Kite surfer vermist Zandvoort

Haring High Richardt

Berichten: 9341
Januari 09, 2015, 12:36:26
edit2Rapporteer  
http://www.rtvnh.nl/nieuws/157533/kitesurfer-vermist-voor-de-kust-van-zandvoort-

 ZANDVOORT Voor de kust van Zandvoort wordt een kitesurfer vermist.

De Nederlandse Kustwacht kreeg die melding vanmorgen binnen en heeft boten naar de plek gestuurd waar de surfer voor het laatst is gezien. Ook is er een politiehelikopter, die toevallig in de buurt vloog, onderweg naar de plek.



thelastV8

Berichten: 119
Antwoord #1 Januari 09, 2015, 12:59:31
edit2Rapporteer  
Naatje.

Toch besloten om vandaag over te slaan. De knopen vliegen van links naar rechts... 
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #2 Januari 09, 2015, 13:57:14
edit2Rapporteer  
Inmiddels is bekend geworden dat de vermiste kitesurfer nabij Zandvoort is aangetroffen.

http://www.rtvnh.nl/nieuws/157533/kitesurfer-vermist-voor-de-kust-van-zandvoort-

D-ice

Geen avatar

Berichten: 28
Antwoord #3 Januari 09, 2015, 14:12:29
edit2Rapporteer  
O nee... zie de reacties onder het bericht.  Undecided
Nog ff en dan gaan de Belgische regels hier ook gelden.
*zucht*
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #4 Januari 09, 2015, 14:40:45
edit2Rapporteer  
Ik vind de reacties nogal meevallen ...... en reëel.

Als er door het KNMI een weerswaarschuwing wordt uitgevaardigd en iemand gaat dan toch nog kitesurfen dan vind ik het terecht dat de betreffende surfer moet opdraaien voor de kosten.

Een ander (moreel) aspect aan deze zaak is dat anderen (reddingsbrigade) zich onnodig in een gevaarlijke situatie moeten  begeven omdat anderen (in dit geval kitesurfer) zo nodig hun kick moeten behalen in extreme situaties. Dit is sterk vergelijkbaar met reddingswerkers in de Franse alpen die een tijd geleden gedemonstreerd hebben omdat zij vaker bergbeklimmers moeten redden die de weersvoorspellingen naast zich neerleggen maar dan wel een beroep doen op de hulp van de reddingsbrigades als het mis gaat ...


daarnaast lopen we ook het risico dat als dit soort voorvallen zich vaker zullen voordoen en de publiciteit behalen -wie herinnert zich niet de twee zoekgeraakte kiters van vorig jaar?-  de publieke opinie gaat vragen om overheidsingrijpen. Dan hebben we inderdaad een Belgische sitiuatie gekregen. Met dank aan die *&^%&*# sukkels ...... Angry


dus: laat maar dokken ...... Angry
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #5 Januari 09, 2015, 15:50:26
edit2Rapporteer  
En dat hij zelfstandig op het strand is geraakt maakt niet meer uit blijkbaar?
Waarom dan geen toegangsgeld vragen voor iedereen die in harde wind gaat kiten? Vraag direct 10.000 euro per keer ofzo, zodat zeker elke mogelijke reddingsacties gedekt worden.

Ik zou het enorm belachelijk vinden dat ik zou moeten dokken voor een reddingsactie die eigenlijk niet nodig is.
manrot

Berichten: 1161
Logs: 0 | 180 uur
Antwoord #6 Januari 09, 2015, 16:11:45
edit2Rapporteer  
Veel belangrijker, wie heeft bepaalt dat de knrm gewaarschuwt moet worden?

Wanneer een strandwandelaar (zonder verstand van kiten) iemand in zee ziet liggen met een kite dan denkt die al snel er is een probleem.

Maar bij aanlandinge wind kan een geoefende kiter dan prima dan een selfrescue doen.

De kiter komt prima terug aan land en krijgt dan ongevraagd een rekening van de knrm???


Ik lees ook een reactie van 'met code geel moet je niet gaan varen...', terwijl vele kiters jusit bij harde wind gaan varen.

En tegenwoordig roept het knmi voor elke scheet al code x
volgens mij is dat vooral ingegeven door de angst dat ze niet op tijd gewaarschuwd hebben en daar niet voor aangeklaagd willen worden.

Dit wordt een hele lastige discussie.




markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #7 Januari 09, 2015, 16:38:13
edit2Rapporteer  
letterlijk een storm in een glas water.  vandaag gewoon met de 8 gevaren en geen gekke dingen meegemaakt. code geel   tjonge jonge
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #8 Januari 09, 2015, 17:20:51
edit2Rapporteer  
http://www.rtvnh.nl/nieuws/157541/reddingsboot-krijgt-motorpech-bij-zoekactie-kitesurfer

 ZANDVOORT Het was een spannend moment voor opvarenden van een reddingsboot. Een boot van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) in Zandvoort raakte stuurloos op een stormachtige Noordzee.

Burgercorrespondent John Dalhuijsen was op het strand toen de KNRM uitrukte voor de zoektocht naar een kitesurfer. De boot ging midden op zee kapot.

De kabel van de turboaandrijving werkte niet meer. De boot kon niet meer bestuurd worden. Uiteindelijk spoelde de boot aan op het strand bij Bloemendaal aan Zee.

Woordvoerder Kees Brinkman van de KNRM zegt dat maar één van de motoren was uitgevallen en dat de boot "uit voorzorg" naar de kant is gegaan.

"Ik zag bange gezichten op de boot", vertelt Dalhuijsen. "Het is een prachtige boot, maar als ze verder op zee waren geweest hadden ze om kunnen slaan." De truck die de boten het strand op sleept is van Zandvoort naar Bloemendaal gereden om de boot weer op te halen.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #9 Januari 10, 2015, 15:40:52
edit2Rapporteer  
Ik ben het met manrot eens.

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #10 Januari 11, 2015, 02:02:10
edit2Rapporteer  
Ik ben het met manrot eens.


ik ook.
Krommen

Geen avatar

Berichten: 60
Antwoord #11 Januari 11, 2015, 09:04:50
edit2Rapporteer  
Een wandelaar heeft te snel gebeld. Er was ook geen selfrescue, de kiter is gewoon een warme choco gaan halen. De wandelaar zag de kiter niet meer en dacht dat hij dus in problemen was gekomen. Laten wij zelf nu eens stoppen bij dit soort topics zelf helemaal in te gaan op verantwoordelijkheid en kosten van een reddingsoperatie.
Leer van Shell, loop met je mening nooit voorop op wetgeving want vaak is jouw mening de inspiratie voor wetgeving.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #12 Januari 12, 2015, 20:16:56
edit2Rapporteer  
'De melding kwam per mobiele telefoon binnen. De melder had een foto van de surfer gemaakt en toen hij even later weer keek, was er geen surfer meer te zien. Geschrokken werd alarm geslagen. Kiters gaan echter snel en  in dit geval is het dus waarschijnlijk dat in de korte tijd dat de melder niet richting zee keek, de surfer op het strand is geland en ongezien richting surfclub vertrokken.'

Bron: http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/ijmuiden/reddingrapporten/koos-van-messel-uit-voor-kitesurfer-64a4b4acb2



Storm in een glas water en je kunt je inderdaad afvragen of we het niet over onszelf uitroepen door steeds zo'n discussie te starten.

Goed dat ze uitrukken, ook al is het vals alarm. Vergeet ook niet de KNRM een onafhankelijke organisatie is die leeft van giften en niet van een potje gemeenschapsgeld. Als ze een keer niet uitrukken omdat ze denken dat het vals alarm is en er verzuipt iemand heb je helemaal de poppen aan het dansen.
Je kunt je ook afvragen of we echt wel zo roekeloos bezig zijn, er verdrinken jaarlijks nog altijd meer zwemmers door onkunde dan kiters.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.