Ervaren sukkels brouwersdam

Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #25 September 14, 2014, 07:21:51
edit2Rapporteer  
Dat je ervaren kiters, en zeker instructeurs, het kwalijk neemt dat ze zulke risico's nemen: prima. Maar dat je een onderneming afbrandt omdat enkele van de werknemers IN HUN VRIJE TIJD een (onverantwoord) risico hebben genomen vind ik ongepast.
en juist daar maak je een belangrijke denkfout. De kitesurfsport ligt best wel onder vuur. Waren het eerst vooral ongeschoolde kitesurfers die voor problemen zorgen ( onvoldoende vaardigheden/kennis), zie je de problemen nu vooral op het gebied van gedrag / common sence  zullen we dan maar zeggen. Het zijn juist de kitesurfscholen ( en hun instructeurs) die aan de basis staan van "dat gedrag" .

quote NKV gedragscode kitesurfscholen:

Doelstelling Basisopleiding Kitesurfen
De cursist kan zich, na het volgen van de opleiding, op een veilige en verantwoorde wijze, voor zowel zichzelf als zijn/haar omgeving , binnen de wettelijke kaders bezigen / verder bekwamen met de kitesurfsport. 

Zowel de school als de instructeurs hebben hierin een belangrijke positie en voorbeeldfunctie. Natuurlijk zijn instructeurs niet heilig maar welke beeldvorming creëer je met dit soort acties naar de buitenwereld?
Welk signaal geef jij als instructeur af door onder de genoemde omstandigheden naar een gebied te varen waar je überhaupt niet mag komen met vervolgens een inzet van de hulpdiensten......

De sport is nog steeds ( gelukkig minder explosief) groeiende. Belangrijke locaties staan onder druk.  Ik verbaas mij wel eens over de houding van sommige kitesurfscholen ( in het algemeen en natuurlijk de goede buiten beschouwing gelaten) :Dat water, die kitesurflocatie is in principe "de werkplaats" van de school. Werkplaats dicht? school dicht......... 

Juist het onderdeel "wanneer waar wel of niet het water op"   zou binnen een basiscursus heel duidelijk op de voorgrond moeten staan. Dat de school en haar instructeurs hierbij een belangrijke voorbeeldfunctie hebben ( en dan JUIST ) buiten de "les situatie", moge duidelijk zijn.


Dat er nu een school compleet wordt afgebrand is ook niet echt nodig. Maar er is niets mis mee om deze materie met naam en toenaam te benoemen. Al zou het alleen maar vanwege "preventie"  zijn.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #26 September 14, 2014, 08:14:12
edit2Rapporteer  
Dragen die jongens ook lycra's in hun vrije tijd? Varen ze met North kites?
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #27 September 14, 2014, 09:12:04
edit2Rapporteer  
Ik vind dat er in de kitewereld als een stel hysterische ouwe wijven wordt gereageerd als er ook maar iets gebeurt.

Een volwassen benadering van de kitesport is niet alleen verantwoordelijkheid nemen voor je daden (dus goed geïnformeerd en met het juiste materiaal op de juiste lokatie het water op), maar ook het rustig, objectief, met wederhoor, onderzoeken van incidenten. En dan, heel misschien, pas oordelen.

Ik zou toch graag eerst de feiten weten en het verhaal van meerdere kanten horen. En dan nog is het maar de vraag of mensen geen aanvaardbaar risico hebben genomen...
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #28 September 14, 2014, 09:17:28
edit2Rapporteer  
Gewoon zeldzaam domme actie... helemaal omdat ze de spot en de bijbehorende condities zeer goed zouden moeten kennen. Ik ken een school waar je per direct de laan uit vliegt als je zoiets flikt (en terecht)
feddomw
Gast
Antwoord #29 September 14, 2014, 10:40:55
edit2Rapporteer  
Het lijkt mij inderdaad juist dat de feiten bekend moeten worden voordat we oordelen.

Echter, als het instructeurs betreft en de omstandigheden waren voorspeld en duidelijk ongunstig voor de spot, dan maakt het niets uit dat het in hun vrije tijd is gebeurd. Je mag instructeurs tot een hogere standaard houden. Anders is het "do as I say, don't do as I do" en dat werkt nooit.

Wat Idefixe zegt klopt namelijk wel, de kitesport ligt onder een vergrootglas. Als er "rare" dingen gebeuren met ongelukken en reddingen en het komt door onwetendheid en/of "beginnersmentaliteit", dan hebben we nog een excuus/verhaal richting de tegenstanders van onze sport en onze spots.

Als er "rare" dingen gebeuren met ervaren kitesurfers of zelfs instructeurs, dan kan het verhaal heel snel verdraaid worden in "zie je nou wel, het is een gevaarlijke sport". Dan werk je nog sneller extra regulering en spotsluiting in de hand en dat willen we allemaal niet.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #30 September 14, 2014, 10:57:04
edit2Rapporteer  
Als de kitesport dan zo onder een vergrootglas ligt, zorg dan voor een feitelijke verslaggeving. De manier waarop er (online) gereageerd wordt op incidenten versterkt een (mogelijk) negatief sentiment alleen maar, terwijl de feiten dit niet hoeven te ondersteunen.

Want wees nu eerlijk, wie was er gisteravond dan in levensgevaar? En waarom precies? En welke andere mensen of zaken werden er bedreigd door de situatie?
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #31 September 14, 2014, 11:18:17
edit2Rapporteer  
Het gaat niet om de wie. Maar om de waarom en wat vragen.

Wat had er mis kunnen gaan en wat is er mis gegaan.
En waarom is t misgegaan.

Had het makkelijk voorkomen kunnen worden en het antwoord daarop is ja. Als alle andere kiters op tijd het water afgaan waarom juist 5of hoeveel t er ook waren goeie riders niet.
En waarom ga je 1 km uit de kant varen met weinig /afnemende wind en afgaand tie

Als instructeur incl lycra of iig zichtbare reclame van een bedrijf vertegenwoordig je ook in je vrije tijd jouw werkgever. Je zal dus iets beter moeten nadenken dan de gemiddelde kiter.

Neem een autorijschool die als een idioot loopt te bumperkleven door rood rijdt en constant rechts inhaalt.  Zo iemand raadt je niet snel aan

Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #32 September 14, 2014, 11:24:22
edit2Rapporteer  
Ik vind dat er in de kitewereld als een stel hysterische ouwe wijven wordt gereageerd als er ook maar iets gebeurt.

Een volwassen benadering van de kitesport is niet alleen verantwoordelijkheid nemen voor je daden (dus goed geïnformeerd en met het juiste materiaal op de juiste lokatie het water op), maar ook het rustig, objectief, met wederhoor, onderzoeken van incidenten. En dan, heel misschien, pas oordelen.

Ik zou toch graag eerst de feiten weten en het verhaal van meerdere kanten horen. En dan nog is het maar de vraag of mensen geen aanvaardbaar risico hebben genomen...

Sjeee. Magic Ed, weet je....ach laat ook maar

Walt0r

Berichten: 542
Antwoord #33 September 14, 2014, 11:54:33
edit2Rapporteer  
Ik vind dat er in de kitewereld als een stel hysterische ouwe wijven wordt gereageerd als er ook maar iets gebeurt.

zo is dat!

en nu ga ik stofzuigen
hijo del viento

Berichten: 2061
Logs: 0 | 777 uur
Antwoord #34 September 14, 2014, 12:20:53
edit2Rapporteer  
Het lijkt mij inderdaad juist dat de feiten bekend moeten worden voordat we oordelen.

Echter, als het instructeurs betreft en de omstandigheden waren voorspeld en duidelijk ongunstig voor de spot, dan maakt het niets uit dat het in hun vrije tijd is gebeurd. Je mag instructeurs tot een hogere standaard houden. Anders is het "do as I say, don't do as I do" en dat werkt nooit.

Wat Idefixe zegt klopt namelijk wel, de kitesport ligt onder een vergrootglas. Als er "rare" dingen gebeuren met ongelukken en reddingen en het komt door onwetendheid en/of "beginnersmentaliteit", dan hebben we nog een excuus/verhaal richting de tegenstanders van onze sport en onze spots.

Als er "rare" dingen gebeuren met ervaren kitesurfers of zelfs instructeurs, dan kan het verhaal heel snel verdraaid worden in "zie je nou wel, het is een gevaarlijke sport". Dan werk je nog sneller extra regulering en spotsluiting in de hand en dat willen we allemaal niet.
Feddo en Magische Ed,

cc kapiteintje is toevallig ter zake deskundig als het gaat om condities op het water en een ervaren kitesurfer [what's in a name]

Hij was ter plekke en heeft met zijn ervaring  geacteerd zoals je als medekiter hoopt dat iedereen doet als je zelf in de problemen zit. Hij beschrijft helder en feitelijk de situatie en  koppel hier het verhaal van Idefixe aan en case closed lijkt me....

De overige ballast lezen jullie toch ook wel doorheen..... de kop van het topic mag wellicht wat genuanceerder maar spreekt wel voor zich....

@Waltor
Blijf svp in die grot stofzuigen als het waait ook.....wake up dude en lees nog een keer het stuk van idefixe en kijk wat er deze maand is gebeurd op MV II, ons geliefde sluffie en Oostvoorne als het gaat om beperkingen...
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #35 September 14, 2014, 13:07:21
edit2Rapporteer  
hijo,

jammer van sluffie inderdaad maar het gaat niet alleen om jouw achtertuin maar om de gehele sport.  als je sport negatief wordt beschreven is het enorm lastig om je hard te maken voor een nieuwe spot.

een groot deel van kitesurfen is risicos berekenen en beperken.
scheelt een hele hoop gezeik onderling en maakt het ook weer een stuk makkelijker en gezelliger op spots.
hijo del viento

Berichten: 2061
Logs: 0 | 777 uur
Antwoord #36 September 14, 2014, 13:17:15
edit2Rapporteer  
hijo,

jammer van sluffie inderdaad maar het gaat niet alleen om jouw achtertuin maar om de gehele sport.  als je sport negatief wordt beschreven is het enorm lastig om je hard te maken voor een nieuwe spot.

een groot deel van kitesurfen is risicos berekenen en beperken.
scheelt een hele hoop gezeik onderling en maakt het ook weer een stuk makkelijker en gezelliger op spots.
he Nature klopt helemaal het waren slechts enkele voorbeelden hier in de regio om de zorg te benadrukken.
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #37 September 14, 2014, 13:38:55
edit2Rapporteer  
Ik vind dat er in de kitewereld als een stel hysterische ouwe wijven wordt gereageerd als er ook maar iets gebeurt.
Daar geef ik je eigenlijk wel gelijk in Grin.
Maar ze doen het ook wel omdat er grote gevolgen kunnen aan vasthangen. De sport ligt namelijk effectief onder een vergrootglas. En als er dan domme acties gebeuren, tja niemand apprecieert het als er door een domme actie een gevolg gebeurt waar ze allemaal last mee kunnen krijgen.
Walt0r

Berichten: 542
Antwoord #38 September 14, 2014, 13:45:34
edit2Rapporteer  
@Waltor
Blijf svp in die grot stofzuigen als het waait ook.....wake up dude en lees nog een keer het stuk van idefixe en kijk wat er deze maand is gebeurd op MV II, ons geliefde sluffie en Oostvoorne als het gaat om beperkingen...

Je hebt echt wel een punt hoor, daaraan toegevoeg ,vanuit mijn inmiddels stofvrije grot, durf ik te wedden dat we allemaal wel eens domme acties doen, ook jij, en ik vind dat kite community daar best gevoelig op reageert als een domme actie verkeerd uitpakt....en uitgemeten wordt op dit forum, waarvan ik de redenen best goed snap hoor irt spotbehoud, ik vind het soms wat hypocriet allemaal.

En als het waait blijf ik echt niet in mijn grotje, dan ga ik buitenspelen, maak je maar geen zorgen, ook ik haal mensen regelmatig uit natuurgebieden en leg uit waarom, zelfs in het Duits, en spreek ze aan en help ze mocht het fout lijken te gaan, en weet je, vaak helpt dat wel!

CouchKiter

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #39 September 14, 2014, 15:21:50
edit2Rapporteer  
Blijft hearsay zolang de kiters in kwestie hun snor drukken.
Ook ik ben benieuwd naar de feiten. Kom er maar in!
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #40 September 14, 2014, 16:40:28
edit2Rapporteer  
achja, zie vandaag ook lessers op autostrand bezig van 2 verschillende scholen met NO, zo kan je bezig blijven.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #41 September 14, 2014, 17:58:17
edit2Rapporteer  
@Waltor
Blijf svp in die grot stofzuigen als het waait ook.....wake up dude en lees nog een keer het stuk van idefixe en kijk wat er deze maand is gebeurd op MV II, ons geliefde sluffie en Oostvoorne als het gaat om beperkingen...

Je hebt echt wel een punt hoor, daaraan toegevoeg ,vanuit mijn inmiddels stofvrije grot, durf ik te wedden dat we allemaal wel eens domme acties doen, ook jij, en ik vind dat kite community daar best gevoelig op reageert als een domme actie verkeerd uitpakt....en uitgemeten wordt op dit forum, waarvan ik de redenen best goed snap hoor irt spotbehoud, ik vind het soms wat hypocriet allemaal.

En als het waait blijf ik echt niet in mijn grotje, dan ga ik buitenspelen, maak je maar geen zorgen, ook ik haal mensen regelmatig uit natuurgebieden en leg uit waarom, zelfs in het Duits, en spreek ze aan en help ze mocht het fout lijken te gaan, en weet je, vaak helpt dat wel!



Die acties waarbij de wind wegvalt terwil de voorspellingen al minimaal waren gebeuren best vaak...
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #42 September 15, 2014, 06:47:40
edit2Rapporteer  
achja, zie vandaag ook lessers op autostrand bezig van 2 verschillende scholen met NO, zo kan je bezig blijven.
toen ik het strand op ging rond 13:00 was het idd No,  draaiende naar NNo en ergens tussen de 12 en 16 kts.Perfect lesdagje  met laagwater -> opkomend tij. Moet wel bekennen dat toen ik aankwam op de parkeerplaaats dat ik wel ff mn bedenkingen had. Maar naa eerst nog een uur wat theorie te hebben uitgelegd draaide de wind. Anders was het powerkiten geblazen.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #43 September 15, 2014, 17:44:35
edit2Rapporteer  
Ik kan het niet helemaal uit de reacties opmaken. Zijn ze nu uiteindelijk wel zonder hulp van de KNRM aan de kant gekomen? Of toch uit het water gevist?


Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #44 September 15, 2014, 22:26:14
edit2Rapporteer  
Ik kan het niet helemaal uit de reacties opmaken. Zijn ze nu uiteindelijk wel zonder hulp van de KNRM aan de kant gekomen? Of toch uit het water gevist?



als het zonder hulp van de reddingsbrigade/knrm was gebeurt dan had deze topic denk ik niet bestaan.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #45 September 16, 2014, 13:10:46
edit2Rapporteer  
Kan zijn dat de knrm wel een oproep heeft gehad, maar dat de kiters inmiddels op het strand waren toen de knrm arriveerde. Niet dat het daarmee alsnog geen domme actie is, maar het relativeert wel het een en ander.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.