Flysurfer?

pvd

Berichten: 19
September 04, 2014, 14:55:45
edit2Rapporteer  
Aloha,

ik ben inmiddels redelijk bekend met Bow en C kites, echter zie ik soms ook lui met een Flysurfer op het water.

Wat zijn precies de voor en na-delen van bijvoorbeeld een Flysurfer Speed3 12m t.o.v. een standaard bow of C-kite.

Zal mogelijk iets met herstarten, hangtime en snelheid te maken hebben, maar misschien kan iemand uit ervaring wat vertellen?
matty

Geen avatar

Berichten: 112
Antwoord #1 September 04, 2014, 15:04:05
edit2Rapporteer  
Vooral dat je met veel minder wind kunt varen.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #2 September 04, 2014, 18:59:35
edit2Rapporteer  
Ik ben mijn kite-carriere begonnen met Flysurfers (Psycho I, Speed I). Terugkijkend was dat niet zo verstandig want als beginnerskite is deze foil beslist af te raden. Vaak heb ik mijn Flysurfer, volgelopen en volledig "in de knoop" aan land getrokken. Dat was dan het trieste eind van een mooie kitedag behalve voor alle andere niet-Flysurfer kiters. Ook heb ik enkele "oh shit" - situaties met Flysurfers gehad: lijnen om benen gewikkeld, overpowerd gelift worden) ..... maar toch heb ik een zwak voor de Flysurferkites omdat ze innovatief zijn en anders durven te zijn.

voordelen:
niet pompen, waardevast, vlug op het water, geen kwetsbare tubes, goed inzetbaar op land, uitstekend lichtweerkite (Speed) ... ThumpsUp

nadelen:
langzamer dan tube, prijzig, minder vormvast, waterstart is moeilijker, niet voor beginner.... ThumpDown

Tegenwoordig zie je de Flysurfers alleen nog als lichtweerkite aan onze kust ....?
Zelfs Flysurfer is enkele jaren geleden overgestapt op tube ....de Cronix .... zeer apart .. Shocked

Maar als er echt weinig wind staat dan zie je alleen de mega grote Speeds met bijbehorende Flydoor en ........ ik met mijn 17m Ocean Flite met gewone Mako, op het water .... YeSS
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #3 September 04, 2014, 20:47:14
edit2Rapporteer  
Ben het helemaal met Limbo eens dat een flysurfer geen beginners kite is, voor wat betreft de rest heb ik wat nuances .

Heb in het verleden als eens een review geschreven:
http://www.kitehigh.nl/gear/Kites/Flysurfer/Speed-3/2010
Sinds dien heb ik mijn grote board de deur uit gedaan en gebruik ik de 15m flysurfer bij steeds meer wind. Lekker oldschoolen. Mede door de hoge aspect ratio springt de kite als geen ander.

Zelf heb ik een 15m Flysurfer en een 9 meter tube. Hou met de keuze voor de kite maten rekening met het grote inzet bereik van de Flysurfer. (heb je een 12 meter tube, dan kan die echt weg)

voordelen:
niet pompen, waardevast,  uitstekende kite om mee te springen van 11 knopen tot 20 knopen (voor de 15 meter), overpowerd gelift worden "oh yeah", waterstart met weinig wind is makkelijk dan met een grote tube. Enorme hangtime. In de lucht is de kite heel stabiel en daardoor lang te houden.
 
nadelen:
door de hoge aspect ratio draait de kite langzamer dan tube, hoge aanschaf prijs, maar in mijn geval heb ik twee tube kites vervangen door 1 kite met een hogere inzet bereik, minder vormvast als de kite op het water is zodat een waterstart  meer vergt dan alleen aan een stuurlijn trekken. De kite kan een enorme hoeveelheid lift genereren, dit geeft in het begin wel eens het gevoel dat je "ongewild gelift wordt"

Voor mij geld dat ik met de flysurfer met minder wind net zo veel plezier heb als met meer wind. 
myron mebius

Geen avatar

Berichten: 11
Antwoord #4 September 05, 2014, 07:53:01
edit2Rapporteer  
flysurfers zijn best wel bereikbaar voor beginners vindt ik, dit jaar mei begonnen met kitesurfen met een speed 4lotus 12m en speed 4 8m. prima te doen en nooit moeilijk gehad.

waterstart is soms makkelijker als tube. zolang de kite niet helemaal in de knoop of wokkel ligt is die zo weer de lucht in. ik moet zegge dat ik wel ga overstappen naar tube omdat ik wat meer snelheid wil en meer freestyle wil gaan doen.

wil je gewoon lekker relaxt cruizen en big airs maken met 2 vingers in je neus zijn de flysurfers echt jou ding. want het zijn wel echt spring machines.

en ze hebben ontzettend goede low end. alleen al die lijntjes :0 en dan gaat die weer lekker lopen klapperen op het strand en dan zit alles weer in de knoop. niet helemaal mijn ding daarom de keuze voor tube.

PS: ik heb de lotus 12m nog te koop staan voor een lief hebber
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #5 September 05, 2014, 23:38:11
edit2Rapporteer  
alleen al die lijntjes :0 en dan gaat die weer lekker lopen klapperen op het strand en dan zit alles weer in de knoop.

Heb je al eens geprobleerd om, als de kite op het strand ligt, de trailing edge iets in de wind te trekken en wat zand op de trailing edge te leggen?
myron mebius

Geen avatar

Berichten: 11
Antwoord #6 September 06, 2014, 21:22:15
edit2Rapporteer  
ik heb van alles geprobeerd. hele zand bergen erop  Tongue. maar vond dat het nog veel gebeurde
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.