Handschoenen (dikte en tempratuur)

j0bbzz

Geen avatar

Berichten: 15
Februari 04, 2015, 15:26:51
edit2Rapporteer  
Even een vraagje over het gebruik van handschoenen, bij welke temperatuur (water/lucht) zijn handschoenen aan te bevelen/noodzakelijk en welke dikte adviseren jullie?
njels

Berichten: 20
Antwoord #1 Februari 04, 2015, 15:51:54
edit2Rapporteer  
zodra je sessies verkort worden, omdat je vingers niet meer functioneren.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #2 Februari 04, 2015, 15:52:11
edit2Rapporteer  
Hangt van de persoon af maar meestal doe ik handschoenen aan zodra de lucht onder de 10 graden is, water temperatuur telt wel iets mee maar minder aangezien je handen niet zo vaak in het water liggen tenzij je moet bodydraggen oid. Handschoentjes zijn sowieso ruk aangezien je gaat knijpen voor grip waardoor je het koud krijgt en je spieren/pezen verstijven.

Daarom het liefst zo dun mogelijk maar aan de andere kant wil je wel warme handen. Ik heb zelf 2 of 3mm handschoentjes. Een cap of extra warmte op je core helpt ook, je lichaam hoeft dan minder moeite om je hoofd/core warm te houden en dus kan er meer warm bloed naar je handen waardoor je minder snel koude handen krijgt. Zelf heb ik met mijn droogpak in 3 graden gekite met 3mm handschoenen en ik had geen koude handen, zelfs warm omdat ik veel onderkleding had onder mijn droogpak.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #3 Februari 04, 2015, 18:18:14
edit2Rapporteer  
Zorgen dat je wet/drysuit met cap zo warm is dat je warmte kwijt moet raken. Dan kunnen je handschoenen de meeste keren gewoon uit blijven. Bij mij gaan ze pas bij 5/6gr aan. Hangt er ook vanaf hoe intensief je aan het kiten bent, underpowerd heen en weer kachelen is funest omdat je dan te weinig beweegt om je warm te stoken.
Reodude

Berichten: 434
Antwoord #4 Februari 04, 2015, 19:01:44
edit2Rapporteer  
ik heb ook 2mm handschoenen gewoon maar om de windchill eraf te houden, ik vind alles wat dikker is, gaat knijpen.
bij te dikke handschoenen gaan deze je bloevaten dichtdrukken waarbij je ook koude vingers krijgt, dus hoe dunner hoe beter zolang ze de handen maar niet laten afkoelen, daarbij helpt wat Evan reeds zei...goed in beweging blijven, waarbij een goede opwarming voor dat je gaat kiten zeker aan te raden is.
brian

Berichten: 440
Logs: 0 | 8 uur
Antwoord #5 Februari 04, 2015, 19:03:33
edit2Rapporteer  
Precies wat Evan zegt. De handschoenen die ik nu heb zijn totaal niet dik en superflexi. De rest van m'n spul is wel goed isolerend en dat compenseert voor m'n handschoenen. Heb het namelijk gewoon warm met 4 graden en zon. Dan ben ik daarbij ook wel actief bezig, zoals Evan zegt.
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #6 Februari 04, 2015, 19:21:55
edit2Rapporteer  
Graadje of 8/9 denk ik, eerst je handen even het water in en dan pas je handschoenen aantrekken schijnt ook te helpen.

Vanaf 5 a 6 graden ga ik al bijna dood van de pijn aan me handen als ik het water af ga na 1,5 a 2 uur .
j0bbzz

Geen avatar

Berichten: 15
Antwoord #7 Februari 04, 2015, 19:57:14
edit2Rapporteer  
Top, bedankt voor de reacties! Dunne handschoentjes kopen dus en de overige delen van je lichaam zo goed mogelijk isoleren.
bertvh

Berichten: 224
Antwoord #8 Februari 04, 2015, 20:01:36
edit2Rapporteer  
heb er vorig jaar van decathlon aangeschaft dacht +-15€
zijn de beste die ik ooit gehad heb, heb de 3mm zijn er ook in 5!
vorige waren steeds veel duurder en veel minder warm!!
gerrit

Berichten: 188
Antwoord #9 Februari 04, 2015, 22:07:56
edit2Rapporteer  
Als je na een kitesessie super pijnlijke handen hebt is er maar 1 oplossing 2 seconden terug in het koude water stoppen....

Jouw warme bloed begint na een sessie weer te stromen richting de nauwe bloedvaten in je koude vingers.... dan warmen ze te snel op dus door te koelen rem je de opwarming en ben je snel van jouw pijnlijke tintelende handen af

Ps.  wanten met open handpalm is wat mij betreft het beste advies en onder de 10 graden zijn wanten een must om bij de hand te hebben
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #10 Februari 04, 2015, 22:35:39
edit2Rapporteer  
Graadje of 8/9 denk ik, eerst je handen even het water in en dan pas je handschoenen aantrekken schijnt ook te helpen.

Vanaf 5 a 6 graden ga ik al bijna dood van de pijn aan me handen als ik het water af ga na 1,5 a 2 uur .


Jij verrekt het dan ook om een cap op te zetten, dan krijg je dat
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #11 Februari 04, 2015, 23:42:59
edit2Rapporteer  
Liever cap op dan handschoenen inderdaad, daar win je meer mee wat warmte betreft.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #12 Februari 05, 2015, 11:24:23
edit2Rapporteer  
Zoek niet verder maar ga voor deze handschoenen. ThumpsUp

Ik heb er diverse gehad waaronder ION (kauwe klauwe) gul etc etc

Ik ben 8 keer geopereerd aan mijn handen i.v.m. ziekte Duputryn (4 keer rechts en 4 keer links) zodat mijn doorbloeding met kiten een stuk minder is en ik voorheen altijd kouwe klauwe kreeg

Het is ongelofelijk maar met deze handschoenen ga je handen op een gegeven moment zweten en moet je als je er erg veel last van heb ze even onderdompelen om te koelen.

Ze noemen ze ook wel oma handschoenen omdat oma,s van die zweterige handjes hebben. Grin


http://www.telstarsurf.nl/zoek/artikel/flashbomb/43209/ripcurl-flashbomb-5-3-3-finger


Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #13 Februari 05, 2015, 13:41:24
edit2Rapporteer  
Richard, zijn die handschoenen niet heel dik onder de grip of daar lekker dun? 5mm klinkt echt als heel dik maar wellicht is dat de bovenkant van de handschoen?
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #14 Februari 05, 2015, 14:08:06
edit2Rapporteer  
Ik snap wat je bedoel, ze zijn niet echt heel dik je heb genoeg grip en je kan met deze handschoenen de hele dag varen 
Arjee

Berichten: 36
Antwoord #15 Februari 05, 2015, 20:15:12
edit2Rapporteer  
Dit zijn echt top handschoenen, vandaag nog lekker gevaren op Medemblik me lijnen zaten onder het ijs en ik had absoluut geen koude handen. Ik ondervind echt geen last onder het varen vanwege de dikte ook heb ik de schoenen van dit merk en type ik zelfde verhaal echt top.
HkerkMarthijn

Geen avatar

Berichten: 104
Antwoord #16 Februari 05, 2015, 20:40:10
edit2Rapporteer  
Het ligt er denk ik aan wat je wil gaan doen. ik heb ook de flashbombs en ze zijn heerlijk warm maar handelpasses of misschien unhooked zou ik er niet mee gaan doen. Voor een beetje varen en springen zijn ze goed genoeg.

Ik krijg wel vaak kramp in me handen van het moeten buigen van me vingers. had ze ff uit gedaan en zonder gekite. toen ik kouwe klauwen had weer aan gedaan en daarna weer heerlijk doorgekite.
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #17 Februari 05, 2015, 21:01:08
edit2Rapporteer  
 
Ik weet niet of  ik die drievingerige handschoen zo fijn vind.
Klinkt wel goed Richardt!.. ben ook toe aan nieuwe

Iemand ervaring met deze?
http://www.telstarsurf.nl/zoek/artikel/flashbomb/43208/ripcurl-flashbomb-5-3
pewpew

Berichten: 779
Antwoord #18 Februari 05, 2015, 21:07:28
edit2Rapporteer  
met de drievingerige heb je geen last van tijdens het kiten. juist omdat je vingers bij elkaar zitten zijn ze warmer. Ik merk dat mijn wijsvinger (die wel los zit van de rest) toch wel koud wordt aan het topje.
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #19 Februari 06, 2015, 12:27:27
edit2Rapporteer  
Goed verhaal ik denk dat ik ook voor drievingerig ga..
Tony-G

Berichten: 144
Antwoord #20 Februari 06, 2015, 12:47:11
edit2Rapporteer  
Zoek niet verder maar ga voor deze handschoenen. ThumpsUp

Ik heb er diverse gehad waaronder ION (kauwe klauwe) gul etc etc

Ik ben 8 keer geopereerd aan mijn handen i.v.m. ziekte Duputryn (4 keer rechts en 4 keer links) zodat mijn doorbloeding met kiten een stuk minder is en ik voorheen altijd kouwe klauwe kreeg

Het is ongelofelijk maar met deze handschoenen ga je handen op een gegeven moment zweten en moet je als je er erg veel last van heb ze even onderdompelen om te koelen.

Ze noemen ze ook wel oma handschoenen omdat oma,s van die zweterige handjes hebben. Grin


Hoi Rich, Alles goed? Welke maat handschoenen heb je eigenlijk?
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #21 Februari 06, 2015, 13:32:49
edit2Rapporteer  
Citaat
Hoi Rich, Alles goed? Welke maat handschoenen heb je eigenlijk?
De XL, ze hebben niet groter
SanderRotterdam

Berichten: 21
Logs: 0 | 34 uur
Antwoord #22 Februari 06, 2015, 16:41:52
edit2Rapporteer  
Ik zelf vind dikke handschoenen ook minder fijn.
zelf net deze gekocht:
http://www.versusshop.nl/wetsuits/accessoires/surf-handschoenen/o-neill-psycho-gloves-1-5mm

Zijn lekker dun met gesealde naden na een uurtje of 2 worden me handen wel wat kouder. maar houd veel windchill tegen!
Bbtw

Berichten: 232
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #23 Februari 06, 2015, 22:49:59
edit2Rapporteer  
Gul dry-gloves, 2,5mm ook lekker
Xirix

Berichten: 30
Antwoord #24 Februari 07, 2015, 08:44:37
edit2Rapporteer  
Ik gebruik nu al 2 jaar Open Palm handschoenen van Mystic....ook al zijn ze open..koude handen krijg je niet. Maar of ze echt geschikt zijn om langere tijd mee in het water te verblijven dat denk ik niet...

http://www.gearfreak.nl/pd673/Mystic-Open-Palm-Mitten-2mm
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.