Vermiste kiters Slufter gevonden, wat ging er mis?

Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #50 April 15, 2014, 08:45:34
edit2Rapporteer  
grote opluchting dat beide kiters zijn gevonden ...

ik heb nu trouwens wel enkele brandende vragen?
hoe kan het komen dat 2 ervaren kiters in zo'n situatie terecht komen?
welke pogingen hebben ze ondernomen om de kust te bereiken?
Hoe is het hen gelukt zo lang in behoorlijk koud water te liggen en niet onderkoelt te raken?
welke tips kunnen zij ons geven?

Doet de NKV trouwens aan ongevalregistratie?



@gebruikersnaam
ik stort ook een donatie.
hijo del viento

Berichten: 2061
Logs: 0 | 777 uur
Antwoord #51 April 15, 2014, 08:47:46
edit2Rapporteer  
Tjonge gelukkig goed nieuws zeg maar wel weer een eyeopener voor mij.

En hopelijk voor meerdere onder ons....
feddomw
Gast
Antwoord #52 April 15, 2014, 08:55:37
edit2Rapporteer  
Ik moet eerlijk zeggen dat ik in eerste instantie dezelfde reactie als Ron had. Ik vind het ook niet ongepast, hoogstens voorbarig. Hoe pijnlijk ook, als we de details weten kunnen we kijken wat er anders/beter had gekund.

Ik denk al direct aan een ding: buddy systeem. En bij gebrek aan buddy, dichtbij andere (onbekende) kiters blijven. Uit de details tot nu toe, is i.i.g. duidelijk dat Wimt geluk had dat de hilptroepen al uitgerukt waren voor Rob, door Chico. Want een belletje van het vrouwtje thuis in Limburg "mijn man is nog niet thuis" was waarschijnlijk te laat geweest als de Knrm niet al op zoektocht was.

Ook is Ron's reactie over onkunde en/of gebrekkig materiaal niet uit de lucht gegrepen. We weten het niet, het is echter niet ondenkbaar, en we mogen indien nodig best kritisch zijn als de details bekend zijn.

Uiteraard blij dat iedereen veilig en ok is. En idd een ongeluk kan werkelijk iedereen overkomen, onder alle omstandigheden.

We horen graag de details ter lering (en vermaak Wink)
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #53 April 15, 2014, 08:59:00
edit2Rapporteer  
Pff wat een verhaal hey !
Ik wil niet weten wat er gebeurd zou zijn met Wim-T wanneer ze niet toevallig zijn witte board en hemzelf gevonden hebben, toen ze eigenlijk naar Rob zochten Shocked !
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #54 April 15, 2014, 09:06:50
edit2Rapporteer  
Ze waren zwaar onderkoeld, Limbo. Ik hoor ook graag het verhaal, maar kan me ook voorstellen dat er vanaf een bepaald moment geen enkel besef meer is. Wellicht kan men zich van het daaraan voorafgaande uur ook amper iets herinneren.

Ik neem het graag voor Wimt op: zolang we niets weten mogen we niet oordelen. Oordelen is sowieso weinig productief. Laten we blijven leren van elkaar en elkaar in de gaten houden. Dat lijkt met de toenemende drukte steeds minder te gebeuren. Eens met Feddo.
Windhoos

Berichten: 498
Logs: 0 | 701 uur
Antwoord #55 April 15, 2014, 09:11:21
edit2Rapporteer  
Bizar! Gelukkig alles goed en laat dit een" wakkerschud-moment" zijn voor ons allen!

Slufter in dit geval word idd onderschat plus de stroming. Heb zelf ook nog heel even aan de slufter gedacht gisteren, maar vanwege NW ben ik toch maar naar de dam gereden. Iets verder, maar perfecte condities.

Ook top van Chico voor het inschakelen van de hulptroepen! Zo zie je maar, altijd op mekaar letten en mensen in nood te hulp schieten! Is soms best lastig in de drukte, maar iemand moet ze toch hebben zien drijven?
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #56 April 15, 2014, 09:13:36
edit2Rapporteer  
Ik heb zo net de foto bekeken op de site van de KNRM ...... die twee jongens hebben echt geluk gehad dat ze nog zijn gevonden!!!

Grote hulde aan de KNRM ..... ThumpsUp

ik wilde trouwens een donatie doen .... lukt niet .... krijg telkens een foutmelding ..... Angry

Ik sluit me helemaal aan bij de reacties van Feddomw en Ron .....

voor alle duidelijkheid: Wimt woont wel in Limburg maar ........ hij is een echte Fries ..... Grin

Ik neem het ook op voor Wimt:
ik ken hem al jaren. Hij is echt een heel bijzonder mens en hij heeft ook al veel meegemaakt. Je zou een full-size speelfilm over hem kunnen maken ....... maar hij tart steeds weer het noodlot.

Gelukkig heeft hij een heel lief en trouw engeltje op zijn leading edge zitten ....

EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #57 April 15, 2014, 09:26:45
edit2Rapporteer  
Het kan iedereen overkomen - we weten niet wat er gebeurt is. Er kan zoveel defect gaan aan een kite: kite, lijnen, bar, depowerlijn, trapeze (trapeze die loskomt uit zijn haaksluiting heb ik al meegemaakt)
Wim en Rob: snel weer beter en tot spoedig op Maasvlakte/Slufter
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #58 April 15, 2014, 09:36:43
edit2Rapporteer  
Het kan inderdaad iedereen overkomen.  Maar met aflandige wind, zware windstoten, springvloed en afgaand tij sta ik er niet van te kijken dat er iets fout gaat.

Laat dit een eye opener zijn zodat iedereen met deze condities voortaan een andere locatie op zoekt. Een paar km upwind bij de maasvlakte 2 was het sideshore.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #59 April 15, 2014, 09:54:15
edit2Rapporteer  
Het kan inderdaad iedereen overkomen.  Maar met aflandige wind, zware windstoten, springvloed en afgaand tij sta ik er niet van te kijken dat er iets fout gaat.

Laat dit een eye opener zijn zodat iedereen met deze condities voortaan een andere locatie op zoekt. Een paar km upwind bij de maasvlakte 2 was het sideshore.
eerlijk gezegd, "valt t me nog mee" dat er " maar" 2 man in de problemen zaten. Dit gezien het feit dat er mensen op t water waren die nog moesten leren keren, waterstart aan het oefenen waren, te grote kites op hadden (12m gespot). Dit beloofd niet veel goeds voor komend seizoen!
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #60 April 15, 2014, 10:12:34
edit2Rapporteer  
Als ik de spot-selector  op NW instel, komt de Slufter niet voor op de spotlijst. Klopt dat niet of is de Slufter zo magisch dat je er met aflandige wind kan varen?

Ik 'popel' om een paar ongezouten meningen eruit te gooien, maar houd me in omdat ik de spot niet ken.

Hulde aan knrm, kustwacht en buddy's, ik ben serieus blij en opgelucht dat er niemand is overleden. Veel closet dan dit kun je niet komen, wat hebben de heren een geluk gehad.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #61 April 15, 2014, 10:17:20
edit2Rapporteer  
Wind was inderdaad aflandig omdat je op een landtong vaart. Alleen het eerste stuk is erg ondiep en sideshore, maar zodra je de zee op vaart zit je gewoon op open water met rond de tijd van het afdrijven stroming recht de zee op.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #62 April 15, 2014, 10:33:01
edit2Rapporteer  
Gister was de wind pal side shore (tot aan een uur of 1800, toen draaide de wind een paar graden noordelijker, en ging ik van het water af)van de maasvlakte knik tot en met de poel/ palen rij. Een maal daar voorbij, dan zou de bunkers van playa het eerste stukje land zijn. Zelf ben ik eerst een heel stuk richting de knik van de maas vlakte (was er bijna) upwind gecruised, om een kleine down winder in de zeer mooie golven te doen, dat doende bleef ik dicht bij de kant, Max 200 meter uit de kant tijdens het opcruisen en 100 m max tijdens terug varen naar sluf. Naar mate ik dichterbij kwam ging ik nog dichter bij de kant varen om uiteindelijk in de poel te gaan varen en klooien.  achteraf misschien ook niet verstandig, want ja fouten zijn snel gemaakt, maar ben bewust niet gaan springen in de golven, om  problemen uit de weg te blijven. Toen de buien met harde vlagen er aan kwamen ben ik heel dicht langs de kant gaan varen en zelfs 1 x op de kant zitten klaar om m'n safety te trekken ( heb t later in de poel moeten trekken na een crash, waarna mijn kite in een wokkel draaide).
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #63 April 15, 2014, 10:35:48
edit2Rapporteer  
Het kan iedereen overkomen, eens. Een ongeluk zit in een klein hoekje, en omstandigheden kunnen onverwacht veranderen.

Daar was nu echter geen sprake van.  Begin vh seizoen met relatief koud water, met aflandige wind en afgaand tij. Allemaal bekende zaken, niks wat je niet hoort na te gaan voor een sessie, zeker op zo'n spot.

Ik kan me  geen denkproces voorstellen dat ertoe leidt dat je dan lekker een heel eind op zee gaat varen. Of eigenlijk überhaupt varen, m'n leven is mij te lief om het zo in gevaar te brengen.


Ps. Wind draaide pas na 2100 naar Noord, zie hoek van Holland op 10-minuten waarneming.
rickclaus

Berichten: 112
Antwoord #64 April 15, 2014, 10:36:40
edit2Rapporteer  
Hierbij heb ik mij ook aangemeld al donateur.

Hulde aan de reddingsbrigade!!
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #65 April 15, 2014, 10:38:08
edit2Rapporteer  
EJ, jij hebt tenminste nagedacht en 1 vd risicofactoren uitgeschakeld.
manofglass

Berichten: 151
Antwoord #66 April 15, 2014, 10:41:59
edit2Rapporteer  
heb me ook gelijk aangemeld als donateur

toppertjes die reddertjes
KiterHans

Berichten: 208
Antwoord #67 April 15, 2014, 10:42:12
edit2Rapporteer  
Zo wat is dit vooralsnog goed afgelopen voor die mannen pfff.
Ik was gisteren ook in de golven bezig @slufter, ben eerst wel upwind gaan varen om sideshore te komen van de MV2.
Maar heb mij toch wel een keer tijdens het varen bedacht waar ik uit zal komen als ik in de problemen zou komen, iig niet aan het strand van de slufter. Moet er ook niet aan denken om daar alleen rond te dobberen..

Zeer onverstandig  dat je dan toch het risico neemt (uitdaging), zo ook ik...

Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #68 April 15, 2014, 10:51:15
edit2Rapporteer  
Gelukkig is het zover goed afgelopen! Ik ga mijzelf ook donateur maken, is geen gek iets denk ik zo.
Monkh

Berichten: 294
Logs: 0 | 403 uur
Antwoord #69 April 15, 2014, 10:57:08
edit2Rapporteer  
Goede les dit en wat een geluk voor deze mannen pffffff

Ben benieuwd naar de verhalen van de mannen zelf.

Beterschap aan de kiters.
Ozdakiteman

Berichten: 72
Logs: 0 | 64 uur
Antwoord #70 April 15, 2014, 11:01:58
edit2Rapporteer  
Misschien is dit ook wel iets voor in Nederland?
Vooral de "twee waterdicht verpakte handstakellichten" lijkt in dit geval geen overbodige luxe.

http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/andere_voertuigen/kitesurfen/
HBX

Berichten: 201
Logs: 0 | 1250 uur
Antwoord #71 April 15, 2014, 11:25:00
edit2Rapporteer  
Blij dat de mannen gered zijn... en een dikke duim voor de reddingsdiensten.
Ook gelijk donateur geworden want de KNRM moet goede dingen kunnen blijven doen.
feddomw
Gast
Antwoord #72 April 15, 2014, 11:26:53
edit2Rapporteer  
En we hebben beeld.... ik vind het heftig allemaal...


http://youtu.be/ntTfxveu0AY

rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #73 April 15, 2014, 12:03:21
edit2Rapporteer  
De zee is en blijft gevaarlijk, moge dat duidelijk zijn, vooral met deze temperaturen. Als ik lees, dat ze zeker 2 mss zelfs 4uur in het water hebben gelegen, hulde aan het isolatievermogen van huidige wetsuits. Gelukkig werden ze nog voor zonsondergang gevonden, teinduizend engeltjes. Ben benieuwd naar de verhalen van Wim en Rob zelf, pas dan kunnen er conclusies getrokken worden.
Reodude

Berichten: 434
Antwoord #74 April 15, 2014, 12:22:46
edit2Rapporteer  
 gelukje  dat die Belgen ( jongens uit Oostende) er met de Heli bij waren... ThumpsUp
dude Cool
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.