Mijn Hydrofoil

feddomw
Gast
Antwoord #25 Mei 06, 2014, 07:25:41
edit2Rapporteer  
"Als dat werkt wordt ik gek."
Marc, Facebook, donderdag 20.28u.

En........HAP!

Precies.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #26 Mei 06, 2014, 07:27:08
edit2Rapporteer  
"Als dat werkt wordt ik gek."
Marc, Facebook, donderdag 20.28u.

En........HAP!

Precies.

Je snapt de hele strekking ook niet hé van de opmerking, geeft niet hoor.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #27 Mei 06, 2014, 09:17:44
edit2Rapporteer  
Hap ... hap ...  Grin
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #28 Mei 06, 2014, 10:31:12
edit2Rapporteer  
Zouden 2    22cm WindSurf vinnen stevig genoeg zijn om als wing te fungeren? 


feddomw
Gast
Antwoord #29 Mei 06, 2014, 10:35:07
edit2Rapporteer  
Dat vind ik een grappig idee. Ik vraag me af of ze sterk genoeg zijn, de krachten zijn bij horizontale plaatsing veel hoger vermoed ik omdat ze lift moeten genereren.

Is de foil shape wel hetzelfde? Een center fin is natuurlijk symmetrisch, ik weet niet of een hydrofoil wing dat ook is, is neem ik aan  een vleugel die lift genereert. En dus niet symmetrisch.

Maar een side fin van een thruster setup zou wel weer kunnen...
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #30 Mei 06, 2014, 10:56:46
edit2Rapporteer  
Das waar ze zijn symmetrisch en hebben geen wing of naca profiel
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #31 Mei 06, 2014, 11:23:14
edit2Rapporteer  
Gewoon het profiel aan de onderkant al naar gelang afvlakken.

Btw, slalomvinnen genereren meer lift en zijn vaak al in een tuttlebox 'ophanging' gebouwd. Die kun je dan relatief (ahum) eenvoudig sterker met elkaar vastzetten: M6/8 helicoils in de vinnen zetten (1 vin met linkse draad, 1 met rechtse draad. Verbindingas(M6/8) met een linkse/rechtse draad erin draaien. Voila  ThumpsUp beide vinnen zitten vast aan elkaar.

Dit dan weer integreren met de centrale verbinding tussen voor- en achtervleugel
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #32 Mei 06, 2014, 14:09:55
edit2Rapporteer  
Dat vind ik een grappig idee. Ik vraag me af of ze sterk genoeg zijn, de krachten zijn bij horizontale plaatsing veel hoger vermoed ik omdat ze lift moeten genereren.

De krachten die windsurfvinnen kunnen hebben die richting loodrecht op het oppervlak (dat is de kracht die ze moeten opvangen om tegen de wind in te kunnen varen) is erg hoog. Het komt voor dat windsurfers die breken tijdens het knallen (en niet van het op de grond lopen)
Dus zeker geen gek idee! Als je van die modernere G10 of Carbon exemplaren voor weinagh op de kop kunt tikken!?

Is de foil shape wel hetzelfde? Een center fin is natuurlijk symmetrisch, ik weet niet of een hydrofoil wing dat ook is, is neem ik aan  een vleugel die lift genereert. En dus niet symmetrisch.

A.o.A. maakt van een symmetrische foil ook een foil die lift. Optimaal is het niet, maar dat is die "broodplank" van kiteforum ook niet...en die werkt ook Wink

Een erg interessant idee RdHeld
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #33 Mei 06, 2014, 15:06:55
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de reacties, Ik ga er ook gauw mee aan de slag,  2 grote fins +2 kleine moet ik wel voor 80 euro kunnen krijgen denk ik,  + stuk carbon piip voor bevestiging als romp heb ik nog wel, en dan nog een mast, Maar dat kan eerst wel met een stuk hout als proef of concept net als Evan gebruikt.

 maar er is weer wind in zicht dus .. kan ff duren
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #34 Mei 06, 2014, 21:04:57
edit2Rapporteer  
Kijk eens aan, nog meer zelfbouwers!

Vandaag de foil afgemaakt en zelfs proefgevaren maar ik kreeg het idee dat hij enorm veel weerstand had en mn board zelfs naar beneden trok de eerste sessie.

Daarna alles iets aangepast en dat was al iets beter maar nog geen enkele meteruit het water gekomen. Moet dus nog flink aan gesleuteld worden, maar hij is wel heel gebleven!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #35 Mei 07, 2014, 15:44:00
edit2Rapporteer  
Citaat van de "broodplank" bouwer:
Citaat
Yes, all my wings are horizontal with no angles. That is why I am able to use a flat plank for a board.


Ik kwam dit tegen:

http://www.instructables.com/id/Hastyfoil/

Ik denk met twee dezelfde vinnen zeker een optie!
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #36 Mei 08, 2014, 21:08:24
edit2Rapporteer  
Thanks Michiel.! loser 
Het aan elkaar zetten was precies een van mn vragen waar ik mee zat


Snel besteld en geleverd


Ik denk dat ik ze eerst maar eens aan elkaar zet met een  boutje moertje constructie om wat ervaring mee op te doen, en als dat lukt ze definitief aan elkaar zet met carbon epoxy en afbak. 

De zwarte vinnen zijn iets dikker en hebben geen flex, en ze kunnen mn gewicht wel houden heb ik net getest, de achterste kort ik in of gebruik 2 vinnetjes van een directioneel kite board ( als iemand er nog 2 heeft graag!)

Het Carbon buisje  is ook sterk genoeg kan zelfs op springen, zelfs als die zou flexen verander dit de AOA wat resulteert in....POP  Joepie     En een stel gebroken enkels denk ik

Nog een stukkie citaat  uit
http://kitehydrofoil.com/index.php/forum/general-hydrofoil-discussion/43-making-my-own-foil-board.html?start=10

Citaat

"The front wing should have lift upwards, and the rear wing should create lift downwards. They can both be symmetrical with only an angle of attack on each, but an assymetrical profile with less angle is normally much more efficient (and allows more range of angles of attack) than making it flat and using a larger angle to get the same amount of lift.

 So I will go with maximum lift profile front, creating lift upwards, and then use the same profile for the rear wing but mount it upside down so that it creates lift downwards and causes the board nose to pitch upwards. Even with such assymetrical profiles, you will probably still need about 2 degrees of angle between the wings. A good start is 1 degree up for the front wing and 1 degree down for the rear wing. Then you can start experimenting using the rear wing angle from there. "

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #37 Mei 09, 2014, 16:52:18
edit2Rapporteer  
Je hebt de link al gevonden zie ik: http://www.kitehydrofoil.com

In shitload aan info hier! interessant

Wat voor vinnen heb je gekocht, rdeheld?
Wat is de oppervlakte?
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #38 Mei 09, 2014, 17:57:37
edit2Rapporteer  
Hi Michiel   http://aquatrends.nl/new/nl/vinnen/178-x-ray.html  en deze

http://aquatrends.nl/new/nl/vinnen/364-t-zone.html

allebei 26 cm de oppervlakte weet ik nog niet,  Ik ben niet zo zwaar, Ik weet nog niet welke ik ga gebruiken, morgen eerst maar eens vliegen zonder
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #39 Mei 15, 2014, 20:43:10
edit2Rapporteer  
Na wat tests deze week erachter gekomen dat het blok waarmee de foil aan mijn board gemonteerd zat zoveel weerstand creëerde dat het geheel niet vooruit te branden was.

Vandaag dus maar een dubbele bodem gemaakt om het blok om de meest simpele wijze te elimineren en het lukt nu zowaar om heen en weer te varen zonder al teveel moeite. Alleen de hoek van de vleugels moet nu nog getuned worden wat ik moest nu enorm veel kracht op mijn achterste been zetten om hem aan het foilen te krijgen. Denk dat ik maximaal 10m per keer gefoild heb, maar dat ik nu met het board op het water upwind kan varen is al een enorme vooruitgang.
Reodude

Berichten: 434
Antwoord #40 Mei 15, 2014, 23:50:09
edit2Rapporteer  
Hey  Evan....ik heb je eerste upcomings gezien....spijtig dat je zoveel moest sinussen met je kite, anders denk ik had je al meer   ''gefoiled''
Wel  leuk  om je iedere dag te zien''knutselen'' en met goede ideeën te zien voorbij wandelen naar de ''testbaan''

Keep going!

Dude
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #41 Mei 16, 2014, 12:26:23
edit2Rapporteer  
Heel lekker bezig, Evan!
Zodra hij af is kom ik met de rolmaat en hoekmaat Wink

Zet de voorvleugel op 0° t.o.v. de fusalage.
En wellicht stond er niet voldoende wind, iets wat ik gisteren ook ervaren heb toen ik op je raceboard mijn eerste meters probeerde te maken

@ Switchdude: aangenaam kennis te maken
feddomw
Gast
Antwoord #42 Mei 16, 2014, 12:30:28
edit2Rapporteer  
LOL: Ozone plakband om die platen piepschuim bij elkaar te houden...
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #43 Mei 16, 2014, 15:35:19
edit2Rapporteer  
Slim bedacht met die dubbele bodem!!
djeverest

Berichten: 34
Antwoord #44 Mei 16, 2014, 16:27:18
edit2Rapporteer  
Leuk om al die hydrofoil bouwprojecten hier te zien!

Wat denken jullie er van om aan de North Sea Regatta kitesurf slalom (7,8 of 9 juni) mee te gaan doen?
Voor zover op dit moment bekend zijn er al 2 deelnemers op een hydrofoil ingeschreven die mee gaan doen in de raceklasse! Een mooie kans om hydrofoil ervaringen uit te wisselen!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #45 Mei 16, 2014, 16:48:03
edit2Rapporteer  
Evan, wellicht je voetband tever naar voren? Als je zoveel kracht moet zetten is mogelijk de balans niet in orde
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #46 Mei 16, 2014, 17:43:41
edit2Rapporteer  
Leuk om al die hydrofoil bouwprojecten hier te zien!

Wat denken jullie er van om aan de North Sea Regatta kitesurf slalom (7,8 of 9 juni) mee te gaan doen?
Voor zover op dit moment bekend zijn er al 2 deelnemers op een hydrofoil ingeschreven die mee gaan doen in de raceklasse! Een mooie kans om hydrofoil ervaringen uit te wisselen!
Moet ik wel eerst up en downwind kunnen varen Wink


Ga inderdaad vandaag de voetband iets naar achteren zetten na de romp nog wat gestroomlijnder te maken, het moet in ieder geval genoeg waaien vanavond om te varen.
stinos

Geen avatar

Berichten: 39
Antwoord #47 Mei 16, 2014, 21:14:03
edit2Rapporteer  
Leuk topic.

Iets vergelijkbaars op:

http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=196&t=2382338

al meer dan 300 reacties.

Keep up the good work.

Stinos
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #48 Mei 19, 2014, 15:16:32
edit2Rapporteer  
De foil werkt. Alleen is het moeilijker te controleren dan de productie foil die ik geprobeerd had. Maar dat is meer een kwestie van veel oefenen.  Vandaag eens proberen met een vinnetje erbij.
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #49 Mei 19, 2014, 15:35:14
edit2Rapporteer  
Zou in ieder geval een stukje extra stabiliteit moeten geven.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.