WOO sports daily height charts

Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
November 29, 2015, 19:27:48
edit2Rapporteer  
Aangezien het vandaag goed los ging kunnen we wel weer wat Kitehighers en andere Nederlandse kiters bovenaan verwachten. De eerste kanshebber heeft zich al gemeld:
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 November 29, 2015, 20:01:38
edit2Rapporteer  
Zodan,  Jaco gaat serieus hoog!
Ride

Berichten: 4775
Logs: 0 | 234 uur
Antwoord #2 November 29, 2015, 20:16:59
edit2Rapporteer  
 ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #3 November 30, 2015, 17:28:51
edit2Rapporteer  
Zie hier de top 15 Nederland van gister 29 november 2015.

Sta zelf op plek 13 hangend aan mijn Flexifoil ID 8m welke klaar is voor een upgrade.





Even snel een lijstje gemaakt van de echte hoogspring kites incl. rider in NL:
1: Fluid ATV v6 8m (Gilion 20,3m)
2: Best TS 7m (Gijs Wassenaar 19.4m)
3: F-one Bandid 8m (Ben van der Burg 18.7m)
4: ??? (Westbeach Monster 18.3m)
5: Ozone Edge 7m (Eddy Lansink 18.2m)
6: Cabrinha Chaos 9m (Tom Visser 18m)
6: Cabrinha SwitchBlade 9m (Ben van der Burg 18.0m) (again)



geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #4 November 30, 2015, 17:48:27
edit2Rapporteer  
Jaco heeft gisteren laten zien dat je geen golven nodig hebt om boven de 15m te springen. #respect! Invloed van kite op hoogte is m.i. minimaal. Qua airtime is het een duidelijk verhaal.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #5 November 30, 2015, 17:51:30
edit2Rapporteer  
Erik was een ATV  6m  - Snelheid = key tot hoogspringen that's what i know
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #6 November 30, 2015, 17:54:15
edit2Rapporteer  
+1 voor Nature voor de snelheid voorafgaande aan de sprong (en ook +1 voor zijn springvaardigheid en lef natuurlijk)
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #7 November 30, 2015, 19:44:03
edit2Rapporteer  
Iemand nog een Edge te leen ?
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #8 November 30, 2015, 19:51:54
edit2Rapporteer  
Persoonlijk denk ik dat de kite wel degelijk invloed heeft. Als ik het verschil in mijn Hadlow ID en Pro (2012) kites vergelijk met mijn Edge V8 11m dan spring ik met die laatste beduidend hoger en makkelijker. Vooral de landing is veel zachter waardoor je vertrouwen (ballen) toeneemt en je met nog meer commitment een sprong aangaat. want hoog gaan is leuk, maar als je elke landing moet incasseren is de lol er snel af.  

Maar dit zou ook heel veel te maken kunnen hebben met dat mijn Flexifoil's, a; hun beste tijd hebben gehad en de vorm niet meer is wat het is geweest. Of b; de vorm er nooit perfect in heeft gezeten in vergelijking met bijvoorbeeld die van een Ozone Edge Grin

Ben me dan ook momenteel aan het oriënteren voor een kleine maat kite voor de harde dagen zoals gister en laat mijn keuze wel beïnvloeden door waar de WOO deelnemers ook echt hoog mee springen.
pewpew

Berichten: 779
Antwoord #9 November 30, 2015, 20:27:17
edit2Rapporteer  
Maar hoe spring je dan echt hoger? ik had moeite om goed aan te kanten met mijn 7 meter.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #10 November 30, 2015, 20:46:58
edit2Rapporteer  
Het is heel simpel, freeride en racekites zijn veel efficiënter voor de maat dan een C-kite of een hybride. Daardoor spring je veel makkelijker veel hoger. Vooral kites zoals een Edge, Rebel en een Switchblade zijn een goed voorbeeld hiervoor. Doordat deze kites zoveel lift hebben landen die ook veel makkelijker.

Maar hoe spring je dan echt hoger? ik had moeite om goed aan te kanten met mijn 7 meter.

Tja dan is of je techniek niet goed genoeg of gewoon je kite te groot.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #11 November 30, 2015, 21:09:28
edit2Rapporteer  
Iemand nog een Edge te leen ?
met een c4 moet je ook de 20m wel halen.  9m met vlagen tegen de 40kn aan bijvoorbeeld.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #12 November 30, 2015, 21:35:47
edit2Rapporteer  
Idd.
 
1) In dezelfde wind en met dezelfde vierkante meters springt dezelfde ervaren kiter met een kite met een hoge AR en vlakker profiel hoger dan met een C kite;
2) De spronghoogte van een C-shaped kite is niet per definite lager dan van een kite met een hoge AR en vlakker profiel, omdat je dan een maatje groter pakt uit je C-kite-quiver.

Schiet er maar op.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #13 November 30, 2015, 21:40:03
edit2Rapporteer  
C kite kun je veel langer houden, ik stap van 9 chrono over naar 9 C4 bij toenemende wind. edge hangt daar tussen.  7m edge had een knoopje minder High-end dan een 8m Torch.
Davidov

Berichten: 896
Logs: 0 | 27 uur
Antwoord #14 November 30, 2015, 21:53:24
edit2Rapporteer  
Alles heeft te maken met geprojecteerde oppervlakte. Dan pas kan je kite's met elkaar beginnen te vergelijken.

Wel bazen hoor, hoger dan 15 meter springen!!!

@TS@C4, heb hier een Edge 6m² en 7m²... Enkel nog eens tijd vinden tijdens goeie wind Wink
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #15 November 30, 2015, 23:24:07
edit2Rapporteer  
Zaterdag Wijk pier Davidov
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #16 December 01, 2015, 08:00:50
edit2Rapporteer  
Highend heeft ook met controle door wegtrappen van je board te maken: Ckite overpower kun je wegtrappen, SLE's en high AR's niet tot nauwelijks, dan moet je alweer kleiner varen.

Kortom, alleen de kite en zijn geprojecteerd vlak is niet alles, dat geldt pas in de lucht als je springt  loser
isomis

Berichten: 205
Antwoord #17 December 01, 2015, 10:03:44
edit2Rapporteer  
Ik hoor niemand wat zeggen over lijn lengte. Vaar met RPM's en 20m lijnen. Ik kwam niet hoger dan 10 meter op vlakwater. Nu 3 meter erbij geplakt en ik zit al op 12 meter. Binnenkort even naar zee, dan heb je er 2/3 meter erbij en dan zit je al op 14/15 meter. Je zou de ozon edge eens moeten verlengen met een paar meter.

Mijn conclusie is wel dat je bijvoorbeeld met een RPM nooit de 20+ gaat halen. Ik merk wel dat kiters met boots veel hoger komen doordat ze de kite heel lang kunnen houden. Hierdoor halen ze een hoge snelheid en kunnen ze veel beter afzetten.

Gilion gaf mij ook nog de tip om je kite zo af te stellen dat je stuurlijnen wat strakker staan. Hierdoor gaat hij licht stallen, dit werkt echt. Het mag ook niet weer teveel stallen.

Ingrediënten hoog springen: soort kite, afstelling, lijn lengte, snelheid en je afzet  Smiley
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #18 December 01, 2015, 10:37:25
edit2Rapporteer  
Highend heeft ook met controle door wegtrappen van je board te maken: Ckite overpower kun je wegtrappen, SLE's en high AR's niet tot nauwelijks, dan moet je alweer kleiner varen.

Kortom, alleen de kite en zijn geprojecteerd vlak is niet alles, dat geldt pas in de lucht als je springt  loser
puyr naar geprojecteerd oppervlakte kijkend is een chrono 9m vergelijkbaar met een 14m C-kite, beide ongeveer 8m geprojecteerd.
Low-end is redelijk vergelijkbaar maar de High-end van een 9 chrono haal je nooit met een 14m C-kite.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #19 December 01, 2015, 10:56:10
edit2Rapporteer  
Erik was een ATV  6m  - Snelheid = key tot hoogspringen that's what i know

Volkomen fout!

Het is de rider die de sleutel is tot hoogspringen!
Op zeer hoge snelheid varen resulteert juist niet in hogere sprongen, omdat de kite controle dan op het randje zit. Bij het omhoog sturen verlies je efficiency met je rail houden en voldoende druk/snelheid in je kite.

Laten we vooral niet vergeten dat de heren pioniers zoals Flash Austin, Robbie Naish, Lou Wainman en Eliot Lebboe bijvoorbeeld al rond de eeuwwisseling zo hoog sprongen. En daarvoor gebruikten ze ordinaire wakeboards, directionals, 2 lijnige LEI kites, Flexifoil blade II 4,9m op 4 lijnen (40m lengte en als bar een ATB stuur)...

De moderne kites zijn makkelijker te beheersen, vliegen efficiënter, depoweren als een malle & hebben veel meer hangtime. Maar springen echt niet hoger dan het spul van 15 jaar geleden in de juiste handen.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #20 December 01, 2015, 11:25:32
edit2Rapporteer  
Erik was een ATV  6m  - Snelheid = key tot hoogspringen that's what i know

Volkomen fout!

Het is de rider die de sleutel is tot hoogspringen!
......

Zo heb ik Nature's reactie niet gelezen. Gaat niet om topsnelheid. Iedereen is het erover eens dat de kiter's vaardigheden de grootste invloed hebben op de spronghoogte (naast de aanwezigheid van wind). Als je bijna uit stilstand springt, kom je niet heel hoog.
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #21 December 01, 2015, 11:55:37
edit2Rapporteer  
Het is niet alleen de snelheid/energie maar ook de richting van deze energie. Ik spring het hoogst wanneer ik met redelijke vaarsnelheid de vaarrichting weet af te buigen richting de wind. Als ik alleen mijn rail vasthoud en de kite instuur word ik redelijk rustig gelift maar ga ik daarbij niet echt hoog.

Als ik echt hard richting upwind afbuig (zoals je wakestyle riders duidelijk ziet doen tijdens het poppen) in combinatie met insturen knal ik echt omhoog. Extra energie toevoegen door uit je achterste been af te zetten helpt je gewicht ook de lucht in. Dit in combinatie met een krachtige wind helpt je richting die 15m (ook op vlak water).

Als de omstandigheden het toelaten dat er lange vlakke stukken tussen de binnenkomende kickers zijn dan is het feest natuurlijk helemaal compleet. Echter kom ik deze perfecte omstandigheden niet al te vaak tegen. 
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #22 December 01, 2015, 12:07:28
edit2Rapporteer  
Zo heb ik Nature's reactie niet gelezen. Gaat niet om topsnelheid. Iedereen is het erover eens dat de kiter's vaardigheden de grootste invloed hebben op de spronghoogte (naast de aanwezigheid van wind). Als je bijna uit stilstand springt, kom je niet heel hoog.

Zo staat het er wel, en niet iedereen beseft dat skills de doorslag geven helaas...
isomis

Berichten: 205
Antwoord #23 December 01, 2015, 15:01:05
edit2Rapporteer  
Het is wel handig als je kan kiten Smiley
kite2fly

Berichten: 234
Antwoord #24 December 01, 2015, 15:39:01
edit2Rapporteer  
Denk dat je ook een grote dosis geluk nodig hebt naast skills uiteraard. Je gaat overpowered kiten, als de wind te hard aantrekt vlak voor je wilt springen hou je je rail niet en ga je niet hoog. Als je geluk hebt is de wind net voor je sprong zo dat je net je rail kunt houden en wanneer je los bent komt de vlaag pas...en met nog meer geluk nog een hardere vlak voor je hoogste punt voor die "doorlift".

Die factor geluk kun je vergroten door zo veel als mogelijk per sessie te springen natuurlijk :-)
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.