Welke C-kite? Na drie jaren kitesurfen, mijn ervaringen.

ErikFanatic

Berichten: 459
Juni 15, 2015, 16:39:04
edit2Rapporteer  
Zo nu en dan staan op Kitehigh negatieve opmerkingen te lezen, dat het nut van het forum afneemt. Persoonlijk vind ik dit forum juist ideaal om ervaringen (zowel negatief als positief) te delen en advies te vragen over gerelateerde zaken. Tevens op de hoogte te blijven van ontwikkelingen en gebeurtenissen.

Inmiddels heb ik drie jaar ervaring met kitesurfen en kan me geen leven meer voorstellen zonder.
Voor mij is het de enige sport waarbij ik elke mogelijkheid aangrijp deze uit te oefenen. Waar je je voor andere sporten moet motiveren de deur uit te gaan zit ik voor kiten te popelen uit de startblokken te schieten. Die motivatie blijft, ik ervaar nog elke sessie plezier en ben nog lang niet uitgeleerd!

De afgelopen jaren heb ik gevaren met Flexifoil kite`s n.l. ID 8m & 10m en de Hadlow Pro 7m & 9m.
Grootste ondervonden mankementen na drie jaren gebruik zijn:

- chickenloop (om te vouwen lipje scheurt te gemakkelijk, vier stuks van stuk gemaakt)
- `t uitdrogen en vervolgens scheuren van de ventielen (vooral die van de inflate)
- lengte stiksel van de LE niet voldoende kwaliteit (laten los, gelukkig is er een tweede lengte stiksel om het tijdelijk op te vangen en voor het te laat is te laten repareren).
- aan beide kanten van de ID10m is de LE t.h.v. de tips (precies op de helft) doorgescheurd.
(De tips van de LE zijn naar mijn idee ook de meest kwetsbare punten van de Flexifoil Hadlow ID, wanneer ik vol gepowerd vaar verliest de kite hier zijn shape en moet ik `m echt knoeperhard oppompen dit enigszins te voorkomen.)
- te dunne bar in combinatie met redelijk veel bardruk (hierdoor heb ik veel last gehad van blaren op mijn handen). Momenteel heb ik middels elektra-tape de bar dikker gemaakt waardoor dit probleem is opgelost.
- aanhechting stuurlijn op kite (van de ID) niet sterk genoeg (twee keer stuk getrokken)
- de safetylijn blijft erg slijtagegevoelig.

Wat me erg goed is bevallen aan de kites:
- de Hadlow ID`s zijn echte allrounders, hier mijn eerste meters mee gevaren en is ook nu nog een uitdagende kite.
- de Hadlow Pro`s geven je echt het gevoel van absolute controle, zijn erg stabiel en direct.
- trimmen boven de bar werkt uitstekend
- swivels zowel boven de bar als onder de QR is top!
- het powerkoord (door bar) slijt amper

Op het water ben ik te herkennen aan het veelvuldig maken van sprongen met rotaties (backroll/frontroll) gevolgd door een kiteloop. Verder ben ik al aardig op weg met de megaloop (al zijn ze nog niet mega te noemen). Ik bevind mij momenteel in de gevarenzone, zet de loop in op een hoogte waarbij deze me net wel of niet goed opvangt. Doe je dit laag ben je veilig, maar tussen hoog genoeg en laag zit een stuk drop-out gevarenzone. Begin deze maand (juni 2015) heb ik dan ook een dermate harde landing gehad dat ik door mijn achterste knie ben geklapt, hierdoor moet ik het springen even (tijdelijk) rustig aan doen (spiertje in kuit beschadigd).

Niet geheel toevallig is de sprong gevolgd door de harde landing gefilmd door een vriend, zie link. 

http://youtu.be/ypCBzDRwUXc

Ik vermoed dat het fout ging door een dermate harde pull met slack tot gevolg. Zoals je kan zien klom de kite niet over mij heen en heeft de valsnelheid amper afgeremd. Ik ga de volgende sessie (als mijn knie weer topfit is) proberen meer vooruit te springen om de ergste pull te voorkomen.

Momenteel ben ik mij aan het oriënteren nieuwe kite`s aan te kopen.
Ik ben nogal een pietje precies als het om dure aankopen gaat dat dit nog een hele opgave gaat worden.
Misschien willen jullie met mij meedenken.

Ik (man, 29) vaar uitsluitend twintip (Xenon Infra 2014, 136/41cm), weeg 90 kg en ben sterk te noemen. Ik vaar de kite graag goed gepowerd en het materiaal moet hier dan ook echt toe bestand zijn.

Aangezien grotere maten (>11m) en de megaloop niet goed samen gaan, maar ik wel een kite met lowend wil bezitten ben ik voornemend een jump/hangtime kite aan te schaffen. Gezien de prestaties en eigenschappen van zowel de Naish Draft (2014/2015) als de Ozone Edge (2014-2015) lijken mij deze modellen uitermate geschikt. Ik denk dat een 12m de juiste maat is om met mijn gewicht tussen de 17 - 24 knopen inzetbaar te zijn. (Ik heb met bovenstaande kite`s nog nooit gevaren, dus ervaringen zijn meer dan welkom en als er een keer een testdag wordt gehouden dat het ook daadwerkelijk waait hou ik me natuurlijk van harte aanbevolen).

Voor >24 - 32 knopen wil ik een nieuwe 9m C-shape kopen.
Hierbij denk ik aan de volgende kite`s (welke ik momenteel wel als de snelste loopkite`s beschouw) (correct me if I`m wrong):
- North Vegas 2015 (kan iemand vertellen wat er merkbaar anders is aan de 5- of 6-lijns (hadlow) setup?
- Naish Torch 2014/2015 (5-lijns bar met powerkoord in slang)

Mijn voorkeur gaat uit de kite`s nieuw als overjarige modellen aan te kopen, maar marktplaats wordt ook dagelijks even afgespeurd.

Het mooiste zou zijn als ik beiden kites kan besturen met dezelfde bar, maar gezien het verschil in aantal lijnen lijkt me dat uitgesloten.

Hoe pakken jullie de nieuwe aankoop van je kiteset aan?
Kopen jullie direct bij een winkel (duur) of heb je voordeligere optie`s (buitenland, direct bij leverancier etc.)

Alle commentaar is welkom!

Groeten, Erik

Edit: titel aangepast omdat er inderdaad een vraag in je stukje zit. Leuk verhaal overigens
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #1 Juni 15, 2015, 16:58:53
edit2Rapporteer  
testen testen testen!
Wij staan iig zaterdag a.s.(als het waait) bij Telstar voor de testdag, er zijn meer merken, dus kom langs en laat je op..uh inlichten Wink en ga testen Smiley

Ik vind het uitdrogen, slechte stiksels en aanhechting van stuurlijnen wel erg kwalijk, zijn problemen waar meeste merken niet meer mee kampen, zijn echt 'oude' problemen, om het zo te stellen.

had je in dat filmpje de bar van je af na diepste punt vd loop? dan klimt de kite sneller.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #2 Juni 15, 2015, 17:24:15
edit2Rapporteer  
Misschien titel van topic aanpassen, want je wil advies.

Ik sluit me (weer) aan bij Maurice. Qua bar is het tegenwoordig vrij gemakkelijk; single frontline safety met above the bar depower is de standaard geworden. Waar vaar je meestal? Als resellers/teamriders/shopriders weten waar je vaart, kunnen zij hun kites aanbieden voor demo.
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #3 Juni 16, 2015, 10:26:28
edit2Rapporteer  
Thx, voor jullie reacties!

@Morres: Ja, na het diepste punt van de loop duw ik altijd te bar even van me af. Echter had dit tijdens de gefilmde sprong niet het gewenste gevolg. Ik denk door te kort spanning op de powerlijnen. Het was die avond nogal buiig waardoor de wind ook vlagerig was. Ik was op dat moment met mijn 7m Hadlow Pro bezig, en die is normaliter snel genoeg voor de kiteloops. Dus ik denk een beetje pech gehad.

Over de mankementen hoop ik bij mijn toekomstige nieuwe kite`s veel minder problemen te ondervinden.


@geloof68: Ik vaar voornamelijk op zee voor de Woodstock in Bloemendaal aan Zee. Ook doen we vaak downwinders Wassenaar/Bloemendaal en Zandvoort/Paranassia.

Voor testdagen lijkt mij Wijk aan Zee de meest waarschijnlijke spot.

barry

Berichten: 361
Antwoord #4 Juni 16, 2015, 14:45:51
edit2Rapporteer  
er zijn tegenwoordig ook kites die wat makkelijker loopen, de hadlow heeft een krachtige loop maar hij gaat niet erg snel rond.
elke kite heeft na drie jaar intensief gebruik zijn slijtage punten, maar de SLE's zijn zo ver door ontwikkelt
dat dit soort dingen tot het verleden behoren.
ben je op zoek naar een kite met briddle of zonder?
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #5 Juni 16, 2015, 16:41:14
edit2Rapporteer  
@Barry Wat precies het verschil is door de aanwezigheid van een bridle kan ik niet geheel duidelijk definiëren. Tot nu toe vaar ik alleen nog met de Flexifoils waarvan de ID ook bridles heeft met aan elke kant één pully. Die pully`s ben ik geen fan van. Aangezien deze 9 van de 10 keer geblokkeerd wordt door zand en daardoor niet draait zoals bedoeld.

De Hadlow Pro vaar ik met de 6-lijns setup. Ga binnenkort maar eens de 5e lijn installeren om uit te zoeken wat de verschillen dan zijn qua vaareigenschappen. Ik verwacht dat het verschil minimaal zal zijn. Is geloof ik echt iets voor freestyle uithaken etc. Ik vaarde de kite tot nu toe 6-lijns uit voorzorg, mocht de kite door een golf gaan omrollen ben je die 5e lijn liever kwijt dan rijk. Intussen vaar ik nooit meer onder me kite door aangezien ik deze inmiddels kan redden met een loopje.

Tussen de kite`s merk ik wel dat de Pro directer stuurt, directer reageert en de de/power over een kortere afstand wordt gedoseerd. Dit vind ik wel lekkerder varen.

Wat is volgens jou het verschil in vaareigenschappen door de aan/afwezigheid van bridles?

Erik_v_R

Berichten: 52
Antwoord #6 Juni 16, 2015, 21:51:00
edit2Rapporteer  
Gezien de prestaties en eigenschappen van zowel de Naish Draft (2014/2015) als de Ozone Edge (2014-2015) lijken mij deze modellen uitermate geschikt. Ik denk dat een 12m de juiste maat is om met mijn gewicht tussen de 17 - 24 knopen inzetbaar te zijn.

Edge 12m wordt lastig verhaal, 11m en 13m zijn er wel
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #7 Juni 16, 2015, 22:25:01
edit2Rapporteer  
Bij jeroen gerritsen kan je een gaastra pure testen, is iig wat in de buurt  via eurofun kan je ook een test aanvragen Smiley
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #8 Juni 16, 2015, 22:55:09
edit2Rapporteer  
Zit Jer76 niet bij jou in de buurt? Dan kan je misschien een Switch Nitro testen volgens mij. Klinkt wel alsof dat een kandidaat zou kunnen zijn voor je.
Bbtw

Berichten: 232
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #9 Juni 18, 2015, 20:37:51
edit2Rapporteer  
Als je een lekkere jumpkite als de edge overweegt, dan zou je ook eens aan de Core XR4 van André (geloof68) moeten gaan hangen! Weet dat de kite een Duits imago heeft, maar de kwaliteit en degelijkheid druipt er echt wel vanaf.
Kemperman

Berichten: 491
Antwoord #10 Juni 19, 2015, 08:06:40
edit2Rapporteer  
Ik zou ook kijken naar de oudere vegas (2014 en ouder). Die van 2015 is behoorlijk veranderd. Ik vind de oudere vegas een grotere sweetspot hebben met springen in vergelijking met andere C-kites. Hiernaast loopen ze ook nog steeds heerlijk.

Maar hiernaast zou ik ook eens kijken naar andere bridled C-kites, zoals Ozone C4, Nobile 50/fifty, fluid ego.
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #11 Juni 19, 2015, 09:58:16
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de reacties allemaal. Dit resulteert inmiddels in een aardig lijstje om te gaan testen. 
Dit weekend zet de wind helaas niet door zoals het er nu naar uitziet.

- Ozone Edge
- Ozone C4
- Core XR4
- North Vegas 2014 + 2015
- Naish Torch 2014 + 2015


M.b.t. de maat voor de Edge, aangezien ik voor bigairs wil gaan. Bestaat de keuze uit de 11m en de 13m. Bij bijvoorbeeld een steady 20 knopen ga je toch automatisch hoger aan de 13m? Toch hoor ik verschillende berichten dat veel mensen de 11 verkiezen boven de 13. Lever je dan echt dermate veel draaisnelheid en vaarplezier in bij dit verschil in afmeting? (bij >24 knopen pomp ik de 9m op).
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #12 Juni 19, 2015, 16:13:51
edit2Rapporteer  
Voeg de best gp ook maar toe, dit jaar heb ik voor het eerst c kites en ben er super blij mee qua springen/loopen/hangtime.
Straight edge

Berichten: 526
Antwoord #13 Juni 19, 2015, 16:37:46
edit2Rapporteer  
niks kite best gp 2013 altijd op druk varen enzo


Rpm testen . Wil leuke betaalbare kites switch kite . Of blade
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #14 Juni 19, 2015, 16:40:47
edit2Rapporteer  
Wat doet een Edge in het rijtje C-kites?
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #15 Juni 19, 2015, 18:01:05
edit2Rapporteer  
Exact hetzelfde wat de Chrono doet in jouw rijtje C4's Evan Wink.
pewpew

Berichten: 779
Antwoord #16 September 26, 2015, 12:37:08
edit2Rapporteer  
Netals TS ben ik ook aan het kijken voor een c kite. Vaar op dit moment bandits. Ik ben op moment veel aan het oefenen downloopen. Echter vind ik mijn bandits nogal langzaam draaien waardoor ik het enger vind om te loopen. Wat raden jullie mij aan en wat was trouwens het verschil tussen bridled en niet bridled?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #17 September 26, 2015, 13:10:19
edit2Rapporteer  
Netals TS ben ik ook aan het kijken voor een c kite. Vaar op dit moment bandits. Ik ben op moment veel aan het oefenen downloopen. Echter vind ik mijn bandits nogal langzaam draaien waardoor ik het enger vind om te loopen. Wat raden jullie mij aan en wat was trouwens het verschil tussen bridled en niet bridled?

Downloopen kan elke kite, zelfs een Flysurfer Speed 3 21m... Kiteloopen is een ander verhaal.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #18 September 26, 2015, 13:13:49
edit2Rapporteer  
niks kite best gp 2013 altijd op druk varen enzo


Rpm testen . Wil leuke betaalbare kites switch kite . Of blade

Je hebt als beginner een GP gekocht en uit die ervaring vind je het niks, misschien over een paar jaar zodra je er aan toe bent nog eens proberen...
pewpew

Berichten: 779
Antwoord #19 September 26, 2015, 19:17:09
edit2Rapporteer  

Downloopen kan elke kite, zelfs een Flysurfer Speed 3 21m... Kiteloopen is een ander verhaal.

ik wil gaan beginnen met kiteloopen maar ik wil dus een kite die heel snel loopt zodat ik eerst wat "pussyloops" kan doen. Ik dacht zelf misschien een naish torch.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #20 September 26, 2015, 19:30:27
edit2Rapporteer  

Downloopen kan elke kite, zelfs een Flysurfer Speed 3 21m... Kiteloopen is een ander verhaal.

ik wil gaan beginnen met kiteloopen maar ik wil dus een kite die heel snel loopt zodat ik eerst wat "pussyloops" kan doen. Ik dacht zelf misschien een naish torch.

Uit welk jaar zijn je Bandits? De Bandits vanaf 2013 zijn juist heel erg makkelijk te loopen. Als ze ouder zijn kan het wat minder zijn ja. Maar ik zou niet direct naar een echte C-kite kijken om loops te oefenen.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #21 September 26, 2015, 19:31:12
edit2Rapporteer  
Haha, een Torch om pussyloops te doen, natuurlijk kan het maar wellicht kan je beter kijken naar een wat lievere kite.
pewpew

Berichten: 779
Antwoord #22 September 26, 2015, 21:05:11
edit2Rapporteer  

Downloopen kan elke kite, zelfs een Flysurfer Speed 3 21m... Kiteloopen is een ander verhaal.

ik wil gaan beginnen met kiteloopen maar ik wil dus een kite die heel snel loopt zodat ik eerst wat "pussyloops" kan doen. Ik dacht zelf misschien een naish torch.

Uit welk jaar zijn je Bandits? De Bandits vanaf 2013 zijn juist heel erg makkelijk te loopen. Als ze ouder zijn kan het wat minder zijn ja. Maar ik zou niet direct naar een echte C-kite kijken om loops te oefenen.

bandits uit 2011 en 12.
Omdat ze nogal een grote boog maken vind ik ga ik vol door de powerzone ermee. Daarom dacht ik een C kite waarbij je de kite niet volledig aantrek als je em loopt. Hierdoor wordt de circel klein, ga je niet zoveel door de powerzone en dus minder kracht.
Eigenlijk zoek ik dus een kite die direct stuurt en een korte draaicircel maakt Grin
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #23 September 26, 2015, 21:08:03
edit2Rapporteer  

Downloopen kan elke kite, zelfs een Flysurfer Speed 3 21m... Kiteloopen is een ander verhaal.

ik wil gaan beginnen met kiteloopen maar ik wil dus een kite die heel snel loopt zodat ik eerst wat "pussyloops" kan doen. Ik dacht zelf misschien een naish torch.

Uit welk jaar zijn je Bandits? De Bandits vanaf 2013 zijn juist heel erg makkelijk te loopen. Als ze ouder zijn kan het wat minder zijn ja. Maar ik zou niet direct naar een echte C-kite kijken om loops te oefenen.

bandits uit 2011 en 12.
Omdat ze nogal een grote boog maken vind ik ga ik vol door de powerzone ermee. Daarom dacht ik een C kite waarbij je de kite niet volledig aantrek als je em loopt. Hierdoor wordt de circel klein, ga je niet zoveel door de powerzone en dus minder kracht.
Eigenlijk zoek ik dus een kite die direct stuurt en een korte draaicircel maakt Grin

Dan moet je opzoek naar hybride C-kites met bridle. Iets in de trend van een Ozone C4, Zian Hantu, Slingshot RPM, Cabrinha FX en ga nog maar even door.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #24 September 27, 2015, 11:15:25
edit2Rapporteer  
Wanneer je hem niet volledig aantrekt wordt de cirkel juist groot, hoe harder je trekt hoe kleiner de  draaicirkel en dus hoe minder de kracht. Ik zou het gewoon nog eens proberen met je Bandits, zijn snel genoeg. Misschien wat kortere lijnen, ik vind zelf 22m ideaal voor loopen.

Marc, de C4 gaat ook behoorlijk diep en genereert veel kracht, zou die niet aanraden indien ie rustig aan wil beginnen met loopen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.