Vermiste kiters Slufter gevonden, wat ging er mis?

@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #150 April 16, 2014, 15:34:51
edit2Rapporteer  
Ik hoop en ga er ook vanuit dat jullie ons kiters vertellen wat we zouden moeten doen om zulke situaties te kunnen voorkomen . We moeten ons aan bepaalde regels gaan houden zodat we niet nog meer in diskrediet raken . Voor mij staat 1 regel vast ga NOOIT alleen de zee op !!!!!   

En zekerrrr niet met AFLANDIGE wind ,tenzij er afspraken met een of andere rescue zijn gemaakt.
Sorry hoor maar ik mis toch een stukje schuldbekentenis na al die media aandacht bij de heren die (op zijn Amsterdams gezegd )gelukkig ongelooflijk veel mazzel hebben gehad  loser
Nogmaals een dikke  ThumpsUp voor de KNRM!
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #151 April 16, 2014, 15:59:00
edit2Rapporteer  
Rob en Wimt,

grote opluchting dat het allemaal goed is afgelopen ........

en ook bedankt voor de gespreksstof die jullie ons geleverd hebben; zeker voor 5 jaar!
HansNet83

Geen avatar

Berichten: 172
Antwoord #152 April 16, 2014, 16:24:02
edit2Rapporteer  

en met een loopende kite die je released ben je inderdaad machteloos.


Snap ik niet ... je trekt in eerste instantie toch je safety (chickenloop) los, dan depowered de kite volledig ... maar dan zit de kite nog wel met 1 safety-lijn vast van je trapeze ... en als je die ook trekt dan is de kite pas weg.
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #153 April 16, 2014, 16:30:57
edit2Rapporteer  
Ook na het trekken van je safety kan een kite blijven loopen. Bijvoorbeeld doordat een stuurlijn ergens blijft hangen. Als je hem niet uit zijn loopen krijg zit er nog maar 1 ding op en dat is volledig releasen
Nijlpaard.

Berichten: 104
Antwoord #154 April 16, 2014, 16:50:58
edit2Rapporteer  
Ik vind dit allemaal echt BIZAR! zeker dat WimT met toeval nog gevonden is! want ze waren niet voor hem aan zoeken... echt echt BIZAR..! wel opluchting dat het allemaal goed is gekomen.

Zo zie je maar weer, hoeveel jaar ervaring je ook hebt, het kan toch nog misgaan....
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #155 April 16, 2014, 17:05:26
edit2Rapporteer  
Mooi om te zien dat alles (maar net) goed is gegaan met je Wim, en Rob ook natuurlijk.

en met een loopende kite die je released ben je inderdaad machteloos.
Je vertelde dat je een directional had, daar kon je ook niet meer bij komen ?
Want daar had je toch wel wat drijfvermogen uit kunnen halen.

Ook een tip van KNRM: zwemmen heeft in deze omstandigheden geen zin, Rob was daarin slimmer dan ik.

Leg eens uit ?
Je redt het nooit tegen die stroming in.
Ik denk dat hij bedoelt dat je dan beter niet kan zwemmen en je krachten en energie kan bewaren om te watertrappelen en warm te blijven etc.
HansNet83

Geen avatar

Berichten: 172
Antwoord #156 April 16, 2014, 18:31:42
edit2Rapporteer  
Ben morgen avond weer bij het KNRM en tv Rijnmond, met veiligheidsraad.

Vanmiddag tv Limburg, vanavond L1 tv

Het moet niet gekker worden ... veiligheidsraad van iemand die in die omstandigheden 2 km de zee op is gekite ... dan ben je voor mij een looser die de sport in diskrediet brengt ... het gezeur over een brevet begon bijv. alweer.

Ik hoop dat je volledig wordt afgebrand bij die tv-optredens ... je bent geen held maar een slecht voorbeeld voor anderen.

Ben wel blij dat jullie het overleefd hebben, want een slechte afloop wens ik niemand ... hoe gek iemand ook doet.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #157 April 16, 2014, 18:35:21
edit2Rapporteer  
Ga je lekker?  Roll Eyes
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #158 April 16, 2014, 18:43:19
edit2Rapporteer  
Ben morgen avond weer bij het KNRM en tv Rijnmond, met veiligheidsraad.

Vanmiddag tv Limburg, vanavond L1 tv

Het moet niet gekker worden ... veiligheidsraad van iemand die in die omstandigheden 2 km de zee op is gekite ... dan ben je voor mij een looser die de sport in diskrediet brengt ... het gezeur over een brevet begon bijv. alweer.

Ik hoop dat je volledig wordt afgebrand bij die tv-optredens ... je bent geen held maar een slecht voorbeeld voor anderen.

Ben wel blij dat jullie het overleefd hebben, want een slechte afloop wens ik niemand ... hoe gek iemand ook doet.

Juist voorvallen als dit kunnen de sport veiliger maken. Ga je bjivoorbeeld ver de zee op om lekker in de golven te kunnen kiten neem dan een noodbaken of iets dergelijks mee. We kunnen leren van elkaars foutieve inschattingen of vergissingen.
In een druk poeltje kan het soms vele malen gevaarlijker zijn dan ver op zee. Natuurlijk is het verstandig om niet bij aflandige wind/stroming te gaan kiten, maar wie is er nooit op korte afstand downwind van een beginner gevaren om naar de kant te kunnen komen op een drukke dag of heeft er nooit een kite opgelaten met het besef in de high end van de kite te gaan varen? Zullen er niet veel overblijven. We nemen allemaal soms net dat beetje meer risico dan eigenlijk verstandig zou zijn. Meestal gaat het goed, het kan je ook (bijna) fataal worden.
Het doet mij stil staan dat goede voorbereiding en voortdurende oplettendheid een must zijn en blijven in deze sport. Daar kun je elkaar beter constructief op wijzen dan iemand af te branden of na te trappen.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #159 April 16, 2014, 18:52:00
edit2Rapporteer  
Agree. Op Hanglos had iemand het over een noodfluitje. Dat vind ik een simpele, maar gouden tip. Zodra je iemand hoort fluiten, dan weet je dat je ff polshoogte moet nemen.
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #160 April 16, 2014, 19:02:58
edit2Rapporteer  
Jongens, denk na...Ook een fluitje had in dit geval niet geholpen, zij waren eerst 2 km uit de kust, later 3 en 4
Voor iedereen bij wie het nog niet duidelijk is: De wind was AFLANDIG en dan met name op de plek des onheils dus de geluidsgolven van het fluitje zullen de kant NOOIT bereiken.
Het lijkt wel of veel kiters hier toch een klein plankje voor het hoofd hebben (ik zeg het netjes! niet schieten a.u.b.)
Die hulpmiddelen helpen echt niet, (en zeg eerlijk, zou jij het kopen?) het enigste wat zou kunnen helpen is detectie in je pak zoals onze vriend WimT notabene zelf aangeeft...... Roll Eyes zodat het zoeken makkelijker wordt, ook in het donker.
Nogmaals, als je op zo'n afstand in zee ligt met die omstandigheden ben je gewoon aan de KNRM overgeleverd, verder niets
Zorg dus gewoon dat het niet nodig is.

Moraal van het verhaal blijf dus:

Blijf dicht bij de kant of ga zoiezo het water niet op. sla je deze wijsheid (die iedereen kent, OOK onze slachtoffers) in de wind dan moet je niet mopperen als het misgaat.
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #161 April 16, 2014, 19:08:16
edit2Rapporteer  
Mooi om te zien dat alles (maar net) goed is gegaan met je Wim, en Rob ook natuurlijk.

en met een loopende kite die je released ben je inderdaad machteloos.
Je vertelde dat je een directional had, daar kon je ook niet meer bij komen ?
Want daar had je toch wel wat drijfvermogen uit kunnen halen.

Ook een tip van KNRM: zwemmen heeft in deze omstandigheden geen zin, Rob was daarin slimmer dan ik.

Leg eens uit ?
Ik heb ooit in een ver verleden gevaren, en daarbij wat cursusen overleven op zee gehad daarin werd uitgelegt dat je door te gaan zwemmen enorm veel warmte verliest, Je kan beter de zgn Help houding aannemen door je handen onder je oksel te doen en je knieen op te trekken, zo isoleer je zoveel mogelijk alle grote bloedavaten van het koude water, Probeer alleen te gaan zwemmen als zeker weet dat je het ook haalt. Met spring vloed en 2-3 mijl stroom is onbegonnen werk.

Ik denk dat een flare wel eenvoudig mee te nemen is goedkoop is en toch snel de aandacht trekt
meccaloha

Berichten: 219
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #162 April 16, 2014, 19:14:09
edit2Rapporteer  
Had je een horloge om dat je de tijd in de Volkskrant zo goed kon beschrijven  van  1700 tot 20:30uur?
En je was toch buitenbewustzijn toen ze je vonden?
Als ik je verhaal zo lees krijg ik de indruk dat het je allemaal geen reet uitmaakt.
Wereldreiziger

Berichten: 8
Antwoord #163 April 16, 2014, 19:27:40
edit2Rapporteer  
Vanochtend ook de in de krant het artikel van Wim gelezen.
Vraag me naar aanleiding daarvan toch wel een aantal dingen af:

-Waarom is Wim gaan kiten zonder buddy? Verontrustend om te zien dat steeds meer mensen in hun eentje het water op gaan.

-Wat is er precies met zijn kite gebeurd? De lijnen raken niet 'zomaar in de knoop', tenzij de kite op het water crasht (en er daarmee geen spanning meer op de lijnen staat) of wanneer je lijnen in een andere kite komen. De 'kite begon te tollen' wijst op eventueel misschien op een gebroken stuurlijn.

-Aannemende dat Wim met een kite met een 5-lijnssysteem en twee releases (een op de chickenloop en een aan de lease) voer: waarom heeft hij de kite dan helemaal losgekoppeld? Immers, wanneer je de quick release open gooit, hang je alleen op je vijfde lijn en vangt je kite in principe weinig wind meer. Je kan dan de lijnen binnenhalen en je kite als zeil of drijfvermogen gebruiken. Een kite vergroot natuurlijk ook enorm je zichtbaarheid! Zonder kite nemen je overlevingskansen drastisch af..


Natuurlijk super dat de SAR en de KNRM hem hebben weten te vinden, echt petje af! Heb jarenlang op zee gezeild en met die condities (harde wind, stroming en slechte zichtbaardheid) mag je het gerust een wonder noemen dat ze hem op tijd hebben kunnen vinden.

Maar aan de andere kant zijn er de laatste jaren verontrustend veel ongelukken met kiters en dat is natuurlijk geen reclame voor de sport; komt onze kite zones ook niet ten goede.

Daarnaast is de slufter natuurlijk wel écht een spot voor gevorderden.

Ik hoop dat iedere kiter die dit verhaal gelezen heeft, beseft dat kiten geen gevaarlijke sport is, maar dat wel kan worden als er te lichtzinnig over gedacht wordt.

Niet ten nadele van Wim, natuurlijk kan het iedereen overkomen dat je een keertje écht gewoon de lul bent, blij dat je het er goed vanaf gebracht hebt!

Een stemmetje in mijn hoofd zegt echter wel na het lezen van 'ik ben al drie keer bijna dood geweest', dat het allemaal niet zo had hoeven lopen. Dat engeltje op je schouder is nu wel gevlogen na drie keer, lijkt me zo.

Sterkte aan beide kiters en laat jullie beiden niet weerhouden deze prachtige sport te blijven beoefenen!


Groetjes van een bezorgde kiter

paul56

Berichten: 684
Logs: 0 | 299 uur
Antwoord #164 April 16, 2014, 19:31:06
edit2Rapporteer  
Heb me net ook als donateur aangemeld. Komt er toch nog iets goede uit dit HEEL vervelende voorval.
boeki

Berichten: 34
Logs: 0 | 18 uur
Antwoord #165 April 16, 2014, 20:20:45
edit2Rapporteer  
WimT, een personal location beacon is idd een goed idee.
Net ff gegoogled en je vindt verschillende versies.
Wie weet wat een goede is en wellicht kunnen we groepskorting regelen
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #166 April 16, 2014, 20:22:19
edit2Rapporteer  
potsie wat wordt er een partij gezeken. Alsof iedereen zo netjes doet op het water...... Tuurlijk is het niet slim om met de aflandige wind (die hij pas is wanneer je daar ver op zee gaat) te gaan varen. Maar om nou zo te gaan zitten zeiken op zo iemand zn stukje in de krant?? Je weet nooit wat hij allemaal gezegd heeft, journalisten kunnen van een mug een olifant maken en andersom.

Daarnaast, een kite is niet altijd met een safety systeem helemaal plat te leggen.. vooral in golven kan een kite rare dingen gaan doen wanneer hij aan zijn safety hangt. Een lijn om een tip of om je bar is snel gebeurd en kan ervoor zorgen dat je kite gaat loopen of nog zoveel kracht houdt dat hij je constant onder water trekt.  

Wim En Ron mogen van geluk spreken, en inderdaad dit is echt een goeie les voor iedere kiter. Ikzelf ben ook gelijk mijn spullen vandaag maar gaan controleren. Daarnaast ga je ook nadenken over wat je moet/kan doen en dat is al een enorme vooruitgang voor menig kiter, included me!
Ozzie Wright fan

Berichten: 657
Antwoord #167 April 16, 2014, 20:27:25
edit2Rapporteer  
heel heel heel erg fijn dat de heren rob en wim zijn gered!! Respect voor jullie doorzettingsvermogen!!!
begrijp dat beiden materiaal pech hebben gehad wat iedereen kan overkomen.
toch ben ik van mening dat beide personen ook niet voldoende ervaring hebben in de golven. wellicht komt dit hard over maar enige zelf reflectie is in mijn optiek wel op zijn plaats.
Wim je bent een erg relaxte toffe gast, maar vaak zie ik je met een veel te grote kite in de golven wat kan zorgen voor moelijkheden. Ervaren mensen in de golven hebben niet zo'n grote maat opstaan. Dit zou ik echt veranderen.
En rob ken ik niet maar wanneer hij verteld bij p&w dat hij soms voorover valt, zn board kwijt is en dat de kite dan geen spanning meer heeft, dan heb ik toch echt mn twijfels.
ook al heb je 7 jaar erv en 10000 sessies op vlak slufter water wil niet zeggen dat je lekker uit de voeten kan in dikke noorder swell.

Heren lekker herstellen en weer in training!
feddomw
Gast
Antwoord #168 April 16, 2014, 21:00:26
edit2Rapporteer  
Ik ben toch niet de enige die er over valt: Wim, hoe kan het zijn dat je in Godsnaam het de hele tijd over "touwen" hebt i.p.v. lijnen!
Dat vind ik nog kwalijker dan die hele discussie over Remy kiten of welles/nietes aflandige wind!

 loser
 schater

Ik probeer wat luchtigheid te brengen in deze heftige discussie....
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #169 April 16, 2014, 21:15:07
edit2Rapporteer  
Wim, wat heeft de Volkskrant je beloofd? Een nieuwe kite set, om het nog eens dunnetjes over te doen?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #170 April 16, 2014, 21:31:50
edit2Rapporteer  
Niet al het aflandig kiten is hetzelfde.

Maar met afgaand tij, stroming recht de zee in, eind van de dag, water van maar 10gr en dikke golven is wel een van de meest gevaarlijke situaties die ik kan verzinnen.

Ook al word je goed in de gaten gehouden door je vrienden, zodra je in de branding in problemen kom kunnen ze weinig voor je doen zonder zichzelf in gevaar te brengen.
Wereldreiziger

Berichten: 8
Antwoord #171 April 16, 2014, 21:41:05
edit2Rapporteer  
Tuurlijk kan je gewoon pech hebben en niemand weet wat er precies gebeurd is, behalve Rob en Wim. Maar als ik de verhalen zo lees en de posts van Wim: ik kom vanavond op 3 zenders!

Leuk, maar persoonlijk zou ik na zo'n ervaring liever op de bank gaan chillen met een koud pilsje en mn zegeningen tellen!! Niemand die Wim niet persoonlijk kent, weet hoe hij hier over denkt of wat zijn beweegredenen zijn.

Ik wil verder ook niet met een vinger gaan wijzen, maar mij lijkt het juist dat een dergelijk optreden in de media alleen maar negatief kan zijn voor de kitesport!

Leer vooral van deze ervaring en ga niet de held uithangen. Ik hoop dat Wim het vanavond heeft over het feit dat kiten juist eigenlijk heel veilig is, mits het verantwoord gedaan wordt.

En laten we eerlijk zijn, wij mannen doen soms gewoon iets te stoer. Toegeven dat je misschien iets teveel hooi op je vork hebt genomen siert meer dan een survivalverhaal..
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #172 April 16, 2014, 21:48:15
edit2Rapporteer  
Voor de liefhebbers ........ Wimt op L1.

http://www.l1.nl/video/kitesurfer-wim-teernstra-donderdag-weer-water-op-16-apr-2014

JdBn

Geen avatar

Berichten: 44
Antwoord #173 April 16, 2014, 21:49:08
edit2Rapporteer  
WimT, een personal location beacon is idd een goed idee.
Net ff gegoogled en je vindt verschillende versies.
Wie weet wat een goede is en wellicht kunnen we groepskorting regelen


Ik geloof wel dat je voor veel, de meeste of zelfs ál die systemen een certificaat nodig hebt om ze te mogen bedienen. Ik kwam dat soort apparaten dus tegen tijdens de cursus daarvoor, bijvoorbeeld iets als deze. AIS zorgt ervoor dat alle boten die ook met AIS werken (en stations aan land) in de buurt een alarmsignaal krijgen met de locatie, en werkt ook nog via GPS ThumpsUp
Wereldreiziger

Berichten: 8
Antwoord #174 April 16, 2014, 21:55:20
edit2Rapporteer  
Wim, je kite valt niet uit de lucht op een golf als je gewoon halve- of aan-de-wind vaart. Kan hier uit op maken dat je dus ruim, of voor de wind heb gekite. Weg van de Slufter dus. 'Toen liet ik mn kite gaan'.

Wees een man, geef toe dat het je boven je pet is gegaan; dat is absoluut geen schande binnen de surfwereld.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.