GONG kiteboards/kites

(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Januari 20, 2014, 15:46:27
edit2Rapporteer  
Paar weken geleden was ik op IJmuiden en heb ik de mogelijkheid gehad om een board van het merk GONG te mogen testen. Het betrof de Matata 5'2.

Na mijn fanatieke windsurf periode was dit weer de eerste keer dat ik weer op een directional board stond.

Persoonlijk vind ik het board een aparte shape hebben.
Anders dan de meeste surfboards die ik ken.
Het board is gebouwd volgens de "Simmons methode".
Geen idee wat dat was dus zelf maar even google gebruikt en een filmpje kunnen vinden.

Het viel mij echt mee hoe gemakkelijk en speels dit board aanvoelt.
Het voelde gelijk vertrouwd.
Het board gaat erg gemakkelijk door de branding en reageert vrij snel en direct op elke voetbeweging.
Helaas net te weinig wind om het board goed te kunnen testen maar het smaakt naar meer.
Zelf had ik wel mijn Gopro op mijn hoofd dus heb even wat plaatjes geschoten.

Waarom deze post:

Zelf wil ik mijn focus dit jaar gaan verleggen en wat meer de branding op te gaan zoeken.
Ik ben daarbij ook opzoek naar een board dat ik eventueel voor lowend sessies zou kunnen gebruiken.
Aangezien de boards interessant geprijsd zijn (+/- 400,-) maar er helaas weinig informatie over te vinden is wil ik deze post toch graag ff op het www gooien.

De standaard sites zijn:
www.gongkite.com

http://www.supsurfing.nl/category/gong-kite/

Wie kan iets zinnigs vertellen over de gebruikte shape van de Matata?
Eventueel ervaring of andere info?
  ThumpsUp

Filmpje van een Simmons shape

http://vimeo.com/19823736

/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #1 Januari 20, 2014, 17:10:23
edit2Rapporteer  
@minimie: lees t volgende artikel...
http://hydrodynamica.com/totem/simmons-hull.php
en je begrijpt iets meer van de roots en de shape van Simmons m.n. LE eigenschappen zijn goed

 ThumpsUp
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #2 Januari 20, 2014, 17:27:01
edit2Rapporteer  
LE = Low End?
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #3 Januari 20, 2014, 17:47:22
edit2Rapporteer  
Persoonlijk moet ik zeggen dat ik in die filmpjes meer golfsurf aspiraties zie dan dat ik aanvankelijk van dit board verwacht zou hebben. Met zijn relatief aparte shape en hoge volume carved die er wel aardig op los. Dus het board ziet er uit als een intressante compromis tussen low-end board voor op binnenwater en een gemiddelde zoutwaterrat. Met mijn 95 kg toch maar eens die Matata 5"6 testen.
feddomw
Gast
Antwoord #4 Januari 20, 2014, 19:29:55
edit2Rapporteer  
Niets ten nadele van Gong verder, HJ, maar ik vermoed dat als je bij een aantal andere merken vergelijkbare boards gaat testen, deze net zo lekker zullen varen.

North Nugget, Airush Choptop/Cypher, enz.

Overigens zou ik je van harte aanraden om die voetbanden er af te halen.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #5 Januari 20, 2014, 19:37:38
edit2Rapporteer  
LE = Low End?
qua golven...  Grin
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #6 Januari 20, 2014, 19:45:47
edit2Rapporteer  
Jammer van die zaadcel in het logo Grin
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #7 Januari 20, 2014, 21:00:34
edit2Rapporteer  
@ feddomw... Tja het was helemaal niet mijn intentie om een board te testen maar kreeg toevallig de gelegenheid. Nu ik eenmaal de smaak van het spelen in de branding geproefd heb smaakt het naar meer. Ik heb nu eenmaal een tik dat ik bij aanschaf van nieuw materiaal eerst veel informatie en kennis wil verzamelen. Juist om die reden heb ik mijn topic geopend.

Kosten van de aanschaf is een bijkomend voordeel :-)
Als ik goed geïnformeerd ben dan kosten deze boards +/- 400 euro.
Dat is ongeveer de helft in vergelijking met de concurrentie. ;-)

feddomw
Gast
Antwoord #8 Januari 21, 2014, 07:08:09
edit2Rapporteer  
Ik ken Gong van de SUPs. Er is zeker niets mis mee. Maar dat prijsverschil zit er niet geheel voor niets.

Als je het een leuk/lekker boardje vond, gewoon kopen. En goed dat je anderen op de mogelijkheid wijst. Maar een overjarig board van een A-merk is ook wel te vinden voor rond die prijs, en die varen vaak ook bijzonder fijn. ;-)

Ik kan helaas niets bijdragem over de shape. Maar ik ben er inmiddels achter dat qua shapes in het algemeen zo langzamerhand niets echt nieuws meer is, behalve nieuwe marketing. Zie hiervoor: SS T-Rex....
Wink
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #9 Januari 21, 2014, 17:16:53
edit2Rapporteer  
Gong heeft ook nog kites
http://www.gongkite.com/-Kite-all-in-1-SFS-.html?lang=fr
Lage prijs GONG Kite SFS 9,0 m2 : 525 €
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #10 Januari 21, 2014, 17:24:52
edit2Rapporteer  
Niet duur nee.... maar als ik de foto's bekijk is daar ook wel een reden voor... 

Maar een demo oid zou wel eens leuk zijn.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #11 Januari 21, 2014, 17:33:42
edit2Rapporteer  
Het forum van Gong lijkt te lijken op het forum van de (voormalige) website van Switch.
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #12 Januari 21, 2014, 17:40:48
edit2Rapporteer  
@Faxie "Niet duur nee.... maar als ik de foto's bekijk is daar ook wel een reden voor...  "
Hoe bedoel je ?
Jij ziet meteen aan een foto of het dek binnen de 6 maanden gebruik ingedeukt is of niet ?
Zag jij dat bij de North boards ook meteen ?
Dat is dan heel knap van je.
thijs77

Berichten: 165
Antwoord #13 Januari 21, 2014, 17:50:05
edit2Rapporteer  
die kites lijken me wel wat; one pump, neopreen beschermdhoesje over het draaidop ventiel, naar wat ik kan zien op de foto's redelijke afwerking wat stiksels betreft, simpele bridle, zwart doek Smiley
Alleen dat logo inderdaad.. :-/
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #14 Januari 21, 2014, 17:50:56
edit2Rapporteer  
@Faxie "Niet duur nee.... maar als ik de foto's bekijk is daar ook wel een reden voor...  "
Hoe bedoel je ?
Jij ziet meteen aan een foto of het dek binnen de 6 maanden gebruik ingedeukt is of niet ?
Zag jij dat bij de North boards ook meteen ?
Dat is dan heel knap van je.

Ik heb het over de kites
feddomw
Gast
Antwoord #15 Januari 21, 2014, 21:18:51
edit2Rapporteer  
@Faxie "Niet duur nee.... maar als ik de foto's bekijk is daar ook wel een reden voor...  "
Hoe bedoel je ?
Jij ziet meteen aan een foto of het dek binnen de 6 maanden gebruik ingedeukt is of niet ?
Zag jij dat bij de North boards ook meteen ?
Dat is dan heel knap van je.

Hi, Faxie. Hier EddyC. Ik verwijt je dat je zwart ziet.










 schater iets met pot en ketel
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #16 Februari 17, 2014, 22:56:02
edit2Rapporteer  

http://vimeo.com/86911342


Zondag nog even het board kunnen testen. Hier een kleine impressie.
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #17 Maart 28, 2014, 01:27:20
edit2Rapporteer  
Hier nog twee kort filmpjes van een test rit op de Alu 6'0 zonder streps. Dit is mijn derde keer op een surfboard dus hou die gedachte vast als je naar het filmpje kijkt :-)


http://vimeo.com/89690565



http://vimeo.com/89651179




feddomw
Gast
Antwoord #18 Maart 28, 2014, 13:01:02
edit2Rapporteer  
Mooie joker ben je: droogpak aan, maar geen handschoenen of schoentjes....

Boardje ziet er wel leuk uit. Kan het niet goed zien, maar het lijkt op de foto of je met je achterste voet erg ver naar voren staat. Kan aan mij liggen.
Jay Cabrinha

Berichten: 187
Logs: 0 | 169 uur
Antwoord #19 Maart 28, 2014, 14:33:17
edit2Rapporteer  
Het board er mooi uit, maar dat zaat schedel logo verveeld wel heel snel. tekende dat sort dingen of maakte het uit klei ook toen ik 12 was. Brenkt wel jeugd herinderingen terrug.
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #20 Maart 28, 2014, 15:02:14
edit2Rapporteer  
meer naar voren staan met je achterste voet op een surfboardje zorgt er toch voor dat je meer en beter hoogte kunt lopen?
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #21 Maart 28, 2014, 15:02:35
edit2Rapporteer  
Mooie joker ben je: droogpak aan, maar geen handschoenen of schoentjes....

Boardje ziet er wel leuk uit. Kan het niet goed zien, maar het lijkt op de foto of je met je achterste voet erg ver naar voren staat. Kan aan mij liggen.

Juist door het droogpak is mijn lichaam warm genoeg om zonder mijn sokken en handschoenen te varen. Hierdoor meer strapless board gevoel. Ik sta bewust naar voren ivm verdeling. Dat is het voordeel van het strapless varen. ;-) Verdeling/verplaatsing van je gewicht is erg belangrijk tijdens het varen met een surfboard. Dit weet ik nog uit mijn windsurf periode. Je verplaats, in tegenstelling tot het varen met een TT, vaker de druk naar je voorste voet.
Je ziet het effect in het laatste stukje van het eerste filmpje.
Hard2Handle

Berichten: 3114
Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #22 April 05, 2014, 10:03:39
edit2Rapporteer  
Leuke boardjes HJ! Heb een aantal jaar geleden ook zitten kijken naar dit merk toen ik op zoek was naar een SUP.
Wat betreft Feddomw zijn opmerking over je achterste voet, volgens mij heeft hij gelijk hoor, deze moet verder naar achter, dan kun je ook beter bochtjes maken. Probeer de volgende keer maar eens.
feddomw
Gast
Antwoord #23 April 05, 2014, 19:54:57
edit2Rapporteer  
Leuke boardjes HJ! Heb een aantal jaar geleden ook zitten kijken naar dit merk toen ik op zoek was naar een SUP.
Wat betreft Feddomw zijn opmerking over je achterste voet, volgens mij heeft hij gelijk hoor, deze moet verder naar achter, dan kun je ook beter bochtjes maken. Probeer de volgende keer maar eens.


Ik heb altijd gelijk. ;-)

En ik vaar niets anders dan strapless waveboardjes. Het lijkt op de foto of je erg ver naar voren staat. Zelfs voor hoogte lopen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #24 April 05, 2014, 20:08:39
edit2Rapporteer  
De beste stuurlui staan aan wal.... Grin

Vette plaatjes!
Gong rekent de prijzen die de grote merken einde seizoen rekenen tijdens de uitverkoop, en dan nog maken ze winst! Bij veel van die merken betaal je veel voor de naam, maar veel extra krijg je er niet voor. Ben benieuwd hoe ze varen voor deze prijs.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.