wanneer welk vulmiddel: aerosil / glasbubbles / glasknipsel / Q-cel bij epoxy

MartjeBee

Geen avatar

Berichten: 82
Januari 04, 2014, 15:18:05
edit2Rapporteer  
Mijn slingshot SRT 5'5 waveboardje is gebroken en ik wil deze graag herstellen.

Ik was van plan eerst de kern te lijmen en zo de 2 delen weer te koppelen. Mbv tape is de uitlijning aardig goed te fixeren.
Daarna wilde ik met enkele glasmatjes de boel tijdelijk fixeren, zodat te kern niet opnieuw breekt tijdens schuren en wegsnijden van de losse breukdelen.
Hierna was ik van plan om met glas en epoxy de boel definitief te repareren. Uiteindelijk wil ik het volledige boven- en onderdek een extra glasmat geven, zodat het board sterker wordt dan "af fabriek".

NB: Bij de voetbanden (hiel) kan het dek een halve cm. ingedrukt worden.



Ik hoor graag jullie advies:
-wat voor vulmiddel gebruik ik voor het lijmen van de piepschuim kern?
-wat voor vulmiddel gebruik ik voor de deuken/delaminatie rond de voetbanden of kan ik hier beter een nieuw laagje schuim in lijmen of  misschien zelfs een dun plaatje triplex?

Hoeveel gram glas is nodig om geen deuk te trappen in een schuimkern waveboard of trap je uiteindelijk overal doorheen?

EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #1 Januari 04, 2014, 20:06:50
edit2Rapporteer  
Je moet een inwendige verbinding tussen beide delen realizeren: dat doe je het eenvoudigste met 2 stukken triplex (3mm x 4cm x 30cm of langer) vertikaal in je board te monteren: door twee sleuven uit te freezen (of uitsnijden) waarin je de triplex vastlijmt. Zorg dat de bovenrand van de triplex gelijk komt met het dek zodat nadien de glasvezel+epoxy of polyester de triplex fixeert.

Meestal wordt 165g/m2 gebruikt voor stevige constructies - en dan ook nog twee lagen. Een stevig dek is bij windsurfboards met 3 lagen.

Een volledig dek en bodem met glasweelfsel gaat je board veel zwaarder maken: de bodem krijgt niet zoweel te verduren - dus voor je bodem zou je een lichter weefsel kunnen gebruiken (maar dan zit je met een heleboel materiaal dat je niet gaat gebruiken). De bodem heeft maar 1 bijkomende laag nodig.
MartjeBee

Geen avatar

Berichten: 82
Antwoord #2 Januari 05, 2014, 13:55:52
edit2Rapporteer  
Het board is ca. 1.65 lang en heeft geen stringers.
Ik dacht dat inwendige dingen zoals stringers meer een hulpmiddel waren tijdens het shapen en voorkomen dat de kale kern breekt tijdens shapen.
Het dek en bodem hebben de grootste afstand van de kern en vangen daarom de meeste krachten op.

Als een standaard surfboard 2x 165 gr/m2 heeft, zou dat dus voldoende moeten zijn om de breuk te repareren. Ik wilde zelf op ca. 600 g/m2 uitkomen, maar dat is misschien overdreven.

Het board is superlicht, maar erg kwetsbaar. In de bodem zit een afdruk van van een touw en ik heb al diverse kleine schades moeten herstellen, terwijl ik er altijd voorzichtig mee om ga.
Het board heeft trouwens een dunne plamuurlaag over de glasmat. Wel superstrak, maar een ster zit er zo in.
Vandaar de gedachte om het hele board een extra laag te geven.

Een paar tientjes meer aan weefsel uitgeven is niet zo erg.
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #3 Januari 05, 2014, 18:49:08
edit2Rapporteer  
ja een stringer is voor het shapen/. In jou geval moet je een breuk overbruggen waarvoor vertikale stringer in triplex de stevigheid verhoogd.
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #4 Januari 06, 2014, 01:19:24
edit2Rapporteer  
De kern doet niet veel aan de sterkte van het board volgens mij. Vooral de cocon die eromheen zit van weefsel en hars is het geen wat de sterkte geeft, als je een nieuw coconnetje eromheen glasst, zal het vast wel moeten werken toch!
MartjeBee

Geen avatar

Berichten: 82
Antwoord #5 Januari 08, 2014, 22:05:07
edit2Rapporteer  
Die deuvels gaan het nauwkeurig koppelen niet makkelijker maken, dus dat doe ik waarschijnlijk niet.

Ik heb zojuist glasbubbles, keeper 80 en keeper 160, maar ook een lapje aramide besteld.

80 wil ik als dek en bodem als extra gebruiken.
Die aramide komt alleen bij de hielen, dus waar het nu ingedeukt is.
De aramide komt dan tussen 2 lagen van 80 gr.

Koppelen van de kern wil ik doen met een stroperig lijmmengsel van epoxy en glasbubbles.
De deuken wil ik doen met een smeerbaar/plamuur mengsel van epoxy en glasbubbles.



MartjeBee

Geen avatar

Berichten: 82
Antwoord #6 Januari 29, 2014, 21:24:14
edit2Rapporteer  
Ik heb met epoxy en aerosol de kern gelijmd.
Vervolgens de slechte delen blootgelegd.

Daar kwamen dus oude reparaties onder tevoorschijn. ThumpDown
Op zich netjes gedaan, maar kennelijk niet sterk genoeg. Op het verdiepte schuim was een glasmatje gelijmd. Daarop een laagje groen schuim en dat nagevlakt met polyesterplamuur. Daaroverheen een zwarte carbon? mat.

Misschien dat ik dunne multiplex plaatjes in het dek kan lijmen, want vullen met epoxyplamuur wordt te zwaar.


MartjeBee

Geen avatar

Berichten: 82
Antwoord #7 September 03, 2016, 21:13:43
edit2Rapporteer  
Ik heb onlangs de draad weer opgepakt.

Na 2 jaar wist ik niet meer hoeveel gram ik al gebruikt had voor de onderzijde.
Ik heb er voor de zekerheid 2 extra lapjes 80 grams over geplakt.

De bovenzijde heeft een combi van nieuw piepschuim, epoxyschuim, epoxyplamuur, kevlar en epoxy

Hierna hebben het volledige dek 2x 80 gram en de volledige bodem 3x50 gram gekregen.

Met vinnen en voetbanden weegt het board nu wel ruim 4 kg

Volgens mij is het nu een hufterproof board.

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.