aanvaring tussen twee kiters met helaas ernstige verwondingen.

robberthesp

Berichten: 46
April 20, 2014, 19:04:09
edit2Rapporteer  
Jaja, het was weer een mooie dag op medemblik.. een hoop scholen en beginners en natuurlijk de mensen die het al onder de knie hadden. MEGA druk.

Helaas was er nou net een beginner die zonder te kijken toch start (midden op het water overigens, niet bij het strandje) en verliest de controle en wordt op mijn vaarpad gesleept. Ik zat denk ik 6 meter downwind van em en had mn kite laag dus dacht, dat gaat prima! Ik kan niet meer stoppen en vaar tegen hem aan met alle gevolgen van dien.

Hij een zware armbreuk en ik ''gelukkig'' alleen een scheur in mn oor. Die man gaat naar de kant want vergaat van de pijn en ik sta daar met 2 kites (de mijne netjes plat liggend en safety los) en zijn kite, een Best uit het jaar 0 met een chickenloop waar de honden geen brood van lusten.
Hij had em volledig losgegooid toen onze kite inelkaar zaten en die kite depowerde alsnog niet. Ik kon hem wel aan de edge van de window houden aan de chickenloop maar dat ding wilde gewoon weer omhoog...
Serieus een stuk tuinslang als chickendig overigens.

Gelukkig kwam een dame mij vriendelijk helpen met de kite van de beste man dus alles kwam aan land.

Ik hoop overigens dat als hij dit leest ik hoop dat ie er snel bovenop is en de moed niet is verloren om te blijven kiten!
Tevens wil ik hem waarschuwen dat zn materiaal zwaar verouderd is en slecht van kwaliteit. Voortaan ook eerst ff om je heen kijken voordat je je kite instuurt. Dat scheelt een hoop ellende.
Ik zal ook voortaan een mijl van alles wat op een beginner lijkt vandaan blijven...

Ik begrijp overigens ook niet waarom de scholen niet veel meer opzij gaan varen?? bv het deel recht? Gewoon midden tussen alles en iedereen in en de alleen maar mensen in de weg zitten lijkt me alles behalve veilig!! ThumpDown ThumpDown

anyways...safety first!
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #1 April 20, 2014, 21:01:20
edit2Rapporteer  
Oost, 1e paasdag, 20 graden en dus ontzettend druk, was te verwachten...
robberthesp

Berichten: 46
Antwoord #2 April 20, 2014, 21:05:05
edit2Rapporteer  
tja, denk dat de drukte nooit helpt nee. maar met een kite uit 2008 en een shitty safety helpt ook niet. dat terzijde...vooral lullig dat ie er niet goed vanaf kwam. Cry
prutmonster

Berichten: 118
Antwoord #3 April 20, 2014, 21:06:16
edit2Rapporteer  
He een stukje van Rembrandt Wink is je oor geplakt ?
robberthesp

Berichten: 46
Antwoord #4 April 20, 2014, 21:08:34
edit2Rapporteer  
haha ja hebben ze netjes gedaan bij de huisarts post in hoorn! alles zit er nog aan! was jij er toevallig bij? zie je profiel foto en er was een kiter bij die ook hulpverlener was nml.
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #5 April 20, 2014, 22:35:10
edit2Rapporteer  

Was zeker een lekker dagje, heb hier niks van meekregen. Zelf ook lekker op een rustig en stukje flat water gekite.  Smiley
robberthesp

Berichten: 46
Antwoord #6 April 20, 2014, 22:41:04
edit2Rapporteer  

Was zeker een lekker dagje, heb hier niks van meekregen. Zelf ook lekker op een rustig en stukje flat water gekite.  Smiley

het gebeurde denk ik rond 4. de wind was na lang stil net weer een 30 minuten aangetrokken dus iedereen was het water op. de crash was 100 m het water in en ter hoogte van het strandje rechts.
Ik zat ook de hele tijd ver recht het water op. Vaarde terug en vlak voor dat ik wilde keren gebeurde het.

Dikke vette pech dus. Maarruh, het was wel echt bizar druk dus als je rond dat tijdstip hebt gevaren kan het haast niet anders dat je de drukte niet opgemerkt hebt.. of zat je lekker ver achterin?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #7 April 20, 2014, 22:47:00
edit2Rapporteer  
Dit postte ik vanmorgen in het Noord-Hollands topic:

Gister op Medemblik komt er een gast (Duitser) naar mij toe... Vraag die of hij in het poeltje daar kan gaan oefenen morgen. Ik zeg doe dat maar niet want je hangt in de boom, ik zeg beter heel vroeg op de morgen en dan gewoon een stukje het IJsselmeer in lopen.

Vraag ik wat voor materiaal hij heeft, ja hij had voor 200 euro een kite, board en trapeze gekocht. Sta ik mijn safety te controleren zeg hij dood leuk waar is dat voor?   ThumpDown Ik zeg gooi je kite maar weg want je brengt andere en jezelf in gevaar.


Let dus even op vandaag mannen die op Medemblik gaan varen!


Zal met niet verbazen dat hij dat is... Of was het geen Duitser?
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #8 April 20, 2014, 22:54:05
edit2Rapporteer  
Dikke vette pech dus. Maarruh, het was wel echt bizar druk dus als je rond dat tijdstip hebt gevaren kan het haast niet anders dat je de drukte niet opgemerkt hebt.. of zat je lekker ver achterin?

Ik mijd de drukte altijd liever, zat niet in dat eerste haventje, ben met een rakje direct doorgevaren naar dat poeltje verder daarachter  Smiley (Suc6 met je oor trouwens en de andere ongelukkige natuurlijk ook sterkte ermee).

@Marc, dat zou mij ook niks verbazen....  Embarrassed

robberthesp

Berichten: 46
Antwoord #9 April 20, 2014, 23:02:57
edit2Rapporteer  
haha nee het was geen duitser.. Man van een jaar of 45 of zo. net begonnen en riep op het strand nog, ''verdorie! en nou stond ik net voor de eerste keer!''.. maar ff opgezocht.. BEST kite uit  2008/2009 met die verschrikkelijk slecht ''driehoek'' chickenloop. Maar die tuinslang dig was nog het toppunt.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #10 April 20, 2014, 23:37:59
edit2Rapporteer  
Citaat
BEST kite uit  2008/2009
niks mis met die kite, het is omdat ze niet meer worden gemaakt anders had ik er nog mee gevaren  ThumpsUp  en inderdaad de bar is minder  ThumpDown

Ik was ook op Medemblik vandaag en heb mijn schoonzoon les gegeven. We zaten helemaal aan de rechterkant waar (bijna) niemand was en het dus rustig was

Ik snap niet dat iedereen voor het strandje blijft kloten en met name de scholen. Aan de rechterkant was nog genoeg ruimte.

 
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #11 April 20, 2014, 23:41:36
edit2Rapporteer  
Ben je straks je eigen topplek kwijt HHR….
robberthesp

Berichten: 46
Antwoord #12 April 20, 2014, 23:44:23
edit2Rapporteer  
Ben je straks je eigen topplek kwijt HHR….

haha ja inderdaad, dat dan weer wel..

ging inderdaad om die bar trouwens. Niet te doen met dat ding. Maar de kite wilde ook 0 depoweren. Naast het knutsel werk wat er aan gedaan was klapte de boel weer uit elkaar toen ik de chickenloop weer in elkaar had gezet. Lastig leren varen met een setup die niet veilig is imho.
prutmonster

Berichten: 118
Antwoord #13 April 21, 2014, 09:29:15
edit2Rapporteer  
Ja ik was er bij ik zag eerst niets aan je oor Wink   Heb zelf niet gekite  maar enoten van alle credenze actie s  voor de Kant. Wink
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #14 April 21, 2014, 10:54:15
edit2Rapporteer  
Lijkt me inderdaad niet aan de kite te hebben gelegen, of de standaard bar....
Maar aan het geknutsel....
The O

Berichten: 1931
Logs: 0 | 68 uur
Antwoord #15 April 21, 2014, 11:16:13
edit2Rapporteer  
maar ff opgezocht.. BEST kite uit  2008/2009 met die verschrikkelijk slecht ''driehoek'' chickenloop. Maar die tuinslang dig was nog het toppunt.

Ik heb de zelfde best bar en alles werkt nog steeds naar behoren het verschil zal zijn dat ik de stopper er tussen uit heb gehaald en een dockey dik van een ander merk gebruik.
Misschien oud maar werkt prima.
robberthesp

Berichten: 46
Antwoord #16 April 21, 2014, 13:07:19
edit2Rapporteer  
blij dat ie bij jouw goed werkt en dat je de JUISTE aanpassingen hebt gedaan. Dit was een drama op het water..
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #17 April 22, 2014, 01:15:06
edit2Rapporteer  
Hey Robbert een beetje van de schrik bekomen? Was bizar druk. Wij hebben in de avond gevaren en was te doen. De wind was goed aan. Wij waren dat stel die heeft geholpen met 112 enzo.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #18 April 22, 2014, 08:26:05
edit2Rapporteer  
Ook weer n gevalletje van afstand bewaren... 2x lijnlengte. Maargoed, nu maar hopen dat de andere kiter met gebroken arm het goed maakt.
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #19 April 22, 2014, 09:20:21
edit2Rapporteer  
Die 2008/2009 best bar is inderdaad bloedlink, zelfs als je de release open krijgt.. Dat systeem werkt gewoon niet, de Kite kan niet flaggen en als hij gaat deathloopen ben je nergens.

Sterkte allebei!
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #20 April 22, 2014, 09:29:38
edit2Rapporteer  

Tevens wil ik hem waarschuwen dat zn materiaal zwaar verouderd is en slecht van kwaliteit. Voortaan ook eerst ff om je heen kijken voordat je je kite instuurt. Dat scheelt een hoop ellende.
Ik zal ook voortaan een mijl van alles wat op een beginner lijkt vandaan blijven...


Was het toevallig een rode waroo?
martinus

Berichten: 35
Antwoord #21 April 22, 2014, 10:50:55
edit2Rapporteer  
De schade valt mee zo te horen jammer van oor en arm zie het wel erg vaak dat sommige mensen zomaar wat doen en geen idee dat er nog 50 man op het water staat. Beginners minimaal 30 meter downwind van blijven....
op de scholen leren ze toch ook eerst te kijken en dan te launchen of herstarten en leren ze dat als je dan eenmaal kan kiten je niet te dicht onder de kant moet blijven kiten ook niet omdat je schoonmoeder toevallig fotos van je wilt maken.( was hier niet het geval is frustratie van het kiten bij het autostrand)

Prowd owner van 2008 waroo die vaart echt lekker.... met redline safety bar
Tim Kraal

Berichten: 15
Antwoord #22 April 22, 2014, 16:04:19
edit2Rapporteer  
Hé Ik was er ook op Medemblik. De drukte lijkt zeker een belangrijke risicofactor te worden. Balen als je daardoor in een ongeluk betrokken raakt.

Het volgende wil ik toch alvast even noemen: (uitgebreidere aankondiging komt later)
Ik ben orthopedisch chirurg in opleiding. En we zijn net vorige week gestart met een online vragenlijst, waarmee het aantal lichamelijke letsels die worden opgelopen met kitesurfen, inventariseren. Het betreft een enquête die je maandelijks bij houdt, en alleen als je een blessure hebt opgelopen krijg je een uitgebreidere vragenlijst om het ongeval te beschrijven.

Bij deze de link: http://www.drhaverkamp.nl/kitesurf/

Alle kiters kunnen zich inschrijven, zou top zijn als jullie mee willen werken!
robberthesp

Berichten: 46
Antwoord #23 April 22, 2014, 22:18:10
edit2Rapporteer  
Hey Robbert een beetje van de schrik bekomen? Was bizar druk. Wij hebben in de avond gevaren en was te doen. De wind was goed aan. Wij waren dat stel die heeft geholpen met 112 enzo.

Ja dank nog daar voor! Was super dat jullie konden helpen.

Overigens, Als iedereen zich verplicht aan de 2 keer lijn lengte zou houden had 75 % het water niet op gekunt...ik snap het idee achter de regel compleet maar tis nou eennmaal niet altijd mogelijk. Ik werd door anderen (ervaren) Kiters ook van mn sokken gevaren... Het was gewoon bizar druk. Zelfs op wijk aan zee is het op een drukke dag niet te doen 2 X lijnlengte afstand te houden.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.