Welke wetsuit?

P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Juni 19, 2015, 01:59:06
edit2Rapporteer  
Begin nu aardig door m'n wetsuit heen te slijten. Heb nu een 2013 Prolimit hydrogen 5/3 (high end wetsuit van prolimit). De naden laten overal los wat na +- 35 sessies gebeurde.(is dit snel of normaal?spoel m altijd netjes uit en laten drogen natuurlijk) Hij zit nu nog aan elkaar met lijm maar voor komend najaar gaat dit m niet meer worden. Heb er nu 60 sessie's mee gevaren.Voor de winter heb ik trouwens een droogpak. Maar goed ik ben dus opzoek naar een nieuw exemplaar 5/3 suit dus wil graag vragen wat jullie ervaringen zijn met verschillende merken.
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #1 Juni 19, 2015, 06:14:14
edit2Rapporteer  
Laten adviseren en pro-lijm it voortaan links laten liggen.  Maar ION is bv. goed.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #2 Juni 19, 2015, 07:42:34
edit2Rapporteer  
Als je een drysuit hebt, heb je niet persé een high end wetsuit nodig. Ik heb ervaringen met NP, Mystic, Gul, Ascan, Sola, ProLimit, .... Alleen bij Ascan lieten de naden in mijn ogen te snel los, maar ik gebruik het pak nog steeds af en toe. Daarnaast geldt dat het ene jaar het andere niet is.
Kemperman

Berichten: 491
Antwoord #3 Juni 19, 2015, 08:01:56
edit2Rapporteer  
Laten adviseren en pro-lijm it voortaan links laten liggen.  Maar ION is bv. goed.
Ik moet zeggen dat prolimit de laatste jaren flink vooruit is gegaan. Laatst een wetsuit gekocht en ik had niet verwacht dat ik met een prolimit wetsuit naar huis zou gaan (mercury front zip). 2 jaar geleden nog pro-limit pakken gepast en daar zit best wat verschil tussen.

Ontopic: Ik vind dat veel te snel achteruit gaan. Zoiets heb ik niet gemerkt bij mijn mystic pak en NPX assasin.
ctddekke

Geen avatar

Berichten: 27
Logs: 9 | 771 uur
Antwoord #4 Juni 19, 2015, 13:04:01
edit2Rapporteer  
Heb zelf mystic, overjarig gekocht, werd al gewaarschuwd door de verkoper voor scheurende naden, maar hij zat zo fijn. Heb er zelfs een tube lijm bij gekregen. Nu 25 sessies gebruikt. Waardeloos, ik moet eigenlijk na iedere sessie een paar scheurtjes op naden lijmen.
Mijn zoon heeft prolimit, inmiddels 40 sessies gebruikt. Nog steeds als nieuw, alleen een beetje verkleurd.
Ik vermoed dat je niet kan zeggen dat het ene merk beter is dan het andere. Het ligt misschien ook aan het type pak en de fabriek waar hij geproduceerd is.
Kortom, je moet precies kopen wat iemand anders goed is bevallen of een beetje geluk hebben.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #5 Juni 19, 2015, 15:15:15
edit2Rapporteer  
ik heb al jaren (4) rip een curl e-bomb. Daar ben ik zeer tevreden over. Smiley
Nog steeds in zeer goede staat. Behalve wat slijtage aan de randen van mouwen.
De naden zijn dubbel verlijmd (binnen- en buitenkant) en zijn nog steeds perfect. Ook de rits is nog perfect maar lijkt een front-zip mijn volgende keus te worden.

Voor de wintermaanden wil ik een nieuwe wetsuit (5/6). Welk merk weet ik nog niet want er is veel aanbod .... maar ik zal zeer zeker weer kijken naar Rip Curl ThumpsUp
Bluecupra

Berichten: 1010
Antwoord #6 Juni 19, 2015, 19:43:30
edit2Rapporteer  
Iemand ervaring met pakken van Manera? Kan hier niet zoveel over vinden en zijn ook relatief nieuw op de markt volgens mij.
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #7 Juni 19, 2015, 19:49:32
edit2Rapporteer  
Manera is volgens mij idd pas vanaf dit jaar op de markt, zien er wel goed uit.
Heb nu zelf ondertussen ook al het 1 en ander aan pakken, varierend van high-end pakken tot instapmodelletjes. Prolimit,  NPX, ION, O'Neill & Billabong.
De Billabong is de enige frontzip, en mocht 1 van de andere pakken aan vervanging toe raken ga ik weer voor een frontzip.
Ook ga ik dan zeker weer bij Billabong kijken, pakken zien er kwalitatief super uit, en m'n huidige blijft er ook netjes uit zien. Iets wat ik lang niet van alle andere pakken kan zeggen.
Vooral de ION viel mij zwaar tegen
Timswim

Berichten: 13
Antwoord #8 Juni 19, 2015, 20:59:01
edit2Rapporteer  
ION element 5/5 heerlijk pakkie! Andere merken geen ervaring mee
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #9 Juni 19, 2015, 21:16:54
edit2Rapporteer  
Iemand ervaring met pakken van Manera? Kan hier niet zoveel over vinden en zijn ook relatief nieuw op de markt volgens mij.
pak is net twee maanden uit dus over duurzaamheid is nog niet alles te zeggen anders dan dat de afwerking tot de top behoort en een 5/4 warmer uit valt dan ik gehoopt had, boven de 17gr stoom je behoorlijk weg. Daarnaast ook heerlijk soepel en geen vol lopende ballon kuiten.
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #10 Juni 19, 2015, 22:06:54
edit2Rapporteer  
ION  is maar matig bij mij, Gaat ongeveer 1 seizoen mee en scheurt dan heel gemakkelijk,de 5.5 is wel  goed warm , en zit top maar gaat niet lang genoeg mee.
markymarc

Berichten: 296
Logs: 0 | 488 uur
Antwoord #11 Juni 19, 2015, 23:06:22
edit2Rapporteer  
ik heb al jaren (4) rip een curl e-bomb. Daar ben ik zeer tevreden over. Smiley
Nog steeds in zeer goede staat. Behalve wat slijtage aan de randen van mouwen.
De naden zijn dubbel verlijmd (binnen- en buitenkant) en zijn nog steeds perfect. Ook de rits is nog perfect maar lijkt een front-zip mijn volgende keus te worden.

Voor de wintermaanden wil ik een nieuwe wetsuit (5/6). Welk merk weet ik nog niet want er is veel aanbod .... maar ik zal zeer zeker weer kijken naar Rip Curl ThumpsUp

Ja lekker pak! heb m al jaar of 3..Alleen wel ballonkuiten... Sad
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #12 Juni 19, 2015, 23:28:21
edit2Rapporteer  
Als ik het zo lees zijn wetsuits proefondervindelijk, ik ga er gewoon een paar passen in de winkel dan komt het vast goed haha. Thanks voor de tips en tricks!
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #13 Juni 20, 2015, 00:00:02
edit2Rapporteer  
Mijn ervaring met Sola is goed, Ripcurl slecht. Ion eerste pak nu, en garantie op de binnennaad bij onderrug waar lijm losliet. Duurdere versies zijn getaped op de naden aan de binnenkant. Verder heel tevreden over.

Manera komt van F-One vandaan, dus dan heb je elk jaar een nieuw pak onder garantie Smiley
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #14 Juni 20, 2015, 08:11:28
edit2Rapporteer  
Ballonkuiten is wel irritant.. zou dat makkelijk op te lossen zijn door een gaatje in de pijp te prikken?
Bij mijn oude Mystics was dat 1 vd 'features'..
Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #15 Juni 20, 2015, 08:25:02
edit2Rapporteer  
Ion is zo'n beetje het enige merk wat bij mij goed zit en past. Het zit echt heerlijk dat spul. Maar de kwaliteit laat erg te wensen over. Ik doe er maximaal 1 seizoen mee. Ongeveer 60 sessies. Daarom koop ik elk jaar een overjarig pak. Dat scheelt weer wat centen.
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #16 Juni 20, 2015, 09:53:32
edit2Rapporteer  
Ballonkuiten is wel irritant.. zou dat makkelijk op te lossen zijn door een gaatje in de pijp te prikken?
Bij mijn oude Mystics was dat 1 vd 'features'..

Gaatjes prikken helpt nauwelijks, dit is DE oplossing:
Kosten: 5 euro, iedere shop heeft ze liggen.

markymarc

Berichten: 296
Logs: 0 | 488 uur
Antwoord #17 Juni 20, 2015, 11:02:05
edit2Rapporteer  
Ron, die klittenbanden werken ook niet optimaal na een heftige sprong met bijv. wasbeurt erachter aan kun je die het shaken met die banden...Verschuiven, losgaan etc. etc.

Of is dat alleen mijn ervaring...?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #18 Juni 20, 2015, 11:22:35
edit2Rapporteer  
Gaatjes + klittenband is de oplossing, zit standaard op Manera.

Anders blijft er water wat er van boven in je pak stroomt alsnog in je kuit hangen.
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #19 Juni 20, 2015, 11:27:10
edit2Rapporteer  
Ron, die klittenbanden werken ook niet optimaal na een heftige sprong met bijv. wasbeurt erachter aan kun je die het shaken met die banden...Verschuiven, losgaan etc. etc.

Of is dat alleen mijn ervaring...?

heb ook die bandjes en ze werken perfect, ook na wasbeurt. Scheelt misschien dat ik een pak heb wat perfect afsluit zodat ik nooit water verder dan mn borst krijg.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #20 Juni 20, 2015, 11:58:13
edit2Rapporteer  
Het probleem met de klittebandjes: er is geen bevestigingspunt. Is makkelijk op te lossen: koop een stukje klitteband, naai een "harig" stukje op elke pijp en naai het contra (haakjes) stukje op het klitteband. Nu heb je een gefixieerd punt op je pak, zodat het klitteband niet verschuift.

Oh ja, geen bandjes met elastiek, dat werkt alleen maar slechter! Met als gevolg alsnog water in je pak en ook nog eens geïrriteerde pees schachten (naast je kuitbeen).
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #21 Juni 20, 2015, 11:58:44
edit2Rapporteer  
Citaat
Ron, die klittenbanden werken ook niet optimaal na een heftige sprong met bijv. wasbeurt erachter aan kun je die het shaken met die banden...Verschuiven, losgaan etc. etc.  

Klopt, bij mij verschuiven ze ook.  ThumpDown
Zit er aan te denken om even een soort van lus op het pak te maken, net zo iets als op je broek waar je riem doorheen gaat.
Zon lus zit ook me oude NPX assasin inclusief van die gaatjes wat trouwens perfect werkt, en daar blijven ze netjes zitten.
Op me nieuwe O'neil ziten die lusjes en gaatjes weer niet ?
mocem

Berichten: 874
Antwoord #22 Juni 20, 2015, 12:32:47
edit2Rapporteer  
O'Neill zijn golfsurf pakken daarom is er geen rekening met ballon kuiten gehouden.

Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #23 Juni 20, 2015, 12:44:25
edit2Rapporteer  
hoe prikken jullie die gaatjes dan, gewoon met een naald of spijker, of een pons tang ofzo zodat er ook echt een gat (van 1mm ofzo) in komt.? Kan me voorstellen dat een naald nauwelijks zin heeft.

Kitecare

Geen avatar

Berichten: 19
Antwoord #24 Juni 20, 2015, 13:33:12
edit2Rapporteer  
Met een hete breinaald.

Bij Kitecare kun je ook 2 kleine bandjes laten plaatsen om het klittenband op zn plek te houden.
Daar krijg je 2 gratis klittenbandjes bij.

Ik zou pakken gaan passen om te kijken welke goed zit.. pasvorm is vele malen belangrijker dan alle andere marketinghoe-ha.  uiteraard zitten er verschillen tussen pakken, materiaal, flex, lining, taping, stiksels...  daarover hebben wij een tijdje terug een artikel geschreven om je meer inzicht te geven:
http://www.versusshop.nl/reviews/wetsuit-termen-hoe-zit-het-nou-echt/

Ga passen!  (en vraag de verkoper ook naar zijn mening, er zijn weinig mensen die zoveel wetsuits proberen en door hun handen laten gaan)
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.