Garantie gebroken kiteboard

Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
September 04, 2014, 07:08:23
edit2Rapporteer  
Hey mensen, afgelopen weekend is mijn kiteboard gebroken na een uitgehaakte trick op vlak water.
Nu is het zo dat de core in de lengte richting van vin tot vin is gebroken en onder de rechter voetpad.

Het board is nu 1 jaar en 2 maanden oud, technisch gezien buiten de garantie maar je hebt ook nog zoiets dat een fabrikant een "deugdelijk" product moet leveren. Ik vind dat persoonlijk hier niet het geval. De verkoper wil mij tegemoet komen door mij een nieuw board te leveren voor een substantieel bedrag. Ik persoonlijk wil onder garantie een nieuwe omdat ik vind dat een kiteboard langer mee hoort te gaan dan 1 jaar en 2 maanden.

Wat zeggen jullie hierover?
Zeeland135

Berichten: 155
Antwoord #1 September 04, 2014, 07:32:39
edit2Rapporteer  
In nederland heb je als consument altijd 2 jaar garantie. Ook al zeggen sommige firma's dat je maar 1 jaar hebt(zoals apple bijvoorbeeld).
Dat staat zo in de wet. Dus het valt  gewoon onder de garantie.
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #2 September 04, 2014, 08:10:14
edit2Rapporteer  
Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.

Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.

U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #3 September 04, 2014, 08:28:40
edit2Rapporteer  
Nog een opmerking, dit is al het tweede boardje dat breekt. De eerste is netjes onder garantie vervangen. Ook weet ik dat breken bij deze boardjes best vaak voorkomt. Ik kan sowieso nog een extra geval opnomen in het afgelopen jaar.

Wat Langbeest aangeeft heb ik ook naar de verkoper verstuurd. Ik weet niet hoe hij hier op gaat reageren, wat mee telt is ook de manier waarop het board gebroken is. Ik zou niet weten hoe ik zelf het board in de lengte richting zou moeten breken...
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #4 September 04, 2014, 08:51:19
edit2Rapporteer  
Maar het is dus niet een "vanzelfsprekend recht" zoals Zeeland135 zegt.
Kijk dus uit met het gebruiken van dit "recht" vanuit het verleden.

 
feddomw
Gast
Antwoord #5 September 04, 2014, 09:01:19
edit2Rapporteer  
Dit blijft altijd een "welles nietes" verhaal, omdat het natuurlijk niet te zien is wat "normaal gebruik" is bij een kiteboard. Bij een iPod is dat natuurlijk anders, een iPod dat ermee kapt en geen krasje of deukje heeft en geen condens of oxidatie (intern) is dus niet gevallen of nat geweest.

Je moet je ten eerste afvragen hoe ver je wil gaan om je gelijk te halen, gelijk hebben is nog niet gelijk krijgen.

Ik vind wel dat je een goed punt hebt wat betreft de lengterichting van de breuk, dat duidt toch eerder op een ontwerp of fabricagefout dan een breuk tussen de pads, dwars doormidden zeg maar.....
Kemperman

Berichten: 491
Antwoord #6 September 04, 2014, 09:02:47
edit2Rapporteer  
Goed om te weten dit. Mijn boardje is afgelopen weekend ook gebroken terwijl het 1 jaar en 2 maanden oud is. Creepy. Hebben we het beide op vrijdag de 13e besteld? Grin
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #7 September 04, 2014, 10:18:30
edit2Rapporteer  
Er staat ook in de wet dat het normaal gebruik moet zijn..   sommige boards  zijn niet voor wakestyle geschikt  neem bijvoorbeeld foam core boardjes = oud  of bijvoorbeeld een veel voorkomende breuk van golfsurfboardjes waar mee gesprongen is. maar dat even ter zijde..


Aangezien ik flink wat boardjes heb getest en ook wel eens wat boards heb gebroken als wij een zo dun mogelijk boardje wouden bouwen.
onder de pad is vrij normaal te noemen door de impact is dat het eerste waar een soort T vormige breuk direct onder de hiel. andere veel voorkomende breuk is in de breedte tussen de pads.

weet je zeker dat er niet toevallig een kleine breuk onder je hiel zat en dat de lange breuk daar geen gevolg van is. structureel kun je natuurlijk nooit echt in een board kijken..
Doorgaans zitten er bij de meeste merken 6 maanden tot 1 jaar breek garantie op want je mag wel aannemen dat er niets met het hout mis is als hij na een jaar nog altijd niet is gebroken

Als je een nieuwe boardje krijgt  van het desbtreffende merk is het zeker netjes opgelost.
wear and tear hoort steeds meer bij de  sport , alles gaat harder, hoger en groffer.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #8 September 04, 2014, 10:34:21
edit2Rapporteer  
disclaimer: speculaas modus aan Smiley

Als je board in de lengte breekt lijkt het me dat hij op de nerf van het hout is gebroken.. Als ie van vin tot vin is gebroken zou ik haast denken dat de (krachten op de) vin als het ware als een breekijzer het hout heeft gespleten. Dan kan je en/of heel hard aankanten, en/of je hebt de bodem geraakt, en/of het hout was te slap..
Zo'n fabrikant koopt waarschijnlijk het hout verlijmd en al in, misschien hebben ze een batch te pakken die verkeerd is verlijmd? Het sterkste lijkt me als de stroken met de nerf horizontaal zouden verlijmen. Misschien is de nerf verticaal verlijmd, dat is optisch wel mooier maar wel veel minder sterk.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #9 September 04, 2014, 12:15:57
edit2Rapporteer  
Het board is als ik het goed heb niet van hout maar van foam, het is ook echt extreem licht.

Dit blijft altijd een "welles nietes" verhaal, omdat het natuurlijk niet te zien is wat "normaal gebruik" is bij een kiteboard. Bij een iPod is dat natuurlijk anders, een iPod dat ermee kapt en geen krasje of deukje heeft en geen condens of oxidatie (intern) is dus niet gevallen of nat geweest.

Je moet je ten eerste afvragen hoe ver je wil gaan om je gelijk te halen, gelijk hebben is nog niet gelijk krijgen.

Ik vind wel dat je een goed punt hebt wat betreft de lengterichting van de breuk, dat duidt toch eerder op een ontwerp of fabricagefout dan een breuk tussen de pads, dwars doormidden zeg maar.....

Dat snap ik, maar wanneer het mij geld kost wil ik ver gaan om mijn gelijk te krijgen. En ik begin steeds meer te denken aan een ontwerpfout... Anders zouden er niet zoveel breken.

Goed om te weten dit. Mijn boardje is afgelopen weekend ook gebroken terwijl het 1 jaar en 2 maanden oud is. Creepy. Hebben we het beide op vrijdag de 13e besteld? Grin

Nee niet op vrijdag de 13de.

weet je zeker dat er niet toevallig een kleine breuk onder je hiel zat en dat de lange breuk daar geen gevolg van is. structureel kun je natuurlijk nooit echt in een board kijken..
Doorgaans zitten er bij de meeste merken 6 maanden tot 1 jaar breek garantie op want je mag wel aannemen dat er niets met het hout mis is als hij na een jaar nog altijd niet is gebroken

Ik ben zuinig op mijn materiaal dus dan had ik dat al gezien. Wink
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #10 September 04, 2014, 12:43:31
edit2Rapporteer  
disclaimer: speculaas modus aan Smiley

Als je board in de lengte breekt lijkt het me dat hij op de nerf van het hout is gebroken.. Als ie van vin tot vin is gebroken zou ik haast denken dat de (krachten op de) vin als het ware als een breekijzer het hout heeft gespleten. Dan kan je en/of heel hard aankanten, en/of je hebt de bodem geraakt, en/of het hout was te slap..
Zo'n fabrikant koopt waarschijnlijk het hout verlijmd en al in, misschien hebben ze een batch te pakken die verkeerd is verlijmd? Het sterkste lijkt me als de stroken met de nerf horizontaal zouden verlijmen. Misschien is de nerf verticaal verlijmd, dat is optisch wel mooier maar wel veel minder sterk.

een kern van een board bestaat niet uit 1 plaat maar uit verlijmde latjes aan elkaar  zou dus best kunnen dat ie daarop is gegaan.
EVDT

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #11 September 05, 2014, 08:57:59
edit2Rapporteer  
Als het board niet binnen 6 mnd gebruik stuk gaat, dan kun je er vanuit gaan dat het geen productie fouten heeft.
Na meer dan een jaar, is het dus aannemelijk dat er toch een overbelasting heeft plaats gevonden.
Wellicht niet in 1 keer maar al langer zonder dat dit zichtbaar was.
Tevens is het een gebruiks voorwerp, dus onderhevig aan slijtage met gevolg schade.
Iedereen maakt landings fouten zonder dat er iets fout of stuk gaat maar soms is het gewoon pech.
Accepteer gewoon dat je hobby geld kost redelijkerwijs.
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #12 September 05, 2014, 09:21:54
edit2Rapporteer  
"Redelijkerwijs", na een jaar en 2 maand vind ik niet erg redelijk anders.
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #13 September 05, 2014, 09:32:30
edit2Rapporteer  
was het geen landings fout?
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #14 September 05, 2014, 09:46:23
edit2Rapporteer  
Of ben je gewoon te dik mark ?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #15 September 05, 2014, 12:18:27
edit2Rapporteer  
Als het board niet binnen 6 mnd gebruik stuk gaat, dan kun je er vanuit gaan dat het geen productie fouten heeft.
Na meer dan een jaar, is het dus aannemelijk dat er toch een overbelasting heeft plaats gevonden.
Wellicht niet in 1 keer maar al langer zonder dat dit zichtbaar was.
Tevens is het een gebruiks voorwerp, dus onderhevig aan slijtage met gevolg schade.
Iedereen maakt landings fouten zonder dat er iets fout of stuk gaat maar soms is het gewoon pech.
Accepteer gewoon dat je hobby geld kost redelijkerwijs.

of koop planken die bijna niet stuk te krijgen zijn Grin
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #16 September 05, 2014, 13:02:10
edit2Rapporteer  
Of ben je gewoon te dik mark ?

Haha nee dat niet.  Tongue

was het geen landings fout?

Nee dat was het zeker niet.
Guust

Berichten: 71
Antwoord #17 September 05, 2014, 15:56:54
edit2Rapporteer  
Hoi Mark,

Het klinkt als een constructie fout. Een board dat in de lengte richtingbreekt is i.m.o. niet oke.

Succes,
Hard2Handle

Berichten: 3114
Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #18 September 05, 2014, 16:34:13
edit2Rapporteer  
Marc welk board is het?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #19 September 05, 2014, 17:39:17
edit2Rapporteer  
Marc welk board is het?

Wil ik nog even in het midden laten tot de leverancier heeft gereageerd.
Hard2Handle

Berichten: 3114
Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #20 September 06, 2014, 10:38:46
edit2Rapporteer  
Je Essence board dus...   Roll Eyes

Waarom zo geheimzinnig?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #21 September 06, 2014, 12:01:26
edit2Rapporteer  
Je Essence board dus...   Roll Eyes

Waarom zo geheimzinnig?

Jep mijn Essence board, helaas reageert de verkoper niet meer...
Honderd90

Geen avatar

Berichten: 12
Antwoord #22 September 06, 2014, 12:24:03
edit2Rapporteer  
Ik ga met juridische geschillen altijd naar het plaatselijke juridisch loket. Die kunnen je prima van advies voorzien bij dit soort zaken. Of bij je rechtsbijstandverzekering, mocht je die hebben.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #23 September 06, 2014, 13:49:22
edit2Rapporteer  
Je Essence board dus...   Roll Eyes

Waarom zo geheimzinnig?

Jep mijn Essence board, helaas reageert de verkoper niet meer...
ben je wel lief geweest tegen m dan Grin
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #24 September 06, 2014, 14:32:26
edit2Rapporteer  
Je Essence board dus...   Roll Eyes

Waarom zo geheimzinnig?

Jep mijn Essence board, helaas reageert de verkoper niet meer...
ben je wel lief geweest tegen m dan Grin

Net contact gehad nadat ik zelf een x aantal keer aangegeven had om te willen bellen. Ik heb niets verkeerd gezegd in dit geval, wel hoe het in elkaar zou moeten steken.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.