Woody Mako Wide 150x40

Karst71

Berichten: 170
Antwoord #25 Augustus 01, 2014, 17:11:38
edit2Rapporteer  
Na even wat drukte met andere zaken nu toch mijn board af kunnen maken.

Met dank aan Peer en el Torro de vinposities gevonden. Voor de vinnen 18 mm gaten gemaakt in de kern en volgegoten met rood gekleurde epoxy.

Voor de inserts vanaf de onderkant een paar mm diep 18mm uitgeboord, en vervolgens 12 mm. De inserts dus vanaf de onderkant geplaatst. Erin gelijmd met epoxy, aangemaakt met wat microballoons en rode pigment. Daarna vlakgeschuurd en klaar om te glassen.

Eerst onderkant gedaan met 2 x 160 g/m2, daarna bovendek, ook met 2 x 160 g/m2. Onder het glasweefsel heb ik nog een paar kleine graphics aangebracht die ik op rijstpapier geprint had.

Helaas de rails niet voldoende afgerond om goed rondom te kunnen glassen....weer leermomentje dus  Undecided. Een gedeelte van de rails is dus niet beschermd met glasweefsel omdat ik het heb weggeschuurd waar teveel lucht onder het glas zat.

Na het aanbrengen van een epoxy gloss-coat was ik klaar om de inserts uit te boren. En toen.................................gi ng het FOUT  Shocked.

Ik had tot nu toe  nog nooit inserts gebruikt (voor skimboards en strapless board niet nodig gehad). Ik boorde de eerste 3 te diep uit  Embarrassed Embarrassed Embarrassed (Ik dacht dat ik nog niet diep genoeg zat omdat ik de glue-cap bleef zien. Die duwde ik gewoon steeds wat verder naar beneden).

De rest wel netjes uitgeboord.

Ik moest dus repareren: Nu moest ik vanaf de bovenkant de inserts verwijderen.

Eerst geprobeerd weg te slijpen: DIT WAS EEN HEEL SLECHT PLAN: Het metaal werd heel erg heet waardoor het laminaat aan de onderzijde ook losliet: Ook daar moest ik dus repareren.  Angry Embarrassed Undecided  ThumpDown ThumpDown


Uiteindelijk de inserts weggeboord met 13 mm metaalboor. Met een malletje en kopieerring de gaten wat verder uitgefreesd. Nieuwe inserts eringelijmd met een beetje snel-epoxy. Daarna weer afgevuld met rode epoxy, na harden gladgeschuurd en stukje glasweefsel eroverheen gelamineerd.

Na nieuwe gloss-coat de boel geschuurd en gepolijst is alles weer OK  Grin.

Aan de onderzijde het losgelaten laminaat weggeschuurd aan de met glasweefsel en epoxy weer netjes bijgewerkt.

Gaten uitgeboord voor de vinnen (Barry van Stormchaser: Bedankt!!!!!!) en de inserts uitgeboord alleen met verzinkboor  ThumpsUp.

Straps en pads gemonteerd en klaar:

De Karst71 HammerHead kan uitvaren  YeSS  Joepie  Shocked  ThumpsUp

KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #26 Augustus 01, 2014, 17:55:52
edit2Rapporteer  
Wauw dat ziet er goed uit!
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #27 Augustus 01, 2014, 18:35:04
edit2Rapporteer  
top
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #28 Augustus 01, 2014, 20:34:05
edit2Rapporteer  
Het zal wel aan de foto liggen, maar het lijkt net alsof de vinnen er scheef in zitten  Huh

Maar tsjonge jonge wat een mooi boardje zeg  ThumpsUp
Dat je er maar mooie uurtjes mee mag maken  Joepie
Karst71

Berichten: 170
Antwoord #29 Augustus 01, 2014, 22:48:12
edit2Rapporteer  
Vinnen idd even snel erop gezet voor foto.  Nu alles kaarsrecht   YeSS.

Net op tijd klaar voor vakantie op Terschelling  Joepie


barry

Berichten: 361
Antwoord #30 Augustus 02, 2014, 09:00:04
edit2Rapporteer  
Ziet er prachtig uit!
Big Vin

Berichten: 282
Antwoord #31 Augustus 02, 2014, 09:25:09
edit2Rapporteer  
Wat weegt dit nu totaal?
Jay Cabrinha

Berichten: 187
Logs: 0 | 169 uur
Antwoord #32 Augustus 02, 2014, 16:54:00
edit2Rapporteer  
WOW zo cool! ziet er goed uit.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #33 Augustus 02, 2014, 20:54:09
edit2Rapporteer  
Prettige vakantie .... en laat ons weten hoe hij vaart!
Karst71

Berichten: 170
Antwoord #34 Augustus 05, 2014, 17:52:15
edit2Rapporteer  
Wat weegt dit nu totaal?

Blank gewicht (dus zonder hars en glas): 1.74 kg
Gewicht board na hars/glas/glosscoat en inserts: 2.55 kg
Totaalgewicht (inclusief pads/straps en vinnen): 3.58 kg

Dit is dus prima te doen!

Hopelijk sterk genoeg. Als het meezit met de wind kan ik hem morgen voor het eerst uitproberen  YeSS
Big Vin

Berichten: 282
Antwoord #35 Augustus 05, 2014, 21:36:37
edit2Rapporteer  
Dat is zeker netjes!
Karst71

Berichten: 170
Antwoord #36 Augustus 09, 2014, 23:00:00
edit2Rapporteer  
laat ons weten hoe hij vaart!

Eerste sessie gevaren op Terschelling (groene strand) met de Hammerhead  YeSS. Eerst kon ik geen hoogte houden, maar daar bleek iedereen last van te hebben.....de woei was een beetje te bescheiden. Gelukkig trok de wind lekker aan en kon ik heerlijk varen.

Voor mijn gevoel had ik meer druk nodig op mijn voorste voet ten opzichte van mijn gewone TT. Hoogte lopen ging overigens uitstekend, ondanks de wat afgeronde rails. De beruchte Groene-Strand Chop was geen enkel probleem voor het board: Hij vreet het gewoon op. Toen ik weer weer even op mijn gewone TT stond stuiterde ik op de golfjes, terwijl de Hammerhead soepel door de chop vaart. Dit was overigens precies de reden waarom ik een Mako wilde bouwen.


Springen kan ik niet  loser  Wink dus dat heb ik niet geprobeerd. Het switchen  naar toeside door het board even snel te keren gaat wat moeilijker dan op mijn normale TT: Dit komt denk ik omdat de vinnen een stuk dieper steken. Daar moet ik dus nog wat op verzinnen. Gijpen naar toeside en weer terug gaat overigens heerlijk.

Verder nauwelijks spray, een "smooth" ride en natuurlijk het heerlijke gevoel op je eigen knutselwerkje te kunnen cruisen. ThumpsUp
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #37 Augustus 10, 2014, 11:32:48
edit2Rapporteer  
Karst proficiat! Wat een waanzinnig mooi board. Ik weet zeker dat hij prima vaart.  Punt bij de mako's is dat je namelijk geen flex nodig hebt. En door rocker en concave is deze flex ook (haast) niet meer mogelijk. Je ervaring bij het varen is normaal voor eerste x mako. Je gaat hem alleen maar meer waarderen vanaf nu. Zeker weten!  En anders bied ik alvast 380€ voor je homemade board. (Daarmee zou dat het duurste board in mijn collectie zijn). Probeer bij het varen zoveel mogelijk gewicht op het voorste been te zetten. Achterste veel minder gebogen dan bij een reguliere tt. Je vaart je hoogte dan op de rail. Mijn mako doe ik nooit meer weg. (Tenzij ik een nieuwe bemachtig).
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #38 Augustus 10, 2014, 17:15:55
edit2Rapporteer  
Wow! Bijna zonde die pads erop! Wink
Erg mooi geworden, en vaart dus ook top!
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #39 Augustus 11, 2014, 10:53:14
edit2Rapporteer  
Je kan hem vast ook strapless varen michiel :-) doe ik met mijn Mako King ook wel.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #40 Augustus 11, 2014, 15:52:30
edit2Rapporteer  
Wow mooi! Post je 'm even op het Ocean Rodeo forum?
Veel plezier met deze klassieker!
groet, Rudo
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #41 Augustus 17, 2014, 18:43:03
edit2Rapporteer  
Heee Karst,

ik ben echt onder de indruk van jouw zelfbouw board. Ziet er ge-wel-dig uit!

Wat jij beschrijft in jouw vaarervaring met jouw board is het dus een echte Mako-achtige ...:

- je staat meer symmetrisch dan op een TT ...
- een echte chopkiller ....
- smooth en speels in waves en op vlak water ....
- vrijwel sprayless ....

Veuuuuuuuul plezier met jouw Hemmerhead-Mako ... YeSS

Karst71

Berichten: 170
Antwoord #42 Augustus 26, 2018, 21:03:36
edit2Rapporteer  
Tjonge jonge, mijn Hammerhead eindelijk weer eens afgestoft: heeft een jaar ongebruikt op Terschelling gelegen  loser.

Vorige week bij Wijk aan Zee en vandaag bij Rockanje echt zalig gevaren. Ook in de chop vaar je op een luchtkussen. Ik kan echt iedereen een Mako aanbevelen.  Joepie
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.