Wind in Egypte

bubbeltje

Berichten: 35
April 24, 2014, 14:41:57
edit2Rapporteer  
Ja er is een zoekfunctie, maar  veel topics en vragen komen uit 2008-2010 en ik hoop dat iemand me antwoord kan geven die er net vandaan komt of recent is geweest!

Volgens windfinder en guru is de wind in Egypte al twee weken prut en komt het ook de komende week niet boven de 10 knopen uit.

Klopt dit? waait het daar echt niet momenteel?

Een weekje vakantie op de planning staan in de eerste week van mei. Bedoeling is Marsa Alam of El Gouna, maar met deze voorspellingen, ondanks dat je ook op veel plekken leest dat de wind er altijd aan is (op enig moment op de dag) ook doordat het thermische wind is, beginnen de twijfels toe te slaan.

Overigens, als ik hier kijk zie ik bij de rukwinden (bedoelen ze daar de vlagen mee?) wel dagelijks omgerekend naar knopen de 25/30 knopen halen...

http://www.noodweercentrale.nl/nl/afrika/egypte/weer-marsa-alam/details/S624031/#2014-04-

Wie o wie kan me meer duidelijkheid geven?
En natuurlijk begrijp ik dat het de natuur blijft en het nooit echt met zekerheid te zeggen is ... maar lees zoveel tegenstrijdige dingen nu.
kitem

Geen avatar

Berichten: 81
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #1 April 24, 2014, 15:31:02
edit2Rapporteer  
Vraag informatie bij een kiteschool ter plekke. Die weten het uit de praktijk. De windvoorspellingen online zitten er soms volledig naast voor die locaties...
MikeH

Berichten: 44
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #2 April 24, 2014, 16:16:25
edit2Rapporteer  
Ik ben zelf ook aan het kijken voor een vakantie in de eerste week van mei, Egypte of Turkije.

De laatste weken gebruik ik http://www.surfmotion.com/ om te zien hoe de wind is (dit is soma bay/safaga) en je ziet wel vaker de actuele wind hoger dan de voorspelling. Ook de kites op de webcam zijn er en niet alleen maar op 12.
De wind in Turkije (Gokova) is geheel niet te zien op windfinder ivm thermische wind. Wel is de webcam sinds kort daar aan en ziet het er nog niet bepaald gunstig uit (lees geen kites). Wel is de lange termijn voorspelling gunstig (meer dan 26 graden) voor de eerste week van mei. Die hoge temperatuur is redelijk garantie voor minstens 15-18 knopen.

Blijft allemaal wel garantie tot nog niet eens aan de deur .....
bubbeltje

Berichten: 35
Antwoord #3 April 24, 2014, 19:24:49
edit2Rapporteer  
Grappig, Gokova (via site Alwayswindy.com) was ik vanmiddag ook net aan het kijken als mogelijk alternatief.

Tarifa is de voorspelling ook draaaaama en Fuerteventura waar de voorspellingen wel perfect zijn, is gewoon geen goede spot voor mij als beginner.
Helaas zit er nogal niveau verschil tussen mij en degene met wie ik ga, vandaar dat het uitzoeken van spot waar we beiden naar ons zin hebben wat moeilijker is.

Iemand nog andere opties eventueel?

Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #4 April 24, 2014, 19:46:06
edit2Rapporteer  
Vraag informatie bij een kiteschool ter plekke. Die weten het uit de praktijk. De windvoorspellingen online zitten er soms volledig naast voor die locaties..


http://elgouna.kiteboarding-club.com/de/das_bietet_dir_die_station/wind_webcam_und_tide/webcam/

Als je hier kijk bij de actuele weer dan kloppen de voorspelling van wind guru aardig voor vandaag. je kan op deze  site ook ter plekke chatten heb ik net ontdekt  ThumpsUp

http://www.windguru.cz/nl/index.php?sc=25164

Mijn ervaring is dat de voorspellingen met de wind guru aardig kloppen  ThumpsUp maarrrr garantie tot de deurrr  Grin Voor de voorspellingen zal ik deze week niet boeken  ThumpDown


http://www.youtube.com/watch?v=JqpOZsJL-cw



http://vimeo.com/19828924




Bluecupra

Berichten: 1010
Antwoord #5 April 24, 2014, 21:08:11
edit2Rapporteer  
Is de wind op dat soort bestemmingen vaak niet thermisch? Uitgaande van Windfinder voor bijvoorbeeld Oliva in Spanje klopt ook nooit terwijl het wel bijna elke dag goed waait voor het kiten.
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #6 April 24, 2014, 21:56:56
edit2Rapporteer  
Ik ben afgelopen maand in Egypte geweest, het waaide elke dag harder dan opgegeven als er 12knp met 15 stoten stond voorspeld dan kon je er altijd wel 5 knopen bij tellen en zeker tegen het eind van de middag altijd woei door de thermiek. Ik heb elke dag wel kunnen varen maar had dan ook een 13m bij me (gewicht 73kg) dus een maat waarmee je vanaf 15kn al lekker mee kan varen is wel aan te raden. Windguru kwam trouwens wat voorspellingen betreft meer in de buurt.
bezemsteel12

Berichten: 884
Logs: 0 | 69 uur
Antwoord #7 April 24, 2014, 23:37:18
edit2Rapporteer  
Hey,

Gewoon gaan! Als wf en wg 10 knopen voorspelde, stonde er schuimkoppen. was dan 20.25 knopen.
De richting was voor hurghada erg afhankelijk. Als die net aflandig was was die het best.
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #8 April 25, 2014, 07:22:55
edit2Rapporteer  
Wind is thermisch, je weet het nooit, is bijna niet te voorspellen.
Kijk wel naar de maanstand in de tijd dat je wilt gaan, heeft ook invloed, beter niet gaan met volle maan/nieuwe maan.
Je moet een beetje geluk hebben.
Toch moet ik zeggen dat windguru Pro vorig jaar in Soma best aardig was. het patroon van aanvang van wind (begint s'nachts al te waaien, 20-30 knoop max) tot afname einde dag klopte goed( 14-16 knoop) De snelheid was soms wel harder dan aangegeven.
Nogmaals je moet een beetje geluk hebben.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #9 April 25, 2014, 09:10:04
edit2Rapporteer  
Citaat
Nogmaals je moet een beetje geluk hebben.


En zo is dat !!!!!!  ThumpsUp Grin Cool Joepie YeSS Joepie

En als je geluk heb dan heb je mazzel  ListenToMe  ThumpsUp Joepie YeSS Cool


http://vimeo.com/9230075

bubbeltje

Berichten: 35
Antwoord #10 April 25, 2014, 11:27:55
edit2Rapporteer  
Het blijft geluk hebben ja.... Maar berichten zijn zo tegenstrijdig.
Hier worden we in ieder geval een stuk blijer van; YeSS

http://www.windfinder.com/forecast/essaouira

Alle opties  aan t bekijken en afwegen nu! ????  Roll Eyes

Nature

Berichten: 1295
Antwoord #11 April 25, 2014, 12:19:00
edit2Rapporteer  
essaouira =  GOOR!   don't do it  waste of money en echt bleuh  kamelen schijt on the beach en stink riool water in de zee.
bubbeltje

Berichten: 35
Antwoord #12 April 25, 2014, 12:35:35
edit2Rapporteer  
Ja serieus?
Ieuwk......
MikeH

Berichten: 44
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #13 April 28, 2014, 09:36:47
edit2Rapporteer  
Wat is het geworden Bubbeltje?
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #14 April 28, 2014, 09:40:06
edit2Rapporteer  
Egypte Wink volgens mij
PC

Geen avatar

Berichten: 25
Antwoord #15 April 28, 2014, 12:26:27
edit2Rapporteer  
Hoi,
Ben vorige maand naar Marsa Alam kitevillage geweest en kon 3 van de 6 dagen kiten. Je moest wel telkens met een vrij grote kite het water op. Wind was inderdaad altijd net iets meer dan op windfinder.
De Duitsers waarmee ik sprak hadden de week ervoor alle dagen kunnen kiten. De factor geluk zal zeker meespelen. Fijne kitevakantie gewenst.
tammie

Geen avatar

Berichten: 22
Antwoord #16 April 28, 2014, 17:54:11
edit2Rapporteer  
Kom net terug van een kite safari rondom Hurghada.
Vijf en halve dag prima wind tussen 20 & 30 kn en twee dagen geen wind maar wel dolfijnen :-)
Was geosganiseerd via Roel van kiteboardschool.nl & Alpio
Zou me niet al te veel van de voorspellingen aantrekken.


http://youtu.be/_1dZgTFtyDU
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #17 April 28, 2014, 18:02:56
edit2Rapporteer  
Dat was een lekkere vakantie zo te zien Grin
bubbeltje

Berichten: 35
Antwoord #18 April 28, 2014, 18:46:03
edit2Rapporteer  
Inderdaad het wordt toch een weekje El Gouna!
Windalert app geeft idd betere voorspellingen aan, nou we gaan het meemaken!

Zal wel n verslagje posten als we terug zijn!

MikeH

Berichten: 44
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #19 April 29, 2014, 10:46:42
edit2Rapporteer  
Veel plezier in El Gouna! Zijn er nog mensen die zaterdag 3 mei richting The Breakers in Soma Bay gaan en een transfer willen delen?
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #20 April 29, 2014, 10:57:49
edit2Rapporteer  
@ tammie,

Kite-filmmomenten zijn leuk maar ik krijg echt kippenvel van de dolfijnen ..... Shocked

nog een grote wens van mij!
tammie

Geen avatar

Berichten: 22
Antwoord #21 April 29, 2014, 16:50:38
edit2Rapporteer  
@ocean-limbo, 

Was ook een mooie ervaring!
Perfect voor een dag zonder wind :-)
skydivesanta

Geen avatar

Berichten: 33
Antwoord #22 April 30, 2014, 07:19:14
edit2Rapporteer  
En je hebt er het cable park dat pas is aangelegd... Shit zat om te doen dus..maar wel 0 cultuur of charme vind ik persoonlijk. 1 grote luchtbel in een zandbak.
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #23 Mei 04, 2014, 21:47:00
edit2Rapporteer  
Wij zijn net een week terug uit Soma Bay, bij Surf Motion (Peter Müller), waren de Paasweek dus in de SomaBay.
van de 8 dagen hadden wij 6 dagen wind, ik ben 12m of 9m Naish Park gevlogen, de wind was tussen de 15 en 30 knopen.

De meetwaarden op de websites als Windguru etc. zijn meestal te laag. Zodra de windrichting noordwest of Noord is, komt er thermiek en ook een versnelling van de wind uit de bergen bij de Soma Bay. Hierdoor is de wind steeds beter als op de websites wordt aangegeven.
De wind in Soma Bay is ook sterker dan bijv Hurghada of ElGouna.
Ik heb wel meegemaakt dat de wind in de Soma Bay 'ochtends sterker is dan 'middags.
De afgelopen week hadden wij 'sochtends een goede sessie, dan werd de wind tond 11:00 minder, nam dan om 12:00 weer toe en bleef de middag.

Beste spot is bij Surfmotion. Hier is de wind sideshore, bij 7Bft Kitehouse is de wind 100% aflandig, hetgeen ik niet echt lekker vindt.

Bij Surfmotion heb je een reusachtig ondiep gedeelte, bij eb kun je altijd nog varen, en even oploeven en tot aan 7Bft opkruiden, dan weer een down winder varen.
Beter dan bij 7Bft waar je kontstant aan het terugkruisen bent..

De Thermiek wordt sterker in de zomer, vanaf einde april t/m einde September is de Soma Bay dacht ik een redelijk windzekere bestemming….
bubbeltje

Berichten: 35
Antwoord #24 Mei 06, 2014, 12:15:29
edit2Rapporteer  
Dag 3.... Geen wind  Angry  ThumpDown
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.