoluut niet nodig, zeker niet bij deze wind. Vooral niet doen, want het beinvloed de kitesturing negatief. Als er zoveel wind staat dat depoweren nodig is, moet je eigenlijk een kleinere kite gebruiken.

En als je denkt deze kite toch te moeten depoweren: slechts een klein beetje, meer is echt niet nodig en levert geen voordelen op (tenzij je unhooked dingen gaat doen, maar dat is een ander verhaal).

Over houding: bij het oplaten gaat het niet alleen om je rug naar achteren brengen, je moet vooral je knieën iets gebogen hebben zodat je je makkelijk kan verplaatsen en sta dan alsof je verwacht dat iemand aan je trapeze gaat trekken of je een duw in de rug kan geven (dus niet leunen, maar wel stabiel staan).
ica84

Geen avatar

Berichten: 300
Antwoord #29 September 16, 2013, 11:21:56
edit2Rapporteer  
depoweren lijkt me helemaal niet handig als je lijnen nog niet op spanning staan als je een clamcleat depower systeem hebt (weet eigenlijk niet of er andere systemen zijn) .
zodra er kracht op de lijnen komt staan kan ie dan uit de clamcleat schieten door dat ie niet goed vast geklemd zat.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #30 September 16, 2013, 11:49:55
edit2Rapporteer  
Ik schaam me diep dat ik deze fout heb gemaakt en zal voortaan ook zeker het forum om advies vragen alvorens ik weer ga - of de omstandigheden juist zijn voor een beginner. Smiley

De volgende keer zal dan met een 12 meter zijn. Alleen nu nog gunstige wind voor de 12m...

Schamen is nergens voor nodig!
Ik vind het ook erg goed dat je je verhaal hier hebt gepost!
Jij hebt hiervan geleerd, en hopelijk zullen velen hiervan lering trekken en deze inschattingsfout niet maken. (en neem maar van mij aan dat ik in 2002 ook dergelijke  beginnersfouten heb gemaakt, maar toen nog met materiaal van destijds wat nu als gevaarlijk wordt beschouwd. Bij mij liep het minder goed af overigens...Tongue)

Overigens ben ik van mening dat je kitemaat/collega dit had moeten zeggen. Hij is de gevorderde en alwetende in jou beleving. Logisch als hij zegt dat het kan, dat je dan ook gaat. Vandaar zoek de schuld ook niet teveel bij jezelf.
Echter zoals met alles, je bent zelf eindverantwoordelijk!

Die Rally is een prima kite met heel veel depower.
Een gedepowerde kite moet je sowieso niet mee gaan oefenen, Feddo legt dat al helder uit.

De 12m is een prima maat met jou gewicht om te gaan oefenen. Zorg dat de 20kn gewoon niet overschreden wordt. Dan sta je vast zo op de plank, steeds langere periodes! Wink
Brenkie

Berichten: 716
Antwoord #31 September 16, 2013, 12:22:05
edit2Rapporteer  
Respect dat je verhaal post, daar kunnen een hoop mensen nog iets van leren.

Heel vreemd dat je als beginner met twee lessen nog nooit zelf de kite hebt opgelaten, dat zou toch ook wel bij een les moeten horen lijkt me.

Ja, het was inderdaad geen beginnerswind gisteren, materiaal is 1, dat heb je, nu de ervaring nog.

Bij hardere wind kan je als extra veiligheid ook je kite naar het water oplaten, dan hoeft ie ook niet langs twaalf uur en door het laag houden kan je je dus ook veel beter schrap zetten.
Dus jij aan de land kant en de kite aan de waterkant. Dan hoef je hem nooit hoog te plaatsen. Des te lager de kite, des te beter de controle. Op het land en ook op het water.

En ook ik leg de lijnen downwind van de kite uit. Barretje ondersteboven en de bridle kan je duidelijk uitleggen, geen kruisende lijnen en geen klapperende lijnen die in de knoop kunnen raken. Veel veiliger!

En zorg ervoor dat voordat je kite wordt losgelaten je geen klapperend doek meer hebt en een goed gepowerde kite hebt. Ik laat mijn kite altijd gepowered op met aangetrokken bar en eventueel de hakken in het zand, dan weet je wat je kan verwachten. Ook stuurt een gedepowerde kite niet handig, je kite reageert trager en je staat zelf minder stabiel (gebogen).
xoxodee

Berichten: 26
Antwoord #32 September 16, 2013, 12:43:32
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de reacties allemaal. Erg fijn om jullie tips en steun te lezen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #33 September 16, 2013, 13:18:01
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de reacties allemaal. Erg fijn om jullie tips en steun te lezen.

Je kunt hier veel informatie vinden, en er zijn genoeg mensen die je vragen willen beantwoorden Wink
Als we ongelukken kunnen voorkomen, dan graag
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #34 September 16, 2013, 13:23:19
edit2Rapporteer  


Heel vreemd dat je als beginner met twee lessen nog nooit zelf de kite hebt opgelaten, dat zou toch ook wel bij een les moeten horen lijkt me.


Nou dat hangt er wel een beetje vanaf wat de cursist in die twee lessen allemaal heeft geleerd. Mocht de cursist mijns inziens nog niet de Kite voldoende onder controle hebben dan laat ik de cursist toch echt niet een poging starten en landen oefenen. En ja, er zijn cursisten die na de eerste complimenten denken dat ze het kunnen en die zie je na 2 lessen echt niet meer terug. Die zeggen gewoon dood leuk, het gaat me wel lukken, ik moet ook aan mn centen denken. Tja, die hou je niet tegen. Dat zijn tevens de knakkers die veelal met oude meuk op het strand ziet verschijnen.

Nou zeg ik niet dat de topicstarter onder deze categorie valt, maar bij de school waar ik les geef kom je pas voor je iko in aanmerking als dag drie naar onze tevredenheid is afgerond en niet eerder.

iig respect dat je dit gepolst hebt! Succes met het leer proces Wink 
Gewoon Toon

Berichten: 121
Logs: 0 | 330 uur
Antwoord #35 September 16, 2013, 18:20:39
edit2Rapporteer  
Weet je wat ik nu mis in jullie uitleg en adviezen , dat het ook heel eenvoudig kan .
Kijk even om je heen als je aankomt lopen op de spot met wat voor maten wordt er gevlogen en als er een kite land zie je gelijk wat de rand van het wind venster is ,dus weet jij gelijk hoe moet gaan staan tijdens het oplaten .
En vraag inderdaad even aan die gene die je kite op laat of hij ervaring heeft met deze handeling en iemand in een wetsuit is NIET per definitie een ervaren kiter , dat weet ik uit ervaring , dan ga je hoog jho das nie fijn !!!
En gewoon blijven oefenen dit soort ervaringen zal je wel vaker krijgen bv een deadloop gebeurt iedere kiter zeker een keer noemen ze bij ons in de groep leermomentje nau je kan van mij aan nemen dat je je helemaal de kolere schrikt ,maar dat hoort er bij .
 jij pakt het in ieder geval zo aan dat  je er over na gaat denken respect daar voor !
rikjonker

Berichten: 258
Antwoord #36 September 16, 2013, 20:14:45
edit2Rapporteer  
Wat goed dat je dit er op zet. Zo kunnen we er allemaal van leren. Ik zie dat je al veel goede tips gehad hebt. Succes volgende keer

En schamen hoeft niet. Ik ben zelf  ooit een keer hard gestraft bij het oplaten: ik werd de dijk opgetrokken bij schellinkhout, ik hing letterlijk in de bomen achter de dijk. Ik was toen zo geschrokken, dat ik niet meer ingehooked mijn kite durfe op te laten en probeerde de kite unhookend op te laten. Je kan raden wat voor effect dat had. Ik was blij dat een ervaren kiter dit zag en me even uitlegde dat dat toch niet de bedoeling was. Het is ondertussen 10 jaar geleden en ik kan er om lachen, maar toen scheet ik bagger.
Belangrijk als je ongelukje heb gehad te weten wat je fout deed en om je angst daarmee te controleren. Nogmaals goed dat je dit soort vragen stelt
paul56

Berichten: 684
Logs: 0 | 299 uur
Antwoord #37 September 16, 2013, 21:06:46
edit2Rapporteer  
Verrast ben ik over de vele reacties om niet te depoweren.
Als ik van het water afkom depower ik altijd mijn Kite voordat ik aan land stap. Veel veiliger. Daardoor is mijn Kite ook altijd gedepowered als ik weer start.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #38 September 16, 2013, 21:17:05
edit2Rapporteer  
Nou je kunt op je bar al een flink stuk depoweren mocht het nodig zijn. Je wilt toch niet zeggen je een half meter depowerkoord gaat intrekken bij het starten en landen? (dat is zoals al ergens gezegd alleen maar nadelig voor de vliegeigenschappen van de kite en maakt de situatie in potentie alleen maar groter als de depower plots terugschiet)
feddomw
Gast
Antwoord #39 September 16, 2013, 21:21:38
edit2Rapporteer  
Verrast ben ik over de vele reacties om niet te depoweren.
Als ik van het water afkom depower ik altijd mijn Kite voordat ik aan land stap. Veel veiliger. Daardoor is mijn Kite ook altijd gedepowered als ik weer start.

Heel strikt genomen: schijn veiligheid. Wat wij allemaal de depowerstrap of cleat noemen is eigenlijk de trimstrap of trimcleat. Depoweren doe je met de bar. Het beinvloedt de kite nogal veel, en ik durf voor een groot aantal kites te wedden dat als men de depower vol aan trekt en de bar maximaal van je af houdt, de kite nauwelijks nog te sturen is.

Wat je heel vaak ziet is dat mensen de trim aantrekken bij het aan land komen, en dan vervolgens de bar weer meer naar zich toe houden, dus het cumulatieve effect is te verwaarlozen.

Als je de trim/depower aantrekt omdat je anders niet bij je bar kan komen of je de bar dan voor optimaal varen te ver van je af vindt staan, dan heb je een te grote maat op staan, of je moet je lijnen afstellen.

Als je de kite laag hebt en houdt (en dus niet op 12u) en de kite trekt je te hard, dan heb je ook een te grote maat op staan.
Als dit alles niet het geval is, gewoon niet aan de trim komen.

Heel flauw, maar beter leer je deze gewoonte af. Of niet, iedereen moet doen wat ze zelf willen...

Your mileage may vary.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #40 September 16, 2013, 21:34:58
edit2Rapporteer  
Genoeg barren met een instelbare throw...  niks mis met die strap hoor. Dat ding is een voorafstelling, maar ook een extra stuk windbereik, ook al vliegt de kite minder fijn.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #41 September 16, 2013, 21:39:19
edit2Rapporteer  
Alles bij elkaar heb je pech gehad:
- 2 betaalde lessen zonder de wezenlijke stap van starten en landen van de kite op het strand;
- je kitende collega die het weer en de wind verkeerd inschatte en jou niet afraadde om te gaan kiten;
- de wind die meer kracht genereerde dan jij verwachtte;
- geen behulpzame ervaren kiter in de buurt die ingreep toen jij in de verkeerde positie  en/of met de verkeerde houding de kite omhoog stuurde.

Komt allemaal goed doordat je wel wilt weten wat er mis ging ThumpsUp.

Tenslotte ben ik ook niet zo van het depoweren via de strap. Een kleinere kite is de oplossing of als je (te) weinig ervaring hebt, wacht je tot het weer minder waait. Die dagen zijn er genoeg, zelfs teveel voor sommigen onder ons.
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #42 September 16, 2013, 21:46:13
edit2Rapporteer  
Nog een tipje , nooit je kite op 12 uur houden maar altijd op 11 of 1 uur ... het wil nog weleens gebeuren dat je kite uit de lucht kan vallen (kite vliegt over je heen) met vlagerige wind en dus voor gevaarlijke situaties kan zorgen.
The O

Berichten: 1931
Logs: 0 | 68 uur
Antwoord #43 September 16, 2013, 22:00:39
edit2Rapporteer  
Beste advies voor een beginner is thuis blijven of kijken als het +5BFT en harder waait .

Toevallig had ik een 8m op gisteren maar met een 11m zou ik ook geen probleem hebben gehad.
Fout nr.1 om je heen kijken naar een maat kite van een ander  is een mis opvatting.

Als je je kite laag houd is veiliger je gaat vooruit en niet omhoog bij een windvlaag echter heb je wat meer controle nodig dan als je je kite wat hoger houd.
Als een kite te hard trekt? hoe weet een beginner wat te hard is.

Als je het vraagt dan zegt een ervaren rider lekker windje (want de kite kan niet hard genoeg trekken)
Trimmen voor je naar het water loop kan ik begrijpen maar op het water vol gas tenzij je uitgehaakt iets doet.

Daarbij komt dat de cracks geen rekening houden met de beginner want die heeft te slotte niks op het water te zoeken met zo veel wind.

Brenkie:Je kite zelf oplaten heeft een beginner al vele malen gedaan in het water gedaan, waterstart heet dat het principe is het zelfde op het land met een hulp.

Voor de ervaren kiter:
zaterdag en zondag waren heerlijke dagen om je kite tussen andere kite zelf te staten zonder hulp.
Meestal laat je toch iemand je kite pakken want het zou zonde zijn als je kite lek gaat.
 

Behulpzame ervaren kiter  schater die vraagt? weet je het zeker 1 of 2 keer daarna als men ja zegt kite 8,9,10,11 of12m,  de lucht  in en veel plezier wensen.

Brutale en eigenwijze gezeur heeft niemand zin in op z'n mooie dag.

Mensen zijn slim genoeg als je zand ziet stuiven dat het geen beginners wind is.

geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #44 September 16, 2013, 22:59:42
edit2Rapporteer  
Als er iemand totaal verkeerd opgesteld staat, is het echt minder dan een minuut om diegene op de juiste plek te krijgen. Ik doe dat, zal misschien beroepsdeformatie zijn. Waarom niet? Vergelijk het met het terugbrengen van een boardje.
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #45 September 17, 2013, 16:42:01
edit2Rapporteer  
xoxo goed dat je je verhaal hier doet, en aanhand van de reacties zie je dat er medeleven en interesse is, dit in de toekomst te voorkomen.

Ben zondag zelf op het water geweest. Wind was soms behoorlijk vlagerig, dwz tussen de 23Kn (goed voor een 8m kite) tot 30kn (grenswaardig voor een 8m kite, zeker als beginner). Mocht het nou blijken, dat je net zo'n vlaag te pakken had tijdens het opsturen van je kite, dan kan het idd mis lopen. Gelukkig dat je met de schrik bent vrijgekomen.

Een verdere tip voor diegene die je kite oplaat. Als je nog onzeker bent, zou hij je sturing moeten geven tot de kite goed in het windvenster staat. Je lijnen zijn dan strak en het doek wappert niet. Als de starter de kite dan loslaat, dan mag er weining of geen beweging van je kite zijn.  Van hieruit kan je eerst de kracht voelen en als je dan zeker bent langzaam naar boven sturen. Spreek deze dingen  met je oplater af, hij/zij zal er begrip voor hebben, want hij moest het ook ooit leren, tevens weet je dan ook hoe ervaren de oplater is, niet iedereen in een surfpak is ervaren. Zoals al eerder gezegt door anderen, als je tevens een ervaren maat achter je hebt kan het helemaal niet meer mislopen.

Succes en blijven oefenen
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.