Poll: redding met aflandige wind/stroming

Poll
Vraag: Ga je met aflandige wind / stroming het water op en kom je daardoor in de problemen ben je zelf aansprakelijk voor de evetuele kosten voor hulpverlening.
Ja je bent dan zelf aansprakelijk.   -103 (71,5%)
Nee je bent niet aansprakelijk.   -41 (28,5%)
Totaal aantal stemmen: 143

drifter

Berichten: 1757
Antwoord #25 April 21, 2014, 15:29:36
edit2Rapporteer  
Met een vlugge blik heb ik goede reacties gelezen van o.a.  Switchdude, Eagle Jan, Paul56. Er is weinig kritiek naar de KNRM, maar deze 3 heren en ook ik durven die kritiek wel (deels) uit te spreken. Misschien wordt het ook eens tijd deze kritiek te laten horen.

Paul (als liberaal) zegt dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen daden. Daar ben ik het mee eens. Neem die verantwoordelijkheid dan ook!  Maar ook: leg die verantwoordelijk dan bij diegene die verantwoordelijk is, en schuif het niet af op het collectief.

Switchdude stelt TERECHT dat er totaal geen dreiging uitgaat van de KNRM naar de drenkeling. Er is een wezenlijk verschil tussen  per ongelukke en bewuste drenkelingen. Maar in beide gevallen ontstaat de algemene consensus dat de KNRM je toch wel komt halen. In de loop der tijd verdwijnt dan de 'verantwoordelijkheid' bij mensen en daarvoor in de plaats komt 'laksheid.'

Eagle Jan haalde een voorbeeld aan uit de wintersport meen ik, en die is heel eenvoudig: Als JIJ gered moet worden, dan zul JIJ daar voor opdraaien in de vorm van een geldelijke bijdrage. En dat is helemaal geen probleem, want als je mans genoeg bent met 7 bft te gaan kiten, ben je daar ook mans genoeg voor.

Ik heb hier nu wel kritiek naar de KNRM, maar dat is niet geheel terecht. Zolang de KNRM het allemaal wel best vind, er er geen consequenties volgen voor de sport is er niks aan de hand.

Het zou misschien beter zijn om te spreken van een systeem dat faalt. In dit geval in het klein, de kitewereld, maar het faalt net zo hard in de grote wereld. In een systeem waar de overheid steeds meer verantwoordelijkheid bij mensen wegneemt, ontstaat onherroepelijk laksheid.

Dat gezegd hebbende, het gaat te ver om er verboden en belgische toestanden aan te gaan verbinden. En dat zeg ik ook uit een liberaal gedachtegoed. We leven in een wereld waarbij het noodzakelijk is dat je kunt ont-stressen. De een zoekt daar nu eenmaal meer uitdaging voor op dan de ander.

En gisteren was een prachtig voorbeeld. Recht aflandige wind en toch wordt er overal gekite. Maar wat maakt het eigenlijk uit?
Ik weet zeker dat de meeste een topdag hadden. Lekker warm en vlak water. Probeer dat maar eens te vinden met aanlandige wind...
En dat er dan eentje afdrijft en gered moet worden... SO BE IT!!  Maar ga dan niet lopen janken en lap een paar ruggen voor die Redders.

Dude from the 60's

Berichten: 27
Antwoord #26 April 21, 2014, 15:39:09
edit2Rapporteer  
Wat zijn we weer lekker op zijn nederlands aan het betweteren!  ThumpDown


Ik vind dat mensen die roken geen longtransplantatie/harttransplantatie etc. Mogen krijgen tenzij ze het zelf betalen.
Zelfde geld voor dikke mensen die teveel eten
Fietsers die verongelukken als ze tegen het verkeer in rijden
Mensen die harder rijden dan de toegestane snelheid
Skieers die off-piste gaan.

Wie nog meer???

Is dat niet een beetje kort door de bocht? Ongenuanceerd? Een schreeuwerige mening?
De vraag is in hoeverre je op moet draaien voor kosten voortkomende uit je gedrag.
Daar kan je toch wel iets  over zeggen met enige nuance?
KNRM

Berichten: 13
Antwoord #27 April 21, 2014, 16:17:05
edit2Rapporteer  
Omdat er toch veel vragen zijn over de acties en er ook vele vragen en tips voorbij komen over onder andere de zichtbaarheid hebben wij een vraag aan jullie!

Wij hebben op onze website een document staan met tips vanuit onze kant. Dit is inmiddels een vrij oud document en dit willen wij graag vernieuwen en daar willen wij jullie input bij hebben.

Het huidige document staat op onze website: http://www.knrm.nl/_sitefiles/file/Kitesurftips.pdf

Wij houden uiteraard de reacties op dit forum in de gaten maar deze mogen natuurlijk ook per mail naar ons toe. (j.klein@knrm.nl) Ook vanuit onze kant zullen wij nog met tips komen en het aangepaste document word natuurlijk met jullie gedeeld!

 

Alvast heel erg bedankt voor jullie input namens onze 1300 vrijwilligers!

 

www.knrm.nl/be-traceable

 

 
Gewoon Toon

Berichten: 121
Logs: 0 | 330 uur
Antwoord #28 April 21, 2014, 16:30:13
edit2Rapporteer  
Waar maken we ons druk om , gered worden uit een noodsituatie ten alle tijden kosten loos blijven voor de slachtoffers de overheid heeft een zorgplicht !.
Niemand van ons gaat het water op met de gedachte ik wil vandaag is problemen veroorzaken zelfs WimT niet . je kan hooguit zeggen dat dit soort aktie's iets wat lichtzinnig zijn .
En als wij moeten gaan betalen voor onze veiligheid, ben ik benieuwd hoe lang er nog gevoetbald wordt in Nederland .
Daarnaast zo het wel als kitesurfer een heel goed gebaar zijn om donateur te worden van de reddingsbrigade en de Nederlandse kite vereniging .

Ga ik zelf gelijk doen stuur maar een mail ,ik dacht Idefix ?

   
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #29 April 21, 2014, 17:25:40
edit2Rapporteer  
Of je laat iedereen betalen, of je laat niemand betalen. Wat mij betreft neemt iedereen die de zee in gaat een risico. Als je selectief mensen de rekening gaat geven zit je elke keer in een grijs gebied. De ene situatie is de ander niet, zelfs niet met aflandige wind.

Speedy Gonzales

Berichten: 23
Antwoord #30 April 21, 2014, 17:37:18
edit2Rapporteer  
In Nederland heeft men democratisch besloten om mensen in nood te redden, maakt niet uit of het een millionaire of failliet persoon is (of het eigen schuld is of niet) maar het collectief betaalt. Ik ben het hier ook niet helemaal mee eens, maar wat doe je er aan? Denk niet dat onze topic het gaat veranderen, maar de discussie is leuk
Gewoon Toon

Berichten: 121
Logs: 0 | 330 uur
Antwoord #31 April 21, 2014, 18:00:01
edit2Rapporteer  
Kijk dan eens wat er bij ons verkeerd gaat ! nooit geweld ! 
Hooguit een verhitte discussie 
Als je dat houdt naast de kosten van het laten spelen van een door snee betaald voetbal wedstrijd,
ieder weekend alleen al aan politie in zet .
KiteOngoing

Berichten: 307
Antwoord #32 April 21, 2014, 18:18:07
edit2Rapporteer  
We hebben in Nederland besloten, dat als mensen in nood zijn er hulpdiensten komen, zowel op de weg, in de lucht en dus ook op het water. Overal zijn er mensen die soms veel risico nemen en in een situatie komen dat men hulp nodig heeft. Er zijn voldoende voorbeelden te benoemen, waarbij het fout kan gaan. Zoals zeer sportieve motorrijders, zeer sportieve autorijders, zeer sportieve motorbootvaarders en dus ook zeer sportieve wind- en kitesurfers.
Gewoon Toon

Berichten: 121
Logs: 0 | 330 uur
Antwoord #33 April 21, 2014, 18:40:05
edit2Rapporteer  
Eigenlijk zijn we dus model-burgers !  loser
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #34 April 21, 2014, 18:43:49
edit2Rapporteer  
Citaat
a je met aflandige wind / stroming het water op en kom je daardoor in de problemen ben je zelf aansprakelijk voor de evetuele kosten voor hulpverlenin

Ik zit met de stroming !!!! Aflandige wind en je weet dat dan is het gewoon eigen schuld, maar die stroming ben ik eigenlijk niet zo  in thuis.

Werkt de stroming ook met aanlandige wind zodat je niet meer terug kan komen ???
Gewoon Toon

Berichten: 121
Logs: 0 | 330 uur
Antwoord #35 April 21, 2014, 18:57:00
edit2Rapporteer  
Stroming is er altijd of het nu waait of niet dat heeft te maken met het tij ,
Alleen als het waait , en de wind de zelfde kant op staat als de stroming gaat het veel harder  zeker als de wind aflandig is
Maar de stroming is overal langs de kust  door zandbanken ed  daar zijn ook weer tabellen voor
Maar het blijft altijd op passen op zee ,daarom niet alleen gaan kite !
Gehaktdag

Berichten: 549
Antwoord #36 April 21, 2014, 19:06:20
edit2Rapporteer  
Wat een bullshit topic weer. Waarom altijd mensen leermoment laten betalen in de vorm van geld? Iedereen denkt altijd maar dat je met iemand in zijn portemonnee te raken de problemen gaat oplossen. Daarnaast zijn verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid 2 verschillende dingen.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #37 April 21, 2014, 19:20:30
edit2Rapporteer  
Echt hè? Ik word er ook niet goed van.  Zal de tijdgeest wel zijn. Als je het een tikkie groter trekt en aan de gemiddelde Nederlander vraagt of een beoefenaar van een risicosport ( wij dus) geheel of gedeeltelijk op moet draaien voor opgelopen/toegebrachte schade of letsel, dan weet ik de uitslag wel.

In de ogen van de gemiddelde Nederlander zijn wij allemaal onverantwoordelijk bezig! Daar hoeven zij toch niet voor op te draaien? Roll Eyes
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #38 April 21, 2014, 19:39:43
edit2Rapporteer  
Het grappige is dat de gemiddelde Nederlander in tegenstelling tot gezeur bij Voetbal (schade, letsel, opstootjes) helemaal niks aan de reddingen van de KNRM betaald want het gaat allemaal over giften en daar ben je vrij in om zelf te geven.

Ik vind het persoonlijk een goed idee, het zelfde geldt toch ook wanneer je in de bergen off-piste gaat skiën/snowboarden en je moet gered worden?
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #39 April 21, 2014, 19:46:59
edit2Rapporteer  
Ik heb het niet alleen over de KNRM. Als iemand zich ' levensgevaarlijk hoog de lucht in laat trekken door een vlieger' en onfortuinlijk landt, dan zijn er toch aanzienlijke ziektekosten? Zo kun je dus nog wel ff doorgaan. Het gaat om perceptie van gevaar en het gebrek aan bereidheid om voor een ander op te draaien, of de behoefte om een ander de maat te nemen.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #40 April 21, 2014, 19:58:35
edit2Rapporteer  
Ik heb het niet alleen over de KNRM. Als iemand zich ' levensgevaarlijk hoog de lucht in laat trekken door een vlieger' en onfortuinlijk landt, dan zijn er toch aanzienlijke ziektekosten? Zo kun je dus nog wel ff doorgaan. Het gaat om perceptie van gevaar en het gebrek aan bereidheid om voor een ander op te draaien, of de behoefte om een ander de maat te nemen.

Je hebt een punt maar heb je betere ideeën om mensen aan het denken te zetten niet met aflandige wind het water op te gaan dan hoor ik ze graag. Want die ideeën zie ik nog niet echt voorbij komen hier.
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #41 April 21, 2014, 20:04:46
edit2Rapporteer  
Gehaktdag, er wordt tenminste wat zinnigs gezegd in dit topic, of in ieder geval een poging daartoe gedaan  Smiley

Ik ben helemaal niet van het geld omdat dat een vieze wereld is (oneerlijke wereld). Maar zolang we daaraan gebonden zijn ( en we het blijkbaar allemaal nog wel best vinden), kan een verplichte geldelijke bijdrage een ieder wel aan het denken zetten bij de afweging om wel of niet een onverantwoord risico te nemen.

Stel dat het zo geregeld zou zijn dat je betaalt voor je redding. Op het moment dat je je zaken in orde hebt en aflandig gaat varen, dan gaat dat voor 98% gewoon goed. Mocht je dan in de problemen komt, bel je gewoon ff met je gps pinger apparaat naar de knrm, sta je in no-time weer op het strand, even wat administratie en je kunt weer.

Je hebt een punt maar heb je betere ideeën om mensen aan het denken te zetten 

...wie niet luisteren wil, moet maar voelen...


Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #42 April 21, 2014, 20:08:09
edit2Rapporteer  
Gehaktdag, er wordt tenminste wat zinnigs gezegd in dit topic, of in ieder geval een poging daartoe gedaan  Smiley

Ik ben helemaal niet van het geld omdat dat een vieze wereld is (oneerlijke wereld). Maar zolang we daaraan gebonden zijn ( en we het blijkbaar allemaal nog wel best vinden), kan een verplichte geldelijke bijdrage een ieder wel aan het denken zetten bij de afweging om wel of niet een onverantwoord risico te nemen.

Stel dat het zo geregeld zou zijn dat je betaalt voor je redding. Op het moment dat je je zaken in orde hebt en aflandig gaat varen, dan gaat dat voor 98% gewoon goed. Mocht je dan in de problemen komt, bel je gewoon ff met je gps pinger apparaat naar de knrm, sta je in no-time weer op het strand, even wat administratie en je kunt weer.

Je hebt een punt maar heb je betere ideeën om mensen aan het denken te zetten 

...wie niet luisteren wil, moet maar voelen...

Haha dan gaat het helemaal de verkeerde kant op, een beginner koopt zo'n gps pinger en het gaat fout en pingt de KNRM maar voordat die er zijn is hij/zij allang verdronken. Stel je eens voor 500-1000 kiters langs de gehele Nederlandse kust met aflandige wind, dat gaat niet werken...

Dat laatste zinnetje vind ik een beetje zo zo, ik gun het niemand om te verdrinken en het is ook nog een negatief voor de kitesport helaas.

feddomw
Gast
Antwoord #43 April 21, 2014, 20:09:16
edit2Rapporteer  
Ik heb het niet alleen over de KNRM. Als iemand zich ' levensgevaarlijk hoog de lucht in laat trekken door een vlieger' en onfortuinlijk landt, dan zijn er toch aanzienlijke ziektekosten? Zo kun je dus nog wel ff doorgaan. Het gaat om perceptie van gevaar en het gebrek aan bereidheid om voor een ander op te draaien, of de behoefte om een ander de maat te nemen.

Die mensen zijn al verzekerd. Dat is nou juist de crux. Ziektekosten zijn we allemaal verplicht voor verzekerd en betalen we allemaal voor. Hetzelfde geldt voor rokers en mensen die anderszins ongezond leven.

Maar ook die vergelijking gaat niet op, want je kan je hele leven gezond doen en toch ziek worden. Vandaar: collectiviteit.

Maar bij risico activiteiten waar ook nog een component "eigen risico" is moet het mogelijk zijn die kosten te verhalen. We zijn ook niet collectief verzekerd voor reiskosten of annuleringskosten, bij de meeste verzekeringen zijn sporten als duiken en parachute springen ook expliciet uitgesloten.

KNRM redding is niet door de belastingbetaler gefinancierd als ik het goed heb. Net als een redding in de Alpen dat ook niet is.
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #44 April 21, 2014, 20:10:46
edit2Rapporteer  
Marc, als jij als beginner iedere sessie 300 euro wil neerleggen om gered te worden, kun je ook naar de bahamas om te leren kiten.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #45 April 21, 2014, 20:12:51
edit2Rapporteer  
Marc, als jij als beginner iedere sessie 300 euro wil neerleggen om gered te worden, kun je ook naar de bahamas om te leren kiten.

Dat was niet de strekking die ik bedoelde en het is ook totaal niet reëel. Wink Ik ben gelukkig ook geen beginner meer.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #46 April 21, 2014, 20:17:43
edit2Rapporteer  
Sinds wanneer is met 120 km/u over de weg gaan in een ton staal wel verstandig bevonden eigenlijk?

Ik zeg, laat ze allemaal maar betalen  loser
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #47 April 21, 2014, 20:22:37
edit2Rapporteer  
Marc, Je weet wel wat ik bedoel. Daarnaast vraag je om ideen die mensen aan het denken zetten? Nou wat dacht je van het al oude spreekwoord: niet luisteren, dan voelen...
Het helpt in ieder geval niet om alle verantwoordelijkheid weg te nemen, en alles voor te kauwen, zoals momenteel in deze zorgstaat gebeurt.

Je brengt een goed punt dat er geen sprake is van collectiviteit in het geval van watersporters en KNRM.
Zolang beiden geen bezwaar hebben tegen huidige gang van zaken is deze discussie overbodig.
feddomw
Gast
Antwoord #48 April 21, 2014, 20:24:13
edit2Rapporteer  
Op zich ben ik overigens er van overtuigd dat het de KNRM geen gehoor hier aan zal geven, die hebben geen enkel waarde-oordeel of schuldvraag bij reddingen. Punt.

Maar het is helaas wel een tendens dat de zelfredzaamheid in het algemeen bij mensen/sporters erg laag is. Dat zie je bij skiers/boarders ook, wandelaars in de bergen, "normale" watersporters, bij wijze van spreken zelfs bij automobilisten (ANWB bellen om een band te verwisselen).

Gemakzucht is een teken des tijds. Helaas. En bij die gemakzucht hoort nou eenmaal die instelling van "instant" bevrediging: Kiten met aflandig omdat we toch willen kiten, of omdat we niet beter weten omdat we ons totaal niet verdiept hebben in de sport/spot/regels/veiligheid want we wilden 1-2-3 leren kiten zonder teveel tijd/kosten/poespas.

Edit: drifter was me voor. Collectiviteit is mijn punt inderdaad.

Ik zal overigens een punt herhalen dat ik elders ook heb gedaan over de inschatting van de veiligheid en reddingsmiddelen of de noodzaak van redden:
Elke vergelijking met wintersport/lawines gaat mank. Lawine gevaar kan je inschatten, maar ook niet meer dan dat. Zelfs bij risicograad 1 of 2 kan het mis gaan en dus wil je voorbereid zijn. Dat is pertinent NIET hetzelfde als wind/stroming.

Als je bij aflandige wind gaat kiten in het voorseizoen met koud water en zonder buddy systeem ben je eigenlijk aan het offpiste skien met de zwarte vlag, lawine risico 4 of 5.

Om de vergelijking te laten kloppen, moet je je afvragen wat je reactie zou zijn als iemand offpiste gaat met risicograad 4 of 5 en dan zegt: "maar ik neem een schep en lawinepiep en sonde mee"....

Voor de discussie:
als iemand het water op gaat op een drukke spot (of met een of meerdere buddies), en niet 2km uit de kust gaat varen, en de wind is (schuin) aanlandig, dan zie ik weinig meerwaarde in al deze veiligheidsmiddelen.
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #49 April 21, 2014, 20:27:46
edit2Rapporteer  
Dat de belastingbetaler moet opdraaien voor mensen die hun gezond verstand weigeren te gebruiken heb ik altijd al een probleem gevonden. Het lastige hiervan is dat elke situatie vanuit verschillende perspectieven bekeken kan worden en daarmee (zoals jullie hierboven zien) altijd een punt van discussie zal blijven.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.