Kite met een goed highend bereik

HuibN

Berichten: 304
Mei 08, 2015, 12:11:53
edit2Rapporteer  
Afgelopen dinsdag en woensdag met mijn kleinste kite (8m Rally Slingshot) gevaren. Deze kan behoorlijk gedepowerd worden.
Maar op beide dagen werd het op een gegeven moment te veel voor mij en ben ik naar de kant moeten gaan.
De kite werd dan voor mij plotseling onbestuurbaar.
Nu vroeg ik mij af, wat is bij deze vlagerige stormwinden een goede 6 / 7 meter kite?
Wat zouden de eigenschappen moeten zijn van zo'n stormkite? Bijvoorbeeld sterkere lijnen, meer struts?
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #1 Mei 08, 2015, 12:46:54
edit2Rapporteer  
Wat bedoel je met "de kite werd onbestuurbaar" ?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #2 Mei 08, 2015, 13:00:49
edit2Rapporteer  
Wat bedoel je met "de kite werd onbestuurbaar" ?

Waarschijnlijk te veel gedepowerd waardoor je niet meer kan sturen.


Ik zou eens kijken naar een Cabrinha Switchblade 6m of North Evo 6m. Ik heb van beide kites met een 7m gevaren tot ruim over de 30 knopen (ben 85kg). Het zijn extreem stabiele kites waardoor deze zeer lang goed controleerbaar te houden zijn. Dat is net wat anders dan de Slingshot Rally door de shape.

Nog even wat extra informatie, ik heb meer dan 50 verschillende kites gevaren waarvan ook heel veel in harde wind. Ik kan dus goed aangeven wat goed en minder goed vaart. Iets slechts wordt er namelijk niet meer gemaakt.
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #3 Mei 08, 2015, 13:01:09
edit2Rapporteer  
Afgelopen woensdag toen het flink door waaide met mn Gaastra Toxic 6M eigenlijk voor het eerst  met zo veel wind er mee gevaren. Kite was super stabiel en ik hoefde met mn 70 kilo nog niet te  depoweren. Wel en heel groot verschill met mn Pure 7 Meter die heel veel meer power heeft en bij 35 knopen er wel klaar mee ben. Alleen  het verschil met springen en timing is wel heel erg wennen, maar dat zal wel aan mn techniek liggen.Voor  de rest een top kite voor deze harde wind. voelde me absuluut safe en in controlle er mee
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #4 Mei 08, 2015, 14:05:54
edit2Rapporteer  
Genetrix Hydra v6 ....... and no other.
Ian

Berichten: 219
Antwoord #5 Mei 08, 2015, 14:07:43
edit2Rapporteer  
Switchblade 6m springt goed en kun je inderdaad extreem lang houden, maar drift niet zo goed. (maatje vaart met het 2011 model, weet niet hoe anders de huidige modellen zijn)
Ik vaar regelmatig met m'n golfsurfboardje (zo ook afgelopen woensdag) en ben erg blij met m'n bandit8 - 6m. Heel stabiel in vlagen en stuurt niet overdreven snel, voelt niet heel anders dan een 8-9m. Had ook in de stoten van 40 knopen nog genoeg depower.
Had eerder een naish charger 5m, die drifte ook erg goed, maar was eigenlijk te snel.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #6 Mei 08, 2015, 15:12:16
edit2Rapporteer  
6m Fluid kiteboarding atv v6 doet het enorm goed in extreme wind  zelf hou ik m tot 63 knopen in de vlagen stabiel tot 55.  is extreem hard en bizar hoge highend
afgelopen paar dagen nog full power mee lopen kiten en dat ging heerlijk. zelfs nog een paar loops durfen trekken en daarna uitgeleend aan een maatje van mij die hem ook bijzonder fijn vond.

vaart ook heel snel voor de waveriders. 
normaal zou ik hem zelfs verkopen maar ik vind hem zo super lekker en het is de laatste die ik had liggen haha.

als je wil testen let me know.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #7 Mei 08, 2015, 15:26:35
edit2Rapporteer  
6m Fluid kiteboarding atv v6 doet het enorm goed in extreme wind  zelf hou ik m tot 63 knopen in de vlagen stabiel tot 55.  is extreem hard en bizar hoge highend
afgelopen paar dagen nog full power mee lopen kiten en dat ging heerlijk. zelfs nog een paar loops durfen trekken en daarna uitgeleend aan een maatje van mij die hem ook bijzonder fijn vond.

vaart ook heel snel voor de waveriders. 
normaal zou ik hem zelfs verkopen maar ik vind hem zo super lekker en het is de laatste die ik had liggen haha.

als je wil testen let me know.

Mag ik er een keer één testen Gillion? 55 knopen is namelijk eind windkracht 10 en begin windkracht 11.
Zou ik echt heel knap vinden.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #8 Mei 08, 2015, 16:45:51
edit2Rapporteer  
Ik zou ook naar Naish torch, park of pivot kijken die. Naish kites komen juist in de high end beter tot hun recht. Heb zowel dinsdag en woensdag middag met de 7m park (nog eentje uit 2013 ook) gespeeld en opzich geen centje pijn behalve dinsdag middag toen ik net begon de wind eigenlijk toen ook simpel weg te hard was in de stoot, maar ja toen stond alleen nog Kevin de Smidt nog op het water en die kan wel iets beter varen dan ik Wink

 
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #9 Mei 08, 2015, 17:16:51
edit2Rapporteer  
6m Fluid kiteboarding atv v6 doet het enorm goed in extreme wind  zelf hou ik m tot 63 knopen in de vlagen stabiel tot 55.  is extreem hard en bizar hoge highend
afgelopen paar dagen nog full power mee lopen kiten en dat ging heerlijk. zelfs nog een paar loops durfen trekken en daarna uitgeleend aan een maatje van mij die hem ook bijzonder fijn vond.

vaart ook heel snel voor de waveriders. 
normaal zou ik hem zelfs verkopen maar ik vind hem zo super lekker en het is de laatste die ik had liggen haha.

als je wil testen let me know.

Mag ik er een keer één testen Gillion? 55 knopen is namelijk eind windkracht 10 en begin windkracht 11.
Zou ik echt heel knap vinden.
yes mag  maar enk dat t voor jou makkelijker is met eric van fluidkites.nl
kiteruitschell

Geen avatar

Berichten: 1719
Antwoord #10 Mei 08, 2015, 17:48:54
edit2Rapporteer  
eagle jan , mijn 7 torch was echt wel te groot di en wo middag zou een 6 meter pivot dan relaxer varen zijn en kan je de pivot beter depoweren als een torch
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #11 Mei 08, 2015, 17:54:35
edit2Rapporteer  
Voor als het echt stormt ..........


http://www.youtube.com/watch?v=DOV3La3X0BQ#t=89
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #12 Mei 08, 2015, 19:36:51
edit2Rapporteer  
eagle jan , mijn 7 torch was echt wel te groot di en wo middag zou een 6 meter pivot dan relaxer varen zijn en kan je de pivot beter depoweren als een torch
veel.... de meeste hedendaagse kites hebben een groter depower bereik dan de Torch! De Pivot is wat depower betreft vergelijkbaar met de park ofwel heel groot!  dit komt vooral omdat de andere kites geen C-shapes zijn. De torch moet je maximaal naar de rand van de windvenster in sturen om maximaal te depoweren. Een park, pivot of andere niet C-shapes hoef je vaak alleen de bar vanje af te schuiven en ze gaan van zelf naar de rand toe.
HuibN

Berichten: 304
Antwoord #13 Mei 08, 2015, 19:50:14
edit2Rapporteer  
Een Torch en windvlagen? Lijkt mij niet iets voor mij.
Het is wat in het filmpje hierboven wordt gezegd, Het is geen kunst om een kite te ontwerpen die het met 45 knopen goed doet maar ook nog als de ver wind terugzakt.
Lijkt mij niet zo gek die Ocean Rodeo kite maar is wel erg klein met 5 meter. Maar wel lekker goedkoop.
Zag ook een hiet nog niet genoemde Catalyst 7meter op het water die flink wat hangtime had. En die deed het goed woensdag toen de wind nog niet zo hard was maar ook toen het weer echt hard ging.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #14 Mei 08, 2015, 19:51:47
edit2Rapporteer  
Goede depower betekend niet per definitie een goede high-end of stormkite. Met de gigantische vlagen van deze week heb je een kite nodig die naar de rand van het venster schiet tijdens een vlaag als je hard aankant zonder enorm veel kracht tw genereren . Laten C-kites dat nu juist het beste doen wat de reden is dat een ervaren kiter een zelfde maat C in meer wind kan houden dan een SLE.

Om de vraag van de topicstarter terug te komen, 8m was veel te groot en bijna elke 6m gaat je high-end enorm vergroten, nog meer als je kiest voor een 6m RPM in plaats van een Rally. Al blijft het wel persoonlijk of je een andere kite lekker vind. Zweer je bij je huidige kites moet je gewoon een 6m Rally halen.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #15 Mei 08, 2015, 20:36:18
edit2Rapporteer  
.
markymarc

Berichten: 296
Logs: 0 | 488 uur
Antwoord #16 Mei 08, 2015, 21:31:17
edit2Rapporteer  
Cabrinha Switchblade 2013 heeft extreem goede hi end, maar matige low end.

Tis het 1 of het anderrr
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #17 Mei 08, 2015, 21:32:12
edit2Rapporteer  
eagle jan , mijn 7 torch was echt wel te groot di en wo middag zou een 6 meter pivot dan relaxer varen zijn en kan je de pivot beter depoweren als een torch

Geen idee wat je weegt uiteraard. Ik weeg 76 kilo en kon woensdag in de top 19 uur 34/48kn me 7m torch nog houden, echte harde vlagen kon ik precies wegtrappen lees niet te overpowered. Spijt dat ik geen woo had. Ik klaag over de low end, maar de high end is ronduit fantastich. Maatje van me met 6 park was overpowered
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #18 Mei 08, 2015, 23:04:49
edit2Rapporteer  
@Huib: Een bridled C-shaped kite zoals de Catalyst 7m zou met ons gewicht goed inzetbaar zijn t/m 44 knopen, vlagen daarboven zoals dinsdagmiddag en woensdagavond kun je veel beter aan met een 6m. De SB is door de 5 struts wel wat stabieler en heeft een betere hangtime dan de bridle C-shaped kites. De SB is ook wat trager, maar dat past wel weer beter bij je Edge 13m. Ik heb geen ervaring met een Rally btw. Dat wegtrappen moet je een keer gezien/gevoeld hebben en dat werkt idd ook met een bridled C-shaped kite, zal wel iets minder zijn dan met een hardcore C kite.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #19 Mei 08, 2015, 23:14:12
edit2Rapporteer  
Ik merk zelf dat hoe meer een kite C-shaped is ie hoe beter de high-end is omdat je deze simpelweg beter kan wegtrappen naar de rand van het windvenster. Dinsdag met 48kn vlagen met m'n 7m c-kite gevaren en ja, het is af en toe flink trappen maar prima te houden.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #20 Mei 08, 2015, 23:43:49
edit2Rapporteer  
Je trapt je windvenster naar voor, de kite volgt...
Ponk

Geen avatar

Berichten: 197
Antwoord #21 Mei 09, 2015, 00:21:06
edit2Rapporteer  
ik heb een jekyll 5   2010
vond m nooit zo tof
tot deze twee dagen 5,6 mei kwamen...eindelijk weet ik waar die voor is..
had al eerder met storm met dat ding gevaren...maar toch te vroeg gepakt.
het moet gewoon knal hard waaien.. tegen de 40 knopen wordt ie pas wakker.
twee supersessies op het waveboard gehad.
geen enkel probleem. super controle..
ik wou m eerst verkopen maar nu dus niet meer hahahaha
ik houd m

ooh ja springen doet ie ook hoooooooooooooooooooooooooooooooooooooo ooooooooooooooooooog



Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #22 Mei 09, 2015, 01:56:43
edit2Rapporteer  
Mijn ervaring met Sling shot kites op de fuel na is dat ze over het algemeen een  te dikke L.E. hebben waardoor het in harde wind als minder prettig werd ervaren. Ik zelf weeg 83kg. En verder wat Evan zegt op het verhaal van sling shot na... mijns inziens behouden zij in de high end teveel "rest druk".
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #23 Mei 09, 2015, 08:45:18
edit2Rapporteer  
Mijn ervaring met Sling shot kites op de fuel na is dat ze over het algemeen een  te dikke L.E. hebben waardoor het in harde wind als minder prettig werd ervaren. Ik zelf weeg 83kg. En verder wat Evan zegt op het verhaal van sling shot na... mijns inziens behouden zij in de high end teveel "rest druk".

De RPM van 2014 en 2015 heeft daar in ieder geval geen last van...
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #24 Mei 09, 2015, 14:16:51
edit2Rapporteer  
toxic(voorhen jekyll) gaan idee erg lekker in harde wind en idd hoog (veel boost), catalyst, rebel is ook goede optie. high aspect ratio is vaak goed in high-end. (dus aan de rand van windvenster, zoals evan terecht opmerkt)
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.