Poll: redding met aflandige wind/stroming

Poll
Vraag: Ga je met aflandige wind / stroming het water op en kom je daardoor in de problemen ben je zelf aansprakelijk voor de evetuele kosten voor hulpverlening.
Ja je bent dan zelf aansprakelijk.   -103 (71,5%)
Nee je bent niet aansprakelijk.   -41 (28,5%)
Totaal aantal stemmen: 143

feddomw
Gast
Antwoord #50 April 21, 2014, 20:29:29
edit2Rapporteer  
Dat de belastingbetaler moet opdraaien voor mensen die hun gezond verstand weigeren te gebruiken heb ik altijd al een probleem gevonden. Het lastige hiervan is dat elke situatie vanuit verschillende perspectieven bekeken kan worden en daarmee (zoals jullie hierboven zien) altijd een punt van discussie zal blijven.

De belastingbetaler draait hier niet voor op. KNRM leeft van particuliere giften en bijdrages.
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #51 April 21, 2014, 21:00:47
edit2Rapporteer  
De belastingbetaler draait hier niet voor op. KNRM leeft van particuliere giften en bijdrages.

Juist, dat maakt de discussie wel makkelijker. Er is inderdaad ook geen meerwaarde aan veiligheidsmiddelen als je gewoon weet wat je doet.

Dat de belastingbetaler moet opdraaien voor mensen die hun gezond verstand weigeren te gebruiken heb ik altijd al een probleem gevonden.

Dat is ook juist, en is ook direct de rechtvaardiging die de overheid maakt voor het bestaan van een overheid die steeds groter en groter wordt, en steeds meer van zijn burgers vraagt. Dat zijn we zo onderhand allemaal kits beu, de een wat meer dan de ander. Alleen door anders naar de zaken te kijken komen we daarvan af.



 
feddomw
Gast
Antwoord #52 April 21, 2014, 21:03:58
edit2Rapporteer  

Dat is ook juist, en is ook direct de rechtvaardiging die de overheid maakt voor het bestaan van een overheid die steeds groter en groter wordt, en steeds meer van zijn burgers vraagt.



Deze doet niet direct terzake in deze discussie. Al heb ik zelf in het kader van deze discussie principieel geen bezwaar tegen het feit dat er meer van mensen gevraagd wordt. Helaas niet zolang de lasten juist stijgen. Maar dat meer vragen van mensen mag weer, men is te lui en gemakzuchtig, maar dat komt natuurlijk weer door "ik betaal er toch al voor"?
robje104

Berichten: 143
Logs: 0 | 104 uur
Antwoord #53 April 21, 2014, 21:05:08
edit2Rapporteer  
Aflandige wind is kiten gewoon onverantwoordelijk, uiteraard afhankelijk per spot. Iedereen die logisch nadenkt weet dat dit voor grote problemen kan veroorzaken. Simpele risico inschatting, er hoeft maar iets mis te gaan qua voetbanden,lijnen of kite en je verdwijnt uit het zicht. Niet het water op dus.
 Ik weet niet of de KNRM het kan bevestigen maar volgens mij is onze nl kustwacht veel bezig met buitenlandse toeristen, die zijn hier een weekend en MOETEN kiten en dat vormt al snel een probleem met aflandig en te harde wind voor het aantal m2 kite.
Stroming is denk van te voren niet altijd in te schatten, eb en vloed zorgt al voor veel verschillende stromingen, vooral bij de slufter.

Is het ook niet belangrijk voor behoud onze kitespots hoeveel de KNRM moet uitvaren? Bij aflandig moeten kiters gewoon van het water gehaald worden en een boete ontvangen.  Voorkomen is beter dan genezen.
hijo del viento

Berichten: 2061
Logs: 0 | 777 uur
Antwoord #54 April 21, 2014, 21:08:15
edit2Rapporteer  
Klopt, ben gelukkig al jaren donateur maar niets is zo onvoorspelbaar als het weer.  


@John,  LMRA   Last Minute Risico Analyse
I know maar de rest...??
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #55 April 21, 2014, 21:09:56
edit2Rapporteer  
Je brengt een goed punt dat er geen sprake is van collectiviteit in het geval van watersporters en KNRM.
Zolang beiden geen bezwaar hebben tegen huidige gang van zaken is deze discussie overbodig.

Zijn er berichten dat de KNRM bezwaar heeft?

Zijn er berichten dat deze zaken een negatief effect hebben op kitesport?
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #56 April 21, 2014, 22:22:30
edit2Rapporteer  
Neem in ieder geval 1 of 2 vuurpijlen, stroboscoop lamp voor op bovenarm (iemand een link hiervoor), en wachtend op  advies KNRM, AIS SART.

Vergeet niet de scotch tape. Mijn ongeluk begon overdag, maar het werd 5 uur later donker. Die tape is dan top, moet op je pak, dus flexibel (iemand link hiervoor?)
robberthesp

Berichten: 46
Antwoord #57 April 21, 2014, 22:39:29
edit2Rapporteer  
Ik neem mn gereedschaps kist mee het water op! Haha! Nee geintje, gewoon betalen voor een service imho. Wil je heelhuids thuiskomen, dan moet je daar voor betalen. Of je nou super op het weer hebt heet maar toch in de problemen komt of dat je een sukkel bent en eigenwijs doet met verkeerde wind etc...gewoon lappen als het verkeerd gaat. Hoort bij de risicos van de sport als je het mij vraagt. Dingen als een lampje met strobe etc lijkt me klein en handig. Beter dan een flare etc.
Reodude

Berichten: 434
Antwoord #58 April 22, 2014, 00:19:49
edit2Rapporteer  
Ik vind het ergste dat de knrm dit alles vrijwillig moet doen...voor mensen die voor zichzelf het risico vergroten....maar hebben de aflandige windkiters  er al eens bij stil gestaan dat de mensen van de knrm door deze kiters hun roekeloze gedrag, zelf ook risico's moeten nemen, en dit begint al van bij het moment van oproep.
Deze mensen moeten zich naar hun post reppen, vandaar dan weer met hun voertuig naar bvb Bdam....over de weg...hier lopen zij al risico op een ongeval.
Dan het water op enz...
Dit allemaal voor een persoon die zich bewust of onbewust bij aflandige wind op het water begeeft.

Miss hien is ht volgende nog wel een beter of te verbeteren voorstel:
Indien men met aflandige wind gered moet worden, een kiteverbod van bvb 2 of 3 weekends...en in die weekends een cursus volgen bij de knrm..over wind, weer en de gevaren of zoiets, die cursus moet dan betaald worden door de kiter.
Nr 1 misschien komt er dan meer bewustzijn over de gevaren van water weer en wind
Een win win situatie.
Niet komen opdagen, de kosten v.d. reddingsactie vergoeden.

Een ander ''wild''  idee....een verzekering die de reddingskosten dekt...1 x  redding bij aangekondigde aflandige wind  verzekering betaald en verplicht cursus bij knrm   2 e maal...geen tussenkomst verzekering..

Het zijn maar voorstellen om de risicovolle kiters te bannen of de mentaliteit te verbeteren en zichzelf van risicovol gedrag te weerhouden,...geen vingertje :-) :-)
Dude
Freekiter

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #59 April 22, 2014, 01:18:18
edit2Rapporteer  
Kleine bijdrage is prima ( zoals verplicht donatuer voor het leven) maar we moeten niet zo ver gaan dat er te laat hulp ingeschakeld wordt vanwege de kosten, de snelheid waarmee men begint met de redding is vaak essentieel ( zoals zonsondergang) en treuzelen kost uiteindelijk levens en dat is het nooit waard.
Ja, het is oerstom om met aflandige wind te gaan kiten maar hoe zit het met cross? Als je je kite kwijt bent heb je ook een probleem bij de verkeerde stroomrichting. Dus moeten we nu gaan discuseren over hoe aanlandig de wind moet zijn? En hoe hard de stroming welke kant op mag zijn?

Lekker laten zoals het is, medekiters die verkeer bezig zijn aanspreken en zelf ook niet eigenwijs zijn. Gewoon gezond verstand gebruiken.

De fora en het NKV mogen wat mij betrefd wel gratis reklame maken voor de KNRM en een vaste nieuws/info-rubriek opnemen. Ook zij hebbeneen verantwoordelijkheid.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #60 April 22, 2014, 08:04:35
edit2Rapporteer  
Als iemand in nood is, hoe gaat men dan bepalen of hij of zij onverantwoorde risico's heeft genomen of niet?
De KNRM maakt geen onderscheid, wat ik een prachtig gegeven vindt! Iedereen wordt gered onvoorwaardelijk.

Wellicht zo iemand strafrechtelijk vervolgen achteraf? Wellicht is dat - na een wetswijziging een optie?
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #61 April 22, 2014, 11:07:06
edit2Rapporteer  
Ik wil niet in mijn voordeel pleiten, om het maar straffeloos te laten, ik ben er wel voor, ook goede voorstellen van Switchdude.

Probleem wat het KNRM nu ook tegenkomt; buitenlanders denken dat het niet gratis is, gaan achteraf ontkennen dat ze hulp nodig hadden, geven id niet af, en zoals een kiter laatst; zegt dat het wel meevalt, dat ze door kunnen varen, een paar uur later zat ie nog in het water.
Ikzelf had dat ook.
Een vuurpijl is een mooie tussenoplossing: dan zullen hopelijk eerst de medekiters helpen, lukt dat niet; dan je elektrisch baken.

Maar goed, verkeersregels met sancties zijn wel belangrijk, denk, temeer daar de buitenlanders daar toch al vanuit gaan; zij gaan sowieso daarom de KNRM laat inschakelen, of die sancties er nou waren, of toch niet.
LdoubleU

Berichten: 6
Antwoord #62 April 22, 2014, 11:42:28
edit2Rapporteer  
Vandaag op Business News Radio; vaarbewijs / brevet voor kitesurfers verplicht stellen? Dit nav de gebeurtenissen van vorige week.
Niet om een discussie los te peuteren maar 'for your information'
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #63 April 22, 2014, 11:44:31
edit2Rapporteer  
Ik vind het ergste dat de knrm dit alles vrijwillig moet doen...voor mensen die voor zichzelf het risico vergroten....maar hebben de aflandige windkiters  er al eens bij stil gestaan dat de mensen van de knrm door deze kiters hun roekeloze gedrag, zelf ook risico's moeten nemen, en dit begint al van bij het moment van oproep.
Deze mensen moeten zich naar hun post reppen, vandaar dan weer met hun voertuig naar bvb Bdam....over de weg...hier lopen zij al risico op een ongeval.
Dan het water op enz...
Dit allemaal voor een persoon die zich bewust of onbewust bij aflandige wind op het water begeeft.

Miss hien is ht volgende nog wel een beter of te verbeteren voorstel:
Indien men met aflandige wind gered moet worden, een kiteverbod van bvb 2 of 3 weekends...en in die weekends een cursus volgen bij de knrm..over wind, weer en de gevaren of zoiets, die cursus moet dan betaald worden door de kiter.
Nr 1 misschien komt er dan meer bewustzijn over de gevaren van water weer en wind
Een win win situatie.
Niet komen opdagen, de kosten v.d. reddingsactie vergoeden.

Een ander ''wild''  idee....een verzekering die de reddingskosten dekt...1 x  redding bij aangekondigde aflandige wind  verzekering betaald en verplicht cursus bij knrm   2 e maal...geen tussenkomst verzekering..

Het zijn maar voorstellen om de risicovolle kiters te bannen of de mentaliteit te verbeteren en zichzelf van risicovol gedrag te weerhouden,...geen vingertje :-) :-)
Dude
te veel gerompeslomp. Gewoon zwitersmodel toe passen: je bent of lid van de knrm of heel goed verzekerd,  bij redding niet verzekerd en of geen lid= betalen, kun je of wil je t niet betalen dan heb je nog een optie: als nog lid worden en doneren met 3 nullen. Toch eigenwijs en voor de 2x binnen het jaar grootschalige reddings op touw laten zetten? 100% alles uit eigen zak lappen!!!  Met dat geld kan de knrm nog meer vrijwilligers werven, nog meer stations openen of anders reddingsbrigade posten openen, hun personeel nog beter uitrusten. Het geen allemaal ten goede komt van o.a. wij kiters en andere zeer frequente watersporters. En dat geldt ook voor verloren materiaal dat teruggeven wordt aan de rechtmatige eigenaar door de knrm, boardje terug willen en je bent geen lid= of donateur lid worden of eenmalig bedrag van (ik noem maar wat) 20 euro
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #64 April 22, 2014, 12:03:03
edit2Rapporteer  
Wat zijn we weer lekker op zijn nederlands aan het betweteren!  ThumpDown


Ik vind dat mensen die roken geen longtransplantatie/harttransplantatie etc. Mogen krijgen tenzij ze het zelf betalen.
Zelfde geld voor dikke mensen die teveel eten
Fietsers die verongelukken als ze tegen het verkeer in rijden
Mensen die harder rijden dan de toegestane snelheid
Skieers die off-piste gaan.

Wie nog meer???

Hmmppffff , ik rook zelf , ik ben te dik , fietsen doe ik niet., rijd niet echt veel te hard maar.....

Ik ben wel van mening dat het gegeven of "je rookt"  meegenomen kan worden in de hoogte van je ziektekosten premie. Of misschien beter andersom: Niet rokers krijgen korting ( wat nu overigens al gebeurd)
Te dik? Tja extra belasting op fastfood bijvoorbeeld, zij het dan dat eten een primaire levensbehoefte is en voor veel mensen de financiën bepalend zijn  voor wat ze eten.......
Fietsen doe ik in principe niet ( voor mijn gevoel heb ik altijd wind tegen en ga zowel op de heen als terugweg heuvel op )
Mensen die te hard rijden? Yup vanaf een bepaalde overschrijding van de max snelheid mag je wat mij betreft gewoon je rijbewijs meteen inleveren ( geldt voor mij overigens ook voor "met een slok op rijden")  Gewoon rijbewijs inleveren.
Skieën heb ik geen verstand van maar heb wel de indruk dat de meeste ( onnodige) ellende off piste plaatsvind?
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #65 April 22, 2014, 12:05:08
edit2Rapporteer  
Ben het nu meer met Eagle eens. Al zal een brevet je wel bewuster maken.

Ik neem de uitlatingen van Eagle, Ron, en Gewoon Toon, ook niet super kwalijk; ook afzeiken behoort bij het bewust wordingsproces.
Al gaat het met een positieve benadering wel sneller, ook afzeiken spreekt bepaalde mensen aan, en maakt ook hen bewuster.

Maar verlies je niet in emotie. Als ik zeg, dat ik geen respect voor de dood heb, wél voor het leven, dan is dat een andere discussie. Dit standpunt ga ik dan niet verloochenen, omdat dat in die situatie beter uitkomt. Want dat is liegen, en dat gebeurt al genoeg.

Dat aflandig kiten stom is, staat buiten kijf. Doe ik anders nooit, wel laatst bij Wijk aan Zee, was bijna Zuid-oost, onverwacht. Maar, ik was met nog wel 70 Andere kiters....

Aflandig zal dus ook niet mijn kiten worden, toch electronicsch baken aangeschaft, want een buddy zal ook niet altijd lukken (ben ik ook bij lange na de enige niet..) en al is dan de wind niet aflanding..

Opvallend in de pol is, dat eerst de redeloze emotie speelt, dus 85% zegt; straffen, maar bij minder emotie en meer reflectie (kite ik eigenlijk zelf wel zo veilig?), zie je da pol dalen naar 75%, en die daalt wel verder.

Dit is er proces, van bewustwording. Ik verwacht niet, dat iedereen zo'n baken gaat nemen, straks is dat misschien zo gewoon als een airbag
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #66 April 22, 2014, 12:16:17
edit2Rapporteer  
Ben het nu meer met Eagle eens. Al zal een brevet je wel bewuster maken.

Ik neem de uitlatingen van Eagle, Ron, en Gewoon Toon, ook niet super kwalijk; ook afzeiken behoort bij het bewust wordingsproces.
Al gaat het met een positieve benadering wel sneller, ook afzeiken spreekt bepaalde mensen aan, en maakt ook hen bewuster.

Maar verlies je niet in emotie. Als ik zeg, dat ik geen respect voor de dood heb, wél voor het leven, dan is dat een andere discussie. Dit standpunt ga ik dan niet verloochenen, omdat dat in die situatie beter uitkomt. Want dat is liegen, en dat gebeurt al genoeg.

Dat aflandig kiten stom is, staat buiten kijf. Doe ik anders nooit, wel laatst bij Wijk aan Zee, was bijna Zuid-oost, onverwacht. Maar, ik was met nog wel 70 Andere kiters....

Aflandig zal dus ook niet mijn kiten worden, toch electronicsch baken aangeschaft, want een buddy zal ook niet altijd lukken (ben ik ook bij lange na de enige niet..) en al is dan de wind niet aflanding..

Opvallend in de pol is, dat eerst de redeloze emotie speelt, dus 85% zegt; straffen, maar bij minder emotie en meer reflectie (kite ik eigenlijk zelf wel zo veilig?), zie je da pol dalen naar 75%, en die daalt wel verder.

Dit is er proces, van bewustwording. Ik verwacht niet, dat iedereen zo'n baken gaat nemen, straks is dat misschien zo gewoon als een airbag
ok Wim, leuk maar wie gaat op het water controleren of dat men een brevet heeft?!? Jij?
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #67 April 22, 2014, 13:19:44
edit2Rapporteer  
Idefix, het KNRM vraagt of wij de kite-veiligheids adviezen op hun site willen updaten. Iets unaniems van het KNRM?

Eagle; ja, probleem, maar heb je ook met autorijbewijs
Ben er ook niet zo voor, zal maar een beetje helpen, beter wat Switchdude aangeeft.

Heb nu een 6 vuurpijlen systeem van een al langer bestaand bedrijf, kost 70€, refill 30€. Heb je 6 kansen, voorkom je ook mee, dat je meteen de KNRM belt via je electronisch baken.

Nico signal, vrij compact, gewoon aan je trapeze doen.

Nu is de KNRM weer uitgerukt, naar Terschelling, wegens vuurpijl. 2 uur gezocht, niets gevonden.
Dus..meld je af, desnoods via 112, als je het nummer niet weet. Want zo stijgen de kosten,de pan uit...
Zeeland135

Berichten: 155
Antwoord #68 April 22, 2014, 13:59:17
edit2Rapporteer  
@idefix. Precies wat ik bedoel!

Iedereen heeft wel dingen die hij doet die het risico op ongelukken/kosten o.i.d verhogen. Dus om nu in een poll te vragen of mensen die met aflandige wind gaan kiten gelijk de rekening moeten betalen vind ik wel heel kort door de bocht.

Met aflandige wind varen is ook "maar" 1 extra risicofactor. Wat denken we van een te grote kite bij te veel wind, of een te kleine bij te weing wind en dan ook afdrijven(bij sideshore). Te weinig ervaring of niet kunnen bodydraggen en toch ver op zee. Slecht of verouderd materieel. En zo zijn er nog genoeg opties te vinden.

We moeten er vanuit gaan dat iedereen zijn gezond verstand gebruikt. En bij ongelukken hebben we met zijn allen besloten dat de gemeenschap hiervoor opdraait. Dus om nu gelijk met boetes,rekeningen e.d. te gaan dreigen vind ik niks.

Trouwens die korting voor niet rokers is zo gering dat het meer een reclamestuntJE is, dan dat het zoden aan de dijk zet. Want ook de zorgverzekeraars zien in dat dit natuurlijk onmogelijk te kontroleren is.
En anders zou dat ten koste gaan van hun miljarden winst. Zorgverzekeraars zijn namelijk bepaald GEEN filantropische instellingen, maar gaan gewoon net als elk bedrijf voor winstmaximering.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #69 April 22, 2014, 14:14:13
edit2Rapporteer  
Ik denk dat de kustwacht/marine luchtvaartdienst/luchtmacht/politieluchtvaartdienst enz de komende tijd GEK!!! gaan worden van die stomme beacons die perongeluk afgaan, omdat een stel KNEUZEN die niet weten hoe ze met een vlieger op het water om moeten gaan, laatstaan, een beacon hebben aangeschaft omdat ze denken dat ze dan gevrijwaard zijn om niet na te hoeven denken alvorens ze het water op gaan.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #70 April 22, 2014, 15:15:24
edit2Rapporteer  
Te koop: beginnersset!

- Cabrinha Blacktip 16.3
- Brunotti two faced 160cm
- touwen met stok
- trapeze
- inclusief 6 vuurpijlen set voor de gratis ophaaldienst op zee
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #71 April 22, 2014, 16:18:21
edit2Rapporteer  
Te koop: beginnersset!

- Cabrinha Blacktip 16.3
- Brunotti two faced 160cm
- touwen met stok
- trapeze
- inclusief 6 vuurpijlen set voor de gratis ophaaldienst op zee

schater schater
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #72 April 22, 2014, 17:23:08
edit2Rapporteer  
Paardesport heeft hoge ongevalscore. Motorcross scoort ook goed. Elk jaar verzuipt er wel een Belgische duiker in de Zeeuwse wateren. En vissers die verdrinken ook met hun dijhoge laarzen als die vol water stromen.
Gewoon Toon

Berichten: 121
Logs: 0 | 330 uur
Antwoord #73 April 22, 2014, 17:24:46
edit2Rapporteer  
Wat dacht je van een aanvullend pakket ???
Lawinepijlen met handvat
Dwangbuis
Mieren lokdoosjes
Ducktape
Helm met flitslicht
Veel succes gewenst met de volgende offshore sessie !
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #74 April 22, 2014, 17:36:33
edit2Rapporteer  
Citaat van: EddyC link=genoemd165.msg686074#msg686074 date=1398180188
Paardesport heeft hoge ongevalscore. Motorcross scoort ook goed. Elk jaar verzuipt er wel een Belgische duiker in de Zeeuwse wateren. En vissers die verdrinken ook met hun dijhoge laarzen als die vol water stromen.
tja... Helaas voor jou Eddy, en ook voor ons allemaal, zijn de sporten door jou genoemd, maatschappelijk breder geaccepteerd dan een beetje stoer doen op een plankje met iets dat wat weg heeft van een parachute.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.