Kiter onderkoeld Wijk Aan Zee

gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #50 December 31, 2013, 10:53:05
edit2Rapporteer  
Leash van 'drenkeling' aan je trapeze maken zodat ie zich daar aan kan vast houden. Als ie nog een board heeft, last m daarop gaan liggen. Meer drijfvermogen en minder weerstand als je m sleept. Je kunt zelfs planeren als t stevig waait.
Als het een kind zou zijn, zou ie zelfs kunnen proberen om op zijn boardje te gaan staan. Je  kunt m dan al wakeboardend meenemen.

Dit zijn overigens hele leuke en nuttige oefeningen voor in dg zomer. Zo kun je spelenderwijs uitzoeken wat het beste werkt. Dat doe je liever niet in snijdende kou in een noodsituatie.
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #51 December 31, 2013, 11:57:16
edit2Rapporteer  
Het kan allemaal wel maar ik zou het zo simpel mogelijk houden. Geen boardjes gaan meeslepen en moeilijk gaan doen. Dat materiaal komt wel. Daarom is een tweede redder ook zo handig.
dvanderstarre

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #52 December 31, 2013, 12:14:35
edit2Rapporteer  
Toch nog even een kleine maar niet onbelangrijke nuancering m.b.t. de opmerking van "feddowmw" aangaande zijn ervaring een paar jaar geleden op 1 December.   Weet wel dat 1 december het water nog zeker niet op zijn koudst is. Zal ongeveer nog een graadje of 6 zakken tot  pakweg 3-4 graden. Verschilt wel een per jaar. Zie http://home.hccnet.nl/v.d.horn/meteopagina/zeewatertemperatuur.htm.

Ikzelf vaar ook al een heel aantal jaren met droogpak (Gul, met daaronder themo ondergoed en een redelijk dikke laag fleeze)maar in water van 4 graden ga je ook echt serieus afkoelen. 

Kortom, zo snel mogelijk uit het water is het motto en hoe is erg afhankelijk van de situatie.

Verder, ik ben impressed door de aktie TOP!!
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #53 December 31, 2013, 12:44:08
edit2Rapporteer  
@jellevw: iemand slepen die met zijn borst op zijn board ligt gaat sneller. Bovendien schept ie minder koud water via zijn nekseal. Het gaat niet om het redden van materiaal.
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #54 December 31, 2013, 14:48:51
edit2Rapporteer  
Dat klopt.
Mijn persoonlijke ervaring is echter dat het allemaal niet meevalt in de praktijk.
north020

Berichten: 22
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #55 December 31, 2013, 16:40:19
edit2Rapporteer  
Nog wat reacties op vragen:
Kon de kiter niet een selfrescue doen? Hij had zijn bar al ingerold en lag naast zijn kite. Maar er was te weinig wind om naar de kant te komen, het had zeker uren geduurd. Ook was hij al te onderkoeld om de wingtips te pakken en al boddydraggend zijn kite te besturen; kite was ook groot (Ozone Edge, 12-14 meter).

Wat ook nog gebeurde toen hij zijn kite wilde loslaten om gesleept te worden, was dat hij verstrikt raakte in zijn lijnen. Kan je allemaal niet verzinnen, maar het gebeurde wel. Gelukkig raakte hij vrij snel los, maar hij begon wel wat paniekerig te worden.

Hoe heb ik hem gesleept? Ik ben gaan Kont-draggen (bottum-draggen). Ofwel positie nemen zoals je al zittend in het water je kite start. Je gaat voor de drenkeling zitten met kite op 12 uur. Ik vaar met een zittrapeze met handgrip, en die kan dan gepakt worden. Daarna rustig gaan sinussen. Er stond te weinig wind om te kunnen planeren en wegvaren. Volgens mij is dan belangrijk om kite hoog in de lucht te houden en tussen 10-14 uur te sinussen. Vooral niet te veel kracht inzetten, want dan kost dat de drenkeling te veel kracht.

Had ik pijn in mijn body/ribben van het slepen? Nee, met een zittrapeze heb je nergens last van. Ik ben zelf zittrapeze gaan varen, nadat ik voor de 2 e keer mijn ribben kneusde. Ziet er niet uit die luier, maar ja ik ben inmiddels 54 jaar en ga steeds meer voor blessurevrij varen.

Hadden we niet beter op de kustwacht kunnen wachten? Achteraf kun je zeggen, had ook gekund, maar in het moment was hij al aan het einde van zijn kunnen. We wisten niet hoelang we moesten wachten en het werd al schemerig. Bovendien lag hij al zeker 30 minuten in het water. Hij wilde gewoon weg en werd wat paniekerig, en ik zelf wilde ook niet langer blijven ik was zelf ook wel bang dat de wind zou wegvallen en ik ook een drenkeling zou worden. Het was allemaal erg spooky. Ik vraag me zelf ook af wat er met mij was gebeurd met een helikopter in het donker vol boven mijn kite op 12 uur? Ik blijf dat achteraf een nare gedachte vinden. De helikopter kwam uit het Noorden vol gas laag aanvliegen.

Tot slot: bedankt voor jullie reacties, fijn dat het onderwerp aandacht krijg. Ik voel dit als een prettige support  loser ThumpsUp
feddomw
Gast
Antwoord #56 December 31, 2013, 18:58:32
edit2Rapporteer  
Toch nog even een kleine maar niet onbelangrijke nuancering m.b.t. de opmerking van "feddowmw" aangaande zijn ervaring een paar jaar geleden op 1 December.   Weet wel dat 1 december het water nog zeker niet op zijn koudst is. Zal ongeveer nog een graadje of 6 zakken tot  pakweg 3-4 graden. Verschilt wel een per jaar. Zie http://home.hccnet.nl/v.d.horn/meteopagina/zeewatertemperatuur.htm.

Ikzelf vaar ook al een heel aantal jaren met droogpak (Gul, met daaronder themo ondergoed en een redelijk dikke laag fleeze)maar in water van 4 graden ga je ook echt serieus afkoelen. 


Ik wilde alleen nuanceren dat ik een zeer linke ervaring heb gehad, en dat je altijd achteraf kan gaan gissen wat je anders had moeten doen.

Onze sport is (zeker in deze dagen) inherent potentieel levensgevaarlijk en je moet er alles aan doen om zoveel mogelijk risico uit te sluiten. In deze tijden varen zonder cap bijvoorbeeld is ronduit onverstandig.


Wat ook nog gebeurde toen hij zijn kite wilde loslaten om gesleept te worden, was dat hij verstrikt raakte in zijn lijnen. Kan je allemaal niet verzinnen, maar het gebeurde wel. Gelukkig raakte hij vrij snel los, maar hij begon wel wat paniekerig te worden.



Kan je wel verzinnen. Maarten Huisman legt op de Safety Clinics uit hoe je bar/lijnen kan opschieten en in de kite "bergen" zodat je er niet in verstrikt kan raken. Nogal belangrijk, ik mis een stukje vinger/nagel omdat ik dat niet eerder goed had geleerd.

Wat ik ook nog merkte is dat op die clinic zeer veel ervaren kiters nog nooit en self rescue hadden gedaan. Blijkbaar ben ik een onwijze Corky , want ik heb in mijn eerste jaren heel vaak een self rescue moeten doen. Wellicht achteraf gezien niet altijd nodig, maar wel wat ervaringen en lessen rijker.

Het "zeilen" wat vaak wordt gezegd bij een self rescue is overigens nagenoeg onmogelijk, zeker met een grote kite. Dat is alleen te doen met aanlandige wind die ook nog eens niet te hard is. Het is ook nog eens erg zwaar. Je moet trouwens altijd de LE flink laten leeglopen om de kite goed dubbel te kunnen vouwen voor een slef rescue, dat weten veel mensen ook niet, en er zijn ook mensen die nooit de clips van hun struts dicht doen dus kan je nooit je LE veilig laten leeglopen....
north020

Berichten: 22
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #57 Januari 05, 2014, 10:10:36
edit2Rapporteer  
Nog een tip, om snel hulp voor een ander te mobiliseren, zeker als je bij de bunker aan het kiten bent, dan is Aloha niet om de hoek: landelijk alarrm nummer KNRM 0900 0111, zet even in je telefoon   ThumpsUp

Voor het hele vehaal nog even het verslag van de KNRM Wijk aan Zee:

Wijk aan Zee, 28 december 2013

Zaterdagmiddag werd de bemanning van KNRM Station Wijk aan Zee rond 16 uur gealarmeerd voor een kitesurfer in de problemen.
Omdat de bemanning grotendeels al in het boothuis aanwezig was, kon de actie razendsnel worden opgestart. Beide kitesurfers zijn gevonden, waarvan er één licht onderkoeld was.

Nadat de reddingboot Donateur door de Seatrack was gelanceerd werd direct koers gezet naar de locatie van de kitesurfer. Deze zou zich vlakbij de Noordpier bevinden. Echter trof de reddingboot bemanning al halverwege een kitesurfer aan, welke in de problemen was. Deze persoon is aan boord genomen en bleek door de variabele wind zijn kite niet meer de lucht in te kunnen krijgen. De kitesurfer dreef al zo’n 20 minuten rond en kon niet terugkomen.

Doordat de kleuren van zijn kitezeil niet overeenkwamen met de gegevens van de alarmmelding, was meteen duidelijk dat dit niet de aanvankelijke melding was. Daarvoor werd meteen doorgevaren naar de Noordpier, waar vrij snel een kitezeil gevonden werd. De daarbij behorende persoon werd niet meteen aangetroffen waarop er direct een aantal zoekslagen werden gemaakt. Een toevallig langsvliegende SAR helikopter van de Nederlandse Olie en Gas Exploratie en Productie Associatie, zocht nog kort mee, maar vrij snel kwam de melding van het kusthulpverleningsvoertuig, dat zij de vermiste kitesurfer inmiddels hadden aangetroffen en achterin de wagen hadden zitten. Deze kitesurfer was licht onderkoeld en werd overgedragen aan de gereedstaande ambulance bij de Noordpier. De Donateur heeft vervolgens het kitezeil geborgen.

Beide kitesurfers hebben hun zeil later die dag opgehaald en zijn donateur geworden van de KNRM.



Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #58 Januari 05, 2014, 10:59:53
edit2Rapporteer  
Leash van 'drenkeling' aan je trapeze maken zodat ie zich daar aan kan vast houden.

Dit is in strijd met je eerdere zeer terechte opmerking: de redder kan zo in geval van nood voor zichzelf niet loskoppelen van de "drenkeling".

De wetmatigheid van redden leert altijd dat de veiligheid van de redder op de eerste plek komt. Daarna pas de veiligheid van diegene in de problemen. Dat leren brandweer mannen, politie, reddingsbrigade leden allemaal tijdens hun opleiding.

Zelf heb ik ook weleens iemand gesleept aan mijn eigen kiteleash. En door vermoeidheid liet hij de leash los, welke vol in mijn gezicht kwam.

Wellicht een sleeplijn in een zak of wat aan je harnas bevestigen?
Interessant topic igg
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #59 Januari 05, 2014, 11:38:35
edit2Rapporteer  
De beste manier om met een kite iemand in nood uit het water te slepen is met een groot board met veel oppervlakte en volume. Als je daar diegene op laat liggen die je moet slepen kost het veel minder moeite. Als hij zelf nog een board bij heeft zou je zelfs varend naar de kant kunnen komen (mits het hard genoeg waait).

Zelf van de zomer dit trucje met mijn Raceboard toegepast en het slepen kostte zo weinig moeite dat het net leek alsof je in je eentje aan het bodydraggen was.



Over de kiters in nood: We kunnen er niet vaak genoeg op hameren dat je in de winter nooit met sideshore het water op gaat en al helemaal niet bij minimale wind. De kans dat je bij pech parallel aan de kust blijft drijven zijn te groot om het risico te nemen!
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #60 Januari 05, 2014, 16:43:25
edit2Rapporteer  
Verbaasde me gister op de Slufter ook wel weer over een kiter die heel ver op zee vaarde...bleek later en gast met een Ozone Reo te zijn......kan je nog zo ervaren zijn, maar foutje of materiaalpech kan altijd....
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.