Bijna ongeluk Oostvoorne, 15-09-2013

xoxodee

Berichten: 26
September 15, 2013, 21:54:44
edit2Rapporteer  
Hallo allemaal,

Wat vandaag voor mij een leuke dag had moeten zijn, werd helaas een teleurstelling. Dit heb ik geheel aan mijzelf te danken.

Voor de eerste keer (na twee lessen) heb ik mijn 8m kite opgelaten samen met een meer ervaren kite kennis, dit in een wind van +/- 20 knopen met stoten tot 25 knopen.

Ik dacht dat de ervaring hetzelfde zou zijn als in het water je kite relaunchen maar misschien heb ik dat goed onderschat. Een kite vriend van mij hield de kite vast terwijl ik de laatste controles uitvoerde voordat ik mijn duim zou opsteken. Dus ik steek mijn duim op en ik laat de kite langzaam omhoog komen. Echter tijdens het omhoog komen merkte ik een flinke krachttoename, ondanks dat de positie goed was voor het oplaten van de kite, waardoor ik niet meer tegengas kon geven en paar stapjes vooruit begon te zetten vanwege de kracht in mijn kite. Ik denk dat dit kwam omdat ik ook niet mentaal erop voorbereid was dat de kracht zo zou toenemen in de kite. Volgens mijn kennis gaf ik amper tegengas.

Gevolg was dat ik zonder erbij na te denken ook nog de bar aantrek (paniekreactie) en daardoor harder de controle begon te verliezen over de kite. Uiteindelijk belandde de kite in de powerzone en ik werd hard meegesleurd over het strand (maakte koprol voorover) totdat de kite neerviel op het zand. Gelukkig waren we helemaal op het einde waar weinig tot geen mensen waren...

Ik had flinke pijn aan mijn knie eraan overgehouden omdat het echt een lelijke val was en heb de rest van de middag maar toegekeken. Gelukkig niets gebroken / gekneusd.

Nou is mijn vraag aan jullie, gezien ik dit de volgende keer wil voorkomen. Hoe kan ik me het beste, mentaal voorbereiden op het oplaten van de kite. Het klinkt misschien raar maar.. ik denk zelfs na over de kleinste details. Hoe moet ik de bar vasthouden, klopt het dat je zelfs je bar bijna niet hoeft aan te raken tijdens het oplaten van de kite (gaat vanzelf naar 12:00 uur). Moet ik al met me rug naar achteren leunen tijdens het oplaten van de kite om zo me gewicht ertegenin te zetten tijdens het oplaten en voorbereid zijn op de krachttoename in de kite tot het op 12:00 uur staat. Enz.

Het was een stevig windje vandaag en ik had al me twijfels of de wind van vanmiddag geschikt zou zijn voor een beginner maar dat is mijn eigen schuld geweest. Volgende keer ga ik wel weer in rustigere wind en probeer ik het nogmaals. Zoals hier vaker wordt gezegd, bij twijfel over de weersomstandigheden / veiligheid, beter een dagje thuis blijven Smiley.

Ik hoor graag jullie advies. Hoe laten jullie je kite op, als je het moet omschrijven? Zijn er nog tips die jullie kunnen geven, als een ander de kite vast houdt. (dus geen self-launch).

Misschien denk ik er teveel over na maar hoor het toch graag!

Alvast bedankt allemaal.

niels195

Geen avatar

Berichten: 125
Logs: 0 | 23 uur
Antwoord #1 September 15, 2013, 21:59:57
edit2Rapporteer  
Een tip die ik kan geven, probeer je kite met één hand (de bovenste) te launchen. Hierdoor kan je minder snel je bar aantrekken (dus minder kracht zetten), wat jezelf al zegt, wat bij veel mensen een natuurlijke reactie is. Eventueel kan je je andere hand op je quick release houden zodat, mocht er wat fout gaan, je je quick release meteen kan trekken.

feddomw
Gast
Antwoord #2 September 15, 2013, 22:07:20
edit2Rapporteer  
Bovenste hand midden op de bar, tegen je depowerkoord aan. Arm blijft gestrekt. Zo kan je de kite niet te snel sturen en niet poweren.

Andere hand idd op QR.

Langzaam, langzaam, langzaam.

Als je alles goed doet, komt er nauwelijks tot geen kracht in de kite. Zoals jij omschrijft was er iets niet OK, je stond te ver upwind, of je stuurde te snel of iets anders.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #3 September 15, 2013, 22:09:51
edit2Rapporteer  
Vervelend voorval zeg.

Wat is je gewicht? Een 8 meter en 20 knopen zegt mij nog niet zoveel als ik het gewicht van de kiter niet weet. Daarnaast zou het niet meer dan normaal geweest zijn dat je in je eerste lessen de kite ook zelf herstart en landt op het strand.
xoxodee

Berichten: 26
Antwoord #4 September 15, 2013, 22:15:46
edit2Rapporteer  
Hallo Geloof68,

85kg weeg ik. Het landen op het strand heb ik wel meerdere malen gedaan. Alleen het launchen was er iedere keer niet van gekomen. Dat werd voor mij gedaan op 't strand.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #5 September 15, 2013, 22:20:30
edit2Rapporteer  
Ai, dat moet effe schrikken geweest zijn. Gelukkig dat het goed is afgelopen. Ik neem aan dat je je safety hebt kunnen trekken?

Wat ik een zelf een fijne tip vond is dat je je kite als het ware moet voelen en zien ´hooveren´ net boven de grond. Meestal is dit als je 90 graden op de kite staat + enkele stappen. Dan idd met 1 hand op je safety en 1 hand op de bar de kite wat verder naar boven sturen (naar 10 of 11 uur)

De kite dien je in principe nooit naar 12 uur te brengen, (pas als je in diep genoeg water bent en je je waterstart uitvoert) Vooral in lichte wind kan de kite dan naar beneden dwarrelen en moet je in 1 sec 20 meter afleggen om weer druk op je lijnen te krijgen. Iets wat je nooit zal lukken. Dus vanaf 9 uur naar 10 of 11 sturen en dan naar het water lopen. Gaat ook nog eens veel makkelijker dan met de kite op 12 uur naar het water lopen.

Als de kite klappert dan is er nog te weinig druk in de kite. Dan zul je nog wat stappen verder moeten zetten. Komt er teveel druk in de kite dan worden de launcher en jijzelf wat meegetrokken. Dan moet je dus wat stapjes terugzetten. Maar je geeft aan dat dit goed ging en de kite al naar boven ging. Misschien was er een tijdelijk dip en toen een windstoot waardoor de kite even wat zenuwachtig heen en weer danste. Als je in zo'n moment de kite nog wat verder naar rechts trekt en aantrekt pakt ie vol wind. Eventueel de volgende keren vragen of er iemand een paar keer het launchen en relaucnhen wil oefenen. Met 1 spotter die jouw trapeze vast houdt en 1 iemand die die kite launcht. Doet dit bij voorkeur wel in een wat lichtere wind.
Succes!

ps: jouw gewicht en een 8m had prima gekund. hoewel het voor beginners doorgaan wel beter is de eerste 20 a 25 x surfen niet boven de 22 knopen windstoten te gaan. Foutjes worden dan stuk sneller afgestraft.
xoxodee

Berichten: 26
Antwoord #6 September 15, 2013, 22:28:40
edit2Rapporteer  
Dankje wel allen voor de reacties zover. Safety kon ik niet meer op tijd trekken, het was zo snel gegaan dat toen alles voorbij was, ik ondersteboven lag, met mijn hoofd letterlijk tegen het zand aan.

Was echt even een... **** moment, ik schaamde me diep dat 't zo mis was gelopen. Gelukkig was er een omstander in de buurt die naar de kite rende om het vast te houden zodat in ieder geval ik even kon bijkomen van de schrik.

Ik zal bovenstaande tips in gedachten houden voor de volgende keer! Smiley
Gewoon Toon

Berichten: 121
Logs: 0 | 330 uur
Antwoord #7 September 15, 2013, 22:47:17
edit2Rapporteer  
misschien te veel wind voor 2 lessen ??
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #8 September 15, 2013, 22:55:42
edit2Rapporteer  
Sorry, maar 85kg + 2 lessen + 8m kite = afrader!

De kite is met 20-25kn prima te houden, er vanuit gaande dat je een SLE kite hebt of gelijkwaardig qua depowerrange. Het klinkt als veel meer wind, wellicht had je een vlaag te pakken.

Tevens was er toenemende wind voorspeld en buien.

Gelukkig is het met een sisser afgelopen. Maar probeer als beginner niet in zulke harde wind te oefenen.
Ga die 8m pas varen als je goed overweg kunt met je grotere maat vlieger!
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen!
Gewoon Toon

Berichten: 121
Logs: 0 | 330 uur
Antwoord #9 September 15, 2013, 23:03:54
edit2Rapporteer  
dat zeg je heel netjes Michiel ik had er vandaag weer een dwars door mijn lijnen heen en dan is het een hele kunst om niet kwaad te worden
kost weer een paar euro en alleen materiele schade maar je vraagt je af of die mensen zich wel realiseren waar ze mee bezig zijn.
De natuur  ( wind in dit geval ) laat niet met zich spotten van daar dat ik dacht toen ik las : Bijna ongeluk wat doet iemand met deze wind na 2 lessen op het water ??

Zeker mee door gaan met kite  , als "het " je te pakken krijgt wordt het een verslaving .
Als het waait laat je alles vallen en hang je aan je kite ,maar weet waar je grens ligt ga daar steeds een stukje over heen maar als het niet goed voelt NIET DOEN morgen weer een dag , je leert het alleen met vallen en opstaan veel plezier nog
Toon
xoxodee

Berichten: 26
Antwoord #10 September 15, 2013, 23:23:53
edit2Rapporteer  
Sorry, maar 85kg + 2 lessen + 8m kite = afrader!

De kite is met 20-25kn prima te houden, er vanuit gaande dat je een SLE kite hebt of gelijkwaardig qua depowerrange. Het klinkt als veel meer wind, wellicht had je een vlaag te pakken.

Tevens was er toenemende wind voorspeld en buien.

Gelukkig is het met een sisser afgelopen. Maar probeer als beginner niet in zulke harde wind te oefenen.
Ga die 8m pas varen als je goed overweg kunt met je grotere maat vlieger!
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen!

Hi Michiel,

Je advies dat het een afrader was, heb ik nu zelf mogen ondervinden.

Volgende keer zal ik gaan wanneer er minder wind staat en eerst maar oefenen met een grotere kite. Ik ben ook erg blij dat het met een sisser is afgelopen. Ik wist uit eigen gevoel wel dat het geen beginnerswind was maar liet me toch overtuigen door de zelfverzekerdheid van mijn collega / kitemaat dat ik me niet moest laten afschrikken door de omstandigheden.

Les geleerd... 

Overigens heb ik er denk ik overheen gelezen dat het oefenen met een kleinere maat kite niet raadzaam is als beginner en dat het beter is om met een grotere kite te beginnen (in rustigere windomstandigheden) - dit zal vast te maken hebben met hoe een grotere kite reageert t.o.v. een kleinere kite?
Straight edge

Berichten: 526
Antwoord #11 September 15, 2013, 23:31:16
edit2Rapporteer  
In het water starten minder gevaarlijk .kite goed dpoweren
ica84

Geen avatar

Berichten: 300
Antwoord #12 September 15, 2013, 23:48:59
edit2Rapporteer  
Sorry, maar 85kg + 2 lessen + 8m kite = afrader!

De kite is met 20-25kn prima te houden, er vanuit gaande dat je een SLE kite hebt of gelijkwaardig qua depowerrange. Het klinkt als veel meer wind, wellicht had je een vlaag te pakken.

Tevens was er toenemende wind voorspeld en buien.

Gelukkig is het met een sisser afgelopen. Maar probeer als beginner niet in zulke harde wind te oefenen.
Ga die 8m pas varen als je goed overweg kunt met je grotere maat vlieger!
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen!

Volgende keer zal ik inderdaad gaan wanneer er minder wind staat en eerst maar oefenen met een grotere kite. Ik ben ook erg blij dat het met een sisser is afgelopen. Ik wist uit eigen gevoel wel dat het geen beginnerswind was maar liet me toch overtuigen door de zelfverzekerdheid van mijn collega / kitemaat dat ik me niet moest laten afschrikken door de omstandigheden.

Les geleerd... 

Overigens heb ik er denk ik overheen gelezen dat het oefenen met een kleinere maat kite niet raadzaam is als beginner en dat het beter is om met een grotere kite te beginnen (in rustigere windomstandigheden) - dit zal vast te maken hebben met hoe een grotere kite reageert t.o.v. een kleinere kite?

een kleinere maat reageerd veel sneller als een grotere maat, bovendien als het harder waait is de kans groter dat de vlagen "extremer" zijn.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #13 September 15, 2013, 23:52:04
edit2Rapporteer  
Sorry, maar 85kg + 2 lessen + 8m kite = afrader!

De kite is met 20-25kn prima te houden, er vanuit gaande dat je een SLE kite hebt of gelijkwaardig qua depowerrange. Het klinkt als veel meer wind, wellicht had je een vlaag te pakken.

Tevens was er toenemende wind voorspeld en buien.

Gelukkig is het met een sisser afgelopen. Maar probeer als beginner niet in zulke harde wind te oefenen.
Ga die 8m pas varen als je goed overweg kunt met je grotere maat vlieger!
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen!

En zo is dat!

De eerste tijd blijft het oplaten en ook landen van een kite een "spannende zaak".
vragen als: "zitten mijn lijnen goed"?, "welke kant moet ik nu oplopen"? "Hoe snel zal de kite de lucht in gaan"? "Heb ik wel de juiste maat gekozen"?, enz, enz, blijven door je hoofd spoken ....

Deze onzekerheden word je alleen maar meester door deze handelingen vaak uit te voeren en te oefenen .... maar dan wel eerst in "beheersbare" omstandigheden ....
xoxodee

Berichten: 26
Antwoord #14 September 15, 2013, 23:58:48
edit2Rapporteer  
Ik schaam me diep dat ik deze fout heb gemaakt en zal voortaan ook zeker het forum om advies vragen alvorens ik weer ga - of de omstandigheden juist zijn voor een beginner. Smiley

De volgende keer zal dan met een 12 meter zijn. Alleen nu nog gunstige wind voor de 12m...
Straight edge

Berichten: 526
Antwoord #15 September 16, 2013, 00:01:11
edit2Rapporteer  
Ik net begon starte ik altijd in het water , ik heb een 7 ben ook beginner. Kleiner de kite hoe sneller das alles. Ik ben maar 1,72 en 56 kilo . Kan heel vaak met mijn 7 varen . Voor dagen met minder wind wil ik graag 9 of een 10 bij.


Als ik jou was zou ik voortaan in het water op starten
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #16 September 16, 2013, 00:38:25
edit2Rapporteer  
Nja in het water starten is vaak ook weer niet zo praktisch. En ook echt niet nodig als je wat vaardigheid hebt opgedaan in lichtere wind.
Daarnaast schiet je met zelfverwijt niet veel op. Shit happens , het is gebeurd, daar doe je verder neits aan. Gewoon lekker verder oefenen. Dit is een goede leerervaring voor je geweest die gelukkig zonder veel schade is afgelopen.
En niet te vergeten ik vind het top dat je jouw ervaring deelt op een forum als deze. Anderen kunnen met jou informatie hun voordeel doen. Zowel beginners als (ver)gevorderden. Vaak genoeg dat het op of neerlaten wordt afgeraffeld (niet dat ik dit punt jou verwijt overigens) en er niet voldoende op wordt gelet of de helper/launcher bijvoorbeeld wel echt ervaring heeft en/of de signalen begrijpt.
arnhemkiter1

Geen avatar

Berichten: 31
Antwoord #17 September 16, 2013, 08:08:43
edit2Rapporteer  
Had je je depowerstrap/ depowercleat wel volledig gedepowerd? Ben zelf toen ik nog niet zo lang kite een keer gelift omdat ik dit was vergeten en niet genoeg kon depoweren bij het oplaten. Daarvoor ging het oplaten altijd goed. Sindsdien check ik bij het uitleggen van mijn lijnen altijd even of ik de strap heb gedepowerd. Na het oplaten kun je vervolgens naar wens je kitestrap verder aantrekken.

Veel plezier en succes met oefenen.
feddomw
Gast
Antwoord #18 September 16, 2013, 08:14:19
edit2Rapporteer  
Misschien dat mensen die er verstand van hebben het niet met me eens zijn, maar: ik ben niet zo'n voorstander van de kite depoweren.

Veel kites vliegen dan niet zo lekker meer, zeker aan de rand van het venster en zeker met volledige depower op de cleat/strap en dan ook nog eens bar helemaal van je af. Ik heb daar regelmatig beginners mee in de problemen zien komen, kite kantelt achterover en rolt keurig het windvenster in, QR wordt getrokken, enz.
xoxodee

Berichten: 26
Antwoord #19 September 16, 2013, 08:17:37
edit2Rapporteer  
Mijn kite was nog gloedje nieuw. Nog nooit gebruikt (2013 slingshot rally). Ik had inderdaad niet gekeken naar de depower strap. Deze ws niet volledig gedepowered...

Was ook een van de eerste kritiek puntjes die ik kreeg nadat we samen gingen alalyseren wat er mis ging.
arnhemkiter1

Geen avatar

Berichten: 31
Antwoord #20 September 16, 2013, 08:38:23
edit2Rapporteer  
Afhankelijk van de wind en kite uiteraard meer of minder depoweren. Bij weinig wind en volledig gedepowerd word oplaten inderdaad lastig. Je zult dan echter merken dat je weinig druk in de kite hebt bij oplaten en kan voor dat je je  duim opsteekt voor het oplaten iets meer poweren. Bij veel wind depower ik altijd zo veel mogelijk en heb hier nog nooit problemen mee gehad. Vallende kites bij oplaten en beginners zie ik ook regelmatig. Vaak wordt er dan niet volledig 90 graden op de wind opgelaten ( te weinig druk) of gooit de oplater de kite de lucht in, gevolg is een kite die soms vol het windvenster invliegt na een zijwaartse move. Ik vraag tegenwoordig ook altijd even aan de oplater of hij weet wat hij moet doen en geef aan dat hij de kite pas los mag laten als ik mijn duim opsteek.
Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #21 September 16, 2013, 09:03:45
edit2Rapporteer  
Ik denk niet dat je iets echt fout hebt gedaan.

Een soort gelijk iets is mij ook overkomen als beginner. Dus ik denk dat ik weet wat niet zo goed gaat. Al moet ik zeggen dat het weer niet vergelijkbaar was met dat van gisteren. Ik was in het begin echt bang en ging alleen oefenen met tussen de 15 en 20 knopen. Als het 21 knopen werd, ging ik stoppen haahaha.

Maar in ieder geval, ik denk dat je gewoon niet gewend bent dat je kracht op de vlieger krijgt. Bij het lessen trekken ze de depower vaak zoveel aan dat je niet weet dat er bij het launchen kracht op de kite komt. Ik ben ook geen voorstander van het volledig aantrekken van je depower. Toch als de wind iets te hard is naar je zin, dan wel ietsjes aantrekken. Daarvoor zit dat ding erop. (maar een 8M in 22 tot 25 knopen met 85kg is niet te hard).

Echter, belangrijker is om te leren wanneer de kite kracht maakt. Op dat punt moet je met je gewicht meer gaan hangen. Als je dit niet doet... bijv je staat rechtop... dan trekt de kite je gemakkelijk over je zwaartepunt heen bij het oplaten. Met als gevolg dat je dus voorover getrokken wordt. Je hebt hier gewoon na 2 lessen nog niet genoeg ervaring mee.

Tip: kijk eens naar hoe gevorderde kiters tegen de kracht van de kite hangen bij het oplaten. En de kite vooral langzaam oplaten, dan maakt hij minder kracht.
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #22 September 16, 2013, 09:13:22
edit2Rapporteer  
en vooral niet naar 12 uur sturen!

Zag het gisteren op Mirns ook weer een aantal keer gebeuren. Na launchen direct naar 12 sturen, windvlaag en ja dan ga je er als een raket achteraan. En vooral niet aan je safety trekken als het mis gaat............Dus wel.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #23 September 16, 2013, 09:57:11
edit2Rapporteer  
De 1e keer dat mijn vrouw, na haar lessen, zelf de kite op liet ging het ook compleet mis. Ook zij had dit tijdens haar lessen nog nooit gedaan. Ik ging er vanuit dat ze wel wist hoe dat moest, en ik had ook zoiets van 'hoe moeilijk kan het zijn'.

Ik gok dat zij de zelfde fout maakte als jij, al haal ik dit niet 100% uit jouw verhaal... De fout die zij maakte is dat ze de kite veel te snel richting 12u stuurde. Gevolg is dat de kite heel snel omhoog ging, waardoor er veel kracht uitkomt (snelheid = kracht), en dan ga je erachter aan.. zeker als je er niet op voorbereid bent. Gelukkig liet zij de bar los en bleef ze ter been terwijl ze achter de kite aan rende / gesleurd werd. No biggie dus.. Maar als ze de bar had vastgehouden of had aangetrokken zoals jij, of was gevallen had het heel anders afgelopen.

Belangrijkste tip, ook als je straks zelf je 12m gaat oplaten.. Leg je lijnen achter je kite, met de wind mee.. Als je dan iemand vraagt om je te helpen oplaten loop je in een boog naar de rand vh windvenster. Als je in de buurt komt vd rand kun je bar even aantrekken en weer van je afduwen zodat je punt kan vinden waarop alle lijnen strak staan met een aangetrokken bar en de (stuur)lijnen weer slap hangen als je de bar van je af duwt. Als je dat punt hebt bereikt sta je precies aan de rand... en moet je dus nog een klein beetje verder.
Probeer de kracht op de bar een beetje aan te voelen. Als je het gevoel hebt dat je de kite onder controle hebt en 'm precies op die plek zou kunnen houden, dan geef je de thumbs up pas. Als je assistent dan de kite loslaat hou je 'm gewoon even precies op de plek, precies zoals je zou doen als je de kite wilt landen en iemand 'm wil aanpakken. Daarna stuur je 'm langzaam omhoog.

Verder idd 1 hand op de QR, en blijf er aan denken. Gaat het mis, meteen trekken!

In het water oplaten is niet altijd even praktisch. Bij schuin aanlandige wind is het beter om je kite richting het water op te laten. Zodat als je misgaat je richting het water gesleurd wordt ipv richting de duinen. Als jij in het water wil staan bij het oplaten betekent dat je assistent meters ver het water in moet, zelfs ie daar al uberhaupt kan staan lijkt me dat niet echt handig.

Depoweren voor het oplaten kan wel, maar als het echt nodig is heb je eigenlijk al een te grote kite. Veel van de depower systemen werken alleen als er spanning op de lijnen zit. Dat kan je natuurlijk zelf 'faken'.. maar stel dat het ff niet goed zit, dan is de kans groot dat bij het oplaten vd kite de depower losglipt en je verrast wordt met ineens volle power. Het van je af duwen vd bar zou genoeg depower moeten opleveren. Daarnaast wat Feddomw al aangeeft, sommige kites sturen gewoon niet lekker als ze gedepowerd zijn.. en dat je kite goed reageert op input vd bar is nou juist zo belangrijk bij het oplaten.
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #24 September 16, 2013, 10:11:13
edit2Rapporteer  


Belangrijkste tip, ook als je straks zelf je 12m gaat oplaten.. Leg je lijnen achter je kite, met de wind mee..

Wat ik geleerd heb, + alle studenten bij natural high, is dat je de lijnen tegen de wind inlegt.
Dus als je kite is opgepompt, dan leg je je leading edge in de wind anders waait ie weg.
Dan loop je vervolgens de lijnen uit, dus loop je weg van de leading edge, tegen de wind in.
Zodra de kite wordt op gepakt, en je heb alles goed uitgelopen, dan liggen de lijnen goed dan is het kwestie van naar het venster lopen en kan je em rustig oplaten.

Ik heb hiermee nog geen enkel probleem, of hinder mee ondervonden..

Op die manier kan het toch ook?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.