Mijn eerste Board met Vacuumtafel: Ocean Rodeo ZEN

Karst71

Berichten: 170
Augustus 05, 2015, 01:03:21
edit2Rapporteer  
Zo: Het moest er maar eens van komen. Na een paar skimboards en een handgemaakte OR-Mako wilde ook eens proberen een board te bouwen met een vacuum-rockertafel.

Omdat ik geen tweedehands tafel op de kop kon tikken, heb ik er een gemaakt van een houten frame, voorzien van draadeinden om op diverse plaatsen de hoogte te kunnen verstellen.Als "tafelblad" gebruik ik een trespaplaat van 6 mm dik (180x60cm), ondersteund door 4x4 balkjes.

 Ik heb het geluk een afgedankte laboratorium vacuumpomp in mijn bezit te hebben. Deze is voorzien van een controller en kan continu draaien.

Ook heb  ik een freestafel gemaakt aan de hand van diverse plannen hier op het forum.

Met de tools in hand ben ik begonnen aan het board. Ik ben gegaan voor de outline van een OR-zen (2009). Ik wil een board zonder channels, met dunne tips en een continue rockerlijn.

Ik mik op een concaaf van ca 4/5 mm en een rocker van 3.5 a 4cm.


Mijn stappenplan:

1. Mal van orgineel gemaakt
2. Mal overgebracht op Paulownia kern (1.1 x 45 x 140 cm)
3. Outline uitgefreesd (ca 6 mm diep, 15 mm breed)
4. Rails gegoten met PU-Hars (roodgekleurd met pigment) en na harden gelijk met hout geschuurd.
5. Uitgezaagd langs de rails
6. Vinsleuven ingefreesd (ca 8 mm diep) en ook met PU hars gegoten (volgende keer gelijk met rails doen)
7. Insert gaten ingefreesd
8. Inserts ingelijmd met beetje snel-epoxy (bouwmarkt)
9. Gaten inserts verder afgevuld met roodgekleurde epoxy met wat glassbubbles
10. Rails "verjongen" met freestafel en mooi halfrond randje frezen.
11. Tips taps frezen (van 3 naar ca 11 mm over 30 cm) nu komen vinsleuven en PU-Tips tevoorschijn.
12. Het geheel schuren.
13. Onderkant lamineren in vacuumtafel.
14. Bovenkant lamineren in vacuumtafel.
15 . Inserts uitboren, vingaten boren, hardware monteren/
18 Varen Smiley


Hier alvast wat foto's

Eddy Lansink

Berichten: 255
Antwoord #1 Augustus 05, 2015, 11:23:40
edit2Rapporteer  
Proces ziet er netjes uit. Ben je niet bang dat je teveel rocker in je board krijgt? Hij lijkt behoorlijk krom op de foto
Karst71

Berichten: 170
Antwoord #2 Augustus 05, 2015, 21:14:49
edit2Rapporteer  
Het board is af dus nu iets meer detail:

1-4

De paulownia kern is een plank uit Duitsland die daar bij Bauhaus te krijgen is in diverse afmetingen. Deze is 18 mm dik en heb ik bij een plaatselijk timmerbedrijf door een vlak/vandiktebank laten halen tot hij 11 mm dik was.

Makkelijker is een kern bij Versusshop halen  Roll Eyes

De rails heb ik dus niet door en door gefreesd, zodat ik een "geul" had om de PU-hars in te gieten. Het frezen heb ik gedaan door met de kopieerhuls langs de mal te gaan. Gezien de korte bewerkingstijd van de PU hars (3 min) heb ik de zijkanten 1 voor 1 gedaan, en daarna de tips.

5. Vlak buiten de gegoten outline gezaagd met de decoupeerzaag en grof naar de rand gewerkt met een surform.

6. De sleuven voor de vinnen heb ik op dezelfde wijze gemaakt als de rails: Ca 8 mm diep en gevuld met PU-hars

7. Ik heb de insertposities van het origineel overgenomen en met een malletje en kopieerhuls 8 mm diep ingefreesd.


8-9. De inserts heb ik met wat 5 minuten epoxylijm van de bouwmarkt erin gelijmd. Daarna de boel opgevuld met gewone epoxy die aangemaakt was met wat rode pigment en glasbubbels

10. Het board met het bovendek naar boven op de freestafel gelegd en met een geleider langs de frees gehaald. Na alke rondgang heb ik de freesmachine een klein stukje opgeschoven. Na drie passages heb ik de vingerfrees vervangen door halfrond freesje, een een ronde overgang gemaakt.

Wat mis ging

Bij 1 passage was er kennelijk iets onder het board gekomen (zaagsel of zoiets). De rails zijn dus iets dunner geworden dan gepland.


11. De metalen glijders van de freestafel heb ik ook gebruikt om een malletje te maken om de tips taps te frezen. Dit ging prima.

12. Na schuren was ik klaar om het onderdek te lamineren.

13: Ik heb op dit moment geen UD weefsel en heb gekozen voor 2 lagen 160 g keeperweefsel op het onderdek en 3 op het bovendek. Ik heb de rockertafel ingesteld op 6 cm om op ca 4 cm uit te komen. De rockertafel goed ingesmeerd met loswas.

Wat mis ging bij het lamineren

Bij mijn eerste poging had ik het plan opgevat om eerst glasweefsel en epoxyhars aan te brengen op het onderdek. Dit om de mogelijkheid te hebben zo goed mogelijk alle lucht uit het laminaat te wrijven met een squeegee. Lamineren heb ik eerder met de hand gedaan bij vorige projecten dus dit ging prima. Probleem is dan het omkeren van het board op de rockertafel. Het glasweefsel is zwaar van de epoxy en begon los te laten van het bovendek. Het werd eerlijk gezegd een vieze smeerboel, met overal epoxy. Ik heb besloten deze poging af te breken en alles van het board af te trekken en weg te doen Sad

Bij poging twee ging ik voor een andere methode: Glasweefsel op de rockertafel gelegd en doordrenkt met epoxy en lucht eruit geveegd met de  squeegee. Daarna het board op de rockertafel gelegd en vacuumfolie aangebracht. Bij het vacuumtrekken werd het board goed tegen het glasweefsel aangeduwd, maar nu zitten er toch wat luchtbellen in het laminaat. Eentje was zo groot (ca 5 cm) dat ik die eruit gesneden heb en opnieuw gelamineerd toen ik het bovendek maakte.

Het bovendek ging prima: Board op rockertafel gelegd en drie glasweefsellagen aangebracht en doordrenkt met epoxy. Langs de rand van de rails zo goed mogelijk de lucht eronderuit gewerkt. Dat ging erg goed. Het natte dek bedekt met gaatjesfolie en gladgewreven. Daarna bleeder erop en vacuumgezogen: Eerst naar 800 mbar om het board vast te zuigen en te controleren of alles goed gaat en daarna heb ik het vacuum verlaagd tot 50 mbar (95% vacuum).  Zo gelaten voor 24 u.

Ik weet eigenlijk niet of dat een goede instelling is: Ik kan me voorstellen dat je op enig moment teveel epoxy uit je laminaat drukt. Ik kan nu in ieder geval de glasweefsel structuur goed voelen/ Het bovendek is daardoor wat ruw. Dit in tegenstelling tot het onderdek dat een hoogglans uitstraling heeft.

Wie heeft tips?

Mijn zoon, voor wie het board is, vond de lichte puntjes waar de gaatjes in de folie zaten wel leuk, dus ik heb besloten het zo te laten.


Nadat het board uit de tafel is gehaald heb ik de overmaat glasweefsel/epoxy weggesneden en met een surform langs de rails verwijderd, gevolgd door nat schuren met grof schuurpapier, gevolgd door fijner schuurwerk. Op het Onder en bovendek heb ik niets meer aan gedaan.

Na uitboren inserts en vingaten heb ik de oads en straps gemonteerd en ook de vivven. Ik had witte vinnen van Versus, maar heb ze rood gespoten met goedkope spuitlak van de Action, omdat ze zo veel mooier bij het board passen. Het Versus logo bleef zichtbaar ondanks 3 lagen  Grin.

We zullen zien hoe snel die verf er weer af is  Wink


Het eindresultaat:

Totaalgwicht:   3,0 kg compleet. Dit is lichter dan het origineel
Flex:   Hoog: meer dan origineel. Wellicht toch een zwaardere layup kiezen en 220g UD weefsel verwerken.

Rocker:   Van de ingestelde 6 is 3.5 cm overgebleven. Dit is redelijk goed in de buurt van mijn oorspronkelijke doel
Concaaf:  Ingesteld op 6 mm (door 12 mm lat onder tafel te klemmen). Daar is 5 mm van over  Grin

Zie alle foto's hieronder. Ik ben er nog steeds niet achter hoe je een foto in de tekst kunt plaatsen  loser

Ondanks wat problemen ben ik toch erg tevreden met mijn eerste vacuumproject. Ik hoor wel heel graag hoe anderen het onderdek luchtvrij krijgen!



Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #3 Augustus 06, 2015, 23:02:03
edit2Rapporteer  
Mooi hoor, je hebt de smaak wel te pakken he? Kom je nog wel aan kiten toe? Wink
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #4 Augustus 06, 2015, 23:51:42
edit2Rapporteer  
gaaf  ThumpsUp
Karst71

Berichten: 170
Antwoord #5 Augustus 09, 2015, 21:56:53
edit2Rapporteer  
Ha Karel,  ja hoor...hoewel het lastig is als je ver van water woont. Nu zijn we gelukkig op Terschelling.  Wachten op wind Smiley.

Gisteren is het board voor het eerst te water gegaan met veel te weinig wind. Maar ja, de eerste meters zijn gemaakt   Joepie

Thanks limbo  Smiley
schinnen

Berichten: 41
Antwoord #6 Augustus 10, 2015, 10:04:38
edit2Rapporteer  
Ziet er mooi uit, en een goede uitleg er bij.
Misschien ook eens proberen.
Veel plezier er mee.
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #7 Augustus 10, 2015, 20:02:13
edit2Rapporteer  
Grote klasse, mooi board!
Tijd geleden dat ik op dit forum actief ben geweest. Goed te zien dat er nog profi zelfbouwers zijn!
Karst71

Berichten: 170
Antwoord #8 Augustus 10, 2015, 22:03:22
edit2Rapporteer  
Thanks Schinnen en LeonB.

Leon zie ik toch als de Guru  Cool  zelf. Heb eindeloos in jouw  zitten zoeken naar de juiste methodes en tips.

Als je tijd hebt, heb ik nog wel wat vragen  Leon Roll Eyes

CvdM

Berichten: 58
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #9 Augustus 10, 2015, 23:30:09
edit2Rapporteer  
Heeeeel erg gaaf! Doe mij ook zo'n vader Grin
ThirtyKnots

Geen avatar

Berichten: 20
Antwoord #10 Augustus 11, 2015, 10:14:06
edit2Rapporteer  
wow mooi boardje zeg! wat een gaaf project
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #11 Augustus 12, 2015, 10:03:49
edit2Rapporteer  
Ik kan mij niet voorstellen dat jij nog vragen hebt Wink
Anyway...ik hoor het wel.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #12 Augustus 14, 2015, 01:02:35
edit2Rapporteer  
Mooi hoor Jan Willem! Weer knap gemaakt!

Maar doe mij maar je mako. Nog steeds mijn favoriet!
prokiter

Berichten: 829
Antwoord #13 November 09, 2015, 13:55:45
edit2Rapporteer  
Hey karst,

Ziet er strak uit. De schoonheids foutjes zien wij de bouwers vaak beter als anderen.

Om het onderdek nog verder luchtbel vrij te krijgen heb je meer druk nodig. Dit is erg moeilijk om voor elkaar te krijgen met de vacuüm techniek en transparant werken. Mijn ervaring is dat je minder lucht insluiting hebt als je je kern vooraf instrijken met epoxy. Zodat de kern al verzadigt is. Wanneer afgezogen met bleeder er even met een goede aandruk roller overheen helpt ook wel. Maar Let er op dat je wel zo rolt dat je de lucht er uit rolt.

Moet nodig mijn afwerklaag airbrushen zodat ik eindelijk mn board in de vacuüm kan zetten.

Greetings Arwin 

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.