Naden Leading Edge

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #25 Augustus 21, 2015, 10:29:15
edit2Rapporteer  
allemaal inferieure meuk in vergelijking met gaastra






olie op vuur gooien doet
Hahaha!!! Gaastra rules idd!
et1961

Berichten: 365
Antwoord #26 Augustus 21, 2015, 11:05:04
edit2Rapporteer  
Gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen. Veel mensen hebben moeite om hun ongelijk toe te geven. En kennelijk zijn dat de zelfde groep mensen die een hekel hebben aan mensen die het beter weten.

Goh, wat moeten die lui een hekel aan een leraren, opvoeders of slimme mensen hebben....

TIP: om dergelijke lui te pareren moet je zaken alleen feitelijk benaderen en in een discussie alleen feiten  en bewijzen gebruiken om je gelijk aan te tonen.

@ontopic; en uiteindelijk wil je toch een Cabrinha Wink
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #27 Augustus 21, 2015, 11:20:42
edit2Rapporteer  

http://www.youtube.com/watch?v=iyr6ZzkkmvY
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #28 Augustus 21, 2015, 11:24:27
edit2Rapporteer  
Vroeger keek ik gtst, nu is er kitehigh



(featering haring hai, faxie, eagle en marc)

 schater
Ren

Berichten: 29
Antwoord #29 Augustus 21, 2015, 12:29:53
edit2Rapporteer  
Jezus, kunnen jullie geen naaiclubje beginnen, lijkt wel een stel wijven.
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #30 Augustus 21, 2015, 12:35:52
edit2Rapporteer  
Tsja die testresults spreken voor zich. Ik heb zelf een Cab Switchblade (2013) en Switch Nitro V4 en V3.
De Cab heb ik een paar weken terug preventief laten naaien op de leading edge omdat er tijdens het oppompen een bobbel op de LE kwam bij nadere inspectie zag ik dat de naad begon los te laten.



Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #31 Augustus 21, 2015, 13:51:30
edit2Rapporteer  
Tsja die testresults spreken voor zich. Ik heb zelf een Cab Switchblade (2013) en Switch Nitro V4 en V3.
De Cab heb ik een paar weken terug preventief laten naaien op de leading edge omdat er tijdens het oppompen een bobbel op de LE kwam bij nadere inspectie zag ik dat de naad begon los te laten.

De LE's van de Switch en Cabrinha zitten constructie technische op de stiknaad die jij laat zien het zelfde in elkaar. Alleen het uiterlijk verschilt. Dat is gewoon pech hebben.
et1961

Berichten: 365
Antwoord #32 Augustus 21, 2015, 14:29:48
edit2Rapporteer  
En misschien heb je je kite wel te hard opgepomt....
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #33 Augustus 21, 2015, 14:33:56
edit2Rapporteer  


Dit filmpje laat op hele duidelijke manier de verschillen zien tussen de twee toegepaste constructietechnieken (stikwijzes).
Wat mij betreft heeft Faxie een punt.

tussensand:  Faxie vs. Marc 86 = 1 - 0
Rule

Berichten: 174
Antwoord #34 Augustus 21, 2015, 14:40:54
edit2Rapporteer  


Helder verhaal! Alleen gaat het hier over de verbindingen tussen de segmenten waar relatief weinig druk op komt te staan. Alleen als je beide wingtips uit elkaar zou trekken komt er druk op te staan, dat gebeurt tijdens gebruik natuurlijk niet.

Als je de LE oppompt komt de meeste druk op de naad te staan die van wingtip naar wingtip loopt. De naad zoals op dit plaatje


Edit: ook maar even gegoogled:


http://vimeo.com/90809935


Blijft de vraag; welke merken gebruiken welke methode, zijn er nog meer methodes (Switch roept 'industry standard', maar is dat wel zo) en maakt het echt zoveel uit? Als je een breekkracht van 70 kg hebt, terwijl 5 bar druk maar 5kg drukkracht oplevert, heb je dan 120 kg breekkracht wel echt nodig..
kite2fly

Berichten: 234
Antwoord #35 Augustus 21, 2015, 15:49:02
edit2Rapporteer  
Ronald, jammer dat je andere merken noemt zonder exact te weten wat ze doen. "industry standard" is nogal een misleidende term. Wij gebruiken een soort dikke tape in de segment naad....maw...die maakt (naar onze mening) de dubbele dacron overbodig, hoe dan ook, anders dus dan in het RECLAME filmpje.... en kost ook meer geld dan dubbelzijdige tape ;-)

Verder....prima constructie van Switch maar 6 lagen is nog sterker en 8 lagen nog sterker...iets aanpassen is pas nodig als het niet voldoet. Maw, als bij een merk de LE segment naden (want daar gaat de discussie over) open blijken te gaan door een te zwakke constructie denk ik dat ze vrij snel iets zullen aanpassen. Bij ons is er nog geen reclamatie van open gesprongen LE naad binnen gekomen in ieder geval, ook niet van de scholen die ze nogal intensief mis/ge-bruiken  Wink
et1961

Berichten: 365
Antwoord #36 Augustus 21, 2015, 16:07:41
edit2Rapporteer  
F=P*A (kracht is druk maal oppervlakte)

De bovengenoemde 5 Bar = ca. 5,1 kg/cm2. Je pomp je kite natuurlijk niet op met een druk van 5 Bar, want dan is de LE waarschijnlijk al geklapt voordat je die druk haalt....

Als je je kite met 7 PSI (ca. 0,5 kg/cm2) dan staat er op elke vierkante cm van je LE een kracht 0,5 kg. Dus over heel de lengte van de stiknaad staat er per cm ca. 0,5 kg aan de naad te trekken.

Ik weet niet wat de lengte van de naad uit het filmpje is, maar je moet de gevonden breekracht nog even door deze lengte delen om de breeksterkte per cm stiknaad te weten.

Rule

Berichten: 174
Antwoord #37 Augustus 21, 2015, 17:11:37
edit2Rapporteer  
Je hebt helemaal gelijk, ik gooi die druk eenheden altijd door elkaar.. Maar aan de stiknaden te zien zal het een cm of 10 zijn, dus met een crappy 'industry standard' (veel simpeler kan het niet) zit je dan op zo'n 6 kg/cm.

Als er standaard 0,5 kg/cm op staat kan zo'n kite dus nog 12x (bijna 6 bar Wink) zoveel druk lijden. Lijkt me meer dan genoeg..

Tenzij je naden slecht zijn, verrot, afschuren op schelpjes etc.. Of er al een verzwakking in je dacron zit (zoals een stiksel gaatje). En je DAN je kite flink crasht.

Ik ga voor zondag ff mn LE naden checken iig  Grin
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #38 Augustus 21, 2015, 17:18:48
edit2Rapporteer  


Dit filmpje laat op hele duidelijke manier de verschillen zien tussen de twee toegepaste constructietechnieken (stikwijzes).
Wat mij betreft heeft Faxie een punt.

tussensand:  Faxie vs. Marc 86 = 1 - 0

Even goed kijken Loek, zit nogal wat verschil tussen het filmpje met de "industry standard" van Switch en die van Cabrinha. Op de bovenste foto van de Cabrinha LE is duidelijk te zien dat er meerdere lagen doek zijn gebruikt plus dat het aan twee kanten is gestikt en niet zoals in het misleidende filmpje van Switch.
Oli4k

Berichten: 161
Antwoord #39 Augustus 21, 2015, 17:42:02
edit2Rapporteer  
Industrie standaard is nog steeds de Wipika Airblast neem ik aan?
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #40 Augustus 21, 2015, 22:37:04
edit2Rapporteer  
Ik heb het dan ook voornamelijk over de slijtage. Je kan 100 lagen onder de naad stikken, maar gaat hij alleen maar verder naar buiten gedrukt door worden. En dat heb je slechts een variant op de stik. In de basis blijft het hetzelfde. Tevens zit de zigzag erg dicht op de rechte stik in sommige gevallen, en dat maakt de naden er ook niet sterker op.

Je ziet een hoop fabrikanten het niet veranderen nee. Omdat het over het algemeen sterk zat is. Maar een overlap met dubbele zigzag is gewoon sterker. En dat veel merken wel overstappen zegt toch wel iets lijkt me.

Druk per cm is overigens ook niet extreem hoog nee, maar bedenk je eens welke kracht en in welke richting er op de naden komt als je de LE op het water knalt? Of als je de kite niet hard genoeg opgepompt hebt en hij doorkknikt in de lucht of in het water? Dat is een stuk meer dan een paar kilo.

Verder vind ik het 'industry standard' verhaal van Switch ook iets te rooskleurig. Dat is ook de reden dat ik ze er zelf niet bijhaal. Sterker nog, ik noem nergens Switch, dat doen jullie. Dit staat los van mij associatie met het merk. Ik noemde nmm behoorlijk wat merken op met het type naad (waarvan sommige ook niet erg lang geleden overgestapt zijn) dus van een industry standard lijkt niet echt sprake of wel dan?

Verder kosten dat soort filmpjes geen drol he. Testopstelling filmen, monteren en graphics toevoegen nou poepoe. Je kan beter een ticket naar Mauritius boeken, veel goedkoper.

Ik ben benieuwd wat de reparateurs er over te zeggen hebben trouwens. Maar gezien het complete gebrek aan foto's/verhalen van de 'andere' methode heb ik wel een vermoeden.

En om nog even terug te komen op waar het mee begon: Ik heb nooit ergens gezegd dat Cabrinha slechte kites maakt. Alleen dat ze niet zo supergeweldig zijn als dat Marc ze wilt doen laten overkomen continu, en waar hij zelf vrolijk offtopic voor gaat om dat even quasi grappig te melden. En Cab topics sticky maakt....  Ja ze behoren bij de betere, maar zo zijn er nog wel een paar. En dan wijs ik graag op wat puntjes die minder goed zijn, gewoon om het even in perspectief te zetten  InLove (Heb ik het al over de strutnaden gehad? Ook niet het beste systeem. En voordat er gezeken wordt; Switch gebruikt hetzelfde)

Ow en praat niet over misleiding. Bekijk eens een paar websites van verschillende merken...  Roll Eyes

Zo nu heb ik overal wel op gereageerd volgens mij.... ik laat het topic nog een dagje rijpen nu.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #41 Augustus 21, 2015, 23:50:52
edit2Rapporteer  
Als we het toch over de naden hebben: van zo'n extra band om de hoofdnaad van de LE heen worden reparateurs niet vrolijk en of het nu echt zoveel sterker is zijn de meningen over verdeeld.

Wat betreft de segment naden: de opengevouwen naad zoals Cabrinha zorgt voor een strakkere LE, een overlappende naad zorgt namelijk voor een deuk in de LE omdat het doek van het vorige segment de hoek om word geforceerd. Een opengevouwen naad heeft daar minder last van en ook blijven de segmenten op dezelfde 'hoogte' in plaats van dat de ene onder de ander zit geschoven. Zeker bij grotere hoeken in de tips ga je daar last van krijgen:


Kamo

Berichten: 156
Antwoord #42 Augustus 22, 2015, 12:36:26
edit2Rapporteer  
Theorie vs praktijk:

Als reparateur kunnen wij stellen dat het vrijwel nooit voorkomt dat de platte naden die LE-delen verbinden ter reparatie worden gebracht.
Ze kunnen slijten, maar dat geldt voor elke draad.
Wel scheurt het soms naast de naad, de naad is dan nog heel, is deze dan inferieur?

Vooral als je vergelijkt met andere type's schades die je aan de LE zou kunnen hebben:
Lekkage's, blow-outs en scheuren in LE of doorgescheurd vanaf het doek tot de LE (waardoor deze open moet)

De sluitnaad met extra biesband die Cabrinha en Switch o.a. gebruiken zorgt wel voor 2x zoveel tornwerk.
Dat merk je dus ook in de prijs van je reparatie. En dat is dus in vrijwel alle andere gevallen die niets te maken hebben met deze naad.

Theorie:  de sluitnaad is vast sterker, maar gaat zelden stuk. (met of zonder biesband)
Praktijk:  in alle andere schadegevallen (vrijwel allemaal dus) is zo'n biesband werkverschaffing en daardoor 2x duurder (2x tornen, 2x dichtstikken)

disclaimer: ik zeg dus niets over het verschil in kwaliteit in naden...die zal er ongetwijfeld zijn.
Enkel dat het in de praktijk blijkbaar ontzettend weinig zegt over duurzaamheid of kwaliteit.
Dit is op basis van zo'n 2000 reparaties die wij per jaar uitvoeren.
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #43 Augustus 22, 2015, 22:58:55
edit2Rapporteer  
Leuke discussie, vooral ook dat  "mijn kite is beter" of "wij van wc eend adviseren wc eend" maakt het wat vermakelijker. 

Als ik Kamo en kite2fly goed begrijp kan je beter voor een simpele constructie gaan zonder extra banden. (gaat niet vaker stuk maar is goedkoper en vast ook lichter)

@kite2fly, hoe ziet jullie constructie er uit ?
@et1961,  is de kracht niet veel groter door de hoopstress? (https://en.wikipedia.org/wiki/Cylinder_stress)

kite2fly

Berichten: 234
Antwoord #44 Augustus 23, 2015, 08:58:59
edit2Rapporteer  
De discussie ging over de segment naden, dat zijn de horizontale naden op je LE.

Wij zijn 22 maanden geleden begonnen met het opzetten van een eigen productie faciliteit op Sri Lanka, daar zijn er wereldwijd minder dan 10 van. Sinds december produceren we daar....die is echt van ons! Daarnaast zijn wij de enige die de fabriek ook openstellen voor publiek dus als je eens wilt zien hoe een kite wordt gemaakt overweeg dan eens een vakantie naar Sri Lanka  Smiley



et1961

Berichten: 365
Antwoord #45 Augustus 23, 2015, 10:38:05
edit2Rapporteer  
@Erik,

Je ziet dat voor de berekening van de hoop of wall stress de kracht in cilinders (buizen) gedeeld wordt door de lengte van de cilinder. Aangezien de wand van de LE dun is en daarnaast het gekozen materiaal (dacron) flexible, zal de zgn. wall stress van een LE vrij groot zijn. Er treedt dus vervorming van de wand op door de druk in de cillinder (de druk in de cilinder veroorzaakt een kracht op de binnenwand van de cilinder, waardoor deze vervormt).

De kracht uitgeoefend op de naad, staat los van hoop of wall stress. De hoop of wall stress geeft alleen maar de relatie aan tussen de vervorming van de cilinder bij de heersende druk in de cilinder.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.