Ongewild draaien tijdens sprong

Repete

Berichten: 123
Juni 01, 2015, 08:48:32
edit2Rapporteer  
Gisteren had ik een paar keer een ongewilde rotatie tijdens een sprong. Na het afzetten op een golf begon ik te draaien in de tegengestelde richting (halve frontroll) dus tijdens de landing kwam ik hard met mijn rug/hoofd op het water terecht. Klein maken hielp niet en uitstrekken ook niet, dus wat doe ik hier verkeerd? Kan ik dit met de kite of met mijn lichaam corrigeren?

Graag wat advies.....
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #1 Juni 01, 2015, 08:58:08
edit2Rapporteer  
Frontroll doorzetten ;-)
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #2 Juni 01, 2015, 09:33:21
edit2Rapporteer  
Doordraaien!! Nooit terug!
Ponk

Geen avatar

Berichten: 197
Antwoord #3 Juni 01, 2015, 10:06:39
edit2Rapporteer  
ik denk dat ie dat nou juist niet wil....
hij wil eerst zonder draai...
maxva

Berichten: 97
Logs: 0 | 10 uur
Antwoord #4 Juni 01, 2015, 10:35:06
edit2Rapporteer  
Zorg ervoor dat als je spring je een hoge spierspanning hebt (vooral je buikspieren). Daarnaast je benen (lichtelijk) optrekken.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #5 Juni 01, 2015, 10:47:21
edit2Rapporteer  
ik denk dat ie dat nou juist niet wil....
hij wil eerst zonder draai...


ik ken repete en kan al aardig springen.  echter als je ongewild roteert kan je maar beter doordraaien ipv terug.  Terug blok je de rotatie en ga je hard op je muil  en  doordraaien is veel makkelijker  maar voelt onnatuurlijk.
Repete

Berichten: 123
Antwoord #6 Juni 01, 2015, 11:37:57
edit2Rapporteer  
Ja eigenlijk is het dan beter om gewoon door te draaien (hoe simpel kan het soms zijn Smiley ), alleen uit automatisme wilde ik weer in een niet geroteerde positie terug komen. Dat is natuurlijk in een sprong lastiger te corrigeren dan de rotatie voort te zetten.
Hij was wel ongewild, vandaar....
Volgende keer goed letten op de positie van je lichaam en aanspannen. Wil zo langzamerhand boardoff's gaan doen dus misschien zit ik soms te klooien met de balans tijdens de sprong.
kaaskop83

Berichten: 20
Antwoord #7 Juni 01, 2015, 18:15:59
edit2Rapporteer  
Als je spring moet je ook goed je schouders in de richting waar je heen wil richten zeg maar.
Dan draai je ook minder snel door
carbohans

Geen avatar

Berichten: 46
Antwoord #8 Juni 02, 2015, 09:01:53
edit2Rapporteer  
Ongewild draaien kan je wel een nieuwe tric opleveren! Succes!
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #9 Juni 02, 2015, 10:11:10
edit2Rapporteer  
Kijk ook eens naar je harnas....je haak t.o.v. je middelpunt.
als deze teveel naar links is geschoven ga je ook ongewild roteren. vaak vergeten mensen dit die net met springen zijn begonnen.
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #10 Juni 06, 2015, 13:10:26
edit2Rapporteer  
Bekend probleem, gaat vanzelf wel over als je techniek beter wordt...
Bij mij hielp het om het board meer upwind te sturen bij de afzet....als je teveel downwind gaat, dan trekt de kite je als het waren in die voorwaardse rotatie....

Succes!
wild dreamer

Berichten: 69
Antwoord #11 Juni 07, 2015, 22:11:17
edit2Rapporteer  
Bij snowboarden heeft rotatie in de sprong alles te maken met de afzet. Ik kan me voorstellen dat de golf die je noemt je heeft geholpen, soms is varen in de chop of met een golf meerijden en op de achterkant van een golf springen nog best lastig.

Zoals al gezegd, let op de richting van je schouders, en een beetje upwind insturen (wakestyle).

P.S. Iets anders, als je je kite te vroeg weer vanuit 12 instuurt in de rijrichting nog voor de landing, kan je ook over je board getrokken worden (lijkt misschien op een frontroll)

Veel oefen plezier :-)
WilliamSean

Berichten: 111
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #12 Juni 19, 2015, 15:53:46
edit2Rapporteer  

http://www.youtube.com/watch?v=_bdh2e8v2wI&t=1m45s


(vanaf 1:45) zie je een sprong waarbij ik ook draai in de lucht (backrol ook frontrol richting in mijn geval), ik kan deze sprong "redden" doordat ik wat harder en eerder terug stuur met de kite. Zodra ik mijn kite weer instuur trekt deze mij in de lijn waar ik naartoe ga. Hierdoor kan ik mijn lichaam weer corrigeren waardoor het allemaal afloopt met een grote splash.

Als ik meer rotatie krijg door dat de afzet niet goed was, probeer ik de fout zoveel mogelijk uit te vergroten naar richting mijn benen, door deze de beweging te laten maken terwijl mijn lichaam heel strak gespannen op de koerst blijft waarop ik wil gaan. Hierdoor krijg je dat jij heel spastisch aan je bar loopt bungelen (soort windmill aan een touwtje) maar kun je uiteindelijk nog wel goed landen.

Als de rotatie zo groot is dat je ook niet meer uit de voeten kan met het bungelen, zul je zoals hierboven al meerdere keren gezegd wordt gewoon moeten door roteren. Let dan zoveel mogelijk erop dat je de bar terug moet sturen in een sprong, deze kracht kun je namelijk weer gebruiken om de de boel onder controle te krijgen als je de rotatie hebt gemaakt.

Als je dat een keer gedaan hebt, kom je er ook achter dat roteren in de lucht best makkelijk is.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.